Gjest Gjest_Per_* Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Hei. Har et spørsmål om skatteklasse 2 og nytt giftemål. Eva har to barn med Adam. Eva og Adam skilles, og Eva tar over omsorgen for begge barna. Hun havner da i skatteklasse 2. Hvilken skatteklasse får Eva når hun gifter seg med en ny mann? Hvilken skatteklasse får hun dersom hun bare får en ny samboer, og ikke blir gift?
Paladin Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Se her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/....html?id=415488 Dersom Eva gifter seg med ny mann så vil de havne i skatteklasse 1 eller 2 avhengig av inntekten deres. Om den ene tjener ingenting eller veldig lite så havner de i skatteklasse 2 ellers i skatteklasse 1. Dersom de blir samboere så kan Eva være i skatteklasse 2 inntil de får felles barn. Det er ihvertfall slik jeg tolker reglene vist over.
Gjest regine ii Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Så lenge Eva er samboer med en mann som ikke er barnas far så skal hun ha skatteklasse 2, så fremt de IKKE har felles barn. Får de felles barn mister hun skattekl. 2 (men antakeligvis først året etter, jfr. nedenfor). Dersom de gifter seg (og begge har normale jobber m normale inntekter) fortsetter hun å ha skattekl 2 ut det kalenderåret de giftet seg. Dvs. gifter hun seg i 2010 beholder hun skattekl. 2 ut 2010, men må altså skifte til kl. 1 i 2011. Dette har jeg sjekket med skattekontoret, fordi jeg er i den situasjonen selv. Ektefeller har gjensidig forsørgerplikt, noe som bl.a. betyr at dersom den ene har veldig lav inntekt (men det er lite!) så får den andre skattekl. 2.
Gjest x skatteklasse 2 Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Hei, jeg er har termin med ny mann aug 2010, men skattekontoret har justert skatteklassen min fra 1.1.10. opp til klasse 1 igjen, hvis ikke ville jeg fått en skikkelig baksmell til neste år. Det er fra nyttår det året man enten får barn med ny mann, eller gifter seg. - S.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå