Gå til innhold

NRK / Kringkastingsavgifta

Fremhevede innlegg

Gjest TV titter
Skrevet

Fikk TV lisensen i posten i dag, hele 1217 kr. Helt utdatert hele greie, like dumt som å ha en statlig avis som alle må betale enten de vil eller ikke. Ser for det meste på TVN og litt på TV2, men skjelden på NRK. Nå som man kan velge hvilke kanaler man kan se, hvorfor kan ikke de som ønsker det betale for NRK, og vi resten slippe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fikk TV lisensen i posten i dag, hele 1217 kr. Helt utdatert hele greie, like dumt som å ha en statlig avis som alle må betale enten de vil eller ikke. Ser for det meste på TVN og litt på TV2, men skjelden på NRK. Nå som man kan velge hvilke kanaler man kan se, hvorfor kan ikke de som ønsker det betale for NRK, og vi resten slippe?

Det er fordi du og mange andre har stemt på et parti som er for kringkastingsavgift.

Skrevet
Det er fordi du og mange andre har stemt på et parti som er for kringkastingsavgift.

Var det kringkastingsavgift i 2005?

Skrevet

Jeg har i mange år vært motstander av TV lisensen, og er generelt sett svært kritisk både til skattenivået og en rekke andre statlige avgifter. Men, TV lisensen har jeg med årene endret syn på og betaler nå nesten med glede. Jeg setter pris på at vi har en kanal uten reklame og som lager endel gode kvalitetsprogrammer som gjerne er såpass "smale" at de har liten kommersiell verdi, og dermed trolig aldri ville ha blitt laget av TvNorge, TV3 osv.

Skrevet

Jeg misliker denne lisensen, blant annet fordi det er så mye snikreklame i form av sponsede programmer. Er forsåvidt fornøyd med NRK, men denne snikreklamen irriterer meg.

Og så mistenker jeg at dersom denne avgiften ikke hadde eksistert hadde heller ikke en såkalt reklamefri NRK eksistert.

Skrevet
Var det kringkastingsavgift i 2005?

Jøss jada, kringkastingsavgiften har eksistert siden vi fikk TV i Norge! Hvor gammel er du?? :klø: Og ja, den avgiften er noe herk, håper de en gang tar til vettet og fjerner den! :angry:

Skrevet

Jeg betaler ikke lisens fordi jeg ikke får regning selv om jeg har tv :sjarmor:

Lisensbetaling skulle blitt forbudt for flere tiår siden. Jeg ser nesten aldri på NRK, så hvorfor skal jeg betale for en tjeneste jeg ikke benytter? Er så lei av den norske fellesskapsmentaliteten hvor alle skal delta i spleiselaget. Spar meg! Jeg er ikke interessert i å betale fordi andre enn meg vil se på NRK.

Skjønner ikke hva problemet er. Kan ikke lisenskostnaden dekkes over statsbudsjettet?

For en alenemor med tre barn er jo 1300 kroner en kjempeutgift! Stakkars de som ikke har råd til å betale lisensen :tristbla:

Skrevet (endret)

Jeg syns det er helt greit å ha tv-lisens, men jeg må innrømme at jeg syns nesten 2500,- er mye for et år. Har det ikke blitt veldig mye dyrere de siste årene, eller er det bare jeg som ikke har fulgt ordentlig med? Som sagt, syns det er helt greit med lisens, spesielt siden jeg liker nrk, men nå er det nesten i overkant dyrt.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Syns det er helt utrolig at det bare er et terminbeløp den gjelder.

Så skal vi ut med denne summen igjen om 6 mnd.

Hadde det vært i året så hadde jeg kunnet betale uten å surmule.

Skrevet

Jeg ser ikke på nrk det hele tatt, så det er svært surt dette her, ja. Vi skal liksom ha demokrati..Synes det er mange saker som vitner om det motsatte..

Skrevet
Jeg setter pris på at vi har en kanal uten reklame og som lager endel gode kvalitetsprogrammer som gjerne er såpass "smale" at de har liten kommersiell verdi, og dermed trolig aldri ville ha blitt laget av TvNorge, TV3 osv.

Men at du setter pris på det er ingen grunn til at andre som har tv, men ikke ønsker NRK skal betale for det. Jeg setter også pris på NRK, og hadde sikkert betalt hvis NRK hadde blitt betal-tv. Men det blir helt feil at man må betale NRK for å ha tv. Det var greit da vi kun hadde en kanal, men ikke nå lenger.

Skrevet
Jeg ser ikke på nrk det hele tatt, så det er svært surt dette her, ja. Vi skal liksom ha demokrati..Synes det er mange saker som vitner om det motsatte..

Det de fleste som sutrer om manglende demokrati har til felles, er at de fortsetter å sitte hjemme i sofaen og være lenestolsdemagoger når valgdagen engang kommer.

En statseid kanal betyr at vi har et TV-tilbud som ikke består utelukkende av importerte, amerikanske serier/filmer og tilbakestående pseudoreality-show. Om en ikke evner å se dette, fortjener man i grunn ikke bedre enn Big Brother.

Gjest TV titter
Skrevet
Jeg har i mange år vært motstander av TV lisensen, og er generelt sett svært kritisk både til skattenivået og en rekke andre statlige avgifter. Men, TV lisensen har jeg med årene endret syn på og betaler nå nesten med glede. Jeg setter pris på at vi har en kanal uten reklame og som lager endel gode kvalitetsprogrammer som gjerne er såpass "smale" at de har liten kommersiell verdi, og dermed trolig aldri ville ha blitt laget av TvNorge, TV3 osv.

Men det spesielle med TV lisensen er jo at den opprinnelig ble krevd av alle, fordi før så kunne alle motta NRK. Nå etter det jeg har forstått så er alt digital og man kan lett fjerne NRK for de som ikke betaler. "Gratispassasjer" argumentet er vekk.

At du liker NRK er jo helt greit og det er det sikkert flere som gjør da må du få lov til det. Jeg derimot ønsker ikke å betale 2500 for NRK og må få slippe. Mener at hele systemet nå i den digitale alder er helt utdatert og udemokratiskt.

Skrevet

Lisensavgiften dekker jo ikke bare tv-signaler, men også radio.

Skrevet
Lisensavgiften dekker jo ikke bare tv-signaler, men også radio.

Det viser jo også hvor dustete dette er. Man går å kjøper en TV, vips så kommer TV-lisensen som også skal dekke radio.

Gjest kenneth
Skrevet

Nrk-lisensen betales med glede. Dog gir snikreklamen en liten bismak. En aktør med et bredt programtilbud og som ikke konstant bombarderer oss med budskap om å kjøpe sjampo og tran, er supert.

Skrevet

Jeg betaler min lisens med glede. Synes det er deilig med et alternativ til TV2, TV3 og TVNorge. Personlig synes jeg det er herlig med en kanal hvor jeg slipper reklame midt i filmen, og de lager også flere kvalitetsprogram slik jeg ser det, også humorprogram har de vært helt suverene på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Liker ingenting som sendes på NRK, og om de MÅ ha lisens hadde 500kr året sikkert vært overkommelig for de fleste. Slik det er nå, så er de blodigler uten like.

Hadde tenkt å sende penger til Haiti katastrofen, men der fikk jeg lisensen i postkassen.

Skrevet (endret)

Det er helt på trynet, pålegger denne avgiften på alle mennesker her i landet inkludert studenter og pensjonister som allerede har sykt dårlig råd. Når du lever på under hundre tusen kroner i året og får slike regninger i posten da svir det godt!

I tilegg så er den drittkanal

Husker tidligere i år når ett par venner av meg fikk lisenskontrollør på døra, han er arbeidsledig på grunn av finanskrisa og hun er student med store utgifter til studiet hennes. Så de lever allerede på nesten ingenting så får de denne regningen i tillegg når de aldri engang ser NRK

Endret av toth
Skrevet

Å neeeeei! 200 kr/mnd - det går jo ikke!

Ærlig talt - dere som mener at lisensen velter budsjettet deres (jfr en som skrev at nå kunne hun ikke gi penger til Haiti), må jeg si dere forvalter pengene deres svært galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...