Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Jeg leier en leilighet på et loft, flyttet inn i begynnelsen av desember 09. Jeg betaler husleie, strøm, tv og internett. Ingenting inkludert. For ca 2 uker siden kl.19.30 på en torsdagskveld, skulle jeg ut. Jeg åpnet døren og da falt det en lapp ut (av sprekken i døren). På lappen står det "NRK-lisens". Klokkeslett (19.05), navn,og telefonnumer til personen som hadde vært der, og tydeligvis prøvd og fått tak i meg. Jeg var i dusjen på det tidspunktet, og han hadde ringt på i 1.etg og de hadde sluppet ham inn for han sa han skulle til meg. (Helt ok, de slapp ham inn for de trodde det var en venn av meg,dette fikk jeg vite senere på kvelden) Hadde han ringt på hos meg, hadde jeg hørt det. Jeg hører det hver gang noen ringer på selv om jeg er i dusjen.(bad/gang vegg i vegg + ringeklokken min er veldig høy). Så dette har han ikke gjort. Dagen etter ringte han til meg, og la igjen beskjed på svareren min. (om jeg kunne ringe ham). Har ikke hørt noe mer i fra ham, og har ikke ringt opp igjen. Fortalte dette til en venn av meg, og han sa "du skal være glad du låste døren! For hvis ikke hadde han nok gått rett inn!", dette synes jeg er litt skummelt.. Jeg låser alltid døren heldigvis. Men uansett ; Hvordan er det med nrk-lisens når jeg leier en leilighet? Han jeg leier av bor i 1.etg, og han betaler lisens. Jeg er sikkert dum som et brød nå,men burde de ha opplyst om det da jeg flyttet inn, eller er det normalt? Jeg har bodd alene 2 andre plasser også, og der betalte jeg ikke noe nrk lisens.. Skal jeg ringe til nrk og spør regningen, eller skal jeg ringe og si at han som bor i 1.etg betaler lisens og da skal ikke jeg? Forstår ingenting jeg, men det er sikkert et helt fornuftig svar.. Som sagt; et passe dumt spørsmål.. Men hei, spør man ikke, får man ikke svar :-)
Hinata Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Så lenge du har TV og ikke er samboer med huseier, skal du betale tv-lisens.
Gjest Marlo Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Så lenge du har TV og ikke er samboer med huseier, skal du betale tv-lisens. Spiller ingen rolle om hun hadde vært samboer med huseier - eier man en TV så skal man betale lisens. (så om både jeg og min samboer hadde eid en TV, dekoder eller lignende, så måtte vi begge ha betalt lisensen) Har nettopp vært gjennom en omfattende krangel med lisensavdelingen pga nettopp dette.
Gjest Marlo Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Også må du huske på i fremtiden, om du ikke eier TV, dekoder e.l. lengre (f.ex ved at man flytter sammen med noen andre som står som eier av dette) så må DU si ifra til lisensavdelingen om at din lisens skal opphøre. Om du kaster TV`n og lever uten TV resten av livet, så vil du fortsatt få lisensregning helt frem til du sier opp avtalen.
Gjest tyttebær Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Spiller ingen rolle om hun hadde vært samboer med huseier - eier man en TV så skal man betale lisens. (så om både jeg og min samboer hadde eid en TV, dekoder eller lignende, så måtte vi begge ha betalt lisensen) Har nettopp vært gjennom en omfattende krangel med lisensavdelingen pga nettopp dette. Jeg skjønner ikke hvordan du får det til?! Mine foreldre bor i samme bolig som bestemor (generasjonsbolig). Bestemor har eget TV-apparat og egen parabol i sitt navn. Tv-apparatet hos mine foreldre er registrert på far, det har alltid vært han som har kjøpt slike ting! Parabolen var før registrert på han, men mor fikk ett bra tilbud på parabol via jobb, så parabolen står nå på henne. Slik jeg forstår det utifra din kommentar skal alle 3 da betale lisens? Far ringte NRK og sa at de var tre personer i samme hus. En person i 2.etg og to personer i 1.etg, og at alle hadde ting registrert på seg. Da fikk han beskjed om at "såklart så skulle ikke alle betale lisens. Kun en lisens pr husstand". Så nå kommer en rekning totalt der det på fakturaen står (med eksempelnavn her): Kari Hansen Ola og Randi Hansen Adressevegen 4 0000 Poststed Kari er da min bestemor, Ola og Randi mine foreldre. De får en rekning som de deler.
karisjima Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 Spiller ingen rolle om hun hadde vært samboer med huseier - eier man en TV så skal man betale lisens. (så om både jeg og min samboer hadde eid en TV, dekoder eller lignende, så måtte vi begge ha betalt lisensen) Har nettopp vært gjennom en omfattende krangel med lisensavdelingen pga nettopp dette. Da bør du ta en titt på ofte stillte spm her Kan alle i en husstand dekkes av den samme lisenen: Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger.
miss_universum Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Jeg sier nå bare, ikke ta kontakt med mannen som var der, eller Nrk. For hvis de ikke kan se selv at du har en tv der du bor, så kan de vel ikke sende deg lisensregninga.... =)
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Jeg sier nå bare, ikke ta kontakt med mannen som var der, eller Nrk. For hvis de ikke kan se selv at du har en tv der du bor, så kan de vel ikke sende deg lisensregninga.... =) Ta ihvertfall iikke kontakt med mannen. Da får han bonus for å ha vært frekk og pågående. Hvis du ønsker å betale lisens bør du ringe NRK-lisensavdelingen og si du har teve og ikke nevne noe om noen kontrollør.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Ta ihvertfall iikke kontakt med mannen. Da får han bonus for å ha vært frekk og pågående. Hvis du ønsker å betale lisens bør du ringe NRK-lisensavdelingen og si du har teve og ikke nevne noe om noen kontrollør. Hvem i alle dager ønsker å betale lisens.....?
Østlandet Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Hvem i alle dager ønsker å betale lisens.....? Jeg ønsker det.
Gjest Gjest_moni_* Skrevet 20. januar 2010 #11 Skrevet 20. januar 2010 Spiller ingen rolle om hun hadde vært samboer med huseier - eier man en TV så skal man betale lisens. (så om både jeg og min samboer hadde eid en TV, dekoder eller lignende, så måtte vi begge ha betalt lisensen) Har nettopp vært gjennom en omfattende krangel med lisensavdelingen pga nettopp dette. Maken til tullball. Én husstand = én lisens. Men den med bestemoren over her er jeg ikke overbevist om. Det er jo to husstander, så de skal egentlig ha to lisenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå