Gå til innhold

Utleggsforetning

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hei.

Jeg har havnet i en veldig vanskelig økonomisk situasjon. Jeg drev et eget firma, enkelmannsforetak, som gikk dårlig etterhvert, så jeg la det ned for litt over et år siden.

Jeg sliter med skattekrav fra tidligere, det ene får jeg et 30% trekk av lønen på hver mnd fra Kemneren i Oslo, Sitter igjen med ca 12000,- pr mnd. Fikk også restskatt på 100 000,- fra 2008 som jeg ikke har hatt mulighet til å betale pga dette trekket. Så det går nå til utleggsforretning.

Jeg har kontaktet de 3 ganger det siste halvårt for å komme frem til en løsning, men de nekter på alt. Så jeg føler meg hjelpeløs.

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan legge sammen disse to sakene, det er jo samme kreditor.

Jeg vil virkelig gjøre opp for meg, men de lar meg ikke gjøre det.

Spørsmålet er altså, når det blir utleggsforretning så er det ikke mer å trekke fra lønnen. Vil de da komme hjem og ta saker og ting? Hva kan de ta? Kan de ta ting jeg har kjøpt med min samboer? Hvordan beviser jeg at det er min samboer som eier visse ting?

Ble langt dette, men håper noen vet litt om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg jobber med utleggsforretning og har "litt peiling" i så måte.

Ved å utføre en utleggsforretning så brytes foreldelsesfristen med 10 år jfr Skattebetalingsloven. Hvis skyldner (du) ikke har noe å ta pant i blir det intet til utlegg. Skylder du et større beløp kan kemner/kreditor begjære deg konkurs. Blir det tatt pant i hus/eiendom/bil/konto kan dette bli sendt til tvanggsalg hvis skyldner ikke gjør mine til å gjøre opp for seg. Det er jo ikke tilfelle i denne saken.

Kemneren kan trekke inntil 30% av brutto inntekt så fremt du ikke fremlegger dokumentasjon på inntekter/utgifter på at du ikke har økonomi til det.

Ta kontakt med sakbehandler og be om et møte der du legger fram alt at inntekter/utgifter. Merk at kemner ikke tar hensyn til utgifter til kreditorer med lavere prioritet iht Dekningsloven (kjøpekort, studielån).

Det kan taes pant i eiendeler (bolig m.v) selv om du ikke har en ideell andel i boligen. Da må samboeren din bevise at h*n har økonomi til å f.eks sitte alene med utgiftene til et hus f.eks.

Når man trekkes i lønn starter man å betale på gammel skatt først. Når den er nedbetalt fortsetter man med nyere skatter. Får du igjen skatt vil det bli motregna.

Håper du ble litt klokere nå. Lykke til :)

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hei.

Takk for svar. Har snakket med de tre ganger uten at de tar det jeg sier til etteretning. Så jeg ser ikke for meg at de skal kunne hjelpe meg.

Så det du sier er at jeg mest sannsynlig vil få et nytt trekk når jeg er ferdig med det jeg driver med nå?

Det nye kravet er på 100 000,-

Hva tar de i utlegg hvis de ikke går på lønn?

Hvis vi eier tv sammen f.eks vil de ta den?

Skrevet

Hva menes egentlig med:

"Det kan taes pant i eiendeler (bolig m.v) selv om du ikke har en ideell andel i boligen."

De kan vel ikke ta boligen hvis ijeg ikke eier boligen, kun bor hos min samboer?

Skrevet
Hva menes egentlig med:

"Det kan taes pant i eiendeler (bolig m.v) selv om du ikke har en ideell andel i boligen."

De kan vel ikke ta boligen hvis ijeg ikke eier boligen, kun bor hos min samboer?

Ja, det høres kanskje litt rart ut men hvis kreditor kan anta at du er medeier (uten at du har betalt deg inn i boligen) så må den som sitter med andelen (din samboer) bevise at han med sin økonomi kan betjene utgiftene til boligen. Skjønt, slike type utlegg skjer ikke ofte!

Forstår jeg det dithen at kemnerekontoret ikke vil høre ei eller se på dine dokumentasjoner på at du ikke har økonomi til å betjene et utleggstrekk på 30%?? Send en skriftlig klage. Det hørtes veldig rart ut. Hva er begrunnelsen for at du ikke får "talt din sak"?

Skrevet
Hei.

Takk for svar. Har snakket med de tre ganger uten at de tar det jeg sier til etteretning. Så jeg ser ikke for meg at de skal kunne hjelpe meg.

Så det du sier er at jeg mest sannsynlig vil få et nytt trekk når jeg er ferdig med det jeg driver med nå?

Det nye kravet er på 100 000,-

Hva tar de i utlegg hvis de ikke går på lønn?

Hvis vi eier tv sammen f.eks vil de ta den?

Ja, har du fått nye skattekrav som det først er blitt sendt et §4-18 varsel, vil du få et §7-10 varsel (utleggsforreting + ileggelse av gebyr kr 1591,-) etter 2-3 uker. Alle skatter blir slått sammen, men du betaler ned på eldste skatter først. Nei, selv om kemneren har særnamsmannrett mht utlegg og pant i eiendeler m.v. henter vi IKKE tv'er m.v. Få, eller ingen kemnerkontor har hverken ressurser eller (lagrings)kapasitet til å skulle hente tv'er etc.

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Tusen tusen takk for svar. Her traff du på alt jeg lurte på.

Kemnerkontoret bare fnyser av meg, å sier at jeg har så høyt krav at de ikke kan fire på regelverket. Fikk lønn igjen idag. ca 36000,- derav ca 11000,- i skatt og ca 13000,-(!!!!!) i trekk. Dette er over 30% trekk og over halvparten av hva jeg får utbetalt etter skatt.

Jeg vil så utrolig gjerne gjøre opp for meg, men de lar meg ikke gjøre dette på en verdig måte.

Jeg har hatt kontakt med dem helt siden problemene begynte, foruten en periode på ca 9 mnd da jeg var så psykisk lei. Så de kan ikke bruke det mot meg heller.

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hva er egentlig minstebeløpet man kan leve på?

Har prøvd å lese meg opp litt, finner litt på nettet, på kommunens egen hjemmeside at de kan ta alt foruten det man trenger til å leve, det vil si klær, kjølskap, komfyr o.l

Er dette kun skremselspropaganda?

En annen ting. Jeg skjønner selvfølgelig at de vil ha pengene sine. Men hvorfor blir en som ikke jobber, kun går hjemme og henger å henter pengene på sosialen, da mener jeg ikke de som virkelig har behov for hjelp, behandlet likt som oss som jobber og prøver å rydde opp?

La oss si at en sosialklient sitter igjen med 14000,- i mnd så kan de ikke trekke noe, men hos meg trekker de alt inn til beinet uten noen form for "humanitet" i det hele tatt.

Er det rart mange som kommer i økonomisk uføre gir f#%n og ikke gidder jobbe. Alt ordner seg allikevel.

Skrevet

Hovedregelen for beslag er at de kan ta beslag i alt skylderen eier på beslagstiden som kan selges eller på annen måte omgjøres i penger, jfr. deknl. § 2-2. Så finnes det ting som er unntatt slik at skylderen skal ha et visst eksistensminimum. Det er ingen skremselspropagada. Når det blir tatt utlegg eller åpnet konkurs så skyldes det at debitor har levd på kreditorenes penger. Da fortjener man ikke å leve i "sus og dus".

Forresten er det nok ingen i din situasjon (samboer, ingen barn) som sitter igjen med 14000;- hvis de lever på sosialstønad. Om de ikke foretar utleggstrekk av noen som mottar sosialstønad så blir jo ikke kravet borte av den grunn. Du skal være glad du har en jobb som gir deg mulighet til å bli kvitt denne gjelden forholdsvis fort.

Er ikke 14000 utbetalt nok, må du se på hva du kan kutte ned på av utgifter. Det er ikke meningen at du skal kunne leve som før.

Gjest annemor30
Skrevet
Hei.

Jeg har havnet i en veldig vanskelig økonomisk situasjon. Jeg drev et eget firma, enkelmannsforetak, som gikk dårlig etterhvert, så jeg la det ned for litt over et år siden.

Jeg sliter med skattekrav fra tidligere, det ene får jeg et 30% trekk av lønen på hver mnd fra Kemneren i Oslo, Sitter igjen med ca 12000,- pr mnd. Fikk også restskatt på 100 000,- fra 2008 som jeg ikke har hatt mulighet til å betale pga dette trekket. Så det går nå til utleggsforretning.

Jeg har kontaktet de 3 ganger det siste halvårt for å komme frem til en løsning, men de nekter på alt. Så jeg føler meg hjelpeløs.

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan legge sammen disse to sakene, det er jo samme kreditor.

Jeg vil virkelig gjøre opp for meg, men de lar meg ikke gjøre det.

Spørsmålet er altså, når det blir utleggsforretning så er det ikke mer å trekke fra lønnen. Vil de da komme hjem og ta saker og ting? Hva kan de ta? Kan de ta ting jeg har kjøpt med min samboer? Hvordan beviser jeg at det er min samboer som eier visse ting?

Ble langt dette, men håper noen vet litt om dette.

Du får ta i bruk en: :rope: ... Neida :klemme: Håper virkelig at det ordner seg for deg!

Skrevet

Jeg var tidligere arbeidsledig og min mann er på attføring.

Vi har også rotet det til for oss økonomisk og skyldte til sammen over 140.000 ( ca 60.000 i privat lån til min mor for å redde huset).

Vi har 2 barn i barneskolealder.

Du alene før skatt tjener mer enn vi tjente til sammen da vi begynte å rydde opp etter å ha fått i stand avtaler. Du alene sitter igjen med mer av lønna di etter skatt enn jeg fikk før skatt tidligere.

Når alle regninger, og kreditorer var betalt satt vi igjen med 5000 kr til mat, klær, lege. reise etc etc.

Vi lever ikke fett, men det går, og jeg vet at for hver mnd minsker gjelda.

Utlggsforretningene vil egentlig bare stå i kø. Når du er ferdig med det ene trår det andre i kraft. Som de andre sier ring og be om ett møte, hovedsaken er vel at du erkjenner gjelda skriftelig, på den måten vil de kanskje ikke ta pant i bolig.

Var i alle fall det namsmannen sa til meg, men nå har jeg aldri skyldt skatt og heller ikke store enkeltbeløp. Jeg har desverre mange små, men de minsker.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Jeg var tidligere arbeidsledig og min mann er på attføring.

Vi har også rotet det til for oss økonomisk og skyldte til sammen over 140.000 ( ca 60.000 i privat lån til min mor for å redde huset).

Vi har 2 barn i barneskolealder.

Du alene før skatt tjener mer enn vi tjente til sammen da vi begynte å rydde opp etter å ha fått i stand avtaler. Du alene sitter igjen med mer av lønna di etter skatt enn jeg fikk før skatt tidligere.

Når alle regninger, og kreditorer var betalt satt vi igjen med 5000 kr til mat, klær, lege. reise etc etc.

Vi lever ikke fett, men det går, og jeg vet at for hver mnd minsker gjelda.

Utlggsforretningene vil egentlig bare stå i kø. Når du er ferdig med det ene trår det andre i kraft. Som de andre sier ring og be om ett møte, hovedsaken er vel at du erkjenner gjelda skriftelig, på den måten vil de kanskje ikke ta pant i bolig.

Var i alle fall det namsmannen sa til meg, men nå har jeg aldri skyldt skatt og heller ikke store enkeltbeløp. Jeg har desverre mange små, men de minsker.

Hva vil du frem til?

Skrevet
Hva vil du frem til?

Antagelig at hun syns du sutrer..? :vetikke:

Skrevet
Hva vil du frem til?

Jeg synes vel kanskje at du sutrer litt. Hvorfor prøvde du ikke å få i stand en avtale FØR utleggsforretningen?

Jeg har frivillig trekk i lønn fordi jeg tok kontakt med namsmannen, i ditt tilfelle kemnerkontoret, før kreditorene gjorde det.

JEG har ingen erfaring med høye enkeltbeløp, slik du har i ditt tilfelle, så det kan være ting jeg ikke vet, derfor beskrev jeg det slik.

At du røsker ut piggene og misforstår den biten var ikke tilsiktet fra min side.

Jeg prøvde å være behjelpelig ut fra ett annet ståsted, da jeg vet hvor fort gjort det er å havne i en slik økonomisk situasjon.

Men når det ikke er velkomment, så trekker jeg meg heller ut.

Lykke til, det ordner seg nok

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Hei igjen.

Det var ikke jeg som skrev "Hva vil du frem til". Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger.

Jeg har hatt kontakt med kemnerkontoret hele tiden, men de har nektet på et hvert forslag jeg har kommet med, derfor så frustrerende.

Jeg klaget ikke, for jeg er veldig innstilt på å betale tilbake og det gjør jeg jo også med dette trekket. Det som er irriterende er de som gir faen og som det ikke får konsekvenser for siden de allerede lever på minstesatser.

Skrevet
Hei igjen.

Det var ikke jeg som skrev "Hva vil du frem til". Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger.

Jeg har hatt kontakt med kemnerkontoret hele tiden, men de har nektet på et hvert forslag jeg har kommet med, derfor så frustrerende.

Jeg klaget ikke, for jeg er veldig innstilt på å betale tilbake og det gjør jeg jo også med dette trekket. Det som er irriterende er de som gir faen og som det ikke får konsekvenser for siden de allerede lever på minstesatser.

Å være i økonomiske vanskeligheter er ikke noe moro om man tjener 20000 i året eller 1 mill.

Har du prøvd å kontakte dem i brevform? De kan ikke sno seg unna brevform da må de svare. Hør hva slags avtale DE vil gå med på og sett ned noen av dine egne forslag.Be i samme brevform om å få et møte med dem.

Lykke til!

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet
Å være i økonomiske vanskeligheter er ikke noe moro om man tjener 20000 i året eller 1 mill.

Har du prøvd å kontakte dem i brevform? De kan ikke sno seg unna brevform da må de svare. Hør hva slags avtale DE vil gå med på og sett ned noen av dine egne forslag.Be i samme brevform om å få et møte med dem.

Lykke til!

Har gjort det tre ganger, De sier at de vil trekke 30% uansett.

Jeg klarer meg på det jeg får, er egentlig ikke det som er problemet, men at jeg har fått et nytt krav fra samme instans om skatt fra 2008. Dette vil de også kreve inn. Jeg skjønner det, men jeg skjønner bare ikke at de kan trekke to krav samtidig for samme greie når jeg har så mye trekk som jeg har.

Hvorfor kan de ikke vise litt velvilje og slå disse sammen og trekke det de trekker frem til alt er ferdig. De får inn 13000 pr mnd, det må da være en akseptabel sum? Jeg skjøner virkelig ikke hva de forventer fra meg.

Skrevet
Det som er irriterende er de som gir faen og som det ikke får konsekvenser for siden de allerede lever på minstesatser.

Det er klart det får konsekvenser! Kravet blir jo ikke borte selv om det er "intet til utlegg".

Gjest Namsmannen
Skrevet

De fleste namsmenn og særnamsmenn har noenlunde like livsoppholdssatser. På mitt kontor er satsen for et par uten barn kr 12.270,-pr.mnd. I tillegg kommer boutgifter, som skjønnsmessig settes til kr 6.000,- dersom vi ikke har fått noen dokumentasjon for annet. Max som godkjennes (i boutgifter) for et par er kr 10.000,- Dermed blir dette tilsammen max kr 22.270,- hvorav halvparten er din andel.

Grunnen til at kemneren holder fast ved sin beslutning om 30% er at du allerede sitter igjen med mer enn du har krav på. Uansett hvor mange skriftlige klager du hadde levert, ville du fått det samme svaret av meg også.

Grunnen til at de insisterer på å holde ny utleggsforretning er muligens for å avbryte foreldelse. Men det er også tenkelig at de vil undersøke om du har eiendeler de vil ta pant i for å sikre kravet. De har neppe tenkt å nedlegge enda mer trekk som skal gå samtidig med det du allerede har.

Når det gjelder å ta pant i samboers/ektefelles bolig, så er grunnen til denne hjemmelen at boliger ofte (iallefall tidligere, og fremdeles hos litt eldre skyldnere) kun er registrert på den ene parten, og da oftest mannen. Vilkårene for at namsmannen kan gjøre dette er firedelt, og alle fire må være oppfyllt samtidig.

1. Man må være gift, eller ha vært samboere i minst to år/eller ha felles barn.

2. Det må dreie seg om felles bolig (så det gjelder altså ikke samboers hytte/bygård som leies ut etc)

3. Boligen må være kjøpt "under samlivet" - altså mens man bodde sammen. Dersom samboer hadde hjemmel til boligen allerede før du flyttet inn har dere intet å frykte.

4. Annet eierforhold er ikke dsannsynliggjort.

Namsmenn tar ikke utlegg i vanlig innbo og løsøre. Hovedgrunnen til dette er (foruten dekningslovens bestemmelser om hva man har krav på å beholde for å føre et normalt liv) at en eiendel som det er pantet i må tvangsselges før kreditor ser noe til pengene. Rettsgebyret for tvangssalg er så høyt at de færreste tv'er har noen nettoverdi.

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Tusen takk for svar Namsmannen. Dette er det beste svaret jeg har fått etter all kontakt Kemneren.

Jeg skjønner de 30% men ikke at det skal bli mer, men nå skjønner jeg.

Angående leilighet, samboeren min har lyst til å kjøpe leilighet, noe jeg ikke kan på dette tidspunktet. Han får låne 1.5 mill samt at han får 150 000 av foreldrene sine. Jeg følger da med som leieboer. Vil det få noen konsekvenser for noen av oss?

Bør vel være det samme hvem jeg betaler husleie til?

Da vil det jo i tilfelle si at man ødelegger for en person som ikke har hatt noe med dette å gjøre. All skattegjeld kom før jeg i det hele tatt visste hvem han var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...