Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kollega
Skrevet

Jeg er kommet i den situasjon at jeg begynner å falle for en kollega. Vi jobber tett sammen hver dag, og tonen mellom oss har gått fra kollegial via vennlig og kameratslig til nå å være flørtete.

Jeg prøver å unngå å kommentere flørtete tilbake hvis han sier noe, samtidig kommer kommentarene bare automatisk, så det er vanskelig å "gå tilbake" til vennlig og kameratslig fra der vi er nå.

Siden dette er et problem så skjønte dere kanskje allerede at det her er flere inne i bildet. Han har kone og barn, en familie jeg ikke vil ødelegge, noe jeg har sagt til han også. Jeg har selv en samboer hvor ting går litt skakkt nå, kanskje det derfor er lettere for meg å bryte terskelen og flørte litt med kollegaen min.

Merker jeg er i ferd med å bli en person jeg ikke vil bli.

Vi kommer til å måtte jobbe tett sammen i alle fall i 5-6 måneder til til et prosjekt er ferdigstilt.

Jeg vet det beste svaret dere kan komme med er "bare la vær med flørtinga tilbake" - men det er lettere sagt enn gjort.. Egentlig var det veldig godt å bare få det skrevet ned også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du noe om hans følelser for deg?

Kanskje du kan prøve å se en dag om du finner noen svakheter ved han som ikke tiltrekker deg. Mulig det ville gjøre det lettere å stagge en forelskelse?

Bare et forslag, aner ikke om det er til hjelp. :)

Ps. I tillegg synes jeg du bør tenke nøye over hva dere gjør mot hans kone og barn. Det er en familie med potensiale til å leve sammen resten av livet og sørge for gode og trygge rammer for enda flere barn og barnebarn osv.

Prøv å holde deg i skinnet selv om du ikke ville ha det rådet.

Skrevet
Vet du noe om hans følelser for deg?

Prøv å holde deg i skinnet selv om du ikke ville ha det rådet.

Enig, prøv å holde deg i skinnet, og ikke hold i skinnet hans.

Og husk at hvis han er villig til å kline med deg så er han en mann som egentlig er bygget for å ha flere damer samtidig. Ønsker du å ha en slik multikvinnesjarmør? Hvis det er turnoff for deg, så er det enda lettere å forstå at han skal holdes på avstand.

Skrevet

Du er helt opplagt ute i farlig farvann - noe du jo ser selv. Hvis du virkelig ikke vil ødelegge et annet forhold, familie og forholdet til samboeren din så må du stoppe her. Du må ta i bruk alt du har av vilje og sette stopp. Ja - det er sikkert vanskelig - men dette kan bli hundre ganger mer vanskelig for deg hvis du fortsetter å utfordre tilværelsen. Det blir ikke bare vanskelig for deg - men du er med på å utsette andre mennesker for traumatiske prosesser. jeg er selv gift - har barn og har vært utsatt for utroskap - og vi har heldigvis kommet oss gjennom krisen. Men å være den kvinnen som noen går bak ryggen på er noe av det verste jeg har opplevd. Det handler om følelser av å bli ydmyket og krenket og det kastet meg ut i en emosjonell krise som jeg håper jeg aldri skal oppleve igjen. Ifølge mannen min kostet dette mye mer enn det smakte.

Jeg skal ikke være moraliserende - men tenker at det kanskje kan hjelpe deg å forestille deg konsekvensene av å fortsette denne flørtingen. Det er alvorlige ting på spill her og du risikerer til slutt å tape alt - både denne mannen og samboeren din.

Skrevet
Enig, prøv å holde deg i skinnet, og ikke hold i skinnet hans.

Og husk at hvis han er villig til å kline med deg så er han en mann som egentlig er bygget for å ha flere damer samtidig. Ønsker du å ha en slik multikvinnesjarmør? Hvis det er turnoff for deg, så er det enda lettere å forstå at han skal holdes på avstand.

Singerer denne.. hold deg unna.

For hver gang du trår over en grense, kommer neste grense nærmere.. og til slutt finnes det ikke flere grenser..

- jeg vet for jeg var i nøyaktig samme situasjon.. og når man ikke ser seg tilbake lenger.. (og tro meg, om ikke lenge gjør du ikke det..)glemmer man sine egne moraler..

Mulig han har det dårlig hjemme.. men IKKE blir hobbypsykolog for ham..

Hadde jeg visst det jeg vet i dag for halvannet år siden.. hadde jeg fulgt mitt eget råd :)

Skrevet

Nå har jeg tenkt meg litt om, og synes egentlig at siden det er barn inne i bildet BØR du klare å holde deg unna.

Har selv førstehånds erfaring med å miste pappa til en kollega. Det var ikke spesielt festlig, og kollegaer bør kjenne sin besøkstid.

Det blir litt for enkelt å skylde på følelsene, det går an å sette ned foten og si at nå går det for langt. For dere begge!

Gjest kollega
Skrevet

Takk for svarene, jeg vet godt at det dere sier er helt riktig.

Møter han ikke før i morgen. Men da tror jeg vi skal ta en ordentlig prat.

Jeg vil som sagt ikke være den som ødelegger noe for en familie, og da må jeg si fra om at sånn og sånn er det.

Og ja, jeg visste det jo innerst inne hele tiden, men så deilig å få en "bekreftelse" og en "advarsel" om hva man holder på med.

Takk!

Skrevet (endret)

Har selv hatt noen kollegaer som har hatt "utenom faglig"-interesse av meg. En av dem var jeg faktisk ganske betatt av, om jeg skal være ærlig. Klarte heldigvis å holde meg ved å tenke at "denne fyren er eldre, hvis jeg innleder noe til ham, kommer alle til å tro at jeg er her utelukkende på grunn av det".

Det beste du kan gjøre, er som andre sier, å unngå all form for unødvendig kontakt. Hvis han sier noe flørtende, IKKE svar lekent tilbake. Fortell gjerne at du har tenkt gjennom saken (dersom det er sånn at flørten er så åpenlys at den ikke kan misforstås) og si at du ikke ønsker å fortsette.

Forhold til en kollega fører bare til potensielle konflikter, sånn jeg ser det.

Endret av Diane
Skrevet
Takk for svarene, jeg vet godt at det dere sier er helt riktig.

Møter han ikke før i morgen. Men da tror jeg vi skal ta en ordentlig prat.

Jeg vil som sagt ikke være den som ødelegger noe for en familie, og da må jeg si fra om at sånn og sånn er det.

Og ja, jeg visste det jo innerst inne hele tiden, men så deilig å få en "bekreftelse" og en "advarsel" om hva man holder på med.

Takk!

Eller han leker med deg uten å tenke over konsekvenser for sin familie. Fordi han aldri har tenkt tanken at han skal gå fra kona. Du bare kom og gav selvbildet hans et boost han ikke har følt en stund fordi han er gift. Når man ikke er reflektert på slikt så tar man det til seg som en svamp og vil ha mer. Plutselig innbilder man seg at man lever i et dårlig ekteskap, og så har man et forhold på si. Kona blir et monster uten å vite om det engang.

Så mange kvinner som faller for menn på det viset. Og er like blinde som ham.

Skrevet
Jeg er kommet i den situasjon at jeg begynner å falle for en kollega. Vi jobber tett sammen hver dag, og tonen mellom oss har gått fra kollegial via vennlig og kameratslig til nå å være flørtete.

Jeg prøver å unngå å kommentere flørtete tilbake hvis han sier noe, samtidig kommer kommentarene bare automatisk, så det er vanskelig å "gå tilbake" til vennlig og kameratslig fra der vi er nå.

Siden dette er et problem så skjønte dere kanskje allerede at det her er flere inne i bildet. Han har kone og barn, en familie jeg ikke vil ødelegge, noe jeg har sagt til han også. Jeg har selv en samboer hvor ting går litt skakkt nå, kanskje det derfor er lettere for meg å bryte terskelen og flørte litt med kollegaen min.

Vi kommer til å måtte jobbe tett sammen i alle fall i 5-6 måneder til til et prosjekt er ferdigstilt.

Jeg vet det beste svaret dere kan komme med er "bare la vær med flørtinga tilbake" - men det er lettere sagt enn gjort.. Egentlig var det veldig godt å bare få det skrevet ned også..

du vet det finnes noen øvelser man kan gjøre for å hjelpe deg på veien til å ikke falle for han!

et eks: hver gang du starter å tenke tanker om han klyp deg selv til det gjør vondt. har hørt man skal ta fingerneglen innunder den andre neglen! ( det gjør vondt) det funker psykologisk hvis du gjør det hver gang du tenker på han...

pluss bare tenk på han som noe ekkelt forestill deg at han holder på med ALLe damer på hele jobbe;P

Skrevet

Du kan ikke hindre en forelskelse, men du kan velge hva du vil gjøre med den. I dette tilfellet bør du rett og slett gjøre ingenting. Spill skuespill og behandle mannen som enhver annen kollega inntil forelskelsen gir seg.

Alle forelskelser går nemlig over før eller senere så det gjelder bare å holde ut til den gir seg.

Skrevet

Dette var det jeg la mest merke til i det du skrev. Sansynligheten er veldig stor for at det er nettopp fordi det går litt skakt hjemme at dette har skjedd. Du må nok ta en avgjørelse om hvorvidt du vil holde fast på det du har, eller heller finne deg noe nytt. For det er ikke sikkert at kollegaen din hadde vært spennende i det hele tatt om du ikke hadde litt problemer på hjemmefronten. Vil du fortsette med samboeren din, så holder du fokus på ham. Bruk tid på å styrke forholdet og gå aktivt inn for å gjøre forholdet bedre. Jeg vil tro at interessen for kollegaen vil gå over av seg selv da. En forelskelse er en forelskelse og den går over med tiden. Jeg tror fåtallet går gjennom et langvarig forhold uten å oppleve tiltrekning til andre av noe slag, men du kan velge å ikke gjøre noe med tiltrekningen. Om det er nødvendig er det også lurt å sette foten ned for kollegaen din slik at han vet hvor landet ligger.

Skrevet

Mange mennesker er følelsesmennesker som lar seg styre av hjertet, hormoner og spenning. Du ser ut til å være en av disse. Det er ikke noe galt i dette til vanlig, men det er galg når plutselig følelsene er der for noen man ikke skal ha dem for.

Jeg er også litt som deg. Derfor har jeg lært meg litt hvordan jeg kan holde avstand. Det er lett for andre å si hold avstand, men når man har gått hele livet og handlet på grunnlag av sine følelser er dette såpass innlært at det ikke er en automatikk bak å handle på en annen måte

Et par tips:

Når jeg har vært betatt av andre har jeg passet på å ikke spørre særlig om deres privatliv feks, for å holde på den kollegiale avstanden. Det er normalt at man er litt personlige med kolleger, men det kan man ikke tillate når man er tiltukket av personen

Jeg har passet på å ikke holde blikket og bare si kjappt hei om morgenen helst uten å møte blikket. Ikke holde blikket på møter etc. Se mye ned i arbeidsmaterialet, ikke smil tilbake osv.

Jeg passer på at alt jeg sier omhandler jobben. Selv i lunchen om jeg ikke kan unngå personen vrir jeg samtalen inn på jobb. Kan man unngå personen finner man seg noen andre å sitte sammen med.

Ved jobbsamenhenger som fester/julebord etc bør man faktisk vurdere å ikke bli med om følelsene er veldig sterke. Ikke fordi man så lett kan gjøre noe galt, men fordi disse situasjonene ikke har den automatiske kollegiale avstanden og det er da lett at følelsene kan blomstre litt ekstra. Å snakke sammen på slike tilstelninger er ikke tillat.

Gjør man slike ting lenge nok vil den andre ganske kjappt slutte å flørte. Det er ikke hyggelig å bli avvist på en så klar måte som dette, så det er ganske effektivt. Da får ikke følelsene grobunn. Mye av kontakten mellom kolleger er uskylding, men den uslyldige kontakten i slike tilfeller som dette har en undertone og derfor må den unngås fullstendig.

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

jeg ville ikke tatt inn reelle følelser inn i denne diskusjonen.

om jeg så var hodestups forelsket hadde jeg ikke fortalt dette.

dersom jeg hadde måtte ta samtalen hadde jeg sagt at jeg beklaget min oppførsel, og at jeg ikke hadde tenkt over det før det hadde gått litt langt.

jeg hadde vært veldig klar på at jeg ikke ønsket å diskutere eventuelle følelser mellom oss(dersom han tar det opp), fordi det er uaktuelt uansett.

samtidig hadde jeg nok også passet på at samtalen ikke ble for seriøs, for da kan man jo iallefall late som om dette ikke har vært av stor betydning - og lettere unngå samtale om følelser.

etter dette hadde jeg konsekvent kun møtt ham i åpne landskap, booket møterom hvor det er innsyn(om mulig) dersom man må møtes alene, passet på å ordne lunchplaner med andre med jevne mellomrom(så man ikke alltid sitter alene eller sammen), ikke satt meg rett ved siden av ham i møter, ikke lukket døren til kontoret etc.

rett og slett lagt opp til at det skal bli vanskelig å flørte.

Skrevet

Hold deg til det faglige og vær mer kjølig mot ham. Tenk på at han har en familie og at det er hos dem han hører hjemme. Fokuser på det forholdet du selv er i og finn ut hvordan du kan gjøre det bedre.

Jeg har selv vært betatt av et par kollegaer som jeg jobbet tett sammen med og han ene flørtet helt åpenlyst med meg og jeg var sikker på at han bare var sjenert og ikke turde å gjøre noe mer. Så fikk jeg plutselig en dag vite at han hadde dame, da ble jeg helt stum... Noen liker å flørte for å krydre hverdagen og få bekreftelse på at de er attraktive. Se opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...