Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 19. januar 2010 #1 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg lurer på å kjøpe en leilighet der jeg vet det er trinnlyd ovenfra. Leiligheten er ideell ellers, så jeg vurderer om jeg kan leve med det. Jeg ba om en egen visning der nabo over var hjemme, og det hørtes VELDIG godt når hun gikk over gulvet. Tv, musikk etc. hørtes derimot nesten ikke. Jeg har ingen erfaring med å bo på steder der det er trinnlyd, så jeg vet ikke hvor stort et irritasjonsmoment det kan bli i lengden, og om det er noe en kan venne seg greit til. Jeg har kun bodd på toppen, og har der vært plaget med luftbåren lyd fra de under, som tv, musikk, stemmer o.l. og det har jeg irritert meg grønn over. Jeg har snakket med denne naboen, og hun har klikklaminat på gulvet som hun ganske nylig har lagt, så hun ønsker ikke å gjøre noe med det, annet enn å legge tepper på gulvene i "gangsonene". Hun vil også nemlig veldig gjerne ha meg som nabo fordi jeg er veldig stille og rolig av meg. Jeg er var for lyder og støy.. Det blir for dyrt å gjøre noen grep i min event. nye leilighet som f.eks lydhimling. Jeg vet at hun naboen over er ganske stille og rolig av seg hun og, ikke mye festing og bråk. Men hun er altså ganske tung på labben.. Er det noen av dere som har erfaring med å bo et sted der trinnlyd fra etasjen over høres godt, så hadde jeg satt pris på om dere kunne dele dem med meg. Jeg lurer også på hvor mye tykke tepper kan dempe slik "tramping" når det nå høres så godt at hun går på sokkelesten på laminat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 19. januar 2010 #2 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg bodde i en slik leilighet, og ble gal! Trinnlyder var èn ting, men man kunne høre dører som ble lukket, at hun tisset.. Jeg bodde ikke der lenge, det var liksom aldri stille når hun over var hjemme. Å sove lenger enn hun sov kunne jeg bare glemme, lydene trenger ekstra gjennom når det er stille ellers. Nå skal det sies at jeg er var for lyder, men jeg hadde andre på besøk som kommenterte at "det var da voldsomt". Jeg ville aldri kjøpt en leilighet når du allerede vet at dette er et problem, med mindre du har råd til å lydisolere, eller rett og slett ikke bryr deg om de lydene. I prefer to be on top Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 19. januar 2010 #3 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg bor i en leilighet hvor jeg hører han over gå på gulvet, og kan høre vekkerklokken hans om jeg sitter ett spesiellt sted i stua. Ellers hører jeg ingenting, bortsett fra når han spiller veldig høy musikk - da hører jeg bassen. Men han er snill og rolig, og spør alltid om det er greit om han spiller høy musikk når han har behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 19. januar 2010 #4 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg synes det er litt rart å forvente at det skal være musestille i en leilighet hvor man har naboer kloss på. Vil man helt unngå nabolyder får man kjøpe seg enebolig på landet - mener nå jeg! Når det er sagt, ville jeg nok unngått denne leiligheten ettersom du allerede synes trinnlyden er et problem. Du kan jo ikke forlange noe som helst av naboen din mht tepper og slikt, og hva om hun selger før du? Jeg tror du kommer til å irritere deg grønn. Du bør nok lete videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 19. januar 2010 #5 Del Skrevet 19. januar 2010 Takk for svar! Hun foreslo selv å legge tepper, og hun sier hun skal bo der så lenge hun lever.. Hehe, det kan hun jo selvsagt ikke garantere, men hun virker som en veldig stødig dame, og hun sier hun iallefall ser for seg at hun bor der om 10 år, og lengre fram orker jeg ikke tenke.. Det er ikke bare bare å bo på toppen heller hva angår støy. Selv hører jeg godt tv, musikk og t.o.m stemmer fra nabo under heeele kvelden. Slike lyder slipper jeg unna nå, her er det trinnlyd som gjelder.. Men så spørs det jo hvor mye hun tramper rundt oppå der da, og det tror jeg egentlig ikke er så mye. Hun jobber en del om kveldene, og jeg har inntrykk av at hun liker å reise endel.. Hmm.. ikke lett! Kom gjerne med flere innspill dere som har levd med trinnlyd fra nabo over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #6 Del Skrevet 19. januar 2010 Trinnlyd er bare å styre unna. Jeg valgte å selge min forrige leilighet pga. dette. Særlig hvis det bor barn over. Leker, baller, sprettballer, sparkesykler etc. etc..... Du blir så irritert til slutt av selv den minste lyd blir et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #7 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg er også en som reagerer veldig på trinnlyd, og hadde nok muligens droppet leiligheten p ågrunn av det. Men som du sier, så er hun faktsik omtenksom nok til å kjøpe inn tepper (kanskje du kan være med å sponse litt?), og lager ikke mye støy ellers, det betyr jo også mye! Jeg kan egentlig ikke fatte og begripe hva folk skal trampe så voldsomt for. Hun jeg bor sammen med nå høres jo ut som hun slår i stykker gulvet for hvert steg hun tar, kan da umulig være godt å gå sånn? Når jeg har bodd over noen så har jeg jo tenkt over at hvis jeg tramper rundt som en elefant kan det være irriterende for de som bor under, det koster meg jo ingenting å være litt lett på foten når jeg går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest megvel Skrevet 19. januar 2010 #8 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg ville aldri bodd et sted der jeg kunne høre at naboen tisset. Bodde en kort periode i en kjellerleilighet. De over hadde små barn og hund. Stua deres lå rett over vår, og det var aldri stille der oppe. Grusomt. Her jeg bor nå spiller de over mye høy musikk. Så høyt at jeg ofte kan høre teksten på sangene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 19. januar 2010 #9 Del Skrevet 19. januar 2010 Sjønner at det ikke bare er meg som er plaget.. Saken er at jeg vantrives her jeg bor nå, både p.g.a at støy fra de under, og fordi jeg ikke har noe uteplass. Jeg får stor uteplass, slipper å høre folk prate og spille musikk, men får altså trinnlyden istedenfor.. Det er ikke lett å finne noe som ligger så ideelt til for meg. Jeg har lett lenge! Men jeg er redd for å ta feil valg igjen. Budrunden er i gang i morgen.. Virker som det er umulig å finne noe som er 100%, men så spørs det da, om jeg ikke bare bytter ut et støyproblem med et annet. Hmm... Kom gjerne med flere innspill! Noen som har erfaring med hvor mye tepper kan dempe dette da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 21. januar 2010 #10 Del Skrevet 21. januar 2010 Hei igjen! Budrunden er ennå ikke i gang. Det har vært et par visninger, en i går som det var 5 stk. på, så jeg har fått enda litt tid til å tenke. Jeg har på en måte veldig lyst på denne leiligheten, men er som sagt usikker på hvor mye dette kommer til å plage meg. Det er jo umulig å finne noe som er 100% som en ønsker på alle måter, det vil alltid være NOE. Så spørs det om dette NOE er noe en kan leve med, og det vet man jo nesten aldri før man har prøvd! Jeg vet at sånn det hørtes da jeg var der sist, hadde jeg ikke orket det. Men hun sa hun hadde trampet LITT hardt med overlegg for at jeg skulle få et inntrykk av hvordan det var om hun hadde besøk, hadde det travelt o.s.v.. Og så har hun jo sagt at hun vil legge tepper på gulvene der hun går mest, men nå aner jeg jo ikke hvor mye det vil hjelpe på. Jeg vet med sikkerhet at jeg vil trives bedre der på de fleste andre områder enn der jeg bor i dag, men det er en stor investering for meg, og jeg orker ikke tanken på å måtte selge og flytte igjen om det skulle bli for plagsomt. Det er neimen ikke lett å ta en slik avgjørelse, så jeg ville bli glad om noen kan dele sine tanker med meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #11 Del Skrevet 21. januar 2010 Som nevnt over; når det er naboer må man nesten regne med lyd. Joda, du bytter nok ut et problem med et annet, men det begrenser seg jo hvor mye ett menneske kan bevege seg i en leilighet. Tv og musikk er jo mer jevn dur som du kanskje ikke er bevisst på hele tiden, men som du blir sliten av over tid. Jeg tror dog ikke jeg ville turt å kjøpt en leilighet som var grei å bo i, fordi naboen er stille. Jeg sa også for to år siden at jeg aldri skulle flytte, men vips forandret livet seg og jeg befant meg et helt annet sted... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 21. januar 2010 #12 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg hører når paret over meg går. Utroooolig plagsomt. For jeg hører da også når de flytter på stoler, noe skraper på gulvet ol. Synes det er sånne lyder hele tiden. Når mannen snakker og ler hører jeg det. Damen hører jeg svært sjeldent. Tør ikke tenke på hvordan det blir når de får slekten på besøk. jeg ville funnet et annet sted å bo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 21. januar 2010 #13 Del Skrevet 21. januar 2010 Ikke noe problem. Man venner seg til det. Det mest ekstreme jeg har vært borti, var da jeg bodde i Schweigaardsgate i Oslo, med soverom ut mot gata, og trikken dundret gjennom gata hvert tredje til fjerde minutt, så senga ristet. Etter et par måneder la jeg ikke merke til at trikken passerte lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #14 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg har vært i en konflikt med meg selv. Bor også med naboer på alle kanter, og folk bor stille og rolig, bortsett fra damen over meg. Hun er gammel, syk og går tungt med krykker. Det må hun jo få lov til, men jeg hører det godt nede hos meg. Om jeg trenger å sove litt utover morgenen, kan jeg også bare glemme det. Dunk-dunk-dunk! I tillegg har hun en slags klokke som slår hele og halve timer. Høyt! For en stund siden skjedde det noe. Tror hun ble enda sykere og det kom plutselig mange folk på besøk til henne hver dag. Kanskje familie, antagelig sykepleiere, og det skjer hele døgnet. I tillegg står det nå på redio/tv hele døgnet. Høyt. Jeg tenker fremdeles irriterte tanker og er egoist. Om hun må ha lyd rundt seg, må hun jo få lov til det. På den annen side,- det vil ikke jeg høre på nede hos meg. Hva gjør man? Jeg prøver å leve med det. Venne meg til det. Jeg skulle gjerne ha bodd i enebolig, men leilighet er alt jeg har råd til, derfor bor jeg her ennå. Det er ikke et godt og stressfritt liv å bo slik jeg gjør. Jeg vil ha det stille, og selv bestemme hva og når jeg vil ha lyd rundt meg, men slik er ikke livet mitt for tiden... Hun lever ikke i all evighet, og jeg har ingen styring på hva jeg får inn over meg etter henne. Marerittet er en enslig mor med barn. Hyl, dunk og skrik hele døgnet? Kolikkbarn? Da vet jeg jammen ikke helt om jeg klarer dette lengre. Hvorfor er det ikke isolert bedre mellom leiligheter, undres jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 21. januar 2010 #15 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg driver og sjekker litt ang. lydisolering av tak - og mener man bare skal kunne legge et ekstra lag med gipsplater så skal det isolere ganske bra - dvs. man må ikke ha lydbøyle. Det kan jo umulig koste så veldig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 21. januar 2010 #16 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg driver og sjekker litt ang. lydisolering av tak - og mener man bare skal kunne legge et ekstra lag med gipsplater så skal det isolere ganske bra - dvs. man må ikke ha lydbøyle. Det kan jo umulig koste så veldig mye. Det blir ganske dyrt, allefall om en skal leie folk til det. Man bruker lydbøyler, lekter ned taket, legger isolasjon, og så må man på med 2 lag gips. Av med taklister, elektriker for å fore ned alle koblinger i taket, sparkling/maling av gips, nye taklister etc. etc. Tro meg, det blir dyrt på hele taket. Det er også begrenset hvor mye det hjelper på trinnlyd ovenfra. Det hjelper naboen over dog.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 21. januar 2010 #17 Del Skrevet 21. januar 2010 Beklager, men var ikke grundig nok når jeg leste innlegget ditt PunkyB. Kun et lag med gips rett på uten lydbøyler vil ikke hjelpe på trinnlyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #18 Del Skrevet 21. januar 2010 Fikk klage av de under en gang, de fikk ikke sove fordi den eksterne harddisken min lå på gulvet. SÅ hardt arbeidet den ikke.. Men vi gjør vårt beste med å ikke trakke så hardt på gulvet, siden soveværelset deres er under stuen vår. Når vi snakket om å anskaffe hund, da ledde de og sa hysterisk NEI! Så sånt kan du se ann på hvordan de over er. Lyder av steg er ikke så gale om det bare er en person eller to. Men en hel familie med hund kan være ganske ulevelig for noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 21. januar 2010 #19 Del Skrevet 21. januar 2010 Ugh... Det er vel individuelt, men jeg for min del hadde aldri vurdert å investert masse penger i en leilighet med trinnlyd. Det er faktisk mulig å finne blokkleiligheter hvor dette ikke er problem, jeg selv har bodd i 2. Den ene var ganske ny, og den jeg bor i nå er så gammel at det står "heis uten fører" på et skilt utfor heisen Etter å ha bodd i en kjellerleilighet hvor jeg hørte hver minste skritt fra de oppe (som vekket meg i tide og utide, gjerne klokken 7 en søndagsmorgen) har jeg lovet meg selv å aldri, aldri bo slik igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 21. januar 2010 #20 Del Skrevet 21. januar 2010 Beklager, men var ikke grundig nok når jeg leste innlegget ditt PunkyB. Kun et lag med gips rett på uten lydbøyler vil ikke hjelpe på trinnlyd. Det er jo greit å vite til jeg selv skal sette igang. Siden du virker å ha peiling så tar jeg meg den frihet å avspore tråden litt - lydbøyler og gipsplater (ikke isolasjon) skal fingere på mesteparten av lyd ? vet du hvor mye det bygger ned taket sånn ca. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå