Gå til innhold

noen som har tips til film for å belyse moral, etikk, samvittighet?

Anbefalte innlegg

Gjest lærern
Skrevet

Hei.

Er lærer i RLE på 8. trinn, og vi jobber med moral, etikk, samvittighet, rett og galt. Det er ikke noen tips til film i lærerveiledningen til læreplanverket, og jeg sliter med å komme på en selv. Noen som har forslag til filmer som kan belyse disse temaene, som passer for aldersgruppen?

Takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei.

Er lærer i RLE på 8. trinn, og vi jobber med moral, etikk, samvittighet, rett og galt. Det er ikke noen tips til film i lærerveiledningen til læreplanverket, og jeg sliter med å komme på en selv. Noen som har forslag til filmer som kan belyse disse temaene, som passer for aldersgruppen?

Schindlers liste berører jo dette, men aldersgrensen på den filmen er kanskje 18... Vet ikke...

Skrevet

ja, tenkte faktisk på den jeg også, men vet de viser den i 9. i forbindelse med 2. verdenskrig, men kanskje jeg skal "kuppe" den..

Vil gjerne ha flere forslag!!

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Mener å huske en litt gammel film som heter "Bølgen" som tar opp hvorfor folk ble nazister etc... Husker dessverre ikke noe mere om den..

Skrevet
Hei.

Den norske filmen "I Mors Hus" fra 1974: den er en evergreen og klassiker: http://www.filmfront.no/release/3975/Mors+hus

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

American History X er jo en fantastisk film når det gjelder hvordan valg du tar påvirker ikke bare ditt eget liv, men også livene til de rundt deg. Filmen tar opp problemstillinger rundt nazisme og rasisme på en god, og ekstremt realistisk måte.

Den har forøvrig fått 15-årsgrense i Norge.

American History X

Endret av Wolfmoon
Skrevet
Pay it forward. Fantastisk.

Signerer på denne!

Ble godt mottatt av elever jeg har hatt (u.skole)

Skrevet

Scent of a woman med Al Pacino!

Amazing!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...