Gå til innhold

Ønsker meg en kreativ jobb, hjelp!?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 20 år som er ferdig på videregående, og har jobbet i butikk i 1 og et halvt år etter skoleslutt.

Jeg ante ikke hva jeg ville bli da jeg gikk på videregående, og merker nå at det begynner å krible i meg, for jeg har SÅÅ lyst å begynne å studere, men jeg vet altså ikke hva.

Jeg ønsker i utgangspunktet et kreativt yrke, for jeg selv er veldig kreativ og har gått linjen tegning,form,farge. Ellers er jeg glad i barn, men kan ikke tenke å utdanne meg innen barnehage eller skole.

Er det noen som har noen forslag? Noen som er veldig fornøyd med sitt eget yrke og vil fortelle litt?

Blir veldig glad for alle svar, og del gjerne erfaringer, uansett om de er positive eller negative når det gjelder yrket :)

Gjest Skulle ønske jeg fant noe...
Skrevet

Jeg utdannet meg til Grafisk designer i 2008, og jeg angrer absolut ikke, for det er utrolig kreativt og inspirerende å drive med.

Det som er trist er at det ikke er noe sted å få jobb.

Da må jeg flytte til Oslo, og det er jeg ikke interessert i...

Så mitt råd er, sjekk godt på forhånd hva som er aktuelt og som det finnes endel jobbannonser om, kanskje du er bedre rustet da?!

Gjest Gjæhst
Skrevet

Arkitekt kan kanskje være noe, om du ikke har noe imot å studere lenge. Du bør i tillegg til kreative evner ha interesse av tekniske løsninger, og være noe logisk anlagt.

Jeg kjenner en del som har tatt "løsere" kreative utdanninger, altså som ikke er spesifikke, eller kvalifiserer til en definert jobb. Tror ikke noen direkte angrer, men det krever ofte mye innsats (og gode arbeidsprøver å vise til) for å komme i relevant jobb etter endt utdannelse. Dersom du er interessert i reklame kan kanskje Westerdals reklameskole være en tanke. Den er litt mer fokusert mot ett felt.

Et alternativ jeg ville vurdert er også å gå tilbake til videregående-nivå. (Så sant du tror du orker). Det er flere fine fagutdanninger du kan ta innen form- og farge der en har gode muligheter for fast jobb, og store deler av dagen går med til kreativt arbeide. Tenker vel først og fremst på for eksempel gullsmed, konditor og blomsterdekoratør. Syns det virker som utrolig koslige yrker, selv om lønna sikkert kan variere.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Jeg utdannet meg til Grafisk designer i 2008, og jeg angrer absolut ikke, for det er utrolig kreativt og inspirerende å drive med.

Det som er trist er at det ikke er noe sted å få jobb.

Da må jeg flytte til Oslo, og det er jeg ikke interessert i...

Så mitt råd er, sjekk godt på forhånd hva som er aktuelt og som det finnes endel jobbannonser om, kanskje du er bedre rustet da?!

Grafisk design har jeg faktisk vært inne på et par ganger, og synes det virker interessant. Men har ikke tatt det videre for jeg har også hørt av andre at det er dårlig med jobbmuligheter.

Jeg har litt lyst på en utdanning hvor jeg ganske sikkert får en jobb. (Men det har vel vi alle?:-P)

Hva jobber du med nå, jober du med grafisk design?

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Arkitekt kan kanskje være noe, om du ikke har noe imot å studere lenge. Du bør i tillegg til kreative evner ha interesse av tekniske løsninger, og være noe logisk anlagt.

Jeg kjenner en del som har tatt "løsere" kreative utdanninger, altså som ikke er spesifikke, eller kvalifiserer til en definert jobb. Tror ikke noen direkte angrer, men det krever ofte mye innsats (og gode arbeidsprøver å vise til) for å komme i relevant jobb etter endt utdannelse. Dersom du er interessert i reklame kan kanskje Westerdals reklameskole være en tanke. Den er litt mer fokusert mot ett felt.

Et alternativ jeg ville vurdert er også å gå tilbake til videregående-nivå. (Så sant du tror du orker). Det er flere fine fagutdanninger du kan ta innen form- og farge der en har gode muligheter for fast jobb, og store deler av dagen går med til kreativt arbeide. Tenker vel først og fremst på for eksempel gullsmed, konditor og blomsterdekoratør. Syns det virker som utrolig koslige yrker, selv om lønna sikkert kan variere.

Takk for svar :-)

Arkitekt/Interiørarkitekt synes jeg virker veldig interessant begge deler. Spesielt interiørarkitekt for min del. Men er da bare èn skole i Norge som tilbyr den utdanningen, Kunsthøyskolen i Oslo og i Bergen, og det er opptaksprøver og få plasser :-/

Jeg er villig til å studere noen år og jobbe for det!

Ikke aktuelt for meg å gå tilbake til videregående, men ellers bra tips.

Gjest Supermimz
Skrevet

Kreative jobber er ofte jobber hvor folk blir ansatt prosjektbasert, og er dermed ikke like trygge og rolige som andre kansje mere vanlige jobber. Om du ønsker en kreativ men mere sikker jobb er kansje læreryrket noe for deg, eller du kan jobbe i en kreativ barnehage eller som aktivitør. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...