Gå til innhold

Opplever dere ofte overtråkk av deres regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at når en del barn er på besøk hos besteforeldre, eller annen nær slekt får dem lov til å gjøre andre ting dem ellers normalt sett ikke hadde fått lov til å gjøre hjemme. Det er alltid slik somreglel, men det er noen ting jeg reagerer på allikevel som barna får lov til når dem er borte.

Barna i kretsene jeg kjenner som dette har skjedd med er fra 6-9 år gamle.

Med overtråkk av regler mener jeg:

Spille dataspill med 18 årsgrense.

Være med å se film med 18 års grense.

Få med seg mobil hjem igjen med alt av kamerautstyr osv på.... som tegn på at nå har noen andre bestemt at barna skal få bruke mobil, og forteller barnet at denne skal han/hun få lov til å bruke. Uten å ha hatt samtale med foreldrene om når barnet skal få lov til å få mobiltelefon, hva type mobiltelefon barnet skal ha osv.

Ellers har også dette forekommet:

Fortelle direkte til barna at dem er uenig i reglemangene som er hjemme hos barna når det kommer til grensesetting, rutiner og arbeidsoppgaver osv.

Er det flere som opplever slike tin som dette, eventuelt andre ting som overtråkk?

Hva er deres mening om slike overtråkk.. Er det akseptabelt, eller ikke akseptabelt?

Dersom dere har opplevd dette, har dere gjort noe med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har opplevd overtråkk av våre regler allerede, og gutten er bare 3 år.

Men nå har ikke disse vært så alvorlige.

Overtramp av den typen du nevner hadde sannsynligvis betydd en skikkelig oppvasksamtale med besteforeldrene fra vår side.

Det er uakseptabelt, tillitsbrudd og hadde nok medført at besteforeldrene i en kortere eller lengere periode ikke fikk være alene sammen med barnet.

Skrevet

Slike overtråkk som du nevner med spill og filmer med 18-årsgrense er barnemishandling og jeg hadde laget et helvete uten like. INGEN viser 18-års spill eller filmer til små barn.

Mobil uten å være enig ville blitt inndratt.

Folk som gjør slikt har ikke respekt verken for barnet eller foreldrene og har ingenting å gjøre med mine unger.

Skrevet
Vi har opplevd overtråkk av våre regler allerede, og gutten er bare 3 år.

Men nå har ikke disse vært så alvorlige.

Overtramp av den typen du nevner hadde sannsynligvis betydd en skikkelig oppvasksamtale med besteforeldrene fra vår side.

Det er uakseptabelt, tillitsbrudd og hadde nok medført at besteforeldrene i en kortere eller lengere periode ikke fikk være alene sammen med barnet.

Helt enig (jeg har ikke barn selv, men tror jeg har et snev av fornuft). Det å vise så tydelig ovenfor barnet at man ikke respekterer foreldrenes regler er også dårlig gjort ovenfor foreldrene og setter dem i en vanskelig posisjon.

Skrevet

Jeg har et mye yngre barn (6 år), og opplever dermed ikke slike alvorlige ting. Da hadde jeg eksplodert!

Det jeg imidlertid opplever er at besteforeldrene gir holdninger ala ".. nå koser vi oss litt ekstra med sjokolade, men ikke si noe til mamma..." Jeg er ikke spesielt streng, hadde ikke tatt det ille opp om de fortalte om sjokoladespising på odde tidspunkt, men jeg reagerer sterkt på at de skal lære opp mitt barn til at det er lurt å ha hemmeligheter for mamma. Synes de undergraver alt jeg prøver å bygge opp rundt åpenhet og tillit :tristbla:

Skrevet
Jeg har et mye yngre barn (6 år), og opplever dermed ikke slike alvorlige ting. Da hadde jeg eksplodert!

Det jeg imidlertid opplever er at besteforeldrene gir holdninger ala ".. nå koser vi oss litt ekstra med sjokolade, men ikke si noe til mamma..." Jeg er ikke spesielt streng, hadde ikke tatt det ille opp om de fortalte om sjokoladespising på odde tidspunkt, men jeg reagerer sterkt på at de skal lære opp mitt barn til at det er lurt å ha hemmeligheter for mamma. Synes de undergraver alt jeg prøver å bygge opp rundt åpenhet og tillit :tristbla:

La nå ungene få ha den gleden det er å ha små "hemmeligheter" med besteforeldrene. Man kan ikke ta alt så gravalvorlig - det er ofte bare en talemåte å si "ikke fortell mamma ditt og datt" .. ha litt sans for humor og lær barna heller at det går an å le og ha noen hemmeligheter for mamma også.

Skrevet
La nå ungene få ha den gleden det er å ha små "hemmeligheter" med besteforeldrene. Man kan ikke ta alt så gravalvorlig - det er ofte bare en talemåte å si "ikke fortell mamma ditt og datt" .. ha litt sans for humor og lær barna heller at det går an å le og ha noen hemmeligheter for mamma også.

Jeg er ikke enig i dette. Å la barna få spise godterier hos besteforeldre når de er på besøk en gang i blandt er greit.

Men jeg har selv sett at de gangene sønnen min fikk noe jeg pleide å si nei til, med beskjed om å holde det hemmelig, så taklet han det ikke særlig bra.

Et barn bør ikke få beskjed om å holde ting hemlig.

De voksnes spøker og morsomme finurligheter blir ofte ikke forstått av et barn. Og selv om det er morsomt der og da er det ikke nødvendigvis like morsomt etter noen timer hjemme.

Å lære barna å ta ikke ta alt alvorlig er veldig bra. Men ikke å be dem om å ikke fortelle noe til mamma.

De fleste vet jo at omvendt psykologi er svært effektivt på et barn. Fortell barnet hva du vil at det ikke skal gjøre, så ønsker det å gjøre det.

Ts. Små regelbrudd som godterier utenom er greit. De eksemplene du nevnte hadde gjort meg mildt sagt rasende, og ført til en grundig samtale med de innvolverte voksne.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Eg har ikkje barn ennå, men velger svare likevel. Om noen i slekta hadde gjort noe slikt hadde eg nok blitt rimlig irritert og tatt det opp med den det gjaldt. Mine og sambo sine barn - mine og sambo sine regler.

Skrevet

Eg er heilt enig med Susan Sto Helit og dei andre her. Dette er uakseptabelt og ville medført "korreks" frå oss foreldre.

Vi slit imidlertid med ei bestemor som skal psykologisere veldig og ta alle dei viktige og nære samtalane med ungane våre, utan at vi har bedt om det, ønsker det, eller nødvendigvis er einig i måten det blir gjort og kva som blir sagt. Det skal også seiast at ungane ikkje kjem til mormor for å betro seg, det er liksom slik at ein kommentar frå dei fører det eine og det andre med seg. Både eg, mannen min, bror min og svigerinna mi holder på å gå på veggene. Utover dette bryr eg meg ikkje så veldig om dei får litt meir godteri enn ellers når dei er på besøk, om dei er oppe ein time lengre osv. Om reglane i besteforeldra sin heim er ulik dei heime, er det ok, så lenge viktige regler overholdes; slik som filmer med 18 års grense, mobiltelefonar osv.

Kva skal ein gjøre når det er venner og venners familie som er slik då? Vi har ein 8 år gamal gut som spilte 18 års spel hos ein kamerat. Faren som har ein jobb innan barneomsorg berre blåste av mannen min då han tok det opp...

Skrevet

Jeg hadde blitt sint om jeg hadde opplevd det du beskriver her. Mitt barn er bare to år, men vi har allerede opplevd besteforeldre som går over våre grenser. Du er nødt til å sette foten ned og si klart og tydelig fra at det er DERES barn, og dermed er det DERE som bestemmer. Ingen andre.

Godteri er ikke det verste. Jeg vet at bestemor liker å gi min toåring sjokolade, og de få gangene han er der alene er det ikke det verste hun kan gjøre. Da er det mye verre at samme dama har satt sitt tre-fire år gamle barnebarn i forsetet på bilen sin, uten bilstol eller bilbelte, og kjørt avgårde... Greit nok, turen var kort, men her er det prinsipper det er snakk om. Enkelte grenser skal aldri aldri aldri brytes. Det er moro for foreldrene å få høre fra barnet "Ja, men mamma, jeg trenger ikke bilbelte, for vi skal jo bare kjøre hjem og vi skal jo ikke kræsje"...

Når barnet skal få mobiltelefon er det foreldrene som bestemmer. Hvilke dataspill som er ok er det også foreldrene som bestemmer. Hva barna gjør hos venner er vanskelig å kontrollere. Om min fjortenåring hadde spilt et spill med 18årsgrense hos en kompis hadde jeg vel måttet godta det. Hadde min åtteåring gjort det samme ville foreldrene til den kompisen fått høre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...