Gå til innhold

Digital speilrefleks .. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera, men syns dette er supervanskelig. Jeg er i utgangspunktet ganske glad i Canon etter mange positive opplevelser - de har riktignok vært med Ixus kompaktkamera. Er åpen for Nikon, men har ikke noe forhold til det merket egentlig.

Jeg er en nybegynner, men er veldig ivrig/interessert. Lærevillig, men trenger nok ikke noe kamera til 20.000 heller.

Har dere noen forslag? Jeg står helt på bar bakke når det gjelder å velge noe som helst..

(Moderator må gjerne flytte tråden dersom den ligger feilplassert.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Canon er billigere enn nikon. 20.000 for et hus er egentlig ikke så veldig mye om du skal ha fullformat. Hvis du ikke skal ha fullformat får du billigere god optikk (som i bunn og grunn er det bildekvaliteten kommer av). Selv bruker jeg Nikon, og er fornøyd med det, men jeg kan jo komme med noen tips allikevel. Canon EOS 50D er det beste "interessert amatør"-kameraet, og ellers er det vel Canon EOS 500D som er aktuelt. Men husk - bedre å bruke penger på passende optikk enn på kamerahus.

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du kjenner Canon er det berre å køyre på med det. Canon 500D er tilstrekkeleg til å byrje med. Eg har hatt digital speilrefleks sidan 2004, og har framleis stor glede av 500D. Som Eplefe seier, verdien ligg i optikken. Eg fekk mitt kamera med ei linse med god stabilisator, det er viktig.

Skrevet

Hmm hmm hmm...Selv har jeg Nikon.

Min erfaring er at Nikon sine kompaktkameraer ikke er like gode som Canon sine, men det jeg har fått prøve av Canon speilrefleks virker for meg litt mer "plastikk" og "lav-kvalitet" uten at jeg vil hisse på meg noen Canon-tilhengere! :D Det har bare med at jeg er vant til Nikon sine relativt tunge og kompakte modeller.

Siden du er lærevillig vil jeg anbefale deg å gå for noe som er hakket bedre enn du trenger. Jeg har ikke fulgt så nøye med på utviklingen av nye kameraer i det siste, men den gang jeg kjøpte mitt første kjøpte jeg et som var for nybegynnere. Det tok ca 2-3 måneder før jeg følte at jeg trengte mer.

Min egen erfaring var at det var kjekt å ha kamera der man kan bruke alle slags objektiver, så raske som mulig, muligheter for å bruke "hurtig-knapper" når det gjelder innstilling og lignende.

Selv har jeg Nikon D90, og det synes jeg dekker det meste av mitt behov. Kostet 7 eller 8000 den gang jeg kjøpte det, men har sikkert gått ned i pris nå.

Om du ønsker canon har jeg ikke så mye tips å komme med for de kjenner jeg ikke så mye til annet enn å ha knipset et bilde eller tre med venners kameraer.

Skrevet
Canon er billigere enn nikon. 20.000 for et hus er egentlig ikke så veldig mye om du skal ha fullformat. Hvis du ikke skal ha fullformat får du billigere god optikk (som i bunn og grunn er det bildekvaliteten kommer av). Selv bruker jeg Nikon, og er fornøyd med det, men jeg kan jo komme med noen tips allikevel. Canon EOS 50D er det beste "interessert amatør"-kameraet, og ellers er det vel Canon EOS 500D som er aktuelt. Men husk - bedre å bruke penger på passende optikk enn på kamerahus.

Er Canon billigere? Jeg har alltid hatt inntrykk av at objektiver og ekstrautstyr til Canon har vært mye dyrere...Hmm.

Skrevet
Jeg skal kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera, men syns dette er supervanskelig. Jeg er i utgangspunktet ganske glad i Canon etter mange positive opplevelser - de har riktignok vært med Ixus kompaktkamera. Er åpen for Nikon, men har ikke noe forhold til det merket egentlig.

Jeg er en nybegynner, men er veldig ivrig/interessert. Lærevillig, men trenger nok ikke noe kamera til 20.000 heller.

Har dere noen forslag? Jeg står helt på bar bakke når det gjelder å velge noe som helst..

Som lærevillig nybegynner trenger du ikke et dyrt speilrefleks.

Canon, Nikon osv betyr ikke SÅ mye på de rimelige modellene. Finn et de har bra tilbud på som du liker. Husk:Uansett hvor dyrt kamera du kjøper, blir ikke resultatet bedre enn fotografen :-)

Dette fra Canon (5990,-) er supert. Se HER

Terningkast 6 i VG. Les testen HER

Et rimelig alternativ fra Canon (3990,-) ser du HER

Skrevet
Er Canon billigere? Jeg har alltid hatt inntrykk av at objektiver og ekstrautstyr til Canon har vært mye dyrere...Hmm.
Canon er billigere. Stort sett i hvert fall.
Skrevet

Jeg er altså helt grønn.. men hva er egentlig forskjellen på 50D og 500D? :klø:

Skrevet
Jeg er altså helt grønn.. men hva er egentlig forskjellen på 50D og 500D? :klø:

500D er konsumermarkedet, mens 50D er mer rettet mot entusiastmarkedet.

Bedre hus, bedre håndtering.

Kanskje bedre å "vokse videre" med 50D, men som nybegynner klarer du deg lenge med en 500D-pakke.

Jeg har hatt både nikon og canon. Dyre og billige.

Fotografen, lyset og motivet gjør forskjellen :-)

Gjest navnelapp
Skrevet

Dess lågare tal, dess dyrare. Dessutan tek dei dyrare kameraa mykje betre bilde, særleg i dårleg lys.

Skrevet

Høy ISO-håndtering er selvsagt vel og bra, men lyssterke objektiv kan fint rette ut igjen den mangelen på billigere kamera.

Skrevet

Stor kjøpeguide HER

I kjøpeguiden konkluderer med følgende (som jeg også skriver under på):

Og husk - mange sier at sluttresultatet avhenger 10% av kameraet, 20% av objektivet og 70% av fotografen. Et godt kamerahus betyr med andre ord ikke at du får kanonbilder helt uten videre.

Skrevet

Som andre har sagt før så er det en fordel å ikke gå for entry-level modellene. De er ikke spesielt påkostet, og du blir fort lei dem. Det er bedre å heller legge i 1000-2000 ekstra og få et entusiastkamera som har skikkelig grep og god byggekvalitet osv.

Akkurat det med bildekvalitet osv. er mindre vesentlig å tenke på, for å være helt ærlig. Alle dSLR-kameraene har god bildekvalitet, og det er svært lite som skiller dem, det er viktigere med skikkelig optikk. Det jeg mener er viktig er å finne seg et kamera som man selv liker. Jeg liker å gå i butikken, bla i menyer, prøve forskjellige kameraer og finne det som ligger best i hånden. Her er det store forskjeller. Enkelte produsenter har fått det for seg at små dSLR-kameraer er tingen. Jeg som selv har litt store hender sliter med at grepet blir for lite, altså blir lillefingeren, og delvis ringefingeren liggende utenfor grepet. I og med at du ikke har hatt dSLR før så har det ikke så mye å bety hvilket merke du velger, menyene blir nye for deg uansett.

Som andre sier over her så er den store forskjellen på Nikon og Canon at Canon sine kompaktkameraer er stort sett bedre enn Nikon sine. Når det kommer til dSLR-kameraene er Nikon minst like god, og kanskje i enkelte tilfeller bedre. Byggekvaliteten hos Nikon er meget bra, bortsett fra på de rimelige entry-level modellene som ofte føles litt lette og plastikkaktige.

Skrevet

Gå i en fotobutikk og PRØV kameraene, kjenn på de, prøv å bruk knappene. Så velger du det som ligger best i hånda. Å lese om hva som er best blir poengløst, Nikon er kjempebra, Canon er kjempebra, Olympus er kjempebra...

Men klart, det kan være en fordel å vite hva forskjellen på 50D og 500D er, så det kan du jo lese om. Anbefaler forumet på akam.no, er en del fine tråder der inne om de forskjellige kameraene...:) Men IKKE velg kamera basert kun på det du leser, prøv kameraene i hånden først. Et godt speilrefleks får du uansett!

Selv gikk jeg over fra Nikon til Canon, og er fornøyd med det. Liker begge to, men Canon ligger litt bedre i hånda mi. Andre igjen synes Nikon ligger mye bedre i hendene, så her er det umulig å gi noen fasit.

Skrevet

Takk for mange kloke ord! Skal ta en "håndtest" en dag, og se hva som føles best. Skjønner at det ikke kan gå HELT galt, men jeg vil jo ikke sitte der om en stund og angre på at jeg ikke satte meg godt nok ikk i dette før jeg handlet!

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...