Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Lurer på en ting, vi satt her og diskuterte dyr og kulde...Tenker på de stakkars utekattene nå som det har vært så sibirkaldt i Norge, eller deler av Norge...Her har det vært flere dager hvor gradestokken har vært på minus 19 20 grader...... Blir ikke disse kattene syke? Hva med hunder, de er jo inne mesteparten av dagen, men lufteturer må de jo ha?! Men de er kanskje mer vant til det. Værst er det kanskje for inne katter som blir dratt med ut i kulden og nærmest får kuldesjokk? Men kan de egentlig bli forkjølet slik som oss mennesker?
Gjest Shivas Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Ja, dyrene kan bli forkjølet, få lungebetennelse osv. Min lille hund var syk i fjor vinter. Han hostet og nøs, og jeg trodde han hadde fått kennelhoste eller nesemidd. Men nei, han var rett og slett forkjølet. Fikk tabletter for hosten og kom seg godt etter noen dager. I høst var min gamle katt veldig dårlig. Fikk ørebetennelse, snørret fælt og hostet. Var sikker på at det var katteinfluensa, men nei da: han var forkjølet bare. Dog er han 13 år gammel og litt tynn på grunn av høyt stoffskifte, selv om han er velregulert, og ble derfor ganske så redusert på kort tid. Det var ganske kritisk en periode, med et hjerte som slet bl.a., men han kom seg etter hvert og er i fin form igjen nå. Jeg synes det er hjerteskjærende å se hjemløse katter ute i den kulda vi hadde nå, og ikke minst huskattene som ikke får være inne. Min katt er ute i maks 10 minutter før han vil inn igjen. Like ille er det å se hunder på tur i 20 minus uten så mye som et skarve dekken på seg, mens eier er så påkledd at h*n knapt klarer å bevege seg. Synes det er veldig mye ubetenksomme folk rundt om. Man ser jo at hundene fryser; de løfter beina, halter, stresser, går med senket hode og nesten kryper sammen. Hunder får også vondt av å fryse; i beina, i muskulatur, over nyrer/flanker, blir utsatt urinveisinfeksjon osv.
Sandie Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 (endret) Som allerede nevnt over her: Ja,det kan de. Min katt elsker å være ute, men i det kalde været som har vært i det siste er han bare ute i høyst 1/2 time før han mjauer og vil inn igjen. I fjor ble han slapp og trøtt med litt feber og rennende snute. Dyrlegen konstanterte at det var forkjølelse og at jeg burde holde ham inne på de kaldeste dagene. Dyrlegen poengterte også at katter er jo opprinnelig fra Afrika ,så de er ikke skapt for å være ute i iskulde. Stakkars de hjemløse utekattene,og de som ikke får komme i hus ja. Jeg synes kjempesynd på dem. Hunder som står lenge ute i kulden også. Endret 19. januar 2010 av Sandie
Poppzy Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 Vår hun, som døde for mange mange år siden, hadde mange ganger halsbetennelser og ørebetennelser. Halsbetennelse startet med at hun svelget og svelget hele tiden. Ørebetennelsen merket vi at hun ristet hode mye. Hun måtte gå på mange pencelinkurer stakkar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå