livesen Skrevet 19. januar 2010 #21 Skrevet 19. januar 2010 Jeg ser ikke på nrk det hele tatt, så det er svært surt dette her, ja. Vi skal liksom ha demokrati..Synes det er mange saker som vitner om det motsatte.. Dette er nok demokrati . regjeringa vil ha dette , og de hadde flest representanter i stortinget . Vil du ha vekk kringkastningsavgiften så stem frp neste gang . (hvis ikke oljeboringa velter regjeringa før den tid )
tineline Skrevet 19. januar 2010 #22 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har i mange år vært motstander av TV lisensen, og er generelt sett svært kritisk både til skattenivået og en rekke andre statlige avgifter. Men, TV lisensen har jeg med årene endret syn på og betaler nå nesten med glede. Jeg setter pris på at vi har en kanal uten reklame og som lager endel gode kvalitetsprogrammer som gjerne er såpass "smale" at de har liten kommersiell verdi, og dermed trolig aldri ville ha blitt laget av TvNorge, TV3 osv. Hør, hør! Helt enig.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #23 Skrevet 19. januar 2010 Så et debatt program på NRK om dette. Motstanden i mot TV-lisensen er økende i Norge. Det var ca 50% i mot og 50% for, uansett så tror jeg på sikt at TV-lisensen ikke vil overleve.
Gjest haiti Skrevet 19. januar 2010 #24 Skrevet 19. januar 2010 Å neeeeei! 200 kr/mnd - det går jo ikke! Ærlig talt - dere som mener at lisensen velter budsjettet deres (jfr en som skrev at nå kunne hun ikke gi penger til Haiti), må jeg si dere forvalter pengene deres svært galt. Er ikke alle som er fast ansatt og har over 10.000,- i måneden. Når man da har billån, husleie, strøm, telefon, internett og mat som faste utgifter, så sier det seg selv at det er ytterst lite igjen. Jeg har full kontroll på økonomien, og har en liten reservekonto om det dukker opp bilreperasjon o.l. Personlige goder (klær osv) blir luksus, og da snakker vi en genser fra h&m. 200kr her, 200kr der, blir fort helsikes mye!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #25 Skrevet 19. januar 2010 Er ikke alle som er fast ansatt og har over 10.000,- i måneden. Når man da har billån, husleie, strøm, telefon, internett og mat som faste utgifter, så sier det seg selv at det er ytterst lite igjen. Jeg har full kontroll på økonomien, og har en liten reservekonto om det dukker opp bilreperasjon o.l. Personlige goder (klær osv) blir luksus, og da snakker vi en genser fra h&m. 200kr her, 200kr der, blir fort helsikes mye! Enig, det blir hele 2500 kr i året. Greit at noen ønsker å betale, da kan de gjøre det og ikke vi andre.
Nigo-san Skrevet 19. januar 2010 #26 Skrevet 19. januar 2010 En statseid kanal betyr at vi har et TV-tilbud som ikke består utelukkende av importerte, amerikanske serier/filmer og tilbakestående pseudoreality-show. Om en ikke evner å se dette, fortjener man i grunn ikke bedre enn Big Brother. Som om jeg skulle sagt det selv En ekstra regning er aldri velkommen, men guri så glad jeg er for at noen produserer de dyre, dyptpløyende dokumentarene, de smale kulturprogrammene, og ikke har ørten reklameavbrudd i hver film. Takk, NRK.
The Kitten Skrevet 19. januar 2010 #27 Skrevet 19. januar 2010 Jeg er i mot lisensavgiften i hovedsak fordi jeg synes NRK lager ganske få programmer som passer for unge mennesker. De kjøper riktignok inn noen serier som unge mennesker liker, som f.eks House. De aller fleste av disse seriene kan man laste ned, eller kjøpe lovlig for de lisenspengene man ville spart.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #28 Skrevet 19. januar 2010 Jøss jada, kringkastingsavgiften har eksistert siden vi fikk TV i Norge! Hvor gammel er du?? :klø: Og ja, den avgiften er noe herk, håper de en gang tar til vettet og fjerner den! Det var et retorisk spørsmål (sett deg inn i det hvis du ikke vet hva det er for noe før du svarer på dette) til personen som tror den nåværende regjering innførte den.
Teriyaki Skrevet 19. januar 2010 #29 Skrevet 19. januar 2010 Det de fleste som sutrer om manglende demokrati har til felles, er at de fortsetter å sitte hjemme i sofaen og være lenestolsdemagoger når valgdagen engang kommer. Ja, for dette vet sikkert du alt om. Du har da ikke den radeste anelse om hva/om jeg stemte sist valg. Dessuten er det flere ting enn dette med rikstv som jeg vet MANGE er i mot, men likevel ikke får gjort noe med. Det skulle vært avstemning for hver (viktige) enkeltsak. Men hvis det er sånn at du får lyst til å være ufin fordi noen ikke er helt fornøyd med sånn landet styres, så be my guest.
Zealuu Skrevet 19. januar 2010 #30 Skrevet 19. januar 2010 Hvis du er misfornøyd med hvordan landet styres, så stemmer du på det partiet hvis representanter akter å forandre de tingene du vil ha forandret. Det er sånn demokrati fungerer. Ergo er det ikke demokratiet som mangler, det som mangler er at de representantene som støtter ditt syn ikke har vært i stand til å anta noen form for maktposisjon - fordi de ikke får nok stemmer. Enten fordi sakene de fremmer mangler støtte i befolkningen, eller fordi den delen av befolkningen som kunne støttet dem, av ulike årsaker velger å stemmer. Det er ett av to. Jeg håper du ser hvorfor det er nokså lavpannet å sutre om manglende demokrati hver gang den demokratiske avgjørelsen fører til at din mening ikke tas til følge. Det direkte demokratiet du fabler om har for øvrig ikke vært hensiktsmessig siden avstemningene var begrenset til bystater, og stemmeberettigede ikke inkluderte slaver og kvinner. RiksTV er en digital-TV-leverandør, og har ingenting med NRK å gjøre.
Teriyaki Skrevet 19. januar 2010 #31 Skrevet 19. januar 2010 Hvis du er misfornøyd med hvordan landet styres, så stemmer du på det partiet hvis representanter akter å forandre de tingene du vil ha forandret. Det er sånn demokrati fungerer. Ergo er det ikke demokratiet som mangler, det som mangler er at de representantene som støtter ditt syn ikke har vært i stand til å anta noen form for maktposisjon - fordi de ikke får nok stemmer. Enten fordi sakene de fremmer mangler støtte i befolkningen, eller fordi den delen av befolkningen som kunne støttet dem, av ulike årsaker velger å stemmer. Det er ett av to. Jeg håper du ser hvorfor det er nokså lavpannet å sutre om manglende demokrati hver gang den demokratiske avgjørelsen fører til at din mening ikke tas til følge. Det direkte demokratiet du fabler om har for øvrig ikke vært hensiktsmessig siden avstemningene var begrenset til bystater, og stemmeberettigede ikke inkluderte slaver og kvinner. RiksTV er en digital-TV-leverandør, og har ingenting med NRK å gjøre. Nok en antagelse da. Jeg sutrer ikke hver gang staten tar en avgjørelse som jeg ikke er fornøyd med. Menmen. Og ja, du har rett i at det partiet jeg helst skulle sett ha makten ikke har fått nok stemmer hittil, uten at jeg er interessert i å si hvilket parti det gjelder, for det er i grunn ikke relevant. Jeg har forøvrig ikke fablet om noen ting. Slengte en kommentar om at det skal liksom være ordentlig demokrati i Norge sammen med at jeg sa jeg var misfornøyd med kringkastningsavgiften. At det ville komme reaksjoner på det burde jeg vel skjønt, men det er vel strengt tatt ikke det som er tema her, så velger i grunn å trekke meg ut slik at vi unngår mer avsporing. Takk for meg.
~white lady~ Skrevet 19. januar 2010 #32 Skrevet 19. januar 2010 Jeg betaler ikke akkurat med glede, og synes det er i overkant dyrt. Men må man så må man!
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 20. januar 2010 #33 Skrevet 20. januar 2010 Jeg ser ikke på nrk det hele tatt, så det er svært surt dette her, ja. Vi skal liksom ha demokrati..Synes det er mange saker som vitner om det motsatte.. Demokrati skal jo i hovedsak tilsi at flertallet bestemmer... vi har vel et mer "representativt demokrati" i Norge, selv om noen mener at vi har fascisme. Personlig mener jeg tv-lisens er noe tull.
Vera Vinge Skrevet 20. januar 2010 #34 Skrevet 20. januar 2010 Ja, for dette vet sikkert du alt om. Du har da ikke den radeste anelse om hva/om jeg stemte sist valg. Dessuten er det flere ting enn dette med rikstv som jeg vet MANGE er i mot, men likevel ikke får gjort noe med. Det skulle vært avstemning for hver (viktige) enkeltsak. Nei, takk høyere makter for at vi ikke har sveitsiske tilstander her i landet. Om vi skulle hatt avstemning for masse rart, tror jeg vi hadde fått et bakstreversk land. Jeg stoler på at de folkevalgte stort sett klarer å ta stilling til disse valgene.
Gjest tyttebær Skrevet 20. januar 2010 #35 Skrevet 20. januar 2010 Men om du/dere ikke vil betale, så er det faktisk ingen krav å ha TV her i landet. Vi har TV og DVD-spiller, men betaler ingen lisens! Og det er fordi vi ikke har digitalt bakkenett o.l. så vi har ingen mulighet for å få inn kanaler! Dette har NRK vært å sett på selv, så det var greit. Med TV og DVD så kjøper vi heller serier som vi kan se på, og filmer! Vi kom frem til at vi ikke var interessert i å betale lisens og parabolutgift. Skal man har en parabolpakke til 299 i måneden, blir den og lisensen 6000 i året. Så de siste 4 årene (siden vi flyttet sammen har vi ikke hatt mulighet til å se på vanlig TV). Men dette blir jo opp til hver og en, men vi har funnet ut at vi kan ha ett ganske høyt DVD-budsjett hvert år! Vi overstiger uansett ikke 6000. Nyheter leser vi på nettet, og realityserier bryr vi oss ikke om i det hele, så da velger vi heller å se serier og sånn på DVD! Så om du ikke vil betale lisensen, så finnes det et alternativ! Bare å slutte å se på TV det!
Gjest T Skrevet 20. januar 2010 #36 Skrevet 20. januar 2010 Nå er det sånn at utgiftene må dekkes uansett om det gjøres gjennom kringkastingsavgift eller gjennom å betale skatt. Overfører man utgiftene til det alminnelige skattesystemet vil det ihvertfall bli urettferdig fordi da må også de som ikke engang eier en TV være med å betale gildet. Synes man det er for dyrt trenger man ikke å ha TV, enkelt og greit.
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 20. januar 2010 #37 Skrevet 20. januar 2010 Nrk-lisensen betales med glede. Jeg støtter også NRK-lisensen, av samme grunn som deg Kenneth. Jeg har blitt arbeiderparti-velger av den gamle skole, men jeg har litt mer selvinnsikt enn du har, fordi livet har tvunget meg til det, ikke fordi jeg er så mye glupere enn deg. Jeg liker mesteparten av det som sendes på NRK. Jeg liker det så mye, at jeg innbiller meg selv at folk har en slags moralsk forpliktelse til å betale lisens, sånn at jeg slipper å betale så mye for å se på NRK. Denne følelsen har jeg fordi NRK forsøker så godt det lar seg gjøre å være så lik en privat kanal som mulig, slik at NRK har bred støtte i befolkningen. Det er bra. Man må være kynisk for å få makt, sånn som gode, gamle sosialdemokrater har skjønt, men pakker inn i rettferdighetsbegreper, som funker veldig bra for klientellet. Til syvende og sist, så er dette bare det gode, gamle prinsippet om at man er seg selv nærmest. Men av taktiske grunner sier vi at det er rettferdig, en gang til. Og så sier jeg at jeg betaler lisensen med glede, for å gi inntrykk av at andre burde gjøre det samme.
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 20. januar 2010 #38 Skrevet 20. januar 2010 Men dette blir jo opp til hver og en, men vi har funnet ut at vi kan ha ett ganske høyt DVD-budsjett hvert år! Vi overstiger uansett ikke 6000. Nyheter leser vi på nettet, og realityserier bryr vi oss ikke om i det hele, så da velger vi heller å se serier og sånn på DVD! Så om du ikke vil betale lisensen, så finnes det et alternativ! Bare å slutte å se på TV det! Uh-huh. Det er jo også opp til hver og enhver om en liker dobbeltbeskatning. Det er jo bare å bruke opp penga, så har man ikke så mye i banken, lissom? Eller låne seg opp til pipa. Det er jo også opp til enhver om man må betale eiendomsskatt. Man kan jo bare brenne gården, lissom. Det er også opp til hver og enhver om man vil betale over halvparten av lønna til staten, og bidra til at økonomien er mer kommunistisk enn liberalistisk, det er bare å jobbe mindre lissom. Vent. Når jeg tenker over det, så er det en god ide. Ha lite. Jobb lite. Ikke la de forpulte jævlene få en dritt av deg. Lev asketisk. Fuck the system.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2010 #39 Skrevet 20. januar 2010 Jeg misliker også denne avgiften, og det er ikke fordi NRK er en dårlig kanal. Den er på alle måter bedre enn mange andre kanaler. Når det gjelder mitt eget vedkommende ser jeg aldri på TV. Har ikke engang koblet til den digitale dekoderen som borettslaget har påtvunget meg. Jeg henter alt jeg ønsker å se fra nettet, og bruker kun TV for å ha en bedre og mer behagelig skjerm å se på. Ser også endel filmer på blueray og DVD, men rene TV kanaler er det flere år siden jeg har vært innom. Lisensavgiften blir derfor en utgift for noe jeg ikke bruker eller har interesse av å bruke. Dersom NRK har så liten tro på sitt eget produkt at dem må få hjelp av regjeringen til å tvinge folk til å betale for driften, er det rett og slett ikke liv laga. Dersom det norske folk på liv og død ønsker NRK bør heller hele greia legges inn i skattesystemet. Ellers så jeg en her opp som skrev litt om demokratiet. Alt helt riktig selvfølgelig, men man bør også huske på at i et demokrati vil alltid litt under halvparten være misfornøyd. Ett ekte demokrati styrer etter prinsipp om makt etter stemmer. Her til lands burde vi hatt ett styre med %vis representasjon fra partiene som folk har stemt på. Da ville ting sett litt anderledes ut. Anders And Ut å fly med Norwegian snart.
Gjest Gjest_Robotkalle_* Skrevet 20. januar 2010 #40 Skrevet 20. januar 2010 En statseid kanal betyr at vi har et TV-tilbud som ikke består utelukkende av importerte, amerikanske serier/filmer og tilbakestående pseudoreality-show. Om en ikke evner å se dette, fortjener man i grunn ikke bedre enn Big Brother. En statseid kanal betyr at det er vanskeligere for privat TV å skulle tjene penger på ikke utelukkende importerte, amerikanske serier/filmer og tilbakestående pseudoreality-show.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå