Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Ved årsskifte fikk jeg tilsendt skattekort for 2010. Nå har jeg flyttet og dermed meldt flytting i folkeregisteret. Bor i en ny kommune og skal vel derfor skatte til den nye kommunen. Arbeidsgiver fikk det gamle skattekortet før jul. Så spørsmålet mitt er: må jeg bestille nytt skattekort, for at jeg skal skatte til riktig kommune? Eller kan arbeidsgiver fortsette å bruke det samme?
Gjest Gjest_smooth_* Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 jeg har akkuratt gjort det samme, det samme har kjæresten min.. han flyttet først av oss, og fortalte meg at man skal skatte til hjemmekommunen i 6 mnd før man skatter til den man har flyttet til..
Alladin Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Skatter dere ikke til den kommunen dere jobber i da? Jeg bor i en kommune, men jobber i en annen. Jeg skatter til den kommunen som arbeidsgiver har adr.
Gjest ts Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 Jeg er ikke sikker, men har bare innbilt meg at man skatter til bostedskommune. Men kan veldig godt stemme at man skatter i kommunen man jobber. Men dersom man skatter der man bor og det er sånn som gjest forklarte, med at man først skatter til forrige bostedkommune i 6 mnd før man skal starte å skatte i den nye. Skjer dette automatisk, eller må jeg foreta meg noe for at det skal bli riktig?
Alladin Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Jeg er ikke sikker, men har bare innbilt meg at man skatter til bostedskommune. Men kan veldig godt stemme at man skatter i kommunen man jobber. Men dersom man skatter der man bor og det er sånn som gjest forklarte, med at man først skatter til forrige bostedkommune i 6 mnd før man skal starte å skatte i den nye. Skjer dette automatisk, eller må jeg foreta meg noe for at det skal bli riktig? Vil tro at så lenge du melder flytting til folkeregisteret så går slike "ting" automatisk.
H80 Skrevet 22. januar 2010 #6 Skrevet 22. januar 2010 Man skatter til den kommunen man var bosatt i 1. november året før.
Gjest Spinell Skrevet 22. januar 2010 #7 Skrevet 22. januar 2010 Skatter dere ikke til den kommunen dere jobber i da? Jeg bor i en kommune, men jobber i en annen. Jeg skatter til den kommunen som arbeidsgiver har adr. Man skatter til den kommunen en bodde i per 01.11 året før (kilde: Skatteloven §3-1). Har du flyttet fra den kommunen du arbeidet og til en annen kommune kan det være forklaringen. Du trenger ikke skifte skattekort selvom du har flyttet. Et unntak jeg kan tenke meg er hvis du har flyttet så langt at du får store endringer i reiseutgiftene dine, eventuelt blir pendler. Da kan det være at skattetrekket skulle vært annerledes og at du bør endre på grunn av dette.
Gjest tyttebær Skrevet 22. januar 2010 #8 Skrevet 22. januar 2010 I 2010 skal du skatte til den kommunen du hadde folkeregistrert adresse i pr 01.11.09. DVS. Hadde du adresse i f.eks. Bergen kommune 01.11.09 skal du skatte dit i hele 2010 - selv om du har flyttet til f.eks. Oslo i løpet av 2010. Du begynner å skatte til din nye kommune året etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå