Gå til innhold

Takler ikke roomien min

Anbefalte innlegg

Gjest Emmanuelle
Skrevet (endret)

Jeg synes å huske at jeg har skrevet noe om henne før, men nå kjenner jeg at jeg er sur og lurer på om det er jeg som gjør noe galt.

Flyttet inn i høst, en stor leilighet som jeg deler med datteren til eieren. Har eget bad, og det var jo et kjempepluss. Hun betaler ingenting, jeg betaler 4000.

Men saken er at det er så ekstremt lytt her! Og hun er den typen som helt fint kan ligge og snakke i telefonen til halv tre om morgenen (rommet hennes er vegg i vegg med mitt, og det er papirtynne vegger).

Har prøvd å tatt det opp med henne flere ganger og hun bare smiler og sier "ok". Noen ganger starter jeg på jobb klokken 06.00 og noen ganger slutter jeg halv tolv om kvelden i tillegg til studier, mens hun kun studerer.

Hver gang kjæresten hennes ligger over lager de middag klokka elleve, snakker og tuller til klokka ett, alarmen hans går av halv sju, trykker på snooze 2-4 ganger og så står de opp, lager frokost og har tv'n på full guffe (stua ligger rett under rommet mitt).

Jeg sendte en melding til henne i morges om hun kunne prøve å ta litt hensyn, fikk tilbake at "en students dag starter for meg klokken 07.00, liker du ikke det så får du finne deg et annet sted å bo".

Vet hun er irritert på meg fordi jeg ikke er en "neatfreak" og hun mener jeg vasker aaaaltfor lite, men dette synes jeg var frekt?

Vil flytte, men har jo oppsigelsestid og lite penger..uff, blir sliten av dette.

Er det min feil?

Endret av Emmanuelle
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Student
Skrevet

Dette er nok ikke helt og holdent din feil, men det er jo slik at vi alle har noen egenskaper som gjør at andre blir irriterte av og til! Dersom du vil flytte kan du jo få tak i en person som kan ta over din leiekontrakt ut tiden og så få deg en ny boplass.

Jeg bor selv i et "mini-kollektiv" med en gutt som irriterer meg grenseløst av og til siden han har mental alder som en skikkelig fjortenåring. Det frister derimot ikke å flytte siden han tar oppvasken sin relativt raskt og ikke plager meg for mye. Han er også av typen GAMER som sitter oppe langt ut på natten og spiller sine japanske spill med høøøøøyt volum slik at jeg får lyst til å hoppe ut av sengen og banke han, men jeg prøver å tenke på at det kunne vært mye verre!

Mvh, Studentgutt

Gjest Gjest_Martin_*
Skrevet

Når jeg leser dette, skjønner jeg jo at jeg aldri kunne taklet å bo med mennesker som ikke har nøyaktig samme preferanse som meg. Jøss, at dere holder ut.

Skrevet

Det er vel ingens feil, men dere er kanskje feil for hverandre? Du bør definere det som at du leier rom av henne, siden det er pappan hennes som eier leiligheten gjør du i praksis det. I praksis er det slik at du må finne ut om du kan takle å bo sammen med henne med hennes særegenheter. Kan du ikke det bør du flytte, for hun kommer ikke til å flytte. Urettferdig men realistisk.

Så for din egen del, prøv å fokuser på fordelene med å bo der og at det ikke er for evig.

Skrevet

Skjønner deg så utrolig godt! Bodde selv i studenthus ifjor, jeg var 6 år eldre enn de andre, og de spilte dataspill, snakket skype og festet natt til mine eksamenen, og jeg hørte absolutt alt de gjorde gjennom disse papirtynne veggene.

Til slutt holdt jeg på å bli gal. Jeg spurte om det kunne blitt tatt litt hensyn, "jada", men neida.

Jeg hadde også forsøkt å få en ordning på å få noen andre inn evt holdt ut til oppsigelsetiden din er ferdig. Jeg pleide å bruke propper i ørene om natten, eventuelt musikk, og ha 2 vekkerklokker. Det hjalp litt...

Lykke til!

Skrevet

Det er jo sant, at en studiedag starter klokken 07.

Hun kunne tatt litt hensyn, mtp snoozeknappen, og tv'n.

Skrevet (endret)

Litt begge veier her ja, men "En students dag" argumentet er helt på vannvidd! Du begynner 6 og det må hun forholde seg til, er det veldig lytt mellom rommene så må hun forflytte seg. Og du betaler leie, så argumenter om "du kan bare flytte" er også langt over streken! Det er ditt hjem i like stor grad som hennes og det må hun ha klart for seg.

Når det kommer til vaskingen, det er få ting som er så irriterende som rotete mennesker når du skal bo med dem! Rydd, vask, er ikke så vanskelig!

Hvis du er interessert i å flytte basert på dette så ta kontakt med faren hennes som eier leiligheten. Selv om det er 3 måneder oppsigelse så kan denne oppsigelsesfristen gå bort ved gjensidig avtale! Og når grunnen til at du flytter er ett problem med datteren hans så vil han nok føle seg nødt til å gå inn som ett mellomledd.

Endret av toth
Gjest strykebrett
Skrevet

Snakke i telefonen, se på tv og så videre er ikke det samme som å bråke, det er bare å leve normalt, det syns jeg nesten hun må få lov til.

Du kan ikke forvente at hun skal være musestille etter at du har lagt deg. Desverre høres det for meg ut som at det er lytt er det største problemet, det finnes ikke noe måte å gjøre noe med det på da? Kanskje du kan bruke ørepropper som noen over her foreslo?

Skrevet
Snakke i telefonen, se på tv og så videre er ikke det samme som å bråke, det er bare å leve normalt, det syns jeg nesten hun må få lov til.

Du kan ikke forvente at hun skal være musestille etter at du har lagt deg. Desverre høres det for meg ut som at det er lytt er det største problemet, det finnes ikke noe måte å gjøre noe med det på da? Kanskje du kan bruke ørepropper som noen over her foreslo?

Enig i denne.

Synes heller ikke du går frem på riktig måte ved å sende småsure meldinger om å ta hensyn. Da får du selvfølgelig småsure meldinger tilbake igjen.

Og rydd opp etter deg før du går løs på hennes mangler. Skal du ha en god sak, må du ha din sti ren.

Kjøp deg ørepropper og aksepter at det er sånn det er å dele bo, eller flytt for deg selv.

Skrevet

Du kan forvente at hun er musestille klokken 3 på natten på en hverdag jo. Kl. 11 om kvelden, nei, 12, under tvil nei. Men etter 12 helt klart ja, da er det natt!

Skrevet
Du kan forvente at hun er musestille klokken 3 på natten på en hverdag jo. Kl. 11 om kvelden, nei, 12, under tvil nei. Men etter 12 helt klart ja, da er det natt!

I og med at roomien er et eget individ som bestemmer over seg selv, kan man ikke forvente noe som helst. Man kan håpe, og man kan snakke sammen på en voksen måte hvor man kommer frem til løsninger som passer begge parter. Men forvente? Nei, det kan man ikke.

Veldig mange mener ikke at natten starter klokken 12.

Folk er forskjellige. Enten er man fleksibel og tilpasser seg, eller så får man flytte for seg selv.

Skrevet

Så og si alle sameier og andre boformer (studenthjem etc.) har regler om at det skal være stille etter kl. 23, så jo det skal man kunne forvente i ukedagene.

Skjønner at det er irriterende med vekkerklokker ol.l., men det kan du ikke si noe på. Sov med ørepropper...

Når det gjelder orden og vasking så tror jeg det er lurt at du tar grep slik at hun ikke har noen ting hun skulle ha sagt, dvs. ta mer enn din del, slik at du setter HENNE i et dårlig lys.

Hvis du studerer kan du jo søke om studentbolig der du bor alene? Det skal være ganske lett å få en bolig på denne tiden av året:) Lykke til:)

Skrevet

At du i det hele tatt inngikk avtale om å bo med datteren til EIEREN, klarer jeg i min villeste fantasi ikke å forstå. Her lyser det rød lampe på lang avstand.

Får du problemer (som nå....) vil nok best sannsynlig faren ta hennes parti, og da blir det altså ikke rettferdig.

Skrevet

Relativt enig her.

Synes man skal ta hensyn til hverandre. Mellom 23.00 og 07.00 mener jeg man skal være så stille man klarer. Hvis det er så lydt at du hører at hun snur seg i senga synes jeg du skal prøve ørepropper.

Ang. rydding og vasking tenker jeg at dere burde ha laget en ordning da du flyttet inn hos henne. Hvis det er sånn at hun alltid vasker før du ser at det trengs er det kjipt å være henne. Om hun mener at du f.eks. ikke tar initiativ til å vaske kjøleskapet ofte nok er en annen sak.

Ser noen foreslo å ta det opp med faren hennes. Hva har han med saken å gjøre? Det er deres problem, ikke huseier. Huseier kan ikke stille krav til at leieboerne er venner. Han kan heller ikke stille krav til sin voksne datter.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sannsynligvis prøvd å finne noen som kunne overta leiekontrakten og flyttet.

Skrevet

Selfølgelig er det normalt å snakke i tlf og se på tv men grensa går en plass da. Når kl er 3 på natta så er det normalt at man er stille for da sover de fleste. Hun burde ta litt hensyn til det. Er ikke bare ho som bor der.

Skrevet
Ser noen foreslo å ta det opp med faren hennes. Hva har han med saken å gjøre? Det er deres problem, ikke huseier. Huseier kan ikke stille krav til at leieboerne er venner. Han kan heller ikke stille krav til sin voksne datter.

Sin voksne datter som bor der gratis? Det er nok hans sak om ingen vil bo der fordi hun ikke eier folkeskikk. :snurt:

Skrevet

Ørepropper har vært min velsignelse gjennom 5 år nå (og 5 forskjellige bosteder med tilhørende "roomier"), og det er den eneste løsninga jeg kan se på ditt problem. Med mindre du flytter for deg selv, men risikoen for at huseier/nabo bråker er fortsatt stor.

Skrevet
Relativt enig her.

Synes man skal ta hensyn til hverandre. Mellom 23.00 og 07.00 mener jeg man skal være så stille man klarer. Hvis det er så lydt at du hører at hun snur seg i senga synes jeg du skal prøve ørepropper.

Ang. rydding og vasking tenker jeg at dere burde ha laget en ordning da du flyttet inn hos henne. Hvis det er sånn at hun alltid vasker før du ser at det trengs er det kjipt å være henne. Om hun mener at du f.eks. ikke tar initiativ til å vaske kjøleskapet ofte nok er en annen sak.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sannsynligvis prøvd å finne noen som kunne overta leiekontrakten og flyttet.

Det er til dels hans ansvar når en beboer oppfører seg som hun vil med grunnlag i at hun er datteren hans og ser den andre beboeren som mindreverdig til tross for at hun og betaler leie jo.

Han burde i alle fall være villig til å gi noe slingringsmonn angående oppsigelsestid.

Skrevet
Det er til dels hans ansvar når en beboer oppfører seg som hun vil med grunnlag i at hun er datteren hans og ser den andre beboeren som mindreverdig til tross for at hun og betaler leie jo.

Han burde i alle fall være villig til å gi noe slingringsmonn angående oppsigelsestid.

Pølsevev.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Jeg kunne ikke brukt ørepropper dersom jeg sov alene, da våkner jeg ikke av vekkerklokken...men det er gjerne jeg som sover veldig tungt ;)

Uansett, kinkig situasjon dette, jeg bodde med noen i kollektiv for et par år siden.

Slet veldig med papir-tynne vegger og fnising, grining, tv/film og &#/%(¤#= metal-musikk døgnet rundt, og da helst om natten :frustrert:

For å si det sånn, det var første og siste gang jeg prøvde meg på kollektiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...