Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som flere har har sagt, så er detox dietter og piller bare tull, og spør du noen av de som snakker positivt om dette om vitenskapen rundt, så vet de som regel ikke. Utøverne mener de vet, men som regel så er det noe som skurrer, og ofte er det ting som biologisk ikke er mulig. Som f.eks. det pjukset nevner om parasitter som blir til virus og bakterier. Et virus er et virus, en bakterie er en bakterie, og de kan ikke endres om til en annen organisme. Virus er forsåvidt ikke en organisme en gang.

Om du er interessert i å lese mer, kan du prøve disse sidene:

Quackwatch artikkel om tarmrensing: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelate...ics/gastro.html

Hvis du ikke kjenner til Ben Goldacre, burde du virkelig lese det han skriver. Han er spaltist i The Guardian, med sin egen spalte "Bad Science" og han går ofte gjennom ting som står i avisene, og ser på det med vitenskapelige øyne, hva tsår egentlig der, og hva er egentlig dette for noe. Han har også skrevet en bok med samme navn, som går igjennom mange av alternativmedisinens logiske fallgruver, absolutt verdt å lese! De aller fleste aviser og magasiner i dag skriver om mye "pseudovitenskap", og det er lett å bli forvirret hvis man ikke vet hva det egentlig dreier seg om.

Her tar han for seg detox. Det han beskriver i nest siste forsøket er faktisk et naturfagsforsøk i pensum for 1 året på vgs...

Om alternativbransjens troverdighet

Artikkel om samarbeide mellom fagpersonale som vet hva de snakker om: http://www.medicalnewstoday.com/articles/134385.php

Ganske morsomt hvordan de personene som forherliger detox og slike remedier angriper svineinfluensavaksinen, fordi den ikke er naturlig. Og mener den kan gi både det ene og det andre av sykdommer og skader. Men alle de "naturlige" medisinene de pusher selv, om de gir aldri så mye plager og skader er det jo aldri noe galt der. F.eks i denne saken, hvor en kvinne ble hjerneskadet av detox.

Sånn helt generelt, er "bevisene" kun enkeltpersoner som sier "se så fint livet mitt har blitt nå", er det tøv. Om de ikke kan linke til noe som i det minste ser seriøst ut, er det tøv.

Vil man ha ordentlige vitenskapelige undersøkelser, bruk PubMed, Cochrane eller lignende kilder. Er ikke alltid like lett å lese, men kan ihvertfall gi en ide om hvorvidt det har noe for seg eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men da er det jo bare å la være å rense seg, Tabris :)

Ja, det er bare å la være å ta rensekur hvis man ikke tror på det, men jeg syns likevel det er interessant å diskutere spørsmålet. Bl.a. fordi jeg er skeptisk til mye helsekostreklame. Hvordan de kan reklamere for noe de ikke kan dokumentere, og sørge for at desperate mennesker kaster bort masse penger. Det kan selvsagt virke for noen, men man kan også spørre seg hvilke faktorer som virker. Om det er tablettene/teene eller om det er å avstå fra koffein, sukker, hvete osv.

Jeg syns ikke det er problematisk at voksne mennesker velger å gå gjennom en rensekur, hvis de syns det hjelper. Det jeg har problemer med, er firmaene som reklamerer med disse tingene, som gjerne lover ting som ikke er særlig godt dokumentert. Når det for uvitende meg høres ut som man kan få samme effekt av et sunt kosthold og regelmessig mosjon, klinger det ikke helt bra å skulle selge folk dyre piller.

Ikke at anekdoter er så relevante her, men jeg slenger likevel på et eksempel. Jeg har en venninne som har tatt slike kurer noen ganger, og som syns det er så fantastisk. Da avstår hun samtidig fra en rekke matvarer og spiser masse grønnsaker bl.a. Det nesten komiske er jo at hun vanligvis har et ganske usunt kosthold, med masse sukker (spiser sjokolade og kake hver dag, lite grønnsaker bl.a.) og kaffe, for å nevne noe. Rart hun ikke ser ut til å se sammenhengen, at det antakeligvis er godt for kroppen hennes å ha noen uker uten alt det usunne.

• Nyttig 1
Skrevet
Jeg syns ikke det er problematisk at voksne mennesker velger å gå gjennom en rensekur, hvis de syns det hjelper. Det jeg har problemer med, er firmaene som reklamerer med disse tingene, som gjerne lover ting som ikke er særlig godt dokumentert. Når det for uvitende meg høres ut som man kan få samme effekt av et sunt kosthold og regelmessig mosjon, klinger det ikke helt bra å skulle selge folk dyre piller.

Ikke at anekdoter er så relevante her, men jeg slenger likevel på et eksempel. Jeg har en venninne som har tatt slike kurer noen ganger, og som syns det er så fantastisk. Da avstår hun samtidig fra en rekke matvarer og spiser masse grønnsaker bl.a. Det nesten komiske er jo at hun vanligvis har et ganske usunt kosthold, med masse sukker (spiser sjokolade og kake hver dag, lite grønnsaker bl.a.) og kaffe, for å nevne noe. Rart hun ikke ser ut til å se sammenhengen, at det antakeligvis er godt for kroppen hennes å ha noen uker uten alt det usunne.

Det har du helt rett i, men jeg tror vel ikke at det loves noe utover kan hjelpe? Ta Sun Chlorella f.eks, her står det ikke så mye om løfter.

Er helt enig med deg i forhold til venninnen din, det er undervurdert hva endringer i kosthold gjør. Jeg tror at i de aller fleste tilfeller så vil riktig kosthold og mosjon være nok, men da kan man jo begynne å kakle om hva som er riktig kosthold - delte meninger om alt.

Jeg ble forøvrig kvitt et lass med gallestein ved rensekur, og slapp dermed operasjon. Men det er sikkert ikke relevant :)

Skrevet
Jeg ble forøvrig kvitt et lass med gallestein ved rensekur, og slapp dermed operasjon. Men det er sikkert ikke relevant :)

Problemet er at ingen kan vite om gallesteinen forsvant på grunn av rensekuren eller pga noe annet. Som det var sagt - ved en rensekur unngår man kanskje hodepine fordi man også dropper koffein. Det er sunt kosthold som gjør at man føler seg bedre, ikke rensekuren. Dermed kan man ikke vite nøyaktig hva det var som gjorde at du ble kvitt gallesteinene. :)

Skrevet
Problemet er at ingen kan vite om gallesteinen forsvant på grunn av rensekuren eller pga noe annet. Som det var sagt - ved en rensekur unngår man kanskje hodepine fordi man også dropper koffein. Det er sunt kosthold som gjør at man føler seg bedre, ikke rensekuren. Dermed kan man ikke vite nøyaktig hva det var som gjorde at du ble kvitt gallesteinene. :)

Når man tar en slik rens ser man at steinene kommer ut. Det er ikke til å ta feil av ;)

En slik rens tar forøvrig bare 24 timer, og steinene kom ut umiddelbart. Jeg tror ikke dette var tilfeldig ;)

• Liker 1
Gjest Gudinna
Skrevet

Jeg gikk på en sånn rensekur en gang, man skulle blande noe svart gugge ut i masse vann og drikke det i løpet av dagen. Kan ikke si jeg merka noe forskjell den gangen, men jeg har lyst å prøve igjen. Mange sier jo at huden blir penere og energien øker. Kanskje jeg merket noe forskjell hvis jeg prøver en gang til? :P

Skrevet
Når man tar en slik rens ser man at steinene kommer ut. Det er ikke til å ta feil av ;)

En slik rens tar forøvrig bare 24 timer, og steinene kom ut umiddelbart. Jeg tror ikke dette var tilfeldig ;)

Jeg tviler ikke på at steinene kom ut. Og det kan godt være at noe i kuren hjalp til med å få ut gallesteinene. Men å løse opp gallesteiner er vel ikke det samme som å rense kroppen for avfallsstoffer? Det er den generelle påstanden om at kroppen a) har masse avfallsstoffer den ikke blir kvitt selv og at b) rensekurer kvitter kroppen med disse avfallsstoffene, som har vist seg å ikke holde vann.

Skrevet

Ordentlig kosthold gir bedre kropp - både innvendig og utvendig. Det er jo ikke noe å stille spørsmål om engang. Så folk som ellers lever usunt og tar slike kurer og dietter av og til må jo være rett og slett dumme som ikke ser sammenhengen når kroppen har det bedre under kuren/dietten?

Ordentlig kosthold gir også bedre hud. Det samme gir gode hudpleieprodukter. Ikke bare slike med rene og naturlige ingredienser - men som er tilpasset nøyaktig den huden man har.

Energien øker også ved trening, og rett kosthold.

Hva får folk til å tro at slike kurer/dietter skal funke, når de bare brukes en gang i blant?

Skrevet (endret)

Det som er viktig å huske på er at kroppen faktisk BLIR kvitt avfallsstoffene selv. Gjør den ikke det, er det noe som er galt i lever/nyrer/galleblære/kretsløp/lunger osv. Det en detox-diett gjør, er å gi kroppen litt ferie fra arbeidsmengden - den gjør ikke at en kropp fjerner noe mer enn det den ville i utgangspunktet. Jeg tror en periode med sunn kost er en fin pause for kroppen, og at det er derfor magen og huden min blir bra. Men jeg gidder ikke å bruke 500,- på noe som kroppen vanligvis klarer av seg selv.

Jeg tar forøvrig bare en slik diett innimellom - det står også i boka at på sikt er det ikke ideelt å spise en slik diett, da den kan føre til mangel på det ene og det andre, f.eks. kalk. Dessuten har jeg ikke tenkt å slutte å spise kaker eller drikke kaffe for evig og alltid, men det er godt for kroppen å få en pause fra det av og til.

Endret av tineline
Skrevet
Jeg tviler ikke på at steinene kom ut. Og det kan godt være at noe i kuren hjalp til med å få ut gallesteinene. Men å løse opp gallesteiner er vel ikke det samme som å rense kroppen for avfallsstoffer? Det er den generelle påstanden om at kroppen a) har masse avfallsstoffer den ikke blir kvitt selv og at b) rensekurer kvitter kroppen med disse avfallsstoffene, som har vist seg å ikke holde vann.

Nei nå snakket jeg konkret om gallestein, ikke avfallsstoffer. Jeg tok denne kuren fordi jeg ønsket å slippe operasjon hvis mulig, dette hadde ikke noe med avfallsstoffer generellt å gjøre :)

Skrevet
Jeg tar forøvrig bare en slik diett innimellom - det står også i boka at på sikt er det ikke ideelt å spise en slik diett, da den kan føre til mangel på det ene og det andre, f.eks. kalk. Dessuten har jeg ikke tenkt å slutte å spise kaker eller drikke kaffe for evig og alltid, men det er godt for kroppen å få en pause fra det av og til.

Selvsagt kan man spise slik for evig og alltid, så lenge man sørger for å få i seg vitaminer/mineraler fra andre kilder. Hvordan tror du vegeterianere/veganer klarer seg? :)

Skrevet
Det har du helt rett i, men jeg tror vel ikke at det loves noe utover kan hjelpe? Ta Sun Chlorella f.eks, her står det ikke så mye om løfter.

Er helt enig med deg i forhold til venninnen din, det er undervurdert hva endringer i kosthold gjør. Jeg tror at i de aller fleste tilfeller så vil riktig kosthold og mosjon være nok, men da kan man jo begynne å kakle om hva som er riktig kosthold - delte meninger om alt.

Jeg synes nå den reklamen der prøver å vise til både det ene og det andre jeg men. Og ikke har de lagt ut noen av de såkalte forskningsresultatene, om det er slik at de er så positive og seriøse, hvorfor ikke bare legge det rett ut? Hadde det vært seriøs forkning bak dette hadde kildene ligget ute.

Skrevet
Nei nå snakket jeg konkret om gallestein, ikke avfallsstoffer. Jeg tok denne kuren fordi jeg ønsket å slippe operasjon hvis mulig, dette hadde ikke noe med avfallsstoffer generellt å gjøre :)

At man kan bli kvitt gallestein med diett har jeg aldri hørt om før, jeg har ikke lest noe som hverken skulle tilsi eller motsi at det er mulig. Siden gallesteiner er krystallisert galle så skulle jeg vel tro at det er mulig å "de-krystallisere" dem, men jeg skulle likt å se en ordentlig medisinsk studie på dette.

Skrevet
Jeg tror en periode med sunn kost er en fin pause for kroppen, og at det er derfor magen og huden min blir bra

Jeg tror kroppen ville foretrukket sunn kost hele tiden. ;)

Ja, da blir det jo noe annet. :)

Skrevet
Jeg synes nå den reklamen der prøver å vise til både det ene og det andre jeg men. Og ikke har de lagt ut noen av de såkalte forskningsresultatene, om det er slik at de er så positive og seriøse, hvorfor ikke bare legge det rett ut? Hadde det vært seriøs forkning bak dette hadde kildene ligget ute.

Joda, men de bruker ikke ordene "vil". "Kan virke mot" og "erfaring viser" betyr ikke løfter.

De kunne godt lagt ut forskingsresultatene, ja :)

Skrevet
Joda, men de bruker ikke ordene "vil". "Kan virke mot" og "erfaring viser" betyr ikke løfter.

De kunne godt lagt ut forskingsresultatene, ja :)

"Erfaring viser" er nå litt på kanten synes nå jeg men.

I Japan har forskerne interessert seg for Sun Chlorellas evne til å nøytralisere eller fjerne giftige stoffer og tungmetaller fra kroppen. Dette mener de er veien til en sterk og ungdommelig kropp.

Og putte inn et slikt avsnitt, uten å komme med en kildehenvisning er litt hva jeg prøver å påpeke. De påstår at japanske forskere har funnet ut at disse pillene kan rense kroppen, men kommer overhodet ikke med en enste kilde, bare at man kan kontake dem hvis det skulle være nødvendig. Og hvem gidder vel det av vanlige forbrukere?

Høyst suspekt i mine øyne.

Ved kontinuerlig bruk over en periode på 60 til 90 dager vil du garantert merke spennende forandringer.

Vet ikke om du ser på dette som å ikke love noe jeg...

• 1 måned senere...
Skrevet

Nei, men det er sterke antydninger som gjør at folk oppfatter det som "vil". Samtidig er det ikke konkret nok til at de kan få trøbbel når produktet viser seg å ikke fungere. Smarte markedsførere.

Skrevet
Selvsagt kan man spise slik for evig og alltid, så lenge man sørger for å få i seg vitaminer/mineraler fra andre kilder. Hvordan tror du vegeterianere/veganer klarer seg? :)

Denne dietten utelukker også f.eks. salt og har ingenting med en vegansk/vegetarisk diett å gjøre. Alle trenger salt, spesielt hvis de lager all mat fra bunnen av UTEN salt, og aldri kjøper en eneste Toro-pose.

Jeg har selv vært vegetarianer, så jeg vet at det går. Den dietten jeg snakker om er svært restriktiv, og for vanlige folk vil den trolig føre til mangel på jern, kalk og andre mineraler, da den også råder oss til å ikke ta kosttilskudd.

Og selvsagt har kroppen det best av å spise sunt hele tiden, men som gammel ortorektiker (sykelig sunnhetsfanatiker), skjønner jeg at sjelen har det bedre av å få kaffe til frokost og kake en gang i blant.

Skrevet
Denne dietten utelukker også f.eks. salt og har ingenting med en vegansk/vegetarisk diett å gjøre. Alle trenger salt, spesielt hvis de lager all mat fra bunnen av UTEN salt, og aldri kjøper en eneste Toro-pose.

Jeg har selv vært vegetarianer, så jeg vet at det går. Den dietten jeg snakker om er svært restriktiv, og for vanlige folk vil den trolig føre til mangel på jern, kalk og andre mineraler, da den også råder oss til å ikke ta kosttilskudd.

Og selvsagt har kroppen det best av å spise sunt hele tiden, men som gammel ortorektiker (sykelig sunnhetsfanatiker), skjønner jeg at sjelen har det bedre av å få kaffe til frokost og kake en gang i blant.

Hva slags diett er dette snakk om, Tineline? Kroppen trenger helt klart salt, har aldri hørt om en diett som sier at man skal utelukke salt 100%. Ja jeg er helt enig med deg, hvis kroppen din tåler en kake i ny og ne, spis den kaka :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...