Gå til innhold

Norge er et rikt land...

Fremhevede innlegg

Skrevet

En på et annet forum kom med en slik uttalelse, om at det er mange fattige i Norge (i en diskusjon med en franskmann). Er det bare jeg som synes at det er et litt tullete utsagn?

Så klart finnes det fattige i Norge, men å si at det er "mange fattige" blir vel litt på kanten, mtp hvor godt en gjennomsnittsnordmann har det sammenliknet med verden ellers?

Når folk prater om land med "mange fattige" er det jo ikke Norge de mener, akkurat...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge er et rikt land. Med rike mennesker som klager over at de har lite penger og må betale skatt. Slik er det de rike klager og de fattige får ikke penger siden de rike tar pengene fra de fattige

Skrevet (endret)

Nå er jo begrepet "fattigdom" også noe moderert ifht hva vi kaller "de fattige barna i Afrika". Med fattig mener man i Norge de som ikke har råd til å bli med på det som er vanlig å kunne bli med på, f.eks. korps for barna, eller å abonnere på avisen for de voksne.

Jeg personlig tror de aller fleste ordentlige fattige i Norge er rusmisbrukere. Dette er ofte mennesker som ikke har mulighet til å spare noen penger, vanligvis. Mange som lever under fattigdomsgrensen, har i realiteten råd til å bo og spise, og stort mer enn det bør man ikke kunne kreve av staten i ly av å være fattig, spør du meg. Samtidig er det jo veldig fint at vi får såpass gode støtteordninger til å i tillegg ta del i det sosiale liv.

Jeg syns det er fint mennesker i Norge under fattigdomsgrensen kan få hjelp, men om de i realiteten er fattige, det er et definisjonsspørsmål. Jeg er i alle fall stolt av at de fattige ikke er fattigere enn dét.

Endret av tineline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...