Gå til innhold

Roser i KALDT vann?!?!

Sissan

Anbefalte innlegg

Handlet mine vanlige Fairtrade-roser på Mester Grønn forrige uke. Fikk beskjed fra damen som pakket dem inn, om at ny forskning viste at roser skal settes i kaldt vann, ikke varmt som før var fasiten.

Så jeg prøvde, og jeg er IKKE fornøyd, de hang med hodet allerede etter 5 dager (så garantien var gått ut :snurt: ), mens de vanligvis står halvannen uke minst.

Noen andre som har hørt og/eller testet roser i kaldt vann med bedre resultat? Det KAN jo ha vært en dårlig bukett jeg fikk, men jeg satser nok på varmtvann neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid satt rosene mine i kaldt vann, og det som regel med bra resultat. De gangene de henger har jeg vel tenkt ”dårlig kvalitet” eller noe..

Jeg sørger også for å fylle på med kaldt vann da jeg ikke har et kaldt rom å sette de i. De står jo alltid på ”kjøla” i butikken.

Min erfaring er også at får de for varmt vann springer de jo ut med en gang.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte roser hos mester Grønn for to uker siden, og da fikk jeg beskjed om å sette dem i varmt vann. Så det må være veldig ny forskning dette :ler:

Ellers ser jeg ikke noe galt i å forske på dette, selv om det sikkert ikke er blitt gjort i Norge (de fleste rosene kommer for tiden fra Afrika og Sør-Amerika) - snittblomstindustrien er faktisk en stor inntektskilde for mange land og sånn sett ikke noe tapsprosjekt for samfunnet enten det er offentlig eller privat forskning som står bak... hva er det greit å forske på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at de skal stå i lunket vann, og om de begynner å henge med hodet kan man legge de i kaldt vann en stund så kvikner de til. Men ikke at de bare skal stå i kaldt vann hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det har jeg blitt lært, men det kan være bare fordi det var det mest praktiske da vi hadde et stort badekar. Men der skulle de altså ligge da, i mange timer, og de ble friskere av det. :s

Hvor logikken er vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har jeg hørt, Pepe, og prøvde det en gang, men husker ikke om det fungerte noe særlig. Det var noen eldre damer som ga meg tipset. Aldri hørt det fra butikk eller noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg blitt lært, men det kan være bare fordi det var det mest praktiske da vi hadde et stort badekar. Men der skulle de altså ligge da, i mange timer, og de ble friskere av det. :s

Hvor logikken er vet jeg ikke :)

dette fungerer med salat faktisk. Aldri prøvd det på roser, men om man har en salat som har mistet "crispy-heten" sin og er blitt slapp, kan man legge det i iskaldt vann, så kvikner den til. Det er helt utrolig, det blir crispy og god som ny. Så det er jo ikke ulogisk at dette skulle fungere med andre "grønne ting".

Beklager dårlige ordvalg i dag, mistet vokabularet mitt en eller annen plass i influensaen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har alltid satt rosene i varmt vann, innbilte meg at logikken er at det varme vannet 'åpner stilken' - sånn at vannet kommer ordentlig opp til toppen... :klø: Syns at rosene mine varer lenge med det iallefall.

Det jeg har hørt er at hvis rosene henger med hodet, bør man snitte dem på nytt - mens stilken er i vann. Har aldri prøvd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei! Dette tipset fikk jeg oxo på mestergrønn. Det er jo engentlig logisk.Siden rosene skla stå kjølig om natta. Det er veldig rart at de ikke har funnet ut dette før da.

Jeg prøver meg med kaldt vann så får jeg se hva som skjer. God helg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter rosene i lunkent vann med sukker i, og de holder seg i opptil tre uker.

Jeg tror grunnen til at det skal være varmt, er at vannmolekylene får mer fart på seg og derfor går fortere inn i blomsterstilken. Når molekylene har så stor fart blir vannet presset litt oppover, noe som trengs når rosene har vært "vannløse" en stund og kanskje har fått luftbobler i vannrørene. Det at vannet etter hvert blir kaldt gjør ikke noe, for da er det en sammenhengende vannsøyle fra stilktuppen og opp til blomsten :)

Når en legger "grønne ting" (også kalt planter;)) i vann, går vann inn i cellene ved osmose, og når cellene er fulle av vann, blir planten stiv ;) Det funker nok dårlig på "vanntette" planter som sukkulenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestepesten

Jeg kjøper roser direkte fra gartneri, og der dypper de faktisk stilkene i en kjele med kokende vann før de pakker dem inn. Fikk hakeslepp første gang jeg så det, men de gjør det fordi som en over her sa, at det åpner opp vanntilførselen i hele stilken helt ut i bladene og blomsterhodet. Var innom der senest forrige uke, og de sier fremdeles at rosene skal settes i så varmt vann som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...