*Numi* Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Er det noen her som har erfaringer med mellompuddel? Jeg har ingen umiddelbare planer om å skaffe meg en hund, men har alltid hatt en stor plass i hjertet mitt til disse dyrene, og jo mer jeg tenker over det jo mer virker mellompuddel som en passende rase. I og med at det ikke passer i livet for øyeblikket skal jeg selvsagt ikke skaffe meg en enda, men greit å høre erfaringer. Er det en grei nybegynnerhund? Jeg synes det er et stort pluss at den ikke røyter, da jeg har venner med allergier. Det skal sies at jeg ikke velger grunnet utseende eller liknende, da puddel ikke ville vært førstevalg utseendemessig sett. Men jeg har skjønt etter å ha lest litt at puddelen er en ganske undervurdert rase, så jeg tenkte jeg skulle tenke litt "utenfor boksen". Med middels aktiveringsbehov og godt lynne må jeg si at jeg etterhvert begynner å bli litt vant med tanken på engang å kunne dele livet mitt med en liten krølltopp, selv om det kanskje krever litt å overbevise samboer om at de ikke bare er noen pripne selskapshunder. Så med lite erfaring tenkte jeg å forhøre meg litt. Alle erfaringer og tips taes imot med takk!
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Er ikke noe spesielt nyttig svar du får av meg, men jeg har litt erfaring med storpudler - og de er helt klart undervurderte! De jeg har kjent har vært rolige - eller, behagelige, er det rette ordet, lydige, intelligente hunder, og jeg synes de er pene også når de ikke er klipt i sånne baller. Slik jeg forstår det (har ikke eid puddel selv) er de lettlærte, men ikke i så stor grad som f eks collie, border collie osv hvor feillæringen skjer like raskt og kan føre til store problemer for en uerfaren (eller uegnet) eier. Jeg kunne godt vurdert puddel om jeg skulle ha hund igjen, selv om jeg har mer erfaring med polarhund og fuglehund synes jeg pudlene er endel greiere og "enklere" hunder enn disse, på en sofistikert måte (ikke enkle fordi de er "dumme" eller kjedelige, men intelligente, polarhunder er jo ofte ganske egenrådige og fuglehunder er vimsekopper).
Gjest Pudlus Skrevet 23. januar 2010 #3 Skrevet 23. januar 2010 Er det noen her som har erfaringer med mellompuddel? Jeg har ingen umiddelbare planer om å skaffe meg en hund, men har alltid hatt en stor plass i hjertet mitt til disse dyrene, og jo mer jeg tenker over det jo mer virker mellompuddel som en passende rase. I og med at det ikke passer i livet for øyeblikket skal jeg selvsagt ikke skaffe meg en enda, men greit å høre erfaringer. Er det en grei nybegynnerhund? Jeg synes det er et stort pluss at den ikke røyter, da jeg har venner med allergier. Det skal sies at jeg ikke velger grunnet utseende eller liknende, da puddel ikke ville vært førstevalg utseendemessig sett. Men jeg har skjønt etter å ha lest litt at puddelen er en ganske undervurdert rase, så jeg tenkte jeg skulle tenke litt "utenfor boksen". Med middels aktiveringsbehov og godt lynne må jeg si at jeg etterhvert begynner å bli litt vant med tanken på engang å kunne dele livet mitt med en liten krølltopp, selv om det kanskje krever litt å overbevise samboer om at de ikke bare er noen pripne selskapshunder. Så med lite erfaring tenkte jeg å forhøre meg litt. Alle erfaringer og tips taes imot med takk! Kan anbefale puddelen på det varmeste, MEN vær klar over at det blir en del jobb med pelsstell. En velstelt puddel uanz størrelse er et flott syn, men en vanstelt er tilsvarende frastøtende. Puddelen (uanz størrelse) er lærenem og lydig, og skal være en stolt og selvsikker hund. Imidlertid finnes det mye rart blant oppdretterne, så ta kontakt med puddelklubben hvis du ønsker å være på den litt sikrere siden. Puddelen har et dårlig rylte som "sofapute" og "gneldrebikkje", men den blir det eierne oppdrar den til. Chivas (fred være med hans minne) var en ræser til å finne ryper, en utrolig turkamerat, vaktbikkje, barnas beste venn og dro barnepulk på 35 kg hele dagen. Mellompuddelen kan også godt funke som jakthund, men blir for liten til pulk og kløv. Vær klar over at INGEN hunderaser er 100% allergiskre
Miss Puddel Skrevet 23. januar 2010 #4 Skrevet 23. januar 2010 en puddel er like lettlært som en border collie, men uten trangen til å løse problemer. så mens en border vil begynne å lage seg problemer den kan løse om den ikke aktiviseres vil en puddel klare å koble av og slappe av. pga det at pelsstellet krever litt ekstra har den aldri vært noen motehund, og er dermed en frisk rase, uavhengig av hvilken puddelstr man velger. De har generellt sett godt gemytt, er våkne og stødige i hodet, og som det sies her, de blir hva du gjør den til. hvis du vil at den skal være en teppepissende gneldrebikkje uten oppdragelse blir den det. Om du oppdrar den skikkelig er det nesten ingen grense for hva du kan gjøre med den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå