Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest CookieMonster
Skrevet (endret)

En annen ting som jeg forundres over er guds godhet. Det står jo at så lenge man erkjenner at jesus er guds sønn så kommer man til himmelen. Dvs at en tyrann her på jorden kommer til himmelen kun ved å tro på dette, mens en som har brukt hele livet sitt på å hjelpe andre, eller bare levd et godt og verdig liv kommer til helvete dersom man ikke erkjenner dette. Er det virkelig en god gud? En gud som truer med helvete dersom du ikke tilber han, det er en god gud? Høres mer ut som en diktator.

Nei, jeg synes synd på de som trenger religion i livet sitt for å kunne ha et liv med mening.

Endret av Bond
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er ikke så ofte jeg er enig med deg, men dette innlegget kunne jeg ikke vært mer enig i.

En annen ting som jeg forundres over er guds godhet. Det står jo at så lenge man erkjenner at jesus er guds sønn så kommer man til [/b]himmelen. Dvs at en tyrann her på jorden kommer til himmelen kun ved å tro på dette, mens en som har brukt hele livet sitt på å hjelpe andre, eller bare levd et godt og verdig liv kommer til helvete dersom man ikke erkjenner dette. Er det virkelig en god gud? En gud som truer med helvete dersom du ikke tilber han, det er en god gud? Høres mer ut som en diktator.

Nei, jeg synes synd på de som trenger religion i livet sitt for å kunne ha et liv med mening.

Du har ikke lest Bibelen forstår jeg.

Ingen kommer til himmelen bare ved å tro at Jesus er Guds sønn.

Det gjør djevelen også. Han vet det.

Alle er vi syndere, og derfor kommer ingen til himmelen uten å be Gud om tilgivelse for sine synder, i Jesu navn.

Den som gjør det, kan glemme sin fortid, uansett god eller dårlig.

Det var dette som Jesus gjorde mulig for oss på korset.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Alle er vi syndere, og derfor kommer ingen til himmelen uten å be Gud om tilgivelse for sine synder, i Jesu navn.

Som igjen betyr at det frommeste menneske vil bli dømt til evig pinsel i helvete. ene og alene fordi vedkommende ikke anerkjente despoten "Gud". fantastisk karakter denne "Gud".

Gjest CookieMonster
Skrevet

Så et menneske som ikke gjør noe vondt mot noe eller noen og som lever et godt og verdig liv er en synder? Hvorfor det? Bare fordi vedkommende ble født?

Skrevet

ingen barn er født med synd... så man kan ikke være synder bare fordi man er født. Alle barn er født med rene ark, de er rene sjeler. Så lenge man lever som et godt menneske ser jeg ikke noe grunn til at ikke- kristne ikke skal komme til himmelen. Jeg snakker kanskje ikke om det samme himmelen som vi kriste kommer til hvor man lever med vår tro og vår skaper , men den er hvertfall ikke noe dårligere enn hva man selv definerer som himmel. kanskje det vil bli en evig bahamas tur? :ler: men fra spøk til alvor...

jeg mener Bibelen er en bok for tolkning, ikke det at alle skal tolke den på sin måte og lage sin egen sannhet, men det er ikke akkurat slik at Bibelen er så ektremt tydelig på alt den inneholder...så tolkning må til. Den skal ofte tolkes ved hjelp av andre skrifter for å få full forståelse for den...men uansett, så tenker jeg at så lenge man lever med gode prinsipper og er et godt menneske kommer man ikke til "helvete" slik som mange tror alle kristne tenker og mener. Et helvete for meg er ikke en evig tid i pine og fordervelse, men mer det at man ikke får mulighet til å "se" og vite meningen med tilværelsen. Helvete er for meg et sted på jorden, når mennesker begår synder som gjør at de ikke har det godt med seg selv...det trenger nædvedigvis ikke være et sted, men en sinnstilstand og følelse.

Kanskje jeg har rett, kanskje ikke...det er det som er så fint med TRO....man tror, og man mener, føler og syntes.

Skrevet
Som igjen betyr at det frommeste menneske vil bli dømt til evig pinsel i helvete. ene og alene fordi vedkommende ikke anerkjente despoten "Gud". fantastisk karakter denne "Gud".

Men det er fritt opp til alle å velge sin egen utgang fra livet.

Gjest CookieMonster
Skrevet

Vel, når du dør så blir du bare borte, har ikke det store valget for å si det sånn.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Og det er dette absolutte kravet fra denne guden som gjør nevnte gud til en psykopatlignende karakter. Flokken trues rett og slett til lydighet.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Og det er dette absolutte kravet fra denne guden som gjør nevnte gud til en psykopatlignende karakter. Flokken trues rett og slett til lydighet.

Som jeg har skrevet før, så er ikke gud noe bedre enn en diktator.

Skrevet

Rent bortsett fra at Bibelen ikke sier noe om evig pinsel i noe helvete.

Skrevet

Sett fra en kristen synsvinkel, er det vel slik at Gud eier oss, akkurat som at jeg eier bilen min. Hvis bilen min ikke gjør som jeg sier, risikerer den å bli vraket.

Hvis jeg kjøpte en bil med fri vilje, fordi jeg ønsket en slik bil, kunne jeg ikke kreve at den alltid skulle adlyde meg, feilen lå jo hos meg i så fall, som ønsket meg denne bilen.

Jeg har en bil uten fri vilje, fordi den skal adlyde meg i alt.

Bilen min er en god kristen, og jeg er en snill diktator, som gir den alt den trenger. :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

@Gentle

Du lister opp mange gode grunner for å holde seg langt vekke fra kristendommen.

Visst nok så er denne kristne guden ufeilbarlig. Hvordan i alle verdens dager klarte denne guden da å drite seg så totalt ut med skaperverket?

Skrevet
Rent bortsett fra at Bibelen ikke sier noe om evig pinsel i noe helvete.

Fra Johannes åpenbaring 20.10

Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.

Lurer på hvorfor ikke-kristne kan mer om hva som står i bibelen enn de som er troende. :klaske: Det er vel kanskje derfor de ikke er troende?

Skrevet

Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.

Lurer på hvorfor ikke-kristne kan mer om hva som står i bibelen enn de som er troende. :klaske: Det er vel kanskje derfor de ikke er troende?

Nå er Johannes Åpenbaring skrevet som et syn, og er tydelig skrevet i billedlig form. Den er ikke ment å leses bokstavelig; det ville i tilfelle bli temmelig psykedelisk lesning.

Det eneste stedet i Bibelen hvor helvete beskrives som pinsler og det ikke direkte er en metafor/lignelse, såvidt meg bekjent, er fra bergprekenen, hvor Jesus sier at de som kaller andre for narr (eller tilsvarende - engelske oversettelser sier "thou fool", mens norske tradisjonelt er "din ugudelige narr") skal være skyldig helvetes ild. Men det som Jesus egentlig sier her er jo i bunn og grunn at "dom som sier at dom er dum, dom er dum, dom".

Skrevet

Så du tolker det dithen at når Satan skal tas så innbefatter det deg også? Dette er en av 6 myter om kristendommen - at det eksisterer et helvete. Spør deg selv hvorfor Bibelselskapet vurderer å erstatte ordet "helvete" i den nye oversettelsen oav Bibelen.

Skrevet (endret)
Sett fra en kristen synsvinkel, er det vel slik at Gud eier oss, akkurat som at jeg eier bilen min. Hvis bilen min ikke gjør som jeg sier, risikerer den å bli vraket.

Hvis jeg kjøpte en bil med fri vilje, fordi jeg ønsket en slik bil, kunne jeg ikke kreve at den alltid skulle adlyde meg, feilen lå jo hos meg i så fall, som ønsket meg denne bilen.

Bilen min er en god kristen, og jeg er en snill diktator, som gir den alt den trenger. :)

Det høres ut som en god sammenlikning, helt til vi kommer til det "faktum" at denne såkalte guden har gitt menneskene fri vilje.

Og da er det jo, som du sier, hos Gud feilen ligger, som ønsket å gi mennesker fri vilje. Men det ligger vel litt i det at Gud vil at vi skal tjene ham fordi vi vil, ikke fordi han har programmert oss til å gjøre det. Likevel truer han med å forvise oss fra himmelen om vi følger vår frie vilje og velger å ikke tjene ham. Skikkelig kjernekar!

Endret av *Numi*
Skrevet
Som jeg har skrevet før, så er ikke gud noe bedre enn en diktator.

Det er riktig at Gud er enerådende, men han er rettferdig.

Og han gjør selvfølgelig hva han vil, uansett om vi ikke er enige i det, eller om vi ikke tror at han eksisterer i det hele tatt.

Ingen kan unngå Gud ved å ikke tro på Ham.

Han er der like fullt, og helt uavhengig om du tror det.

Skrevet

Et overbevisende argument, ikke for ateisme, men for antiteisme.

Til helvete med Gud!

Skrevet
Det er riktig at Gud er enerådende, men han er rettferdig.

Og han gjør selvfølgelig hva han vil, uansett om vi ikke er enige i det, eller om vi ikke tror at han eksisterer i det hele tatt.

Ingen kan unngå Gud ved å ikke tro på Ham.

Han er der like fullt, og helt uavhengig om du tror det.

Så om Gud er rettferdig så må du virkelig forklare meg hvordan det er rettferdig at Gud drepte så mange på Haiti? Hva var det de hadde gjort som var så forferdelig at så mange fortjente å dø?

Du kan jo selvsagt argumentere at det ikke var Gud som drepte alle sammen, men da kan jo ikke kalle Gud for allmektig. Ettersom at om Gud var allmektig så kunne han ha forhindret katastrofen.

Please educate me.

Skrevet

Enkelt å svare på: Det er mangel på engler i himmelen, så han trengte arbeidskraft. Sikkert et stort prosjekt på gang.

Eller: Haitierne er onde, de driver med voodoo. Derfor måtte han tvinge dem til å bry seg med noe annet.

Eller: Satan har fått all makten, så han får lov til å styre jordskjelv slik at profetiene om jordskjelv skulle gå i oppfyllelse. (Men da jobber jo satan for gud?)

Eller: Gud bryr seg bare om kristne.

Eller: Det spiller ingen rolle om du dør en voldsom død her på jorden, det virkelige liv starter i himmelen eller oppstandelsen.

Derfor bryr ikke Gud seg om det som skjer på jorden. Han fikser det etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...