Gå til innhold

Hvordan avinstalerer jeg ubuntu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en enkel forklaring. Med teskjeer.

Tusen takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at du behøver det da? Ved kræsj er det ikke uvanlig å kjøre linux fra CD, og da er den ikke installert i maskinen. Om den er det, tar den så liten plass at det nesten kan være greit å ha den der, i tilfelle windows kollapser.

Skrevet
Er du sikker på at du behøver det da? Ved kræsj er det ikke uvanlig å kjøre linux fra CD, og da er den ikke installert i maskinen. Om den er det, tar den så liten plass at det nesten kan være greit å ha den der, i tilfelle windows kollapser.

Ok. Så da bør jeg instalerere windows "oppå" ubuntu?

Hvordan gjør jeg det? Jeg satte i cd en, og det kom et ikon på skrivebordet. Der er det en del mapper og ark.

Men jeg kan ikke se at det står innstaler noen steder.

Skrevet

Prøv først å sette inn CD-en, slå av maskinen, så på igjen mens plata er i.

Skrevet

Nå har jeg gjort det. Men det skjer ingenting annet enn ikonet.

Jeg har tatt ut og satt i cden før i dag også, for å se om det hjalp. Men nei.

Skrevet

se om en av filene heter noe sånn som win.exe og kjør den.

Skrevet (endret)

Vent litt. Den starter vel linuxen automatisk, tenker jeg. Men burde startet fra CD, om den var inne ved oppstart.

Når du starter den, og ser livstegn, men før den begynner å starte linuxen, prøv å trykke på F11 eller F8 ellerno, og se om du kommer inn i BIOS. I denne menuen velger du boot fra cd. Det er ikke utenkelig at du der også finner deg en fiks windows meny.

Endret av Kamikatze
Skrevet
Den starter vel linuxen automatisk, tenker jeg. Men burde startet fra CD, om den var inne ved oppstart.

Hvis bootrekkefølgen er satt til å sjekke optisk stasjon før harddisk skal det komme "press any key to boot from cd" eller noe sånt, etter POST, men før Linux begynner å vise innlastingen sin.

Hvis det ikke dukker opp kan hun kanskje trykke en tast for å få boot-meny og velge cd der, hvis en slik meny ikke finnes er det inn i BIOS for å sette cd/dvd før harddisk.

TS, det er litt enklere å hjelpe hvis du oppgir modellbetegnelse på maskinen din.

Skrevet

Det er en Hp pavilion

Skrevet

Og akkurat idet jeg skulle foreslå neste punkt:

Med gråtkvalt stemme, rope på feuerstein. :ler:

Nå er du i trygge hender, og jeg fortsetter nedvasken med god samvittighet.

Skrevet

Feuerstein. Jeg forstod egentlig ikke noe av det du forklarte, bortsett fra hva dataen heter.

Kan du hjelpe meg? Gjør det enkelt. Veldig enkelt.

Tusen takk Kamikatze :blomst:

Skrevet
Med gråtkvalt stemme, rope på feuerstein. :ler:

Du glemte del 2, som er minst like viktig: "...og lokke den enkle mannesjelen med usømmelige bilder på pm" :gjeiper:

Feuerstein. Jeg forstod egentlig ikke noe av det du forklarte, bortsett fra hva dataen heter.

Når du slår på pcen antar jeg det ser omtrent slik ut:

1. Skjerm med veldig enkel grafikk, siden du har en HP er det kanskje en stor HP-logo og bittelitt tekst utenom. Er du heldig står det noe om "press <en tast> to enter BIOS".

2. Skjermen blinker bittelitt.

3. Et bilde som viser at Linux starter, kanskje en søyle som fylles opp eller noe sånt.

Forhåpentligvis finnes det et punkt 2.5 her når du starter opp med xp-cden i stasjonen, hvor det noen få sekunder står noe sånt som "Press any key to boot from cd". Hvis det gjør det er maskinen satt til å sjekke cd-stasjonen før den prøver å laste noe som helst fra harddisken. I så fall, trykk en tast og installasjonen av XP begynner litt etter litt.

Hvis punkt 2.5 ikke finnes må vi lage et punkt 1.5 først. Sto det noe om "press <en tast> to enter BIOS"? I så fall, trykk den tasten. Gjerne flere ganger. Skader ikke å trykke den femten ganger, eller til du ser det skjer noe nytt og spennende. <en tast> er ofte F1, F2, Esc, F10, F12... mange muligheter.

Du vil nå forhåpentligvis få opp et skjermbilde som ser skikkelig 80-talls ut. Her inne bruker du piltastene for å komme deg til et menyvalg som heter Boot, eller noe sånt. Kanskje heter ikke noen av valgene Boot, kanskje er det som på bildet, hvor det ligger under "Advanced". Når du har markert den menyen du vil inn på trykker du sannsynligvis Enter for å gå inn der. Da håper jeg du får en liste som ligner denne. Ting heter sikkert noe litt annet hos deg, poenget er at den linjen som inneholder cd-rom skal være høyere oppe enn linjen med hard drive. Et eller annet sted på skjermen står beskrevet hvordan du flytter ting opp og ned. Det kan være å trykke på + og -, eller noen av F-tastene, eller page up og page down, mange muligheter! Så snart du har flyttet cd-rom høyere enn hard drive skal du se deg om etter knappen for å lagre og avslutte, ofte en av F-tastene. Maskinen starter på ny, og nå burde du hvertfall få spørsmålet om du vil "boot from cd".

Skrevet

HP har vanligvis mulighet for å velge boot-rekkefølge fra F9 i oppstarten. Velg deretter Upgrade Bay (=CD-rom) for å kjøre fra CD. Får beskjed om å trykke en tast for å starte CDen litt senere. Velg å formater hele harddisken, og du har en fin og ren installasjon.

OBS OBS Finn CDen med drivere før du begynner (evnt finn ut at de er på nettet og last ned i alle fall nettverksdriver (f.eks. på usb) før du begynner, ellers kan de bli vanskelig å få dem inn).

Skrevet

Jeg har helt glemt å svare her jeg. Unnskyld.

Det har skjedd mye i det siste, så jeg har ikke hatt overkudd til å prøve.

Jeg skal se om jeg rekker i dag, men tusen takk til dere som har svart så grundig og flott. :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...