Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å studere på blindern til høsten, og har derfor tenkt å søke studenthybel. Men når kan jeg egentlig søke? Jeg kan jo søke skoleplass fra 1 februar, er det da jeg kan søke hybel også?

Har mulighet til å flytte til Oslo fra 1. mai, når kan det lønne seg å sette innflytting? Når er det mesteparten flytter ut? Er vel bare slik at søknaden gjelder i to måneder fra innflyttningsdato, og da er det litt dumt å sette 1. mai hvis ikke folk pleier å flytte før i juli...

Håper noen kan hjelpe meg! :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flytta inn på studenthybel 1 og 1/2 måned før studiet begynte. Bodde på Anker Studentbolig i Oslo da. Hadde jeg visst bedre, hadde jeg ikke valgt å flytte dit iallefall, men heller valgt å bo i bofellesskap i leilighet i et triveligere strøk, sammen med andre student jenter.

Vet ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt nå egentlig men.. jaja :blink:

Skrevet
Jeg flytta inn på studenthybel 1 og 1/2 måned før studiet begynte. Bodde på Anker Studentbolig i Oslo da. Hadde jeg visst bedre, hadde jeg ikke valgt å flytte dit iallefall, men heller valgt å bo i bofellesskap i leilighet i et triveligere strøk, sammen med andre student jenter.

Vet ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt nå egentlig men.. jaja :blink:

Hehe nei egentlig ikke men... ;) Anker er uaktuelt for meg også, har hørt mye skrekkhistorier derfra! Planen er å komme inn i studentbolig, har veldig lyst på rom med eget kjøkken og bad men det er vel kanskje vanskelig... Er det dumt å "bruke opp plassen" på søknaden på slike hybelleiligheter? Kan jo bare søke på 6 forskjellige, og hvis jeg bare setter de som er umulige å komme inn på får jeg vel ingenting...

Skrevet
Jeg skal begynne å studere på blindern til høsten, og har derfor tenkt å søke studenthybel. Men når kan jeg egentlig søke? Jeg kan jo søke skoleplass fra 1 februar, er det da jeg kan søke hybel også?

Har mulighet til å flytte til Oslo fra 1. mai, når kan det lønne seg å sette innflytting? Når er det mesteparten flytter ut? Er vel bare slik at søknaden gjelder i to måneder fra innflyttningsdato, og da er det litt dumt å sette 1. mai hvis ikke folk pleier å flytte før i juli...

Håper noen kan hjelpe meg! :goodbye:

Det er bare å søke når som helst, her hvor jeg bor (Kringsjå/Fjellbirkeland) er det i allefall mange internasjonale studenter og de reiser gjerne hjem tidlig, altså type mai.

Når det gjelder kjøkken/bad er det vanskelig her, men de nyeste hyblene har eget bad :)

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Du burde søke så fort som mulig, det fyller seg opp med en gang! ;)

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan blir det hvis man får hybel, men ikke kommer inn på ønsket studium? Der jeg planlegger å søke er søknadsfristene på bolig 1. mai, så jeg antar at de tildeles fortløpende etter det, men skoleopptaket er jo ikke før rundt 20. juli.

Skrevet

BUMP

Dette er aktuelt for meg også! :)

Hvis man bor på hybel, er det vanlig at man får god kontakt med de andre som bor der da? Har ei venninne som bor på hybel på bjølsen med eget rom+bad, men som deler kjøkken med 7 andre. Hun sier at de som bor der ikke har noen kontakt omtrent, bare hvis de tilfeldigvis er på kjøkkenet samtidig. Og så er det visst ikke vanlig å bli boende der lenge heller, slik at nær kontakt kanskje er litt unaturlig. Jeg synes dette høres litt trist ut. Jeg kjenner nesten ingen i Oslo, og kunne tenke meg å bo et sted der det var mange på min alder som det var lett å komme i kontakt med. Er det vanlig at det er sånn som for venninna mi, eller har hun bare vært uheldig?

Gjest navnelapp
Skrevet

Dette er heilt opp til deg sjølv. Ta kontakt med dei du bur saman med, kanskje dele middag viss dokke har blitt betre kjent og by på deg sjølv. På min gang på Kringsjå var det veldig sosialt, og ein av dei som eg delte gang med har eg framleis kontakt med.

Viss du får tildelt hybel men ikkje får studieplass er det jo berre å seie den ifrå seg. Fordelen med å søke om innflytting i mai er at ein kjem utan om "rushet" i august. Det aukar altså sjansane for å få plass.

Skrevet

Nå har jeg ihvertfall søkt, så får se hva som skjer! Håper jo jeg får plass. Er så irriterende, for de jeg har lyst på dukker det plutselig opp en ledig en i ny og ne på sio sine sider, og så er den borte etter et timer, og så enker jeg neeeei, dere må spare den til meg!! :gjeiper: Men regner med at det ikke er sååå lange ventelister da siden det dukker opp en og annen på sidene, hadde folk stått på venteliste, hadde de vel aldri blitt lagt ut der i første omgang?

Gjest nr #7, jeg har hørt at Bjølsen er et dårlig sted for sosialisering! Var ihvertfall tipset jeg fikk, at man skulle holde seg unna Bjølsen om man var helt alene og interessert i å bli kjent med folk. Men man kan jo være heldig/uheldig overalt da... :sjenert:

Skrevet
Men regner med at det ikke er sååå lange ventelister da siden det dukker opp en og annen på sidene, hadde folk stått på venteliste, hadde de vel aldri blitt lagt ut der i første omgang?

Rundt semesterstart står det vel gjerne opptil fem tusen studenter i kø på ventelistene til SiO...

Skrevet
Rundt semesterstart står det vel gjerne opptil fem tusen studenter i kø på ventelistene til SiO...

Og hadde du lest tråden hadde du sett at ts hadde søkt fra mai av... ;)

Skrevet

Har faktisk søkt to ganger på studentbolig i Oslo og fått begge ganger! Og jeg var vel 22 og 23 år den gangen, ikke førsteårs søkende en gang. Men takket nei så kan ikke si noe om det å bo i de..

Så virket ikke som om det var så vanskelig å få, så lenge man søker tidlig. Det er viktig!

Skrevet

Er det slik at man ikke inngår kontrakter før man vet om man får studieplass?

Kjipt å inngå f.eks. 10mnds husleiekontrakt også får man ikke studieplassen.

Skrevet

10 måneders leiekontrakter hører vel til sjeldenhetene, men det er jo ikke så uvanlig med både 3 og 6 måneders oppsigelsestid, iallefall på det private markedet, så jeg ser den.

Men man hører jo om de som helgarderer seg og søker hybler på de 2-3 øverste studiestedene de har søkt på slik at de er sikret tak over hodet uansett hvor de kommer inn.

Skrevet

Jeg ville gjort det tidligst mulig. Og husk å følge opp søknaden, for vi opplevde at studentskipnaden rotet vekk vår søknad selv om vi sjekket opp og fikk høre at alt var i skjønneste orden. Det var det ikke bare noen uker før skolestart.(..)

Mvh Yvonne :heiajente:

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg er journalist og ønsker å intervjue noen som bor på studenthybel et sted i Norge. Noen som kan stille opp?

Kontakt meg gjerne på [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...