Gå til innhold

En god gud?

Gjest CookieMonster

Anbefalte innlegg

Det står i bibelen : "Hele verden ligger i den ondes makt"

Gud er ikke verdens hersker. Det er i virkeligheten Satan Djevelen som er denne verdens hersker, dvs det onde og skremmende.Satan er hatsk, bedragersk og grusom. Derfor er også verden, som er under hans innflytelse, full av hat, bedrag og grusomhet. Dette er én grunn til at det er så mye nød og lidelse.

Men hvorfor lar han alt skje?

Alt speiler tilbake på skapelsen. Gudside var at Adam og Eva, og deres etterkommere skulle bo i et paradis på jorden, han skapte alt godt, og han ga mennesket fri vilje. Lucifer en av englene trosset Gud og tok over seg det onde...selv ut av godt kom det ondt, og paradis var ikke lenger.

I Matteus evangelium fortalte Jesus en historie, som kan hjelpe oss til å se årsaken til menneskenes plager. Han fortalte om en åker som var dyrket og pløyd etter alle kunstens regler, og gjort klar for såing. En god mann sådde hvete i åkeren, og så fram til en god avling. Men litt senere, da kornet begynte å gro, spurte tjenerne: «Herre, var det ikke godt korn du sådde i åkeren? Hvor er da ugresset kommet fra?» (Matteus 13:27). Åkeren i lignelsen representerer denne jorden. Såmannen er et bilde på Gud. Spørsmålet om ugresset er egentlig det samme spørsmålet vi stiller oss: Hvor kommer sykdom fra? Hvor kommer sorgen fra? Hvor kommer lidelse fra? Svaret som Jesus ga, var kort og godt: «Dette har en fiende gjort» (Matteus 13:28).

Det onde var med andre ord ikke en del av Guds hensikt da han skapte englene, jorden og menneskene, og skapte alt fullkomment og godt. Han sådde godt korn i åkeren. Han «sådde» ikke sykdom, lidelse eller død. «Dette har en fiende gjort». Det er en fiende av både Gud og mennesker som sår lidelse og alt som er ondt.

Gud blir ofte anklaget for å være ukjærlig. Du har sikkert hørt argumentet om at hvis Gud virkelig var kjærlig, ville han ha gjort slutt på lidelsen i verden. Det er nettopp det Gud holder på med. Han er i ferd med å utrydde lidelsen fra hele universet. Det er dette Bibelens budskap dreier seg om. Vi skulle ikke undervurdere det han alt har gjort: «For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv» (Johannes 3:16). Bibelen forteller at Jesus tok på seg å lide for din og min skyld. Hensikten med å påta seg den lidelsen, var å sikre en tilværelse uten lidelse. Å lide for andre er den høyeste form for kjærlighet.

Bibelens budskap konkluderer med at det vil komme en dag da «smerte og lidelse» ikke skal være mer. I mellomtiden opplever vi lidelse i en verden der menneskene forårsaker mye vondt, sorg og lidelse for seg selv og andre. Gud arbeider for å endre på denne situasjonen, men mens synden må demonstrere hva den fører til, er det ikke bare menneskene som lider – Gud selv lider når han ser hva hans skapninger må gjennomgå.

Endret av Cæmis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det faktisk så vanskelig å tro at det skjer ondt i verden fordi det er ondt som styrer? Om godhet hadde styrt, kall det kirstendom eller Buddsime, eller hva annet det måtte være av godhet...tror du verden hadde vært ond da?

Jeg snakker nødvendigvis ikke billedlig i forhold til at djevelen er en rød kar med hale og horn som går rundt i gatene og stikker folk i baken med høygaffelen sin, men at helvete og satan er ondskapen på jord. Dvs ringvirkninger av menneskets egen dumhet og mangel på respekt for verden og seg selv.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er derfor man kaller det tro...for å tro skal man ikke måtte ha bevis.

Jeg tar ikke skade av min tro. Min familie eller mine venner tar ikke skade av at jeg tror...heller ikke de rundt meg tar skade av det. han på T-banen i går så ut til å ha det helt fint selv om han satt ved siden av meg.

Troen hemmer meg ikke som person eller hindrer meg i å gjøre noe jeg har lyst til. Ikke noe fælt kommer til å skje med meg i årene fremover fordi jeg tror.

Jeg ser derfor ikke hvorfor det skal være skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Det Cæmis skriver vitner jo bare om at den kristne gud ikke er allmektig.

Ja, han hadde han vært allmektig, så hadde han tatt livet av djevelen og fått en stopp på all ondskap, men hva vet vi, kanskje han synes det er underholdende å se på alle som lider rundt omkring i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Gud er god handler vel litt om hvem du spør, og når du spør.

For 500 år tilbake var det nok mange som ville si at den kristne gud ikke er god, i dag vil nok alle homofile i muslimske land påstå at deres gud ikke er god.

For 70 år siden her i landet ville kanskje våre homofile si det samme.

For de som er kommet inn i varmen (ikke varmen til gud, men hans ivrigste tilhengere) vil nok si at gud er god, uansett kultur og tidspunkt. For de som av en eller annen grunn falt utenfor eller ble kastet ut var ikke gud så god.

Gud er god mot de han liker, og ond mot de han ikke liker.

Ikke slik at han gjør noe ondt mot noen selv, det har han ansatte til å gjøre. Det er av og til vanskelig å sortere om disse ansatte jobber for gud eller for djevelen. Men mange bruker kors: står det rette veien, jobber de for gud, står det opp-ned er de ansatt hos djevelen. Ellers ser alt likt ut, sånn utad. (ja, ja, klærne skiller dem) De har drept like mye tror jeg, kanskje de ansatte hos gud leder med noen milioner? Jeg vet ikke.

Det som skiller sterkest hvor du er ansatt hen, er lønnen.

Djevelen lønner kun det korte livet her på jorden, gud lønner i evig tid. Det i seg selv skulle vel fortelle hvor det er best å jobbe hen, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, han hadde han vært allmektig, så hadde han tatt livet av djevelen og fått en stopp på all ondskap, men hva vet vi, kanskje han synes det er underholdende å se på alle som lider rundt omkring i verden?

her velger jeg å referere til posten min over som ganske tydelig er inne på akkurat dette.

For å fjerne all ondskap, og ta livet av djevelen må han ta livet av mennesket. Mennesket er ondskapen. Hvorfor? jo pga fri vilje.Hvorfor har vi fri vilje? Jo, fordi Gud ville vise kjærlighet og ville at vi skulle bestemme selv, men det ser vi jo gikk galt (feks ADAM og EVA). Ta bort den frie vilje ville han bli vår sjef, det er han ikke og det vil han ikke bli heller. Han ga oss fri vilje og skrifter til veilendning for å leve slik at vi kan leve med oss selv..feks Bibelen og de 10 bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
her velger jeg å referere til posten min over som ganske tydelig er inne på akkurat dette.

For å fjerne all ondskap, og ta livet av djevelen må han ta livet av mennesket. Mennesket er ondskapen. Hvorfor? jo pga fri vilje.Hvorfor har vi fri vilje? Jo, fordi Gud ville vise kjærlighet og ville at vi skulle bestemme selv, men det ser vi jo gikk galt (feks ADAM og EVA). Ta bort den frie vilje ville han bli vår sjef, det er han ikke og det vil han ikke bli heller. Han ga oss fri vilje og skrifter til veilendning for å leve slik at vi kan leve med oss selv..feks Bibelen og de 10 bud.

Så mennesket er djevelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det faktisk så vanskelig å tro at det skjer ondt i verden fordi det er ondt som styrer? Om godhet hadde styrt, kall det kirstendom eller Buddsime, eller hva annet det måtte være av godhet...tror du verden hadde vært ond da?

Jeg snakker nødvendigvis ikke billedlig i forhold til at djevelen er en rød kar med hale og horn som går rundt i gatene og stikker folk i baken med høygaffelen sin, men at helvete og satan er ondskapen på jord. Dvs ringvirkninger av menneskets egen dumhet og mangel på respekt for verden og seg selv.

Vel, da er jo ikke Gud så allmektig likevel da, hvis han har måttet skygge banen for de onde kreftene? Dessuten mente en bekjent av meg at grunnen til at det skjer onde ting i verden er fordi det er en balanse som må opprettholdes. At det gode ikke kan eksistere uten det onde osv. Det er jo ikek bare bare å vite hvem man skal tro på, evt. hvem idé man finner mest søkt/mest fornuftig. Er man ateist så sier det seg vel litt selv at man ikke tror på noe av det da.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mennesket er djevelen?

Jeg mener at djevelen er det ondeog urene i verden somskaper lidelse og hat.

Jeg har aldri trodd på endjevel i "fast form" om du skjønner hva jeg mener. Jeg tror ikke det er et helvete i form av pinelse og frykt hvor man opplever dette iall evighet. Jeg tror helvete kan være et liv uten godhet...ikke nødvendigvis Gud som i kristendommen, men i de personer som ikke trives med seg selv, gjør andre vondt og begår gjerninger slik at de ikke yter sitt beste som et godt menneske.

Så ja, ondskapen finnes i menneset. Det er mennesket som dyrker ondskapen...og i mine øyne så er det menneskene som er djevelen.

jeg tror helvete er en tlstand, og eventuelt etter døden et sted hvor ikke noe skjer. Man får ikke vte noe, man bare blir ikkemer.

himmelen for meg er også på jord, men også etter døden. Da man få se sine kjære igjen, man lever sammen i paradis. Ikke her heller billedlig , men en følelse en indre ro...noe som man også kan oppleve her på jorden...og ikke bare som sagt over i Kristendommen, men mange finner også denne roen via andre livvsyn som feks holder fokus på natur og helhet. Dette for min del vil alilvel gjenspeile seg til Gud da han er vår skaper, også da av naturen. Jeg synes det er vanskelig å ordlegge eksakt mine følelser på dette punktet...det er mer en "indre forståelse"og tro som jeg ser det ut i fra den kirste lære.

Mange kriste vil sikkert si at jeg ikke er en ekte kristen siden jeg ikke tolker Biebelen bokstavelig, men igjen så er troen for meg og ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er jo ikke Gud så allmektig likevel da, hvis han har måttet skygge banen for de onde kreftene? Dessuten mente en bekjent av meg at grunnen til at det skjer onde ting i verden er fordi det er en balanse som må opprettholdes. At det gode ikke kan eksistere uten det onde osv. Det er jo ikek bare bare å vite hvem man skal tro på, evt. hvem idé man finner mest søkt/mest fornuftig. Er man ateist så sier det seg vel litt selv at man ikke tror på noe av det da.

Gud styrer ikke verden , nei..da hadde alt vært slik han skapte det i begynnelsen. Allikevel vil man si at han er Den Allmektige fordi Gid og den kriste tro forkynner og prøver å overgå det onde...om det alltid fungerer, nei kanskje ikke...men man vil alltid trp på det gode. troen er allmektig, og derfor er Gud det også.(mener jeg)

Men det onde er heller ikke allmektig, for det finnes også mye godt i denne verden! Og hadde det onde styrt 100% så hadde ingen av oss ønsket å leve, det er jeg ganske sikker på. MEN det onde har overtaket virker det som i vår verden i dag...mye krig, fattigdom, og lidelse.

Så ja, man kan kanskje si at det er en slags balanse...at det onde og gode skalleve i sammen...jeg vet ikke...Bibelen og den kristene tro er oppe for tolkning i mine øyne...man kan se det på mange mulige måter. hva som er riktig og galt er opp til den enkelte å bedøme uti fra hvordan og hva man leser ut av Bibelen.

Desverre er det slik at noen leser det bokstavelig,jeg tot ikke det er 100% riktig. For meg er dette en bok med historier og retningslinjer som skal vise vei for menneskene i ulike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et overbevisende argument, ikke for ateisme, men for antiteisme.

Til helvete med Gud!

Han har allerede vært der.

Og du vil gjerne oppleve å se det han så der nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har allerede vært der.

Og du vil gjerne oppleve å se det han så der nede?

Bare en talemåte, Øst. Akkurat som jeg antar at den tåpelige metaforen om mennesket som en eiendel, kanskje endog en defekt eiendel, på linje med en elendig bil, bare var en talemåte.

Jeg har ingen som helst grunn til å tro på hverken Gud, Himmel eller Helvete. For meg er det imaginære størrelser som bare finnes i hodene til de religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...