HMSP Skrevet 26. april 2002 #1 Skrevet 26. april 2002 I den kirken hvor vi skal gifte oss er neste brudepar satt opp 45 min etter oss. Dette er i statskirken. Jeg lurer nå på: 1. Hvor lang tid er det mellom dere og neste brudepar? 2. Hvor lang tid tar en normal tale til et brudepar? 3. Hvor lang tid tar en vielse fra bruden går inn dørene og til de går ut sammen? Hadde vært kjekt med svar slik at det ble lettere å planlegge hvor lange innslag vi kan tillate oss under vielsen.12
Rose Skrevet 26. april 2002 #2 Skrevet 26. april 2002 En "vanlig" vielse uten spesielle innslag varer omtrent 35 minutter. 45 minutter mellom vilsene er veldig lite, for da kommer gjestene til neste bryllup mens dere står på trappen klar for fotografering!!! Vi valgte siste tidspunkt på dagen for vår vielse så vi ikke har noe slags press om å bli ferdige fortest mulig med høytiden i kirken før neste par ankommer. Har selv vært i vielse der gjestene til neste bryllup møtte oss i døren og bruden var ankommet før gjestene hadde hatt mulighet til å finne seg en plass i kirken. Litt kjedelig...
Gunhild Skrevet 26. april 2002 #3 Skrevet 26. april 2002 Vår vielse tok 45-50 minutter. jeg og far gikk inn presis 13.00, og vi hadde 2 soloinnslag, en diktlesing, en ekstra tekstlesing utover det som er vanlig. Vi hadde to salmer (Guds godhet sang i sinnet m tre vers) og kjærlighet er lysets kilde, tre vers. Innbiller meg at dette er en lengre vielse enn hva som er vanlig (dette var bevisst fra vår side). Uansett: Vi satt i bilen kl. 14.00, var da ferdige med å hilse og å ta bilder utenfor kirken (kyssebilder osv.). Det hører med til historien at det blåste en del og at selv om brura var varm, ble det litt kaldt Så vi dvelte ikke så altfor mye mer enn vi måtte! Vi brukte all den tida vi trengte, siden det ikke skulle noen andre i kirken den dagen (fordelen med å ikke gifte seg på populære dager), men brukte altså ikke mer enn en time totalt. Mitt tips til dere er å sørge for at brura er presis til kirken + å bare kjøre ett soloinnslag. Håper dette var til hjelp!
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #4 Skrevet 26. april 2002 Hei, jeg syns de har satt litt knapp tid.....Det er vanlig å beregne 30 min på selve ritualet, og så kommer sanginnslag i tillegg. Og gjestene skal jo komme seg inn og ut, og dere skal stå på trappa, så da blir det fort en time ihvertfall. Vi har 90 min før neste par skal vies. hilsen Line
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #5 Skrevet 26. april 2002 Jeg har vel egentlig ikke så mye å bidra med Uansett - vår vielse varte 1 time og vi var nok de eneste som giftet seg i Kirken den dagen 12
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #6 Skrevet 26. april 2002 Hei Jeg tror de fleste kirker i Oslo har 1 time mellom vielsene.. Er det kun 45. min mellom deres, tar sikkert presten hensyn til dette, og gjør vielsen litt kortere...
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #7 Skrevet 26. april 2002 I følge presten vår tar det totalt ca 20-25 minutter med vanlig vielse. Ved soloinnslag må ekstra minutter legges til. I vår kirke ønsker de 1,5 t mellom vielsene, men må redusere til 1 t på populære dager.
Charly Skrevet 26. april 2002 #8 Skrevet 26. april 2002 45 min er som regel nok. Bruden skal ankomme kirken f eks kl 13:00 Gjestene skal komme i god tid og begynner å finne plass i kirken 12:45. Vielses ritualet tar ikke lang tid, og hvis man har to eller tre salmer og evt et soloinnslag så går det bra. Sånn er det gjort bestandig. Gjestene som kommer til bryllupet etter holder seg litt på siden når brudefølge kommer ut av kirken, men som dere sikkert er informert om fra menigheten er det ikke 'rom' for å bli på kirketrappen. Der er det heller ikke lov å drikke alkohol. (synd) Lykke til alle sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå