Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er mange piller, pulver og drikker som reklamerer med at de er "renser kroppen". Du finner dem både i helsekostbutikker, selvoppnevnte ernæringseksperter og innenfor det mer alternative. Jeg lurer litt på hva dette er basert på, og om det er noe i det.

Det jeg stusser på er at hvis man etter noen dager på disse kurene får vondt i hodet, magesmerter, illeluktende svette/urin osv., så er dette bare tegn på at kuren virker. Alle negative bivirkninger er bare tegn på at det virker. I mitt hode, hvis man får vondt i hodet eller magesmerter, så er det kroppen som forsøker å si at noe faktisk er galt.

Hva som renses, hvorfor det må renses og hvorfor kroppen ikke klarer å gjøre dette selv er også som regel noe vagt. Er det noen som vet noe om dette? Har rensekurer en funksjon? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har absolutt ikke peiling. Men negative "bi"-virkninger kan i mange tilfeller være berettighet. Ta f.eks. bruken av MD-formulations til hud. I dette tilfellet blir det så godt som alltid verre før det blir bedre, dvs. at alle urenhetene som lå under huden kommer opp. Alle urenhetene fjernes. Dårlig forklart, men du skjønner?

Hvorvidt det er vanlig å få vondt i hodet/magesmerter aner jeg ikke, men illeluktende urin høres "normalt" ut.

Skrevet

Rensekurer er bare tull og vås, et konsept funnet på av mennesker som vet å tjene penger på idioter. Men du får selvfølgelig ikke idiotene til å innrømme dette, for som du selv har observert; alle negative bivirkninger er bare et tegn på at det virker...

Kroppen er en fantastisk maskin som klarer å rense seg selv!

Skrevet

Rensekurer er absolutt ikke tull. Det hadde vært fantastisk om kroppen renset seg selv til enhver tid, rett og slett fantastisk. Men med den livsstilen folk flest har med en sammensetning av feil mat over lang tid, røyk, alkohol, langvarig bruk av medisiner, forurensing, amalgamfyllinger, ja alt som er en påkjenning for kroppen, så trenger kroppen helt klart hjelp.

Den aller aller beste rense"kuren" er et stødig kosthold med mye grønt og generellt ren mat/drikke. Det er mange kurer på markedet, og vi har forskjellige behov i forhold til hva som må renses.

Man kan helt klart bli dårlig under en renselseskur, jeg så stjerner da jeg rensa kroppen for parasitter o.l. Du vil ikke tro hva som kom ut av kroppen min under denne kuren :sjenert:

Det er overhodet ikke rart man kan oppleve å bli dårlig under kurer, mengder av giftstoffer som skal ut kan skape voldsomme reaksjoner. Disse avtar underveis. Også kommer det helt an på hva som skal renses; kvikksølv/tungmetall, mage/tarm, parasitter/sopper, lever, nyrer, blod..ja det er mange ting å velge mellom. Noen av rensene gir reaksjoner, mens andre gir ingen.

MEN, man skal være kritisk til hva slags renser man bruker, og man må være påpasselig med å tilføre kroppen probiotika etter en tarm/mage-kur. Dette er fordi slike renser dreper gode tarmbakterier også, og disse er svært viktige for fordøyelsen.

Hvis du prøver å ta en rens uten tilskudd, dvs bare ved kosthold (grønnsaker, grønnsaker), så vil du absolutt også oppleve avgiftningssymptomer.

Skrevet

Hvis man blir så utrolig dårlig av å fjerne disse avfallsstoffene fra kroppen, hvorfor blir man ikke tilsvarende dårlig (eller verre) av å ha de samme stoffene i kroppen. hvilke avfallsstoffer er det egentlig snakk om, og i hvilke konsentrasjoner lagres de i kroppen? Hvilke stoffer inneholder disse rensekurene som gjør at avfallsstoffene forsvinner?

Skrevet

Jeg lurer også på hvilke avfallsstoffer det er snakk om, og, som gjest sier, hvorfor man ikke blir dårlig av å ham dem i kroppen.

De symptomene jeg nevnte som jeg har sett flere nevne som går på slike rensekurer er temmmelig lik symptomene på dehydrering. Kan det være at piller/pulver som skal være rensekurer rett og slett er vanndrivende? Da kan man få både vondt i hodet og stram urin/svette.

Skrevet
De symptomene jeg nevnte som jeg har sett flere nevne som går på slike rensekurer er temmmelig lik symptomene på dehydrering. Kan det være at piller/pulver som skal være rensekurer rett og slett er vanndrivende? Da kan man få både vondt i hodet og stram urin/svette.

Jeg tror du har et veldig godt poeng her ;)

Skrevet
Det jeg stusser på er at hvis man etter noen dager på disse kurene får vondt i hodet, magesmerter, illeluktende svette/urin osv., så er dette bare tegn på at kuren virker. Alle negative bivirkninger er bare tegn på at det virker. I mitt hode, hvis man får vondt i hodet eller magesmerter, så er det kroppen som forsøker å si at noe faktisk er galt.

Ja, hvis alt av smerte og kvalme var et tegn på at noe virker så ville det vært mye som var rensende, f. eks. alkohol. ;) Fyllesjuk? Neida, det er bare avfallsstoffer på vei ut. Hvorfor er det så vanskelig for folk å innse at det å spise lite kombinert med inntak av uvante saker kan få deg til å bli kvalm?

Hva som renses, hvorfor det må renses og hvorfor kroppen ikke klarer å gjøre dette selv er også som regel noe vagt. Er det noen som vet noe om dette? Har rensekurer en funksjon? Hvorfor/hvorfor ikke?

Her treffer du spikeren på hodet. Jeg vil si at det er de som selger "rensekurer" som har bevisbyrden. Inntil de kommer med en liste over konkrete stoffer de mener blir renset ut og vitenskapelige undersøkelser som viser at dette faktisk skjer, så forbeholder jeg meg retten til å kalle dette for bløff.

Skrevet
Hvis man blir så utrolig dårlig av å fjerne disse avfallsstoffene fra kroppen, hvorfor blir man ikke tilsvarende dårlig (eller verre) av å ha de samme stoffene i kroppen. hvilke avfallsstoffer er det egentlig snakk om, og i hvilke konsentrasjoner lagres de i kroppen? Hvilke stoffer inneholder disse rensekurene som gjør at avfallsstoffene forsvinner?

Jeg vil tro det er fordi kroppen reagerer under selve avgiftningen. Når avfallsstoffene dør ut, frigjøres det stoffer som man reagerer på. Eks under parasittkuren jeg tok, fikk jeg vite at i det de døde ut, ble de omgjort til bakterie, virus, ammoniak og alskens elendighet. Så jo mer angrepet av parasitter, jo dårligere. Jeg ble utrolig dårlig, men jeg har snakket med andre som ikke fikk så sterke symptomer. Vi er individuelle.

Jeg kan ikke svare på de andre spørsmålene dine, men jeg er helt sikker på at du vil få svar hvis snakker med noen som har faglig kompetanse rundt det.

Skrevet
Man kan helt klart bli dårlig under en renselseskur, jeg så stjerner da jeg rensa kroppen for parasitter o.l. Du vil ikke tro hva som kom ut av kroppen min under denne kuren :sjenert:

De aller fleste parasitter er nyttige eller ufarlige for kroppen. Noen få er skadelige, f. eks. bendelorm og amøbeparasitt, disse fins det utmerkete medisiner mot på apoteket.

Denne forestillingen om at det er mye i kroppen som må renses ut er et langt steg på vei bort fra å akseptere kroppen som den er. Alkohol er selvsagt ikke bra for kroppen, men etter ca. et døgn er det ikke noen avfallsstoffer igjen, da har kroppens naturlige rensemekanismer brutt den ned, uten hjelp fra noen kurer. Røyking legger igjen mange avfallsstoffer som det tar lang tid for kroppen å kvitte seg med, men det går da ikke noe fortere å bli kvitt tjære fra lungene med en "rensekur". Hvis du er bekymret for avfallsstoffene fra røyking bør du heller slutte å røyke.

Medisiner brytes ofte ned i leveren og kan være en ekstra belastning for kroppen, men stoffene kommer ut uten hjelp fra noen "rensekur".

Skrevet
Eks under parasittkuren jeg tok, fikk jeg vite at i det de døde ut, ble de omgjort til bakterie, virus, ammoniak og alskens elendighet.

Jeg er ingen biologi-ekspert, men parasitter kan vel ikke omgjøres til bakterier, virus og ammoniakk? Det høres ikke plausibelt ut.

Men nå blir dette egentlig ord mot ord (selv om noe antagelig kan argumenteres mot som f.eks tanken om at parasitter omgjøres til bakterier og virus når de dør), så jeg lurer på om noen vet om det er gjort noen underskølelser og forsknig på renselseskurer?

Skrevet
De aller fleste parasitter er nyttige eller ufarlige for kroppen. Noen få er skadelige, f. eks. bendelorm og amøbeparasitt, disse fins det utmerkete medisiner mot på apoteket.

Denne forestillingen om at det er mye i kroppen som må renses ut er et langt steg på vei bort fra å akseptere kroppen som den er. Alkohol er selvsagt ikke bra for kroppen, men etter ca. et døgn er det ikke noen avfallsstoffer igjen, da har kroppens naturlige rensemekanismer brutt den ned, uten hjelp fra noen kurer. Røyking legger igjen mange avfallsstoffer som det tar lang tid for kroppen å kvitte seg med, men det går da ikke noe fortere å bli kvitt tjære fra lungene med en "rensekur". Hvis du er bekymret for avfallsstoffene fra røyking bør du heller slutte å røyke.

Medisiner brytes ofte ned i leveren og kan være en ekstra belastning for kroppen, men stoffene kommer ut uten hjelp fra noen "rensekur".

Det kan godt tenkes at de fleste parasitter er uskadelige, jeg vet bare at jeg tok en slik kur og fikk ut et lass med parasitter. Nå var det også kun parasittkur jeg tok som eksempel, som sagt finnes det mange forskjellige kurer.

Jeg røyker forøvrig ikke.

Jeg er ingen biologi-ekspert, men parasitter kan vel ikke omgjøres til bakterier, virus og ammoniakk? Det høres ikke plausibelt ut.

Men nå blir dette egentlig ord mot ord (selv om noe antagelig kan argumenteres mot som f.eks tanken om at parasitter omgjøres til bakterier og virus når de dør), så jeg lurer på om noen vet om det er gjort noen underskølelser og forsknig på renselseskurer?

Jeg vet virkelig ikke Tabris, jeg kan ikke noe om biologen rundt dette eller forskning. Jeg har bare tatt en kur :)

Skrevet
Eks under parasittkuren jeg tok, fikk jeg vite at i det de døde ut, ble de omgjort til bakterie, virus, ammoniak og alskens elendighet. Så jo mer angrepet av parasitter, jo dårligere.

Hvem i all verden har fortalt deg dette sludderet? Hvis en parasitt dør, så er cellene i parasittens kropp DØDE, de omdannes ikke til virus eller bakterier. Da vil parasittens celler brytes ned på linje med f. eks. celler i kjøtt som vi spiser, dvs. fra proteiner til aminosyrer, evt. karbohydrater blir nyttiggjort som energi og fett kan bli lagret. Jeg er ikke biolog, men jeg kan såpass om biologi at jeg kan si at dette er noe vrøvl.

• Nyttig 1
Skrevet
Men da er det jo bare å la være å rense seg, Tabris :)

Ja, hadde ikke tenkt å gjøre det. Jeg var bare nysgjerrig på om slike kurer gjør det de lover å gjøre, og det har jeg nå fått svar på. :)

Skrevet
Hvem i all verden har fortalt deg dette sludderet? Hvis en parasitt dør, så er cellene i parasittens kropp DØDE, de omdannes ikke til virus eller bakterier. Da vil parasittens celler brytes ned på linje med f. eks. celler i kjøtt som vi spiser, dvs. fra proteiner til aminosyrer, evt. karbohydrater blir nyttiggjort som energi og fett kan bli lagret. Jeg er ikke biolog, men jeg kan såpass om biologi at jeg kan si at dette er noe vrøvl.

Javel, jeg vet som sagt ikke. Selv legen min kunne fortelle at jeg kunne forvente å få symptomer under avgiftning, nettopp pga giftsstoffene som frigjøres i det de dør ut.

Men som sagt, jeg vet ikke!

Skrevet
Ja, hadde ikke tenkt å gjøre det. Jeg var bare nysgjerrig på om slike kurer gjør det de lover å gjøre, og det har jeg nå fått svar på. :)

Jeg har helt klart fått hjelp av rensekur, så for meg var det nyttig. Men om alle kurer holder hva de lover, sikkert ikke, på lik linje med alt annet som lover noe som helst :)

Skrevet

Jeg har tatt en detox-diett flere ganger, og jeg syns dette er veldig fint for magen og huden. Imidlertid er det her snakk om å kutte ut visse matvarer framfor å spise tilskudd av dyre sorter. Man kutter ut:

- hvete

- koffein

- alkohol

- sukker (men litt honning er lov av og til)

- rødt kjøtt

- meieriprodukter

- salt

- tilsetningsstoffer

Dette har jeg gjort i 4 uker av gangen en gang hvert tredje år eller noe. Det hjelper når min irritable tarm er helt ute og kjører. Jeg har fulgt et program som finnes i en bok jeg har, det fins massevis av slike bøker. (Søk på amazon etter detox diet)

Jeg føler at denne "kuren" først og fremst bygger på sunn fornuft, og at det er derfor den virker. Man skal spise masse frukt og grønt, drikke masse vann og urteteer o.l., men styre utenom alt som er kjipern i for store mengder (kanskje med unntak av hvete og meieriprodukter - det er jo litt individuelt hvem som reagerer på dette).

Skrevet

tineline: Det du beskriver høres ikke ut som en rensekur, men rett og slett som sunt kosthold. Det er jo logisk at magen og huden vil bli bedre av et sunnere kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...