Gå til innhold

Hva trenger jeg for å reise til Kina? Og hvordan fikse det?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet

Hei dere! Jeg skal besøke en kompis om ca 3-4 mnd i Kina, han studerer der nå og jeg tenker jeg skal være der i en uke eller to... Og hva trenger jeg? Noen sier at jeg må ha et pass som har vært godkjent i 6 mnd, andre sier at passet mitt må være godkjent frem til 6 mnd etter at jeg har reist?

Hva med visum, jeg har aldri reist- og aner ikke hvordan det gjøres :sjenert:

Skrevet
Hei dere! Jeg skal besøke en kompis om ca 3-4 mnd i Kina, han studerer der nå og jeg tenker jeg skal være der i en uke eller to... Og hva trenger jeg? Noen sier at jeg må ha et pass som har vært godkjent i 6 mnd, andre sier at passet mitt må være godkjent frem til 6 mnd etter at jeg har reist?

Hva med visum, jeg har aldri reist- og aner ikke hvordan det gjøres :sjenert:

Du må ha visum fikset på frhånd (så fremst du ikke bare skal til hong kong), og da senderdu inn passet til ambassaden i oslo. sjekk hjemmesida, der finner du nok info om hvordan du skal gjøre det og hvor lenge passet skal være gyldig. evt send mail/ring de om det er noe mer dy må ha svar på http://www.chinese-embassy.no/eng/

Skrevet

Trenger man visum for å dra på ferie i 2-3 uker da?

Ville tro at man bare trengte ett pass og bagasje.

Skrevet
Trenger man visum for å dra på ferie i 2-3 uker da?

Ville tro at man bare trengte ett pass og bagasje.

Hvis du skal til Kina (forutenom HK og Macao) så hjelper det ikke om du skal bare være der en dag - du må ha visa godkjent på forhånd.

Klipp og lim fra amb i oslo sin hjemmeside:

Norwegian Citizens need to apply for the Chinese visa if you want to go to China as a tourist or for business purposes. The Chinese visa is normally valid for 3 months.

Please submit the following documents with your application:

1. Passport: Original. Your valid passport must have at least six (6) months of remaining validity with at least two blank visa pages inside.

2. Application form: One completely Visa Application Form (Form for download). The form should be signed by the applicant in person. Copied, faxed or scanned form will not be accepted.

3. Photo: One standard 2×2 inches passport photo taken within recent 6 months (both black & white or color are acceptable). Other forms of photos, such as copies or printed digital photos are not accepted.

4. Non-Norwegian Passport bearers shall provide documents that entitle them to reside, work or study for an extended period of time in Norway.

5. An applicant who was born in China is required to submit his/her Chinese passport or last foreign passport with a Chinese visa when he/she applies for a Chinese visa with a new foreign passport.

6. Other documents. The requirements vary depending on the visa type one applies for:

(.....)

Skrevet

Ja, VISA må fikses på forhånd ellers blir du sendt i retur på flyplassen. Kina er strenge på slikt.

Bor du i Oslo er det enkelt og greit, møt opp på ambassaden med passet ditt, ferdig utfylt søknad og passfoto. De er ganske greie å ha med å gjøre, tar bare en ukes tid og så kan du hente det igjen. Bor man utenfor Oslo må man vel sende disse tingene i posten, og da burde du begynne å forberede deg en stund i forveien.

Hvor studerer han hen? Om han studerer i Beijing eller Shanghai, er det bare å forberede seg på mye folk overalt. Bor han utenfor disse storbyene (jo lengre ut på landet jo verre) så forbered deg på:

-Mye folk overalt.

-Folk stirrer. Det er helt ekstremt. Har du noen gang drømt om å være kjendis er vel dette vi vanlige mennesker kan komme det nærmeste vil jeg tro.

-Køkulturen har jeg enda ikke skjønt, den som presser mest kommer først, skulle nesten tro de andre sto i haugen (altså ikke kø - haug) for morro skyld.

-SPYTTING! Dette er det verste med hele Kina, folk spytter, hele tiden, overalt.

Ellers er det et fantastisk land, kulturhistorien er fantastisk, og det er mye helt utrolig nydelige områder, spesielt opp mot fjellene i de sør-vestlige provinsene. Har du mulighet til å dra hit, lijiang, dali, tiger leaping gorge osv burde det gjøres, et av favorittområdene mine på hele jorda!

Skrevet

Du trenger visum, ja.

For å få det må du blant annet kunne gjøre rede for hvor du skal bo mens du er der. Dette gjelder ihvertfall første natten. Dersom du skal bo hos kompisen din må du i tillegg til hans adresse også ha en invitasjon fra ham, samt kopi av hans pass, visum og bankkort hvis jeg husker rett.

Skrevet

Visum må du ha ja:)

Tips:

Dersom du reiser via HK kan dette ordnes med ekspress (6 timer) på flyplassen der også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...