Gå til innhold

NRK / Kringkastingsavgifta

Fremhevede innlegg

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg støtter også NRK-lisensen, av samme grunn som deg Kenneth. Jeg har blitt arbeiderparti-velger av den gamle skole, men jeg har litt mer selvinnsikt enn du har, fordi livet har tvunget meg til det, ikke fordi jeg er så mye glupere enn deg.
Takk for livshistorien. (Aner vi konturene av en Nrk-dokumentar?)

(...)Og så sier jeg at jeg betaler lisensen med glede, for å gi inntrykk av at andre burde gjøre det samme.
Det er forsåvidt en ganske snill måte å fremme et budskap på, så den bør du fortsette med.
Videoannonse
Annonse
Gjest 55åring
Skrevet

Har hatt Canal Digital i 3 år. Betaler det med glede. Betaler NRK lisensen også med gled. Fin kanal ute reklame. Ser 90% på NRK. Tidlegare ,før TV2 vart sportskanal såg eg 25% på den og 75 % NRK.

Gjest lisens-hater
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på folk som er for NRK-lisens. At dere mener at NRK er verdt 2200 kroner i året er fint for dere, men jeg kan ikke fatte og begripe at dere skal tvinge enhver TV-eier til å måtte slå til på dette 'tilbudet'.

At NRK sender mye sært er sikkert fint for de som interesserer seg for det, men jeg er ikke interissert i å subsidiere produksjonen av nisjeunderholdningen din -- underholdning er faktisk ikke noe primærbehov. Selv har jeg innsett at den enkleste måten å få dekket 'behovet' mitt for nisjeunderholdning er å åpne lommeboken for en kommersiell aktør.

At NRK er nøytral er en myte, som et minimum har de sine egne interesser å ivareta, eksempelvis å opprettholde NRK-lisensen evnt. at staten finansierer NRK direkte over statsbudsjettet. NRK er åpenbart inhabile ovenfor politiske partier som ikke støtter denne finansieringen av NRK. Hadde NRKs påståtte nøytralitet vært essensielt så burde NRK utelukkende ha produsert nyheter, ikke underholdning.

NRK er heller ikke reklamefri som det hevdes, "sendingen er sponset av.." er gjerne innledningen på ymse programmer og Nrk.no er overlesset av reklame som går på bekostning av private konkurrenter som kjemper om de samme kronene.

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg skjønner meg ikke på folk som er for NRK-lisens. At dere mener at NRK er verdt 2200 kroner i året er fint for dere, men jeg kan ikke fatte og begripe at dere skal tvinge enhver TV-eier til å måtte slå til på dette 'tilbudet'. (...)NRK er åpenbart inhabile ovenfor politiske partier som ikke støtter denne finansieringen av NRK. Hadde NRKs påståtte nøytralitet vært essensielt så burde NRK utelukkende ha produsert nyheter, ikke underholdning.
For min del har jeg ingen problemer med å forstå at folk er i mot lisensen. Derfor stusser jeg litt over folk som ikke skjønner seg på dem som er for.

Vi kommer neppe utenom den gode, gamle problemstillingen om individets "frihet" og statens formynderrolle.

Man kan jo også spørre hvorfor vi skal tvinge folk til å gå på skole i 10 år, eksempelvis.

Jeg forstår argumentet til dem som aldri ser på Nrk. Hadde jeg måttet betale for TVN, hadde jeg også følt meg snurt. (Uten sammenligning for øvrig...) Samtidig skal Nrk sikre et bredt tilbud, også til nisjegrupper som neppe hadde overlevd "sjampo-TV".

Skrevet

Har selv bare betalt avgift i svært korte perioder i mellom hver gang jeg har blitt fersket, og hver gang jeg har innmeldt at jeg ikke har noe TV lenger.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg betalt den, men det var sure penger. Ser nesten aldri på TV lenger. Bruker for det meste Internett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...