Gjest Gjest_Trollmor_* Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Min bestevenninne gjennom snart 22år skal døpe sin unge. Hun ringte meg i går og spurte om jeg vil være fadder, noe jeg selvsagt sa ja til. Så fortalte hun at det ble kun dåp for de voksne og ikke barna, kun de ekte tantebarna(4stk.) Ellers så ble det så mange barn. De har kun bestemt dato, ikke sted, så jeg kan ikke se at plass er et problem siden de faktisk ikke har lokale å forholde seg til. Hun er fadder for begge mine barn, de kaller henne og samboer for tante og onkel, og hun har vært veldig innvolvert i livene til barna mine fra de ble født. Føler det er trist at de ikke får være med(selv om de sikkert er glad for å slippe kirke og sitte pent lenge ved bordet osv.... ) For meg er dåp en familieting, og jeg ser absoulutt på henne som familie, som sagt hun er så nær at hun ble valgt til fadder for barna mine(den enest utenom ordentlig familie) Ble litt satt ut da hun fortalte det, og etterpå klarte jeg ikke å si noe når hun spurte om det var greit. Uansett må jeg jo respektere deres avgjørelse, men er veldig skuffet og syntes det er trist. Er jeg helt urinmmelig???
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Jeg synes du er urimelig. Hvordan hun vil arrangere dåpen, og hvor mange gjester hun vil ha synes jeg er hennes sak.
Nadine Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Jeg syntes kanskje du overreagerer litt. Tror nok ikke at din venninne gjør det for å holde barna dine utenfor eller noe i den duren - men rett og slett fordi barn sjeldent syntes det er noe morsomt med dåp. Da blir de litt rastløse etterhvert. Spesielt når det er få barn tilstedet. Tror jeg bare hadde latt det gå, kost meg i dåp og vært kjempeglad for at hun spurte om jeg ville være fadder
Gjest Gjest_Trollmor_* Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Kan ikke se at 2 barn fra eller til ville gjort så mye forskjell, tvert i mot. 2 av tanteungene er på alder med mine og de har møttes mange ganger da vi er venner av brorens familie å, så de går kjempe bra sammen. Selvsagt respekterer jeg hennes avgjørelse, men syntes det er trist. Hun har alltid sagt hun ser på mine barn som "sine" på lik linje med egne tantebarn, derfor ble jeg skuffet når de ikke ble bedt.
Caramba Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Jeg inkluderte alle barna i dåpen vår, men opplevde at flere ville prøve å få barnevakt slik at de kunne komme uten barn. Jeg tror det er ganske vanlig å ha dåp uten barn, men for meg var det en selvfølge å inkludere barna. Vi hadde et eget rom for barna i lokalet, hvor vi viste en film på en laptop og hadde en eske med duplo. Der hadde de det kjempefint, når de ikke var ute i det store rommet sammen med oss voksne.
Gjest Gjest_Ann_* Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Kan ikke se at 2 barn fra eller til ville gjort så mye forskjell, tvert i mot. 2 av tanteungene er på alder med mine og de har møttes mange ganger da vi er venner av brorens familie å, så de går kjempe bra sammen. Selvsagt respekterer jeg hennes avgjørelse, men syntes det er trist. Hun har alltid sagt hun ser på mine barn som "sine" på lik linje med egne tantebarn, derfor ble jeg skuffet når de ikke ble bedt. Det er vel kanskje ikke bare dine barn det gjelder, men andre gjesters barn også. Og da har man valgt å sette er skille, tantebarna kan komme men alle andre barn ikke. Helt greit det synes jeg. Har vært i mange bryllup hvor det kun er søskens barn som er invitert. Venner har ikke med seg barn. Ellers blir det veldig mye hensyn på ta til barna
Edie Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Et sted må man jo sette grensa. Kanskje ikke bare pga lokale, men mat koster penger. Vi valgte å ikke invitere barn til våres kusiner og fettere. Noen ga uttrykk for at de var skuffet, men ett sted måtte vi sette grensa. For oss ble det slik at dåpsbarnets søskenbarn fikk komme og barna til faddere.
Gjest Gjest_Trollmor_* Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 Ut fra det hun fortalte gjelder det kun mine barn. Jeg å skjønenr at en må sette grensa et sted, men som sagt med bakgrunn av hviket forhold hun har til mine barn og hva hun har sagt så mange ganger, ble jeg skuffet. Bryllup er jo en helt annen sammenkomst enn en barnedåp. Må innrømme jeg har aldri vært i en dåp uten unger, og det har blitt noen opp igjennom årene.
Suzy Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Forstår jeg deg rett når hun ber alle andre gjester med barn og ikke deg? I så fall skjønenr jeg at du reagerer - ellers syns jeg faktisk du overreagerer. Enhver må få sette sammen gjestelista selv og om du hadde fått ha med dine barn hadde det kanskje vært en annen gjest som følte at grensa ble feil i forhold til henne (det er igrunnen et ganske naturlig skille ved "ekte" tantebarn).
Gjest Gjest_Trollmor_* Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 De andre gjesten esom kommer har med barn. Det er kun nærmeste familie(dvs søsken, foreldre) Så vi er de eneste utenom familie, men vi har nå nærmest vokst opp som søstre og alltid betraktet hverandre som familie.
Suzy Skrevet 20. januar 2010 #11 Skrevet 20. januar 2010 Så det er bare du som er gjest utenom familien og du får ikke ta med barn?
Gjest Gjest_Trollmor_* Skrevet 20. januar 2010 #12 Skrevet 20. januar 2010 Jeg og mannen min er eneste utenom familien ja.
Caramba Skrevet 20. januar 2010 #13 Skrevet 20. januar 2010 (endret) Jeg og mannen min er eneste utenom familien ja. Ja, da skjønner jeg at du er litt skuffet. Det var veldig til forskjellsbehandling, seks barn kontra fire barn blir da ikke "mange barn", to til kan umulig spille noen rolle? Er de i en annen aldersgruppe en de andre barna? Jeg hadde definitivt ikke vært så "smålig", enten ingen eller alle barn, mener jeg. Endret 20. januar 2010 av Caramba
Gjest Smaragd Skrevet 20. januar 2010 #14 Skrevet 20. januar 2010 Et sted må man jo sette grensa. Kanskje ikke bare pga lokale, men mat koster penger. Vi valgte å ikke invitere barn til våres kusiner og fettere. Noen ga uttrykk for at de var skuffet, men ett sted måtte vi sette grensa. For oss ble det slik at dåpsbarnets søskenbarn fikk komme og barna til faddere. Men nå er det vel ikke helt vanlig å ha fettere og kusiner i dåp heller, om jeg ikke helt har missforstått? Kjempeflott at du har hatt plass til dine, men jeg tror det vanligste er foreldre, besteforeldre, søsken og faddere, og da evt påfølgende barn til desse. TS: Er samboeren/mannen din invitert også, eller er det bare du som fadder?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #15 Skrevet 20. januar 2010 Barna min er gjevngamle med hennes tantebarn. Orker ikke bruke noe mer krefter på det kjenenr jeg, selv om jeg er skuffet!!! Hjalp å få det ut her
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 20. januar 2010 #16 Skrevet 20. januar 2010 Jeg og mannen min er eneste utenom familien ja. Det gjorde det hele enda mer forståelig for meg. Mitt råd er: Ikke gidd å bruk energien din på en slik sak - du har sikkert nok annet å fokusere på. For meg så var dette en helt naturlig sak.
Gjest farge Skrevet 20. januar 2010 #17 Skrevet 20. januar 2010 Å døpe barn i 2010 er ganske urimlig. Barn er ikke gamle nok til å velge om de vil være kristne. Hvor mange faddere gjør sin plikt å oppdrar fadder ungen i den kristne tro???? Det er bare ett spill for oldermødre så man får gaver.
The Kitten Skrevet 20. januar 2010 #18 Skrevet 20. januar 2010 Det er hennes barn som skal døpes. Hun bestemmer selv hvem hun vil invitere. Så enkelt er det.
Gjest Supermimz Skrevet 20. januar 2010 #19 Skrevet 20. januar 2010 Prøv å glem det og kos deg i dåpen. Jeg forstår at det er sårt, men om du lar deg plage av dette så vil det jo påvirke forholdet deres fremover. Barna får helt sikkert mange flere sjangser til å være sammen. Dessuten kan det være at de rett og slett synest det ble for dyrt med så mange mennesker, og at de måtte sette en grense. Kansje de ikke har så sterk økonomi eller har mye gjeld. La tvilen komme deg til gode
¤Pernille¤ Skrevet 20. januar 2010 #20 Skrevet 20. januar 2010 Å døpe barn i 2010 er ganske urimlig. Barn er ikke gamle nok til å velge om de vil være kristne. Hvor mange faddere gjør sin plikt å oppdrar fadder ungen i den kristne tro???? Det er bare ett spill for oldermødre så man får gaver. Nå var det ikke akkurat det som var tema nå, selv om jeg ikke er helt uenig... Jeg er enig med andre her, tror du bare skal la være å tenke på det. Selv om jeg forstår deg innmari godt, så er det ingen vits å bli uvenner over noe sånt. Om du fortsatt føler det sårt i fremtiden kan du jo kanskje fortelle henne at du ble litt skuffet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå