Gjest mammma til 16 åring Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Vi har vel alle hørt og utført ordkriger hvor alle andre får lov til xxxxx... Med tanke på hva alle andre får lov til: hva får din 16 åring lov til? * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? * Plikter i huset? * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? * Følge med på tv serier? * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? * Jobb utenom skolen? * Hjemme alene i helger? * Reise på ferie med venner, uten voksne? * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Er mor til en 16 år gammel jente som er til tider grei og til tider hormonell. Hun er en stuegris, så vi er ikke bekymret for at hun er ute og finner på tull eller ender opp i skumle situasjoner. Hun går nå i 10 klasse og er moden og ansvarfull for alderen. Hun har begyndt å jobbe 4-10 timer i uken og tjener gode kroner nå. Er videre flink å spare og bruker lite penger på klær/sminke og får lov å styre egne penger på brukskontoen - men ikke sparekontoen hvor hun til sammen har rundt 30 000,- så langt. Hun er natterangler og vi sliter med å få henne opp om morgen. Hun er sliten og er da tverr. Ofte legger hun seg midt på dagen og er gretten. I helgene sover hun gjerne til både 12 og mer om hun får muligheten. Vi sier at hun må legge seg senest kl 23.00, men ser at lyset på rommet hennes er på til både midnatt og etter (ikke alltid jeg vet da vi selv legger oss mellom 23 og midnatt). Endten ligger hun da i sengen og leser eller surfer på nettet og da spesielt facebook. Hun er skoleflink, men innsatsen kunne vært bedre dersom hun brukte mer tid på skolearbeidet sitt (skolen hun vil inn på har et lavt snitt, og dermed gidde hun ikke å jobbe mer enn nødvendig). Hun mener jeg er helt teit og streng og alle de andre har så greie foreldre hvor de får lov til mer enn henne. Jeg sier tusen takk: for et kompliment: det betyr jo at jeg er glad i henne... MEN jeg ønsker jo ikke å skyve henne bort fra meg heller. Synes det hadde vært spennende å høre hva andre praktiserer av regler/privillegier.
Gjest mor til snart 16 år gammel jente Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Vi har vel alle hørt og utført ordkriger hvor alle andre får lov til xxxxx... Med tanke på hva alle andre får lov til: hva får din 16 åring lov til? * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Hun er stort sett fornuftig der. like regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Legger seg ca 22.30 til 23.00 i uka, I helgen ofte noe seinere.ca midnatt eller litt senere hviss det er noe på tv. * Hvor mye lommepenger? Får litt i ny og ne ca. 200 i uka Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? Disponerer ukepenger og selvtjente penger selv. En større konfirmasjonsgave er satt vekk til 18 års dagen. * Plikter i huset? Holde orden på eget rom, vake bad, vake og ordne sine egne klær. Hjelper ellers til etter behov. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Hun er ikke spesiellt intresert i spill. Får ikke egen pc på rommet før videregående. * Følge med på tv serier? Ja for all del. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Tar selv ansvar og er flink og pliktoppfyllende. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? Tar selv ansvar og det går bra. * Jobb utenom skolen? Har litt småjobber en gang i blandt. Vi har sagt at hun kan få ha helgejobb hvis hun får tak i noe fast. * Hjemme alene i helger? Nei, men mest fordi hun ikke liker det. * Reise på ferie med venner, uten voksne? Nei. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Vi slipper henne gradvis mer fri på videregående. vi er nok litt strenge med henne enda fordi hun går på ungdommsklolen. Det er så utrolig mye drama og tull i den alderen. Hun sier selv at hun er ganske fornøyd og ser selv at det ikke er spesiellt lurt å få lov til allt.
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 16 åringen går 1 klasse vgs: Bestemmer selv når h*n skal sove, men pc og tv skal være av kl 23.00. I helgene får h*n legge seg mellom midnatt og 2 hvis det er noe spessielt (overnatting ect). Får 400kr i uken hvis h*n har vasket og ryddet i huset, ellers penger når h*n trenger det til bl.a kino, nye klær, skolesaker osv. Plikter i huset er å holde eget rom ryddig og vaske egene klær, ta ut av oppvaskmaskinen og lignene hvis h*n bare er hjemme alene og slapper av. Vasker bad, kjøkken, støvsuger stuen og tørker hyller for ekstra lommepenger. Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Har egen pc, så vanskelig å kontrollere så lenge h*n får gjort alt annet h*n skal. Samme med spill, spiller som regel bare med venner på besøk. Se på tvserier er ekstra koselig hvis vi gjør det sammen:) Skolearbeid får passes på selv, men karakterer må vises frem at h*n har prøvd å gjøre sitt beste og forbedres hvis det er under eget mål. Da hjelper jeg gjerne til og er støttende, viktigste er å prøve og ikke bli for lat. Står desverre ikke alltid opp uten masing, umulig å true med. Er andre i huset på jobb ringer vi å sjekker at h*n er oppe, og ringer og kontrollerer at h*n har kommet seg på veien. Ikke jobb er greit til 18år, så lenge det blir gjort ting i huset. Alene i helgene har det ikke dukket opp en anledning for i det siste, hadde hvert greit men hadde nok sagt ifra til naboen for sikkerhetsskyld, og ringt å sjekket at h*m var hjemme. Ferie med venner uten noen voksen hadde hvert helt uaktuelt til ferdig på vgs. Ikke pågrunn av tilliten til h*n, men alle andre. Forandring fra ungdomsskolen til vgs ja, pga nye venner og interesser og mer ansvar.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Min datter flyttet på hybel som 16-åring, så forholdene ble kanskje litt annerledes pga det. * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Bestemmer selv. Jeg påminner forsiktig dersom det ble veldig sent, eks 0100. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? Lommepenger: barnetrygden. Dette disponerte hun, men da skulle hun kjøpe egne klær utenom sko/ytterklær. * Plikter i huset? Vaske bad, holde eget rom i stand, brette og legge bort all klesvask, tømme oppvaskmaskin, pluss andre småjobber innimellom. Dette for de 900/mnd (barnetrygden). Ekstrabetalt for andre jobber, eks rundvask, vindusvask. Sitte barnevakt for småsøsken. Etter tre barnevakter fikk hun 150 kort til mobil. Altså 50 kr for en barnevakt. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Fritt. * Følge med på tv serier? Fritt. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Hun tar ansvar selv fra ca 9. klasse. Spør om hjelp hvis det trengs, men var skoleflink og ivrig. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? Fra beg. 10. klasse satte hun sin vekkerklokke 5 min før min. Etter noen måneder sto hun nesten alltid opp før jeg kom. Trening til hybellivet. * Jobb utenom skolen? Småjobber. Disse pengene dispoerte hun. * Hjemme alene i helger? Ikke en hel natt. * Reise på ferie med venner, uten voksne? Nei. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? På videregående bodde hun som sagt på hybel. Da ble det meste fritt, siden hun likevel måtte ta ansvar selv. Ingen ferier med venner før 18 år, uten voksne jeg stolte på. 10. klasse var å betegne som trening til hybeltilværelsen.
Noemi Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har ei jente i 10 kl som blir 16 snart. * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? - Legger seg kl 22 i hverdagen. Hun er ofte veldig trøtt. Jeg sier ofte i fra, men det går stort sett av seg selv. Vi voksne legger oss mellom 2230 og 23 i hverdagene og ser ingen grunn til at hun skal være oppe lenger. De trenger mye søvn i tenårene. I helgene har vi ingen fast regel, men synes hun kan legge seg når vi legger oss. Rundt midnatt hvis ikke det er noe spesielt som skjer. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? - Hun får stort sett penger til det hun trenger og ellers setter jeg 400 kr inn på kontoen hennes hver måned. * Plikter i huset? - Egentlig altfor lite plikter i huset. Ber henne sette på oppvaskmaskinen og ta ut av den innimellom + hjelpe til under middagen. Hun må holde sitt eget rom i orden. Innimellom kan hun rydde og støvsuge ellers i huset, men da foretrekker hun å ha huset for seg selv... * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? - Vi har tidsstyring på internett-tilgangen siden ungene ikke klarte å styre tida si der. Spesielt hun på snart 16 kunne sitte pal fra hun kom fra skolen til hun la seg. Det ble også mye masing. Nå fungerer det mye bedre. Internett-tilgangen hennes stenges kl 2130 i hverdagene, senere i helgene. * Følge med på tv serier? - hun er ikke interessert i TV-serier overhodet. Kun serier hun kan laste ned fra internett. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? - Stort sett tar hun ansvar selv, men jeg følger med å spør og hjelper til hvis hun trenger det. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? - Ja, hun sliter med å komme seg opp om morgenen. Vi skal avgårde omtrent samtidig på skole/jobb så hun sitter på med meg nå...og for at det ikke skal bli for sent...så må jeg mase. Men når snøen forsvinner og hun begynner å sykle så overlater jeg det mer og mer til henne...har gjort det tidligere..og det fungerer det og... Hun står opp, kler på seg, spiser og kommer seg ut døra i løpet av 15 min :søvn: * Jobb utenom skolen? - Nei, hun hadde sommerjobb i fjor. * Hjemme alene i helger? - Hun har ikke vært det til nå, men hun har vært alene en natt. Kommer nok til å la henne være alene hjemme en helg i løpet av dette året. Jeg stoler på henne nok til at vi kan prøve det..og hun vil det selv. * Reise på ferie med venner, uten voksne? -Nei, det blir ikke aktuelt enda. Hun har vært på dagsturer alene med venner + sovet over hos venner som bor langt unna en hel helg... * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? - Ja, når hun begynner på videregående blir det mer naturlig at hun må styre tida si mer selv når det gjelder legging, internett osv.
ToveM Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 (endret) Har en gutt på 16 som går i 1.kl videregående * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Styrer leggetid selv, men jeg oppfordrer han til å komme seg i seng innen rimelig tid. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? Får fast 500,- pr mnd til bensinpenger til mopeden. Selger VG på søndager og tjener rundt 300,- pr uke. Disponerer sine egne penger, Kjøpte seg moped av konfirmasjonspengene. * Plikter i huset? Holde kjellerstuen iorden, siden det er han som bruker den. Ser etter lilesøster ved behov. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Ingen restriksjoner * Følge med på tv serier? Ingen restriksoner * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Tar ansvar selv, men jeg spør om ha har/har gjort lekser * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? Må mases lit på. * Jobb utenom skolen? Selger VG, * Hjemme alene i helger? Ja, med litt tilsyn av broren på 23 * Reise på ferie med venner, uten voksne? Nei * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Maste nok litt mer på lekser i 10, ellers det same. Endret 20. januar 2010 av ToveM
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er kanskje litt utenfor målgruppen for dette spørsmålet, men syns det var veldig interessant å lese! Jeg kan svare på hvilke regler jeg hadde da jeg var 16 år (er nå snart 21) * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Jeg bestemte stort sett leggetid selv, men det ble litt mas fra mamma da klokken nærmet seg 22.30 - 23.00 i ukene. I helgene var jeg ofte oppe og ute med venner til seint (noen ganger langt på natt) så lenge de hjemme visste hvor jeg var og hva jeg drev på med. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? Fikk lommepenger frem til jeg var 14/15, først ubetinget, så for husarbeid e.l. men det fungerte ikke noe særlig. Jobbet noe selv (barnevakt) og fikk penger til det jeg trengte (vintersko, jakke, frisør og litt innimellom) * Plikter i huset? Jeg hadde endel plikter i huset som f.eks å passe på at hunden fikk mat og luftetur da jeg var alene hjemme, oppvaskmaskin, vask av egne klær, hjelpe til å lage middag osv. avhengig av hva mamma ville ha hjelp til. Og selvfølgelig ansvar for eget rom. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Jeg kjøpte ikke egen pc før jeg begynte på videregående så før det lånte jeg pappa sin da den var ledig. Ingen begrensninger så lenge søsken også slapp til. Brukte stort sett bare data til lekser. * Følge med på tv serier? Fulgte med på noen serier og det var helt greit, men mamma var veldig motstander av Hotel Cæsar husker jeg, så det var det ingen som så på hjemme. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Skolearbeid tok jeg ansvar for selv veldig tidlig og det har gått veldig fint! Foreldrene mine hjalp meg ved behov og viste interesse selv om jeg hadde ansvaret selv. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? Pga mamma og pappas jobbsituasjon er dette noe jeg har tatt ansvar for selv siden jeg var forholdsvis liten (midt på barneskolen en gang). Satt på vekkerklokke, stod opp, ordnet meg og pakket lunch selv. Har gjort meg veldig selvstendig * Jobb utenom skolen? Jeg kunne ta småjobber/helgejobber så lenge det ikke gikk utover skolen. Var barnevakt en kveld i uken ca da jeg var 16. Hadde også fulltids sommerjobb. * Hjemme alene i helger? Jeg hadde nok fått lov til det med visse regler, men det var sjelden et alternativ da minst en av foreldrene mine alltid var hjemme pga gårdsdrift. * Reise på ferie med venner, uten voksne? Fikk ikke reise på lange ferier, men var på noen hytteturer husker jeg. Var også på fest så lenge jeg var ærlig om alkohol og at jeg kom meg hjem til avtalt tid med avtalt skyss - måtte alltid innom soverrommet og si hei før jeg la meg. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Det var lite endringer og ikke noe stort skille melom ungdomsskole og videregående. Det gikk gradvis og etterhvert som jeg viste at de kunne stole på meg fikk jeg lov til mer og mer. Jeg hadde en veldig fin ungdomstid og mener at foreldrene mine hadde en fantastisk oppskrift på regler og tillit. Jeg fikk lov til mye, nesten hva jeg ville, så lenge mamma og pappa visste hvor jeg var, hvem jeg var sammen med osv.. Når jeg beviste at de kunne stole på meg økte tilliten og det ble lettere for dem å si ja neste gang også. Jeg løy uhyre sjelden til foreldrene mine, snek meg aldri ut eller fant på noe "dumt" og tok et nei uten diskusjon når jeg fikk nei. Jeg vil bruke samme oppskrift med mine barn
Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 Vår sønn går i tiende. Han har slitt en del både faglig og sosialt, så han trenger en fast hånd. Samtidig er vi redde for å kvele han, så der vi kan lar vi han få bestemme selv. * Leggetid? Vi har en løselig avtale om at 22.30 er en passelig leggetid på ukedagene. Han kjenner selv at han trenger en del søvn for å fungere, så han vil det selv. Men regelen er ikke spikret, så det hender han er oppe en times tid lenger iblant, det må han kjenne litt på selv og ta ansvar for dagen etter. Vi kontrollerer ikke om han er våken på rommet. I helgene får han styre leggetid selv, men om vi voksne ikke sitter oppe utover natta må han enten på rommet eller i kjellerstua (soverommet er også i kjelleren) etter midnatt. Denne regelen har vi pga lytt hus og dårlig plassering av vårt soverom i forhold til stue/kjøkken. * Hvor mye lommepenger? Han får 150 kroner fast hver uke. I tillegg får han penger til kino, bursdager osv. Han trenger ikke kjøpe klær eller andre nødvendige ting selv. * Plikter i huset? Han vasker stua en gang hver uke og holder rommet sitt ryddig (relativt ) og rent. Utover det hjelper han til ved behov, som å ta ut av oppvaskmaskinen, ta ut søpla, dekke bordet, handle småting vi har glemt osv. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Ingen internett etter leggetid på ukedager eller midnatt i helger, ellers fritt. Hittil har ikke nettbruken vært overdreven så vi ser ikke behov for å begrense. Har liten interesse for spillkonsoller, så vi trenger ingen begrensninger der heller. * Følge med på tv serier? Fritt fram. * Skolearbeid? Her må han følges tett opp. Han sliter på skolen, har mye ekstraundervisning og motivasjonen er ikke helt der den burde være. Hvis vi ikke følger opp så blir ikke leksene gjort. Så lenge vi følger tett på gjør han det han skal, straks vi slipper litt opp så faller alt sammen. Tør ikke gamble med dette, så vi fortsetter å holde stramme tøyler. * Opp om morgenen? Varierer veldig. I perioder er han flink og tar ansvar selv. I andre perioder må vi vekke han, lage matpakke for at han i det hele tatt skal få i seg mat i løpet av dagen og passe på at han rekker bussen. Heldigvis er de gode periodene lengere enn de dårlige. * Jobb utenom skolen? Nei, han har ikke kapasitet til det uten at det vil gå utover enten skolen eller det sosiale livet. * Hjemme alene i helger? Nei, og han har ikke ytret ønske om det heller. * Reise på ferie med venner, uten voksne? Nei. Ikke før han er 18. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Vi vil slippe litt gradvis opp på enkelte ting når han begynner på videregående (pga tidligere flørting med et negativt miljø har vi rimelig god kontroll på hvor han er og hvem han er sammen med i dag). Tenker at det er naturlig å markere at han nærmer seg voksen, uten at vi brått skal slippe alle tøyler. Men skolen må han fortsatt ha tett oppfølging rundt, den er for viktig til at vi kan la han ta ansvar selv. Vi får øve på selvstendighet i andre sammenhenger først.
Heart7086 Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Kan ta fra min tid som ungdom, ikke fordi det er så mange år siden da:) Men skal prøve på omtrent det samme på "våre"barn(les; hans barn egentlig, men her i huset blir det kun sagt "våre") Leggetid; Jeg bestemte selv når jeg ville legge meg, og på hverdager var vel det rundt 22.30. I helgene rundt 00-01.00. Det var ofte jeg som vekket min far på morgenen, da jeg satt på med han til skolen. Tror ikke det var mer enn et par-tre forsovninger på ung.skole. Lommepenger; Jeg hadde det veldig fritt hjemme, hjalp til med å ta ut av oppvaskmaskin en gang i blandt, tok klærne til vaskerommet, osv. Fikk ikke lommepenger i den forstand, men heller når jeg trengte det(en sjelden gang ble det kino, eller nattåpne butikker). Ellers begynte jeg å jobbe fast annenhver(som ble til nesten hver helg), samt sommer, når jeg begynte i 9 klasse. Og de pengene disponerte jeg selv. Skulle ønske nå at jeg hadde spart mer av konfirmasjonspengene, for å ta av senere til skolegang, osv. Internett/spill; vi hadde ikke internett, men jeg hadde PS på rommet, samt TV med alle kanaler. Var aldri restriksjoner på disse. Skolearbeid; Da jeg gikk på ung.skole hadde ikke vi stort med lekser, men det lille som vi hadde ble ikke sjekket videre utover de beskjedene som foreldrene fikk fra skolen et par ganger før jul/et par ganger etter. Spurte om hjelp om det var noe, og hadde vel aldri problemer, ordnet og styrte dette selv. Hjemme alene; Første gangen jeg var alene en helg var vel i slutten av 8 klasse. Taklet dette fint, fikk litt ekstra penger for å kjøpe mat og godt. Foreldrene mine dro ofte bort, turer med bobil, osv, og det var aldri tull med at jeg var alene hjemme. Reise på ferie; Jeg reiste gjerne til Oslo til familie der, uten problemer. Reiste aldri med venner. Ikke fordi jeg ikke fikk lov, men hadde ingen å reise med. Endringer 10kl/vg; Jeg beggynte på Folkehøgskole rett etter 10 kl. så hadde ingen endringer da. Styrte mine egne penger gjennom mnd, og fikk ikke noe stort hjelp da.(IOM at vi hadde hus og mat på skolen var det jo ikke stort å bruke penger på heller!) Når jeg begynte på VG året etter fikk jeg bare vanlig stipend, og klarte meg på det. Aldri noe ekstra hjelp til hjemreise,osv, forutenom en 100-200 lapp i gjennomsnitt i mnd. Når jeg tenker meg om så hadde jeg det Veldig fritt, men det passet meg. Det var aldri tull med verken lyging, stjeling(min bror var derimot flink å gå å stjele penger fra pengboka. Jeg hadde derimot koden til min mors kort og gikk ofte å tok ut penger, osv), osv.
Gjest Huffsa Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Jeg kan svare for megselv, er ikke lenge siden jeg var 16 * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Hverdager la jeg meg i sengen 22.00 og fikk se tv til 23.30. I helger måtte jeg være hjemme seinest 02.00 og ikke legge meg etter 03.00 * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? 400kr i uka, brukte på hva jeg ville, ingenting til sparing * Plikter i huset? Rydde oppvaskmaskinen og rydde eget rom når det trengtes * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Så mye jeg ville på egen laptop og tv * Følge med på tv serier? Alt jeg ville, så lenge serien var slutt før 23.30. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Gikk i spesialklasse og fikk ikke hjemmelekser * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? Måtte ha hjelp ellers kom jeg meg ikke opp. Måtte også kjøres til skolen, hvis ikke dro jeg ikke * Jobb utenom skolen? Nei * Hjemme alene i helger? Var ofte hjemme aleine, på det meste i 2 uker ( men da var kjæresten min og bodde her ). Pappa reiser mye i jobben, og kunne fint være hjemme aleine fra mandag til fredag også fra søndag til Tirsdag igjen. Hadde aldri fester hjemme i den alderen ( kun yngre ) og jeg var ansvalig. Fikk 100kr dagen i mat + et par hundrelapper ekstra om han var borte mer enn en uke. * Reise på ferie med venner, uten voksne? Ikke lenger enn danmark. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Ja, fikk være ute lenger, og 100kr mer i lommepenger i uka
kaprifolen Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Jeg lurer bare på hva dere forventer skal skje over natta når barna fyller atten? Ellers kan jeg bare uttale meg om min egen situasjon på den tiden gikk ut med høyest snitt i klassen, jobbet 10-20 timer ved siden av skolen. Hadde lederansvar i perioder. Dette var i tiende klasse. På vgs flyttet jeg 50 mil hjemmefra, bodde der et år og flyttet i leilighet på hjemstedet etter det. Jobbet myd ved siden av skolen, kanskje for mye, men jeg bodde for meg selv, og det var ikke mor og far sin sak. De hjalp meg når jeg trengte det, enten det var middag eller kjøring. Idag er jeg 23, daglig leder i en stor kjede, har kjøpt enebolig, er gift, hund og full pakke. Så noe riktig har det jo blitt....
Gjest Witness93(av) Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Jeg er 16 år, å kan svare for meg selv,da. Leggetid : bestemmer selv når jeg legger meg, ukedag som helg. Men hun sier før hun selv legger seg "prøv å ikke sitt oppe alt for lenge da" men den gang ei.. Hvor mye lommepenger?: Jeg får ikke noe fast, men får ofte til å spise ute /kino/ klær osv. plikter i huset : har ikke noe jeg må gjøre, men lager middagen for det meste hver dag, liker å lage mat. Rydder ofte huset til hun kommer fra jobb,om jeg rekker. Internettid/ spille tid osv: Det bestemmer jeg selv, men hun prøver vel noen ganger å gi meg hint om at jeg har sittet noen timer. følge med på tvserier: Hun er ganske glad i tv selv. Vi ser de samme tingene, så hun vil jo helst at jeg ser det nede sammen med henne, enn oppe på rommet alene. Skolearbeid:Går for øyeblikket ikke på noen skole. opp om morgen: hun reiser på jobb tidlig så står opp når jeg vil stå opp. Har hun fri prøver hun å få meg opp rundt 12. Hjemmealene helger:Sjansen har ikke tilbedt seg, men hadde fått lov om hun måtte vekk et pr dager. Men dette huset er stort og skumelt, hvert alene her en helg er ikke noe jeg ønsker heller. reise på ferie med venner, uten voksne: Nei, det får jeg sikkert ikke lov til før jeg er 18 heller, så sant jeg ikke klarer å overbevise henne om at jeg en dag må stå på egne ben... ....ble ikke noen særlig endringer fra 10 til dette året, nei. jobb utenom skole: Har ingen jobb, men skulle gjerne hatt.
Gjest FrøkenAmanda Skrevet 22. januar 2010 #13 Skrevet 22. januar 2010 Jeg er kanskje ikke målgruppen TS spør om råd fra, men jeg er selv 17 år nå, og ikke mye har endret seg på 1 år. * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? -Jeg bestemte selv når jeg skal legge meg. Ble rundt 22.00-00.00 tiden. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? -Fikk ikke penger hjemme. Men brukte pengene jeg tjente på sommerjobben og penger jeg hadde tjent ved å selge Dagbladet * Plikter i huset? gjøre rent i stallen(tok ca 40-60min), fore dyra, lufte hundene innimellom, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, vaske tøy, henge opp tøy, brette tøy. Holde orden på rommet( og vaske det.)Passe dyra når folk var borte. hjelpe til med middag. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? -Fritt * Følge med på tv serier? - Ser skjeldent på tv * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? - Ansvaret selv. Skulle egentlig ønske at noen faktisk spurte meg om jeg hadde lekser, eller hvordan det gikk på de forskjellige prøvene. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? - Ansvaret selv. * Jobb utenom skolen? - Jobbet om sommerene * Hjemme alene i helger? -Ja, da med ansvar for dyra og Gården. * Reise på ferie med venner, uten voksne? -nei. Men fikk lov til å dra på telttur ett par dager med ei venninne:) * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? -Nei
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #14 Skrevet 22. januar 2010 Nå har det seg slik at det ikke er så mange år siden jeg var 16 og jeg fikk engenlig lov til å styre livet mitt selv, men selvfølgelig er det grenset. Håper dette hjelper å se fra en som er nærmere din datters alder. * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Man kan ikke si til en 16 åring når han/hun skal ligge seg. Det går ikke. Da føler hun at du behandler henne som et barn. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? Selv så fikk jeg ikke ukelønn, men jeg fikk penger når jeg trengte det. (Mest av pappa da er litt pappa jente). * Plikter i huset? * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Igjen hun er ikke et barn. Du kan heller prøve å prate med henne om hvor mye tid hun bruker. Følg med hvor mange timer hun bruker og konfronter henne. Det er enkelt å sitte time etter time med datan, men om noen sier hvor mange timer du bruker med datan blir en mer oppmerksom på det. * Følge med på tv serier? Jeg er snart 20 og jeg har TV serier jeg må få meg meg. Grey's Anatomy er super viktig. Det er ikke bare ungdommer som følger meg på ting. Vet om mange voksne mennesker som har ting de bare må se. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Jeg ville mast litt der. Mine foreldre tok aldri interesse for mine karakterer. Om jeg fikk en god karakter ble det aldri lagt merke til. Så derfor strebet jeg ikke etter gode karakterer heller. Jeg skulle ønske jeg fikk mye ros for gode karakterer da jeg var yngre. Og at foreldrene mine fortalte meg hvor viktig skole var. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? Skoledager er dette viktig. For en jente på 16 kan lett "forsove" seg. * Jobb utenom skolen? Er ikke det bra da? Hun får en jobb på CV'n sin og hun tjener penger. Så lenge det ikke står i veien for andre ting så er det kjempe positivt. * Hjemme alene i helger? * Reise på ferie med venner, uten voksne? Nei! Det hadde jeg ikke fått lov til da jeg var 16. Jeg hadde en venninne som fik dra til Kreta med noen eldre venninner og der skjedde det litt av hvert. Hun mister uskylden sin til en 26 år gammel mann og en av de ble faktisk så full at hun ble voldtatt av en voksen nordman. Hun greide ikke å dytte han vekk fordi hun var helt vekke. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Ja det synst jeg. På en vidergående skole får man mer frihet, så hvorfor ikke mer frihet hjemme ogå. Men med mer frihet bør det komme mer andvar også.
Puma Skrevet 23. januar 2010 #15 Skrevet 23. januar 2010 Har en sønn på 16 år, han går på videregående * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? -Han bestemmer selv, ukedagene er vel i 23 tia. I helga er han gjerne oppe hele natta of sover hele dagen. Ser ikke now problemer med dette, så lenge han kommer seg på skola mandag * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? -Han disponerer stipend selv, sparing er over ett viss beløp, så der har overformynderiet tredd inn. * Plikter i huset? -Vi bytter på alt husarbeide, så han har de samme pliktene some jeg. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? -Fritt * Følge med på tv serier? -Vi har ikke tv, og har aldri savna det. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? -Skolearbeidet er hans ansvar, han er flink til å be om hjelp, hvis han føler det blir for mye. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? -Har stått opp selv siden han var 11-12 år. * Jobb utenom skolen? -Ikke for øyeblikket, det ble for mye for han. * Hjemme alene i helger? -Han kan fint være hjemme alene en uke, uten at det blir noe tull. * Reise på ferie med venner, uten voksne? -Korte turer, ja. Lengre turer, både i tid og avstand, det må jeg vel ta stilling til, hvis det kommer opp. Men per idag tror jeg jeg ville sagt nei. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? -Ja, han har det friere nå.
Gjest gjest 16 år Skrevet 23. januar 2010 #16 Skrevet 23. januar 2010 Er 16 år, så svarer selv * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Bestemmer selv, men legger meg rundt 10 når jeg må stå opp kl 6, ellers senere. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? Foreldre betaler hesten, ellers får jeg avogtil penger når jeg trenger noe, eller så betaler jeg selv. * Plikter i huset? ingen faste, men gjør det jeg får bedskjed om. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Nei, er mye på internett.. * Følge med på tv serier? nei * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Gjør selv. går på privatvgs, og har et snitt på over 5, så leksene styrer jeg bra selv * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? står opp kl 6, spiser og drar lenge før de andre i huset har våknet.. * Jobb utenom skolen? ja, jobbet godt over 400 timer i fjor.. * Hjemme alene i helger? nei, kommer ikke på tale * Reise på ferie med venner, uten voksne? ja, men har kontakt med foreldrene noen ganger om dagen. er på ridekurs/weekend/stevner, eller passer på staller for andre venner * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Nei, bortsett i fra at hun står opp og drar selv..
Gjest Gjest pp Skrevet 23. januar 2010 #17 Skrevet 23. januar 2010 * Leggetid? Bestemmer 16 åringen selv da hxn snart er voksen? Ulike regler søndag - torsdag og andre fredag/lørdag og ferier? Bestemte selv. Innetider bestemte jeg. * Hvor mye lommepenger? Hva får 16 åringen disponere selv? Sparing? Her var det 400 kr i måneden og jeg betalte busskort samt mobil. I tillegg alt til skole og klær. Altså var 400 kr kun til forbruk. * Plikter i huset? Ingen spesielle annet enn å rydde eget rom samt bidra til middagslaging/oppvask. * Internettid? Playstation/Xbox/andre spillkonsoll? Ingen restriksjoner på internett. PS2 mm står i stua så der har jeg full oversikt. * Følge med på tv serier? Ble noe på ettermiddag, men på kvelden så var vi sammen om tv'n. En tv og flere personer så blir det sånn. * Skolearbeid: Maser dere eller lar 16 åringen selv tar ansvar? Jeg maste lite, men nå har jeg et barn med adhd så det satte rammen. * Opp om morgenen: dere vekker eller 16 åringen selv tar ansvar? Jeg vekte fordi jeg så at ungdommen aldri ville klare å komme seg opp i tide. Her var det en skolebuss å rekke. * Jobb utenom skolen? Ingen av mine har hatt kapasitet til å jobbe ved siden av videregående. Jeg skjønte det rimelig kjapt. * Hjemme alene i helger? Aldri. Selv om jeg stoler på egne barn så stoler jeg overhode ikke på jungeltelegrafen. * Reise på ferie med venner, uten voksne? Kommer helt ann på hvem og hvor. Syden er totalt uaktuelt. * Endring om 16 åringen går i 10 klasse eller videregående? Er mor til en 16 år gammel jente som er til tider grei og til tider hormonell. Hun er en stuegris, så vi er ikke bekymret for at hun er ute og finner på tull eller ender opp i skumle situasjoner. Hun går nå i 10 klasse og er moden og ansvarfull for alderen. Hun har begyndt å jobbe 4-10 timer i uken og tjener gode kroner nå. Er videre flink å spare og bruker lite penger på klær/sminke og får lov å styre egne penger på brukskontoen - men ikke sparekontoen hvor hun til sammen har rundt 30 000,- så langt. Hun er natterangler og vi sliter med å få henne opp om morgen. Hun er sliten og er da tverr. Ofte legger hun seg midt på dagen og er gretten. I helgene sover hun gjerne til både 12 og mer om hun får muligheten. Vi sier at hun må legge seg senest kl 23.00, men ser at lyset på rommet hennes er på til både midnatt og etter (ikke alltid jeg vet da vi selv legger oss mellom 23 og midnatt). Endten ligger hun da i sengen og leser eller surfer på nettet og da spesielt facebook. Hun er skoleflink, men innsatsen kunne vært bedre dersom hun brukte mer tid på skolearbeidet sitt (skolen hun vil inn på har et lavt snitt, og dermed gidde hun ikke å jobbe mer enn nødvendig). Hun mener jeg er helt teit og streng og alle de andre har så greie foreldre hvor de får lov til mer enn henne. Jeg sier tusen takk: for et kompliment: det betyr jo at jeg er glad i henne... MEN jeg ønsker jo ikke å skyve henne bort fra meg heller. Synes det hadde vært spennende å høre hva andre praktiserer av regler/privillegier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå