Gå til innhold

Mat uten hvete og gjær

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gabrielle_*
Skrevet

Jeg har tenkt å prøve ut en diett uten hvete og gjær. Eller i hvertfall med minimale mengder av dette. Men nå sliter jeg. Jeg er nemlig en ihuga brødspiser. Frokost, lunsj og kvelds blir gjerne brød... Og i tillegg så finnes det jo i hvertfall hvete "overalt" i diverse matvarer.

Finnes det noen erstatningsvarer for brød som kunne passe? Jeg vet jo om glutenfritt brød, men er det fritt for gjær også?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Viss det er ein candidakur du er ute etter, kan du jo google på det, det finst mykje stoff om dette. Veit du at du ikkje toler gjær? Det er i tilfelle ein veldig omfattande diett. Sitronsyre, E330 er i nesten all mat, den regulerer syrenivået og virkar konserande. Den er lagd med ein gjærkultur, og dei som ikkje toler gjær må unngå den.

Generelt vil eg seie at å underkaste seg så strenge diettregimer som gluten- og gjærfritt bør vere vel begrunna. Fastlegen din vil kunne hjelpe deg med prøver og henvisning til spesialistar for å finne ut om det er nødvendig for deg med ein så streng diett.

Skrevet

vanlig husmannsknekkebrød er vel 100% rug og uten gjær?

Skrevet
vanlig husmannsknekkebrød er vel 100% rug og uten gjær?

Nei, det inneholder gjær. Men Ryvita har rugknekkebrød uten gjær.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Lomper går godt å lage uten hvete.

Kok poteter. Avkjøl og skrell. Mos. Bland med så lite byggmel som mulig til bakbar deig. Kjevl ut. Stek på takke eller tørr stekepanne.

Går godt å fryse.

Gjest Borghild
Skrevet

Slenger meg med her. Spiser ikke hvetemel jeg heller. Kutta det brått ut i fjor sommer og sluttet med brød, nudler, kjeks og alt med hvetemel i. Spiser mye gluten og laktosefritt knekkebrød fra Wasa. Grønn pakke, kjempegodt. Spiser pasta da men der er det jo ikke mel. men durumhvete. Prøver å holde meg til spelt eller fullkornpasta da.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er ingen skilnad på gluteninnhaldet i durumkveite og vanleg kveite. Fullkornpasta er også full av gluten. Så viss du skal unngå gluten så er glutenfri pasta det einaste alternativet. Det finst i helsekostbutikkar. Men du har kanskje ikkje glutenallergi?

Skrevet

Jeg har ikke fått påvist glutenallergi. Men jeg har strevd med mageproblemer i årevis og prøvd å kutte ut diverse matvarer i perioder for å prøve å finne ut av det. Drakk f.eks. ikke melk på et halvt år fordi jeg trodde det var årsaken til problemene, men den gang ei.

Jeg har vært hos lege og det har blitt tatt prøver. Legen sier at de ikke finner tegn på noe unormalt. Men siden jeg plages mye med luft i magen, skikkelig vondt iblant og veldig mye ubehag, så vil jeg prøve selv å finne et kosthold som passer kroppen min bedre.

Jeg har vel et typisk tradisjonelt norsk kosthold med mye brød. Sliter med å finne alternativer, for frokostblandinger eller salater er ikke min greie. Jeg er rett og slett veldig glad i brød, men er redd det kan være brødet som gjør meg dårlig. Ble rådet til å prøve å holde meg unna hvete og gjær av noen som har opplevd det samme som meg, så tenkte jeg skulle prøve det. Men det høres ut som et vanskelig prosjekt.

Lurer på om jeg bare skal prøve glutenfritt brød ei stund først og se om det hjelper.

Skrevet
Jeg har ikke fått påvist glutenallergi. Men jeg har strevd med mageproblemer i årevis og prøvd å kutte ut diverse matvarer i perioder for å prøve å finne ut av det. Drakk f.eks. ikke melk på et halvt år fordi jeg trodde det var årsaken til problemene, men den gang ei.

Jeg har vært hos lege og det har blitt tatt prøver. Legen sier at de ikke finner tegn på noe unormalt. Men siden jeg plages mye med luft i magen, skikkelig vondt iblant og veldig mye ubehag, så vil jeg prøve selv å finne et kosthold som passer kroppen min bedre.

Jeg har vel et typisk tradisjonelt norsk kosthold med mye brød. Sliter med å finne alternativer, for frokostblandinger eller salater er ikke min greie. Jeg er rett og slett veldig glad i brød, men er redd det kan være brødet som gjør meg dårlig. Ble rådet til å prøve å holde meg unna hvete og gjær av noen som har opplevd det samme som meg, så tenkte jeg skulle prøve det. Men det høres ut som et vanskelig prosjekt.

Lurer på om jeg bare skal prøve glutenfritt brød ei stund først og se om det hjelper.

Du høres akkurat ut som meg! Jeg har blitt undersøkt i hue og ræva (gastroskopi og koloskopi), og intet er galt. Fikk diagnosen irritabel tarm og sliter primært med luftsmerter og uregelmessig fordøyelse. Jeg føler også at kornvarer gir meg problemer.

For meg er det kornfiber som er synderen. Jeg kan faktisk ikke spiser altfor grov mat, uansett hvor lenge jeg venner meg til det. Rug kan jeg ikke spise overhodet! Jeg har måttet skifte ut endel av brødvanene med annet, og spiser nå heller to varme måltider om dagen, f.eks. lunsj (oppvarmede middagsrester) og middag eller kvelds.

Dersom du ikke har fått påvist glutenintoleranse/-allergi/cøliaki, så er det faktisk neppe dette som er synderen.

Tips du kan prøve:

- Spis mindre uløselige fibre (alle grove kornvarer unntatt havre)

- Spis fiber i form av frukt og grønt i stedet for korn

- Dersom du ikke er overvektig, trenger du ikke bli manisk med fiberbølgen som er så moderne nå

- Spis biola/cultura, eller ta tilskudd av bifidobakterier, evt acidophilus. Dette tipset kom fra en spesialist i gastromedisin.

- drikk masse vann og mosjoner for å få luften gjennom systemet. Gåturer er fint, det samme er sykling som liksom stempler magen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...