Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har vært slank hele livet, kunne spise absolutt alt, matglad og spiste alt, også usunn mat, uten å legge på meg. Jeg er ganske muskuløs fra naturens side, og har vært spenstig uten å trene styrke, men alltid vært glad i lett kondisjonsaktivitet, såsom lange fjellturer, skiturer, sykling, svømming. Som 30 åring fikk jeg mitt første barn. La på meg nesten 30 kilo i sv.skapet, og ett år etter fødsel stabiliserte vekta seg på 10 kilo mer enn hva jeg veide før jeg ble gravid. Hadde da bra med energi, men mye mindre muskler og mer flesk, spesielt over rumpe, lår og mage. Etter andre fødsel i fjor, ligger vekta nå på tilsammen 15 kilo mer enn hva jeg veide som 29 åring. Nå har flesket i tillegg lagt seg på overarmer, legger og i ansiktet. På tross av at aktivitetsnivået mitt i hverdagen egentlig er høyere (men selvsagt er de lange turene på fjellet sommer som vinter, forsvunnet (pga små barn)). Jeg prøver å trene litt, går mest i spinning et par ggr i uka på treningssenter. Jeg har ikke endret på spisingen i særlig grad, heller ikke gått på noen dietter. Jeg har inntrykk av at ammingen spesielt, men også svangerskapene har gjort at kroppen min tror at her gjelder det å bunkre opp med masse flesk over hele kroppen. Mens de andre på barselgruppa gikk ned i vekt, klorte kiloene seg fast hos meg, på tross av timeslange, daglige turer med vogna... Virker stress inn på fettlagring? Mine barn har nemlig vært kolikkbarn, slik at jeg har hatt fryktelig mye stress med begge to. Er det noen grep jeg kan ta? Yngstebarnet er nå 1 år og sover mye bedre om natta, men jeg har begynt i full jobb igjen. Vurderer å trappe ned i stillingsandel for å få tid til å trene...
Gjest Gjest_babette_* Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 http://lenabeatrice.net/ Her er et blogginnlegg som tar for seg hva stress gjør med fettforbrenning og helsen generelt. Det kan være som du mistenker ja, at det har noe å si, og å gå ned i stilling høres glimrende ut om du har råd. Gi deg selv og barna litt mer tid til ro i hverdagen. Lykke til :-)
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Stress er nok negativt for helsen ja, men om man legger på seg av det er jeg ikke sikker på. Det kan kansje være at din forbrenning har forandret seg nå som du inntar samme diett som før, og får mindre trening. Har du prøvd å kutte ut mattyper som inneholder mye usunnt fett og sukker/stivelse, og prøve å ovnsbake mat i stedet? Jeg anbefaler leirgryte, da du ikke behøver å bruke olje og smør i leirgryte. Oppblåshet kan føre til økt vektfølelse/man ser tykkere ut over magen. Gjær og sukker kan forårsake økt gass i magen hos noen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå