Gå til innhold

Les korrektur før du poster...

Sequax

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hva som er så plagsomt med noen skrivefeil?

Hvis dere forstår hva det står der er det vel greit.

Om dere ikke skjønner hvert eneste ord, så skjønner dere jo innholdet om dere vil.

Og alle har ikke stavekontroll. Jeg aner ikke hvordan jeg får det engang.

Jeg er ikke så nøye på om det finnes en feil eller to, tar ikke det så høytidelig, og skriver sikkert feil selv også noen ganger. Men jeg er enig i at alle bør lese over innlegget sitt før de poster, for hvis innlegget er fullt av skrivefeil kan det være litt tungt å lese det. Når feilene i tillegg finnes i tittelen på emnet, blir de enda mer synlige, og dukker opp igjen stadig vekk.

Det er klart man skal ta hensyn til at enkelte har problemer med rettskrivingen sin, men noen ganger mistenker jeg at feilene rett og slett skyldes slurv. Har til og med sett at noen forsiktig har korrigert enkelte, men brukeren fortsetter likevel ufortrødent å skrive samme feilene.

Stavekontroll har heller ikke jeg noen peiling på, men dersom jeg ikke er altfor hissig i en diskusjon, leser jeg alltid over innlegget mitt før jeg poster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er stavekontroll virkelig nødvendig for at folk skal klare å skrive korrekt?

Jeg var gjennomsnittlig skoleflink, men det er mange ord jeg er usikker på, så ja, jeg trenger vel stavekontroll for å unngå skrivefeil.

Det er andre områder jeg har valgt å konsentrere meg om, så rettskriving har ikke vært høyest prioritert hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever av å skrive, så når jeg logger meg på MSN og diverse fora, gjør jeg det som avkobling. Å korrekturlese alt gidder jeg rett og slett ikke. Tror ikke at jeg har veldig mange skrivefeil, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever av å skrive, så når jeg logger meg på MSN og diverse fora, gjør jeg det som avkobling. Å korrekturlese alt gidder jeg rett og slett ikke. Tror ikke at jeg har veldig mange skrivefeil, da ;)

Hvis du ikke jobber for en tabloid avis da. Der florerer skrivefeilene synes jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis*

Hva er den mest komiske skrivefeilen dere kan huske å ha sett da - noen eksempler? :)

Det gikk litt fort i svingene en gang. Jeg skulle skrive folkeregisteret og det ble til flokeregisteret. :fnise:

En og annen skrivefeil har de fleste, det er greit nok, men av og til virker det som om folk ikke gidder å prøve å skrive godt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke jobber for en tabloid avis da. Der florerer skrivefeilene synes jeg... ;)

Det er meget mulig, men ikke de som jobber med mitt stoffområde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
En liten oppfordring til brukerne her inne: vær så snille og les igjennom det dere skriver før dere poster! Alle skrivefeilene som postes gjør meg rett og slett litt smågal... :sur:

Det driter vi rett og slett i :cool: Du har forøvrig ikke noe belegg for å påstå at innlegg uten skrivefeil får flere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig, men ikke de som jobber med mitt stoffområde :)

Det var bare en fleip. :)

Jeg vet ikke om jeg har lest noe du har skrevet her inne engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ikke for sikker, du! :)

Så du vet hva hun jobber med? Imponerende

Jeg skriver også profesjonelt, men ærlig talt, korrektur kommer i annen rekke når jeg skriver for å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker språk generellt, og tror ikke jeg har mange av de mer "moderne" skrivefeilene. Likevel, å bli såpass irritert over skrivefeil på et tilfeldig forum er litt vel strengt.

Jeg er også enig med gjesten som mener "The Kitten" er en smule dobbeltmoralsk i denne tråden, med tankte på hennes tidligere trassige insistering på å skrive engelsk. Det var irriterende og unødvendig og The Kitten koste seg med oppmerksomheten. Da blir det for dumt å komme her og komme her i ettertid.

Nei, da synes jeg det er mer irriterende og synd når en bok inneholder mange typos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av denne tråden har jeg begynnt å lese gjennom innleggene mine en ekstra gang. Noen ganger før jeg poster, og noen ganger må jeg redigere. ;)

Så da blir det ihvertfall noen færre skrivefeil her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tilstreber meg i å ikke ha skrivefeil, men det skjer titt og ofte. Når man skriver som gjest så kan man ikke gå inn å rette igjen. Da får det bare stå.

Jeg kan reagere på dialekt og dårlig språk og mange skrivefeil. Ikke noe jeg blir irritert over, men kan tillegge det den som skriver innlegget og dens meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med gjesten som mener "The Kitten" er en smule dobbeltmoralsk i denne tråden, med tankte på hennes tidligere trassige insistering på å skrive engelsk.

Så det å skrive engelsk og det å skrive feil er blitt det samme, det, altså? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så det å skrive engelsk og det å skrive feil er blitt det samme, det, altså? :fnise:

Nei, men hovedpoenget til de som ønsker at folk skal lese igjennom er at det er irriterende å lese skrivefeil, slik mange synes det var irriterende å lese kittens innlegg (som ofte fikk skrivefeil da hun ikke var så god i engelsk) på engelsk, i et norsk forum. Hadde hun i det minste vært engelsktalende hadde det vært en ting, men hun gjorde det bare for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle
Nei, men hovedpoenget til de som ønsker at folk skal lese igjennom er at det er irriterende å lese skrivefeil, slik mange synes det var irriterende å lese kittens innlegg (som ofte fikk skrivefeil da hun ikke var så god i engelsk) på engelsk, i et norsk forum. Hadde hun i det minste vært engelsktalende hadde det vært en ting, men hun gjorde det bare for morro skyld.

Men hun slutta jo med det, er det noe vits i å krangle om det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastasalat
Jeg liker språk generellt, og tror ikke jeg har mange av de mer "moderne" skrivefeilene. Likevel, å bli såpass irritert over skrivefeil på et tilfeldig forum er litt vel strengt.

Jeg er også enig med gjesten som mener "The Kitten" er en smule dobbeltmoralsk i denne tråden, med tankte på hennes tidligere trassige insistering på å skrive engelsk. Det var irriterende og unødvendig og The Kitten koste seg med oppmerksomheten. Da blir det for dumt å komme her og komme her i ettertid.

Nei, da synes jeg det er mer irriterende og synd når en bok inneholder mange typos.

Det var ikke dobbeltmoralsk. Å skrive på et språk er noe annet enn å ha masse skrivefeil i hvert eneste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastasalat
Det var ikke dobbeltmoralsk. Å skrive på et språk er noe annet enn å ha masse skrivefeil i hvert eneste innlegg.

*Edit*

Hva gir deg rett til å uttale deg om hvordan hun tok oppmerksomheten hun fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...