Gå til innhold

Beste måte for utlending å betale norske regninger på?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jeg bor med ei fransk jente. Hun har ikke norsk bankkonto og skal heller ikke ha det. Det koster henne 19 euro hver gang hun sender penger via sin franske konto til en norsk. Hun får ikke lov til å betale husleien kontant til huseier heller.

Hva er den beste løsningen her? Så vidt jeg har forstått koster det vel en del penger å betale regninger fysisk i banken. Ikke helt 19 euro, men kanskje halvparten? Jeg er villig til å ta i mot kontanter fra henne og betale fra min konto (trygt hvis jeg får kontantene først), men det er litt stress og jeg har egentlig ikke lyst til å ha så mye kontanter liggende. Noen som vet om noen annen mulighet? Kan godt være jeg er helt idiot her og har oversette noe åpenbart. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest post-it
Skrevet

Et Visa gavekort kunne kanskje vært noe? Det er litt dyrt men sikkert billigere enn 19 euro. Hun kan sette penger inn på et Spendon gavekort på Narvesen og bruke ette til å betale norske regninger med... Det er ikke en raskeste metoden men det er det eneste jeg kan komme på i farta. Et slikt kort kan fylles med max 5000 kr.

Skrevet

Den best løsningen vil være at hun åpner en konto i norsk bank. Det koster stort sett ikke noe, og kontoen kan enkelt avsluttes når hun evt. drar hjem igjen til Frankrike. Hun trenger jo ikke bestille kort e.l. til kontoen hvis hun ikke ønsker det.

Men, så klart. Vil hun ikke det så må hun belage seg på å betale dyre avgifter for å betale på annen måte. Mener at det koster 75,- å betale en regning over skranke på Posten (hvis man ikke er kunde der. Gebyret er mindre i så tilfelle).

Er det en god venninne så hadde jeg gjerne tilbudt med å betale for henne, og ta imot kontantene men jeg hadde ikke gjort det for hvem som helst. Upraktisk både ha så mye kontanter, og å måtte oppsøke banken sin hver måned for å sette dem inn.

Gjest post-it
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun ikke vil åpne en norsk konto? :klø:

Hun har tenkt å være her litt, har hun ikke det?

Jeg er enig i det Vindmølle sier; det enkleste for henne er jo å ha en egen, norsk konto. Andre løsninger blir gjerne langt dyrere og mer tidkrevende.

Skrevet

Kom forresten til å tenke på noe. Mulig at det er rimeligere hvis hun går direkte i banken utleier har konto i og setter kontantene inn på kontoen der? Dere kan jo undersøke med den aktuelle banken og høre hva de tar for det.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Er det sikkert at hun får åpnet konto? Det står overalt at man må ha et norsk personnummer. Det har hun jo ikke. Hun skal være her til juni.

Skrevet

Er hun student eller ?

Når jeg flyttet til utlandet som student fikk jeg bankkonto for student med mindre gebyrer etc som elimineres når jeg har fullført graden min. Etter dette må jeg opprette ny vanlig konto. Kanskje du kan hjelpe henne med å sjekke dette?

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Hun er student ja. Men hun må jo ha et norsk personnummer uavhengig hvor gebyrvennlig bankkontoen er.

Skrevet

Ja, unnskyld for at jeg svarte.

Jeg tenkte kanskje det var noen løsning for utveksklingstudenter eller noe slikt uten et fast personnummer, men da er det tydligvis ikke det.

Lykke til.

Skrevet

Har hun D-nummer? Isåfall skal det være mulig å få opprettet bankkonto. Ikke alle banker tillater det, men jeg vet at hvertfall Cultura Bank er et alternativ.

Skrevet

Trenger ikke ha norsk personnummer, men man får som Vindmølle sier ett D-nummer som gjør at man kan opprette bankkonto. DNB Nor tillater slikt.

Min samboer er svensk og det tok litt tid før han søkte om norsk personnummer, og da var D-nummeret kjempegreit som midlertidig for å få bankkort.

Skrevet
Trenger ikke ha norsk personnummer, men man får som Vindmølle sier ett D-nummer som gjør at man kan opprette bankkonto. DNB Nor tillater slikt.

Min samboer er svensk og det tok litt tid før han søkte om norsk personnummer, og da var D-nummeret kjempegreit som midlertidig for å få bankkort.

Var det jeg også trodde, at man ikke var avhengig av personnummer. Da vet jeg det for sikkert :) thanks!

Skrevet

Hør med husverten om hun kan bruke PayPal. Dette er uten tvil den enkleste måten å overføre penger på, og helt gratis for privatpersoner.

Dersom husverten ikke går med på dette er det bare for begge to å lage seg en PayPal-konto. På denne måten kan hun sende penger til deg som du betaler fra din nettbank...

Skrevet
Et Visa gavekort kunne kanskje vært noe? Det er litt dyrt men sikkert billigere enn 19 euro. Hun kan sette penger inn på et Spendon gavekort på Narvesen og bruke ette til å betale norske regninger med... Det er ikke en raskeste metoden men det er det eneste jeg kan komme på i farta. Et slikt kort kan fylles med max 5000 kr.

Øh, og du tror husverten vil ta i mot et slikt kort hver måned? Regner med du er klar over at disse ikke kan brukes i minibank, og at det ikke er enkelt å få tømt hele kortet?

Skrevet
Hør med husverten om hun kan bruke PayPal. Dette er uten tvil den enkleste måten å overføre penger på, og helt gratis for privatpersoner.

Dersom husverten ikke går med på dette er det bare for begge to å lage seg en PayPal-konto. På denne måten kan hun sende penger til deg som du betaler fra din nettbank...

Gratis? Paypal forsyner seg grovt av overføringen.

Gjest post-it
Skrevet
Øh, og du tror husverten vil ta i mot et slikt kort hver måned? Regner med du er klar over at disse ikke kan brukes i minibank, og at det ikke er enkelt å få tømt hele kortet?

Jeg har da vel ikke sagt at hun skal gi et slikt kort til husverten hver måned? Jeg har ikke brukt dem selv, men har hørt at de kan brukes til netthandel så om det er en mulighet til å få betalt regninger til husverten på internett med dette kortet er det verdt å sjekke. Og om det ikke fungerer, vel, så får hun prøve noe annet.

Uansett må jeg si det er merkelig at den franske studenten selv ikke har fått noe informasjon om hvordan dette kan ordnes. Har hun snakket med andre utenlandske studenter for å høre hvordan de har ordnet det?

Og når det gjelder PayPal så ville aldri jeg gått med på å opprette en konto bare for å motta husleie.

Skrevet
Gratis? Paypal forsyner seg grovt av overføringen.

Hvordan da, mener du? Jeg har aldri blitt belastet med noen gebyrer på mine transaksjoner...

Skrevet
Jeg har da vel ikke sagt at hun skal gi et slikt kort til husverten hver måned? Jeg har ikke brukt dem selv, men har hørt at de kan brukes til netthandel så om det er en mulighet til å få betalt regninger til husverten på internett med dette kortet er det verdt å sjekke.

Man kan ikke betale regninger med dette kortet. Det må eventuelt være ved å gjøre et innskudd hos noen som tilbyr utbetaling til konto igjen, f.eks. Paypal. Dog vil dette bli uforholdsmessig dyrt.

Skrevet

Hva med at husleier oppretter en konto for henne i hans navn, der hun kan overbetale husleie, og han trekker husleie månedlig? Litt på samme måte som depositum-konto.

Evt kan de oppretter avtale om at hun betaler all husleien på en gang, evt 2-3 mnd om gangen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...