Gjest Gjest_Asta_* Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Om ikke lenge går permisjonen min ut og jeg skal tilbake til jobb. Jeg gruer meg så fælt! Ungen våkner tidvis ofte på natta, gjerne opptil 4-5 ganger på en dårlig natt. H*n roer seg ikke lett og ofte bruker jeg 15-20 minutter på å sovne igjen. Jobben min er av den typen som starter tidlig, jeg har ikke flexitid og desverre ikke muligheten til å få ammefri på morgnen. Ammefrien kan jeg muligens ta ut på ettermiddagen, hvis arbeidsgiver godtar det?? I dag stod jeg opp når jeg etterhvert skal begynne på jobb og jeg satt her i svima i en times tid etter nok en fæl natt. Jeg har stort ansvar i jobben min og kan ikke bruke deler av dagen på å dorme rundt. Så dere som har vært/er i liknende situasjon; hvordan synes du det er? Venner man seg til det?
Nadine Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Du kan vel kanskje dele eller la Pappaen ta natta? Her skal vi i hvertfall gjøre det sånn når permisjonen er over. Rett og slett av samme grunn som deg; jeg får ikke sove igjen. De første 3 mnd så ammet jeg fullt og stod opp alene hver natt. Tror kanskje jeg fikk toppen 4 timer søvn hver natt. Kanskje jeg hadde to timer på øyet på dagen, men slik var det i 3 mnd. Da var jeg blitt helt zombie og gått ned masse i vekt.. Så her gjorde vi det rett og slett sånn at Pappaen tok natta med nan. Han sovner igjen sekundet han legger seg ned, så var ikke store påkjenningen heller. måtte bare si det på slutten, jeg hjelper til om småen våkner mange ganger og pappaen er sliten, altså.
Caramba Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Ja, man venner seg til det og barnet blir større og våkner forhåpentiligvis mindre... Du kan ikke lenger ta all nattevåk når du skal i jobb. Jeg og min mann tok annenhver gang, eller annenhver natt (sammenhengende søvn er gull verdt). Vår sønn våknet også en del på natten da jeg gikk ut i jobb igjen og man blir vandt til det. Sakte men sikkert våknet han også mindre om natten etterhvert som han ble vandt til bhg. Han ble trøttere og sov bedre om natten.
Gjest Gjest_Asta_* Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Joda, vi kunne ha delt på det. Men dessverre har mannen min søvnproblemer. Så han er litt fritatt fra den typen nattevåk. Han tar seg derimot av det eldre barnet vårt når hun våkner på natta. Der er det ikke så mye å gjøre liksom. Bare gi smokken og evt legge henne ved siden av seg. Med bebisen derimot er det mye mer hyl og skrik og hun kan holde det gående i 15-20 minutter. På den tida våkner mannen min helt og bruker laaang tid på å sovne igjen (flere timer-hvis han i det hele tatt sovner igjen). Vi er ferdig med ALL permisjon nå, så han skal ikke bruke fedrekvoten. Minste barnet er 15 måneder forresten. Eldste straks tre år.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Ammefri har du krav på. Enkelt og greit. Jeg fikk (på eget initiativ) en attest fra helsestasjonen om at jeg fortsatt ammet. Sånn skal overhode ikke være noe problem. I en drømmeverden. Jeg vet det er mange bakstreberske arbeidsplasser - men du har altså krav på det.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Arbeidsmiljølova § 10 gir deg også mulighet til å redusere stillingen din. Dette skal kunne gjennomføres med mindre det er til svært stor ulempe for bedriften (og den skal være stor!) Jeg er selv mor til et barn som tidvis våkner 4-5 ganger om natta og er veldig urolig. For det første er det utrolig hva man venner seg til, og for det andre må man bare ta hensyn til dagsformen, om det er mulig. Jeg tar kansje ikke den mest intrikate saksbehandling og lovtolkning etter 2,5 timer søvn for å si det slik Andre ganger har jeg kansje bare vært oppe et par ganger på natta og da er jeg "verdensmester". Når det gjelder problemet med å ikke få sove etter å sett til barnet, vil jeg anbefale en fordeling som ei venninne av meg hadde. Hun hadde samme problem som din mann; var hun oppe en stund var det helt umulig å få sove på leeenge. Resultat; mannen la seg ganske tidlig på kvelden - og fikk sove til 2/3. Hun tok da det som måtte være av nattevåk til den tid. Han tok så over og hun sov sine 5 timer sammenhengende. Mye bedre med 5 timer i strekk en 3*2 timer f.eks. Det meste ordner seg meg litt fantasi (og det meste går heldigvis over )
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 15 måneder og ammefri?!? Jeg begynner å jobbe nå når lille er 10 måneder og har da sluttet å amme til jeg begynner å jobbe. Pappaen skal ha permisjon de tre neste månedene og da er det hans tur til å ta nettene (slik jeg gjør nå).
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 Jeg ammet og hadde ammefri til gutten min var 16 mndr. Hva er galt med det?
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Jeg ammet og hadde ammefri til gutten min var 16 mndr. Hva er galt med det? Det virker på meg som en urimelig belastning for jobben. Og veldig lenge å amme også. Jeg har i alle fall ikke samvittighet til å begynne å styre med ammefri.Jobben har hatt nok problemer med min graviditet og permisjon om jeg ikke skal begynne med dette i tillegg. (vi er kun 5 ansatte og har stor arbeidsbelastning). Trodde ammefri var tiltenkt dem som begynte å jobbe mens barnet var mye yngre.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Det virker på meg som en urimelig belastning for jobben. Og veldig lenge å amme også. Jeg har i alle fall ikke samvittighet til å begynne å styre med ammefri.Jobben har hatt nok problemer med min graviditet og permisjon om jeg ikke skal begynne med dette i tillegg. (vi er kun 5 ansatte og har stor arbeidsbelastning). Trodde ammefri var tiltenkt dem som begynte å jobbe mens barnet var mye yngre. Nå er ikke dette en ammediskusjon. Man har rett på fri til å amme, slik er nå en gang reglene. Det er gunstig for barnet å bli ammet lenge, og mange som opplever at det hjelper helsemessig den første vinteren i barnehagen. "Jobben har hatt mye problem med min graviditet og permisjon"? Hva slags uttalelse er det? Jobber man og er i fertil alder, regner jeg med arbeidsgiver er klar over at det er en reell "fare" for at man får barn og dermed tar permisjon. Vi burde være kommet lenger enn dette i dag, og slike uttalelser hjelper i alle fall ikke kvinners og menns situasjon med tanke på permisjoner og kombinasjonen av familie og arbeidsliv. Hilsen ei som ikke amma og som begynte i jobb etter 7 mndr.
Harlekin Skrevet 20. januar 2010 #11 Skrevet 20. januar 2010 (endret) Har dere prøvd å nattavvenne barnet? Jeg går ut ifra at barnet spiser nok fast føde til at det skal kunne sove natten igjennom. Endret 20. januar 2010 av Harlekin
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #12 Skrevet 20. januar 2010 Man holder ut og pøser på med kaffe. Det er jo ingen garanti for at man får barn som sover natta gjennom med det første (snart 3 år, og har bare hatt noen perioder hvor det har vært soving gjennom hele natta. Vi er inne i en slik periode nå, håper det varer denne gangen!) Ja, også er man flink til å komme seg i seng tidlig. Man må ikke sitte opp til 23-24-tida hver kveld. Enkelte kvelder legger jeg meg faktisk i 20-tida (men snakker ikke så høyt om det).
Poppzy Skrevet 20. januar 2010 #13 Skrevet 20. januar 2010 Jeg husker ikke helt hvor mange ganger mitt barn våknet om natten, men det var en del. Jeg har vært alene med han hele tiden og han begynte hos dagmamma 9 mnd gammel. Jeg kom da meg på jobb til kl 8 hver dag. På en måte så venner man seg til det for man bare er nødt til det.
La Guapa Skrevet 20. januar 2010 #14 Skrevet 20. januar 2010 Kjære deg. Jeg har en sønn på 16 mnd og ei jente på 5 og er i full jobb som mellomleder.Mannen min reiser mye, så jeg har mye aleneansvar. Det går fint! Jeg var bekymret jeg også. Han våkner fortsatt om natten i perioder (tenner og sykdom) og JA det er slitsomt. Det er mange netter med max 4 timer søvn. Jeg legger meg TIDLIG når jeg kan- det er hemmeligheten. I går var mannen ute av huset og jeg var i seng før halv ti Noen ganger sover jeg i 20-tiden og sover noen timer....det hjelper ufattelig mye! Sov når du kan er mitt råd! Hvis du kan få en morgen der du sover utpå i helgen i ny- og ne hjelper det også masse... Spør om barnevakt innimellom (hvis du har noen å spørre) slik at du kan hente barnet ditt når du har fått sove litt. Jeg har søkt om- og fått innvilget to fridager pr. mnd i tillegg. Det får jeg ha frem til juli 2010. Da bretter jeg og vasker klær, rydder og setter av tid til å trene! Fantastisk godt. Det er ikke mye, men det er en gulrot som gjør at jeg holder ut Jeg koser meg med å lakke negler , stelle håret og gjøre alt det andre jeg ikke har tid til ellers....anbefales. Småbarnstiden er tøff- man må bare legge til rette for å overleve den Lykke til
Jade Skrevet 20. januar 2010 #15 Skrevet 20. januar 2010 Har du prøvd å finne ut hvorfor han våkner om natten? Har han vondt i magen? Hva kan gjøres med det? Ammer du om natten? Da er det vel på tide å slutte Får han nok å spise før sengetid? Har dere det mørkt nok? For kaldt? For varmt? Hva gjør du når han våkner? Tar du han opp, eller snakker du rolig til han nedi sengen og sier det er natt? Håper det blir bedre snart, så dere får litt mer søvn alle mann!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå