Gå til innhold

Tips til førstegangs utleier?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart leie ut leiligheten min for første gang, og blir ikke rent lite nervøs av historiene man leser på nettet. Jeg vil såklart gjøre alt i hht lov og har ikke tenkt til å legge inn noen sære ekstraparagrafer i husleiekontrakten for eksempel.

Men har dere med god erfaring fra å være utleier noen gode tips og råd til meg som utleier? Alt mulig av erfaringer er av interesse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Sofie_*
Jeg skal snart leie ut leiligheten min for første gang, og blir ikke rent lite nervøs av historiene man leser på nettet. Jeg vil såklart gjøre alt i hht lov og har ikke tenkt til å legge inn noen sære ekstraparagrafer i husleiekontrakten for eksempel.

Men har dere med god erfaring fra å være utleier noen gode tips og råd til meg som utleier? Alt mulig av erfaringer er av interesse ;)

Heisann!

fobrukerrådet.no har standardkontrakt som du kan laste ned og skrive ut. Les gjennom kontrakten og se om du kan bruke den.

Nordli og Tanum selger disse kontraktene, så ta en tur innom de hvis du er usikker.

Sjekk hva slags leilighet du har, har du en selveier, så er det ingen problem å leie ut - MEN eier du en andelsleilighet e.l., MÅ du først få styrets godkjennelse før du kan leie ut. Du må også sjekke hvor mye du kan leie leiligheten ut for - slik at du unngår å betale skatt på leieinntekt. '

Få referanser fra leietager og lås depositumet inn i en bank konto som hverken du eller leietaker kan røre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid ut et par ganger, og har lært oss følgende:

- detaljer kontrakten! Skriv at det alltid skal stå varme på om vinteren for at vannet ikke skal fryse, eller at riktig type søppel skal sorteres og leveres. Skriv at parkettgulv ikke skal vaskes med mye vann, skriv at det skal være ro i boligen etter kl. sånn og sånn. Bruk av vaskemaskin etter kl. sånn og sånn? Bolig forlates uten tilsyn vinterstid over flere dager?

- Mislighold av betalt husleie tolkes av utleier som oppsigelse av kontrakten.

- Sørg for referanser fra tidligere utleiere, sørg for depositum, sørg for oppsigelsestid evt. begrenset utleie som kan forlenges.

- Husdyr? Klareres på forhånd. Røyking ute/inne? Klareres på forhånd. Har de akvarium? Har de mange småbarn? Virker de å ha "tusen tommeltotter?" Er de førstegangsleiere?

- Indeksreguler husleien.

Det er sikkert enda mere du kan tenke på, men dette er iallefall ting vi har hatt bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å melde fra til forsikringsselskapet ditt at du leier ut:)

Dumt spørsmål, men hvorfor? :)

Her finner du Huseiernes Landsforbunds huskeliste for utleiere.

Takk! :biggrin:

Bruk en god kontrakt f.eks regent standardkontrakt, og husk depositum.

Har allerede lastet ned den på forbrukerråder sine sider, syns den så grei ut, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

fobrukerrådet.no har standardkontrakt som du kan laste ned og skrive ut. Les gjennom kontrakten og se om du kan bruke den.

Nordli og Tanum selger disse kontraktene, så ta en tur innom de hvis du er usikker.

Sjekk hva slags leilighet du har, har du en selveier, så er det ingen problem å leie ut - MEN eier du en andelsleilighet e.l., MÅ du først få styrets godkjennelse før du kan leie ut. Du må også sjekke hvor mye du kan leie leiligheten ut for - slik at du unngår å betale skatt på leieinntekt. '

Få referanser fra leietager og lås depositumet inn i en bank konto som hverken du eller leietaker kan røre.

Lykke til!

Takk :) Styret blir det minste problemet her, men var klar over at jeg må søke dit :)

Skatt må man vel omtrent betale uansett så lenge man ikke flytter for å studere osv. Jeg er ihvertfall skattepliktig, så er klar over at jeg må betale 28% skatt på leieinntektene. Hvis jeg får den husleien jeg vil vil dette dreie seg om ca 3500,- i året så det skal gå veldig greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har leid ut et par ganger, og har lært oss følgende:

- detaljer kontrakten! Skriv at det alltid skal stå varme på om vinteren for at vannet ikke skal fryse, eller at riktig type søppel skal sorteres og leveres. Skriv at parkettgulv ikke skal vaskes med mye vann, skriv at det skal være ro i boligen etter kl. sånn og sånn. Bruk av vaskemaskin etter kl. sånn og sånn? Bolig forlates uten tilsyn vinterstid over flere dager?

- Mislighold av betalt husleie tolkes av utleier som oppsigelse av kontrakten.

- Sørg for referanser fra tidligere utleiere, sørg for depositum, sørg for oppsigelsestid evt. begrenset utleie som kan forlenges.

- Husdyr? Klareres på forhånd. Røyking ute/inne? Klareres på forhånd. Har de akvarium? Har de mange småbarn? Virker de å ha "tusen tommeltotter?" Er de førstegangsleiere?

- Indeksreguler husleien.

Det er sikkert enda mere du kan tenke på, men dette er iallefall ting vi har hatt bruk for.

Har jeg rett til å skrive at mislighold av husleie regnes som oppsigelse altså? Jeg kommer til å skrive at borettslagets husregler og vedtekter er det som gjelder, det holder vel? Mtp ro osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et spørsmål fra min side;

Hva må stå i kontrakten for lengden på leieforholdet? 3 år?

Jeg skal flytte sammen med kjæresten min, men vi har jo ingen garanti for at det fungerer. Hva om vi slår opp og jeg skal flytte tilbake?

Syns å ha lest at at man skal bo i leiligheten selv er det gyldig oppsigelsesgrunn (3 mnd oppsigelsestid?)? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et spørsmål fra min side;

Hva må stå i kontrakten for lengden på leieforholdet? 3 år?

Jeg skal flytte sammen med kjæresten min, men vi har jo ingen garanti for at det fungerer. Hva om vi slår opp og jeg skal flytte tilbake?

Syns å ha lest at at man skal bo i leiligheten selv er det gyldig oppsigelsesgrunn (3 mnd oppsigelsestid?)? Stemmer det?

Minstetiden i en leiekontrakt er i utgangspuntet 3 år, men kan settes til 1 år dersom du har en saklig grunn til dette. Det at du skal bruke boligen selv er en saklig grunn, salg er også en annen saklig grunn. Da må jo dette skje etter det året, etters fortsetter leiekontrakten. :)

Det er også gyldig oppsigelsesgrunn, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstetiden i en leiekontrakt er i utgangspuntet 3 år, men kan settes til 1 år dersom du har en saklig grunn til dette. Det at du skal bruke boligen selv er en saklig grunn, salg er også en annen saklig grunn. Da må jo dette skje etter det året, etters fortsetter leiekontrakten. :)

Det er også gyldig oppsigelsesgrunn, ja.

Jeg som er dum sikkert, men hva mener du? Hvis jeg finner ut i 2011 eller 2012 at jeg vil selge (eller forholdet ryker og jeg må flytte tilbake) kan jeg vel det? Med oppsigelsestid selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...