Gå til innhold

Dårlig achilles

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år plagdes med svak achilles i spesielt venstre fot. Legen har konstatert såkalt kronisk senefestebetennelse, men siden det ikke plager meg nok i det daglige får jeg ikke dekket operasjon. Har prøvd med fysioterapi, bølgeterapi, akupunktur, medisiner, etc, men helt bra blir det aldri. Merker at ved mye løping/støt blir det veldig fort veldig vondt. I tillegg feilbelaster jeg veldig fort slik at beinhinna i leggen gjerne blir hissig.

Men så er jeg rastløsheten selv, og savnet etter å drive med idrett begynner å bli veldig stort. Skjønner at fotball, friidrett, etc er uaktuelt, så vil nå kartlegge hva jeg KAN drive med.

Aktuelle muligheter i nærområdet (og akseptabelt for lommeboka) er kung fu, fekting, tennis og turn, som jeg kommer på i farta hvertfall. (bor i Trondheim, så om noen vet om noe - skrik ut)

Vurderer å ta opp sprangridning igjen, men det er lang venteliste på kurs.

Det trenger ikke være sykt hard trening for at jeg skal bli fornøyd, men mestring og moro er litt viktig. Driver mye med sykling i sesongen, så trening får jeg alltids uansett, det er mest savnet etter organisert idrett og litt konkurranse mot andre enn meg selv jeg merker :sjenert:

Synspunkter? Noen med peiling på seiling (evt dårlige ankler)? Rop ut :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Ting uten noen særlige støt-type belastninger av anklene... svømming? Styrkeløft?

Skrevet
Jeg har i mange år plagdes med svak achilles i spesielt venstre fot. Legen har konstatert såkalt kronisk senefestebetennelse, men siden det ikke plager meg nok i det daglige får jeg ikke dekket operasjon. Har prøvd med fysioterapi, bølgeterapi, akupunktur, medisiner, etc, men helt bra blir det aldri. Merker at ved mye løping/støt blir det veldig fort veldig vondt. I tillegg feilbelaster jeg veldig fort slik at beinhinna i leggen gjerne blir hissig.

Men så er jeg rastløsheten selv, og savnet etter å drive med idrett begynner å bli veldig stort. Skjønner at fotball, friidrett, etc er uaktuelt, så vil nå kartlegge hva jeg KAN drive med.

Aktuelle muligheter i nærområdet (og akseptabelt for lommeboka) er kung fu, fekting, tennis og turn, som jeg kommer på i farta hvertfall. (bor i Trondheim, så om noen vet om noe - skrik ut)

Vurderer å ta opp sprangridning igjen, men det er lang venteliste på kurs.

Det trenger ikke være sykt hard trening for at jeg skal bli fornøyd, men mestring og moro er litt viktig. Driver mye med sykling i sesongen, så trening får jeg alltids uansett, det er mest savnet etter organisert idrett og litt konkurranse mot andre enn meg selv jeg merker :sjenert:

Av de mulighetene du lister opp så ser i grunnen ikke noen av dem ut til å egne seg for en med dårlig akilles. I kung fu og andre kampsporter driver man gjerne og løper litt rundt i salen først som oppvarming. I tillegg blir det en del hopping og andre brå bevegelser. Tennis innebærer mye løping fra side til side. Turn innebærer mye hopp, saltoer og lignende, der du lander med hele kroppens tyngde på føttene.

Er det ikke noen sykkelklubb der du bor? Eller er det i det minste noen ritt som arrangeres ikke så langt unna? Sjekk terminlisten på www.sykling.no, det står ikke så mye der nå, det kommer gjerne i mars måned. Hvis du bruker sykkelsko, slik du bør bruke hvis du skal sykle ritt, får du passe på at klossene under skoen står lengst mulig tilbake, slik at det ikke blir så mye belastning på akillessenen.

Bortsett fra sykling så kommer jeg i grunnen bare på svømming som kan passe.

Skrevet

Svømming er et godt alternativ, noe som påfører svæt liten belastning på ankelleddet. Sprang krever at du har en viss fleksibilitet i ankelleddet, og at du som du sikkert vet setter strekk på achillessenen ved enhver form for lett sits/to-punktssits. Hælen må jo til enhver tid peke ned i stigbøylen, så her lønner det seg kanskje å teste ut seg selv litt, og ikke minst drive med eksentriske øvelser for senen.

Er ellers enig med Lance at både kampsport, turn og tennis kan bli vanskelig, da dette kreer eksplosive bevegelser og stabilitet i ankelleddet. En sår og smertefull sene vil i tilegg gjøre deg mer utsatt for overtråkk (spesielt ved avvergelsesmanøvre).

Jeg ville ha vurdert pump timer, og ikke minst stabilitetstrening (med swiss ball, bosu ball). Det vil styrke hele kroppen din, og du kan selv regulere hvor mye du vil utfordre deg selv. Gode ellipsemaskiner eller sittesykler kan være verdt et forsøk hvis du vil ha litt mer utholdenhetstrening.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Har du noen gang fått vurdert fotstillingen din skikkelig. Kanskje trenger du såler som justerer fotstillingen. Vet i alle fall at noen på Klinikk 5 i Trondheim tilpasser såler.

Skrevet
Svømming er et godt alternativ, noe som påfører svæt liten belastning på ankelleddet. Sprang krever at du har en viss fleksibilitet i ankelleddet, og at du som du sikkert vet setter strekk på achillessenen ved enhver form for lett sits/to-punktssits. Hælen må jo til enhver tid peke ned i stigbøylen, så her lønner det seg kanskje å teste ut seg selv litt, og ikke minst drive med eksentriske øvelser for senen.

Vet, men har drevet med hestesport i 8 år etter at achillesen ble mongo, så vet at det går fint :) Leddet er ikke stivt, og senen er overraskende fleksibel etter litt grundig og forsiktig oppvarming, men ved støt og tung belastning så "svikter" det ganske fort. Pluss vondt, osv.

Har du noen gang fått vurdert fotstillingen din skikkelig. Kanskje trenger du såler som justerer fotstillingen. Vet i alle fall at noen på Klinikk 5 i Trondheim tilpasser såler.

Ja, har vært på en sånn gøyal "ganglagstest" eller hva jeg skal kalle det, hvor fysioen undersøkte hvordan jeg belastet foten når jeg gikk, sto, etc. Det eneste de anbefalte var joggesko med god demping, særlig i hælen.

Svømming er dessverre vanskelig, jeg er hyperallergisk mot klor, så kan ikke gå inn i en svømmehall engang uten å få pustevansker :sukk: Mulighetene for utesvømming i trøndelagsregionen, vel... ;)

Enn fekting? Jeg har fått tilbud om et lite "prøvekurs" hvor jeg får lære det mest grunnleggende og teste ut litt forskjellig uten å forplikte meg til noe medlemsskap eller kjøp av utstyr, så lurer litt på om det kanskje hadde vært noe :)

Som sagt er det ikke treningen det står på, men rett og slett behovet for konkurranse og mestring :)

Skal sjekke sykling.no - takk for tipset, Lance :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...