Gjest Gjest_Sofie_* Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Hei allesammen Min far har en andels leilighet jeg skal "kjøpe" (dvs arve, får forskudd på av)sammen med min kjæreste (vi har vært sammen i 4 år). Den er takstert til 2.2 mill og vi har blitt enige om at min kjæreste kjøper seg inn for 850 000 (fordi disse pengene går til min bror som arver 50% av leligheten), og samtidig spytter inn 300 000 i oppussing. Han tar alt opp i lån. Jeg har selv et studielån som jeg så vidt har klart å betale fordi jeg arbeider i utlandet og tjener dårlig. Vi har kjeglet litt i det siste fordi vi ikke klarer å bli enige om hva og hvordan vi skal gå frem. Lurer på hva ulempene er hvis: a) Jeg lar ham stå alene på skjøtet som eneeier, siden alt av hans egenkapital er lånt (fradrag førstehjemslån), og siden jeg ønsker å unngå arve avgift. Vi kommer til å skrive en samboeravtale hvorav begge står som 50/50 eier. Vil denne avtalen gjelde selv om han står alene på skjøtet som eier? b) Kan man fastsette prisen til 850 000 når man tinglyser leiligheten selvom den reelle kjøpsprisen egentlig er på minst 1.6 mill, hvis man regner sammen min halve andel som jeg arver på forskudd? Jeg har prøvd å ta kontakt med advokater pr tlf hvor jeg betaler for samtalen, men disse nummerene er dessverre ikke autorisert når man ringer fra utlandet, og har dessverre ikke muligheten til å reise hjem denne uken for å treffe en advokat. Kan noen hjelpe? Tusen takk på forhånd og ha en fin dag :-) Mvh Sofie
Frøken Mitzi Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Har ikkje noko godt svar til deg, men eg ville iallfall aldri ha sett kun hans namn på skjøtet. Ikkje fordi eg nødvendigsvis tenker det verste om din samboar, men tenk i verste fall at han fell i frå, og står som eigar aleine til leiligheita. Dere er ikkje gift, og ingen felles barn, forstår eg? Då er det ikkje du som arvar han, men hans søsken og/eller foreldre... Arveavgift osv har eg ikkje så god greie på, men vil tru det er vanskleg å kome utanom denne.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Har ikkje noko godt svar til deg, men eg ville iallfall aldri ha sett kun hans namn på skjøtet. Ikkje fordi eg nødvendigsvis tenker det verste om din samboar, men tenk i verste fall at han fell i frå, og står som eigar aleine til leiligheita. Dere er ikkje gift, og ingen felles barn, forstår eg? Då er det ikkje du som arvar han, men hans søsken og/eller foreldre... Arveavgift osv har eg ikkje så god greie på, men vil tru det er vanskleg å kome utanom denne. Heisann! Takk for svaret. Nei, vi har foreløbig ingen barn. Men jeg vil arve leiligheten hvis noe (bank i bordet) skulle komme til å skje - siden vi kommer til å skrive et testament. Vi kommer til å definere alt i samboeravtalen, hvor det står at jeg eier 50% av leiligheten - vil ikke denne avtalen gjelde selv om han står som eneier på skjøtet, i tilfelle brudd på samboerskapet? Mvh, Sofie
-hild Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 Jeg vet ikke mye om samboere og arv, det er jo nytt lovverk nå.. men google vet se bare her - http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...s-arverett.html I forhold til å skrive lavere verdi på skjøte enn hva leiligheten egentlig er verdt, så vær klar over at ligningskontoret kan - dersom verdien er for lav - sette verdi etter skjønn. Og da kan de kreve arveavgift fra deg, evt for lite innbetalt dokumentavgift fra din samboer. Du stiller spm som en gjennomsnitts bruker av kvinneguiden ikke har kompetanse til å svare på, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat som kan dette med arv, skifte og eiendom.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Jeg vet ikke mye om samboere og arv, det er jo nytt lovverk nå.. men google vet se bare her - http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...s-arverett.html I forhold til å skrive lavere verdi på skjøte enn hva leiligheten egentlig er verdt, så vær klar over at ligningskontoret kan - dersom verdien er for lav - sette verdi etter skjønn. Og da kan de kreve arveavgift fra deg, evt for lite innbetalt dokumentavgift fra din samboer. Du stiller spm som en gjennomsnitts bruker av kvinneguiden ikke har kompetanse til å svare på, så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat som kan dette med arv, skifte og eiendom. Hei! Takk for svaret. Jeg har satt igang min mor i Norge som skal ta kontakt med advokaten - var egentlig ikke såå keen på å involvere foreldre - men det ser ut som om det ikke er noen andre utvei siden jeg er i utlandet... Mvh Sofie
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Vi kommer til å definere alt i samboeravtalen, hvor det står at jeg eier 50% av leiligheten - vil ikke denne avtalen gjelde selv om han står som eneier på skjøtet, i tilfelle brudd på samboerskapet? Mvh, Sofie Avtalen vil fortsatt gjelde mellom dere, men ikke i forhold til andre, med alle de konsekvensene det kan innebære. Ta kontakt med advokat. Kan du skrive her, kan du ta kontakt med advokat per mail.
Gjest Gjest_Sofie_* Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Hei! Takk for svaret. Jeg har satt igang min mor i Norge som skal ta kontakt med advokaten - var egentlig ikke såå keen på å involvere foreldre - men det ser ut som om det ikke er noen andre utvei siden jeg er i utlandet... Mvh Sofie Og mine fraskilte foreldre går ikke akkuratt som hånd i hanske... Dette kan faktisk bli veldig morsomt!
Frøken Mitzi Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Heisann! Takk for svaret. Nei, vi har foreløbig ingen barn. Men jeg vil arve leiligheten hvis noe (bank i bordet) skulle komme til å skje - siden vi kommer til å skrive et testament. Vi kommer til å definere alt i samboeravtalen, hvor det står at jeg eier 50% av leiligheten - vil ikke denne avtalen gjelde selv om han står som eneier på skjøtet, i tilfelle brudd på samboerskapet? Mvh, Sofie Ein samboaravtale vil gjelde mellom deg og han, men er ikkje juridisk bindande for når det kjem til arving, dersom de ikkje har barn saman. Lenkja over her ga forøvrig også svar på det, ser eg no
Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Ein samboaravtale vil gjelde mellom deg og han, men er ikkje juridisk bindande for når det kjem til arving, dersom de ikkje har barn saman. Lenkja over her ga forøvrig også svar på det, ser eg no Her er det mange uriktige svar. Hør her: han må ALDRI stå alene på et tinglyst skjøte. Dette er fordi han kan låne opp på leiligheten, og selv om hans kreditorer vet at dere begge eier leiligheten, kan de ta beslag i HELE leiligheten hvis han misligholder lånet. Han kan også selge leiligheten til andre, så lenge de er i god tro. Om dere likevel gjør det (men for guds skyld ikke!!) - arvingene hans vil ALDRI, ikke under noen omstendighet, vinne rett fremfor deg. Her er det andre rettsregler. Arvingene trer inn i hans "sko", og siden dere begge eier leiligheten, vil de kun arve hans del. (Samboere har fortsatt ikke arverett bortsett fra når de har felles barn, og selv da er arveretten liten) Arveskatten er bitter, men denne må du betale uansett. Like greit å ta den nå. De finner ut at leiligheten er ute av din fars formue etter hvert, og da vil de gå på deg. Mitt råd: - betal arveavgiften din - la begge stå oppført som hjemmelseiere på skjøtet
zuperduper Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Enig i innlegget over meg. Du må ikke la han stå som eneier på skjøtet! Du arver leiligheten priset til 2,2 mill - han kjøper seg inn til 1,150 dvs. litt over halvparten. Jeg ville sørget for å få leiligheten taksert på overtakelsestidspunktet, og tinglyst ut i fra prosentandelen han da kjøper seg inn med - dvs. at begge står som eiere på skjøtet. Videre ville jeg sørget for å skrive et testamente hvor dere spesifiserer hva som skal skje hvis en av dere dør. Skal leiligheten overdras deg som forskudd på arv, eller er det en av foreldrene dine som skal stå som eiere etter at dere flytter inn? Det får litt å si for testamentet. Men - alså - IKKE la han stå som eneeier på skjøtet!!!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Må bare presisere det som står over. Skjøtet er det dokumentet som tinglyses og det avgjørende er at du blir står som medeier i GRUNNBOKEN. Se tinglysningsloven av 7.juni 1935.
Kitsune Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Du må ikke la han stå alene på skjøtet, nei. Selv ikke midlertidig heller. Det er mye annet som kan gå galt enn at det skal skjære seg for dere. Dessuten mener jeg at din samboer bare skal la vær å kjekle med deg. Det er tross alt din far som begunstiger først og fremst deg, og du hadde ikke trengt å innlemme han som medeier av leiligheten i det hele tatt. Men jeg skjønner det med broren din, at han også skal ha noe. Det eneste er at da vil ikke din brors mottak av 850 000 kr komme fram som forskudd på arv, med mindre disse pengene går om din far. Du kan vel kanskje bli den som betaler avgift for hele beløpet når din bror også skulle betalt litt. Likevel kan det vel lønne seg, dersom dere blir enige om at du skal få litt igjen for det. Det som kan skje dersom dere skiller lag, er at han vil ha sine penger tilbake og dermed blir du skyldig han samme prosent av verdien på leiligheten på det tidspunktet. Men uansett skal du som alene kunne klare å betjene et lån på 850 000 - 1 000 000 da. Dersom ikke du klarer det, kan han kreve at dere selger, men da vil du mest sannsynlig sitte igjen med en fortjeneste som du kan bruke som egenkapital i fremtidig huskjøp. Selv om det tilkommer arveavgift vil den være mye mindre enn hva dere hadde måttet gitt for leiligheten dersom dere skulle kjøpt den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå