Gå til innhold

Italia i sommer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Hei!

Jeg trenger noen gode tips om reiserute gjennom Italia.

Planen er for eksempel å ta fly til Venezia, vere der eit par dagar, tog til Firenze, Pisa eller Rimini, vere der en ukes tid for sol og sommer og så videre til Roma, noen dager der, og så fly hjem igjen derfra.

Men er det noen bedre ideer, noen som har reist mye med tog i Italia og har gode råd angående det? Har reist litt med tog i Italia før og synest det var veldig greit, men er det noen strekninger som er finere enn andre og som bør oppleves?

Samme med byer, er det noen byer (nord for Roma) som MÅ oppleves??

Planen er altså 2 uker i Italia, begynnelsen av juli, kom med gode ideer om plasser å oppleve mellom Venezia og Roma, tog som fremkomstmiddel :)

Håper på gode ideer :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Jeg ville kanskje tatt turen oppover til Cinque Terre som ligger i Liguria-regionen helt nordvest i Italia. Cinque Terre består av 5 små byer som ligger som perler på en snor langs kysten.

Ta en titt her så finner du Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola og Riomaggiore.

Skrevet

Vår reiserute i sommer:

-Flydde til Pisa og hadde egentlig tenkt å være der, men fant ut at det var fyrverkerifestival i Firenze samme dagen, så hoppet på toget dit istedet. Veldig lurt!

-Firenze er kjempefint, men siden vi sov i telt måtte vi litt ut av byen for å få ett sted å ligge.

Vi valgte Fiesole som er rett utenfor/over Firenze og angret ikke ett sekund! Kjempefin campingplass, dritbra utsikt, og flere busser til Firenze (10-15 min.) i timen.

-Tog til Roma, selvfølgelig veldig kjekt.

-Napoli. Angret oss veldig, billighotellene og området rundt togstasjonen er rett og slett skummelt :S Men det går an å bo i Pompeii, og reise på dagsturer til "god-områdene" i Napoli! Og Pompeii MÅ man jo få med seg! (Ihvertfall måtte jeg det :fnise:)

-Brindsi, tok båt til Hellas. Så egentlig bare fergeområdet her..

(Viktig: Puglia fylke/området i Italia er kjempefint, og mye billigere enn campania men (etter vår erfaring) MÅ du ha bil her. Det finnes ikke busser og knapt nok toglinjer. )

Lykke til! Vi hadde en helt fantastisk ferie :sol:

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Tusen takk for gode tips - Cinque Terre er definitivt noe å se nærmere på!! :)

Men jeg lurte på hvordan dere har reist med tog, bestilte dere på forhånd i Norge eller bestilt dere bare når dere kom ned på togstasjonen, er det noe penger å spare på det ene eller det andre?

Og hva slags priser kan en forventa på togene, har vært inne og sett på "trenitalia" sine sider og der er det veldig stor forskjell ut fra hva slags tog enn tar og hva slags klasse.. I og med at ingen av togturene skal vere spesielt lange er det helt ok å reise på økonomi??

Skrevet (endret)

IKKEKJØP BILLETTENE PÅ FORHÅND! VI mista toget vårt videre pga forsinkelse, og var glad vi ikke hadde kjøpt billettene, da det ikke alltid er så lett å krangle med italienere som knapt kan engelsk. Mye forsinkelser, men god ventekaffe :) Togene er ellers helt kurante. Prisnivået er bra, syns jeg.

I høst var jeg ved Gardasjøen, det var helt fantastisk der. I nord av sjøen begynner alpene, så hvis dere liker slikt i kombinasjon med strand og bad, så er det veldig fint.

Hvis dere skal til Pisa, kan dere stikke innom den sjarmerende og uturistifiserte (i 2001) småbyen Arezzo. Vakker, vakker og svært sjarmerende. Mye musikk her. De har en eller annen festival også med flagg og farger og diverse, tror det er i august.

Utenfor Roma, ved kysten, ligger fantastiske ruiner fra romertid - mye bedre enn Pompeii spør du meg (som er arkeolog), men langt mindre kjent. Det heter Ostia, og stranda er like i nærheten. Her står det eneste treetasjers huset fra romertid - den første boligblokka! Det er frodig, overvokste ruiner med nydelige områder for piknik. Bare et tips dersom dere får kveling på Colosseum.

Tips til ruiner: Kjøper du billett til palatinerhøyden, er Colosseum inkludert fram til neste dag. Palatinerhøyden ligger ved Forum, og Colosseum er et steinkast unna. Denne billetten gjør at du slipper å stå i 200 m kø for å komme inn på Colosseum. Du spaserer bare rett forbi, og det koster omtrent det samme som Colosseum alene. I tillegg får du sett palassanlegget til keiserne på palatinerhøyden.

God tur!

Endret av tineline
Skrevet

Kjøp interrailbillett for Italia :Nikke: Du kan hoppe på nær sagt hvilket som heslt tog, ikke noe styr med bestilling og sånt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...