Gå til innhold

Hvor finner jeg lavkarbo/høyt fettinnhold oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for slutte totalt med sukker, og spise mat med lite karbohydrater, dvs kutter ut brød, ris, pasta og potet (+ kaker og godterier, brus).

Det virker jo ikke så vanskelig egentlig? Mye gode middagsretter med rent kjøtt, fisk, egg, belgfrukter, grønnsaker...

Men de andre måltidene: trenger oppskrifter på alternative frokostretter, lunsjer, mellommåltider og kveldsmat. Er heldigvis glad i egg, nøtter og bær, men bør vel variere litt?

I forhold til trening: har gått over til styrketrening på senter, gruppetren.timer, synes allerede nå jeg er blitt strammere i fisken. Kostomleggingen har vl ikke betydning i forhold til treningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kutte ned på usunn mat og lett fordøyelige karbohydrater er supert, men det er ingen med nok forståelse for ernøering og trening som vil anbefale deg å kutte ned så drastisk på stivelsesprodukter. CHO (karbohydrater), fett og protein er de tre makronutrientene som utgjør vårt kosthold.

Kroppen vår har brukt ca 200 000 år på å venne seg til kosthold som bør bestå av ca 55-60 % CHO, ca 20 % fett (hvorav over 90 % av disse er umettet/flerumettede fettsyrer) og 15-20 % protein. Dette er veldig generelle retningslinjer, og det blir mer hensiktsmessig å tenke gram per kg kroppsvekt, spesielt hvis man er idrettsutøver eller trener mer enn tre-fire ganger per uke. En gjennomsnittlig 70 kg person som er normalt fysisk aktiv bør innta 5-7 gram CHO per kg lorppsvekt, mens dette hos en idrettsutøver stiger til 8-12 gram per kg.

Jeg fatter ennå ikke at folk tror på at en lavkarbodiett a la Atkins virker, da den har lite kred som en langvarig effektiv diett (samtlige longitudinale forsøk viser at ingen av forsøkspersonene klarer å beholde vekten i mer enn 12-24 mnd)og at effekten på appetitt, fordøyelse og blodprofiler (triglyceridnivå) er lite positiv på lang sikt. Ukebladene og div "helsemagasin" har derimot ikke tenkt å få med seg dette.....

Det du bør tenke på kostholdsmessig er KVALITETEN på og TYPE CHO som du spiser, og ikke nødvendigvis mengde. Gå heller for fullkornspasta, helgryn, villris, brunris, quinoa, couscous når du lager mat. Også mengden prosessering av maten spiller en viktig rolle her. Jo mer stivelseskornene er blitt behandler, og mindre "naturlig" råvaren er, jo mindre fiber og næringsstoffer får du ut av maten. Skal du spise poteter så behold alltid skallet på, og bak gjerne poteten. Evt bytt ut med søtpotet, som har et mye høyere fiberinnhold, og som blir svært sunne "snacks" hvis man kutter dem opp i båter som kan stekes i litt olje og krydder i ovnen.

Spis masse frukt og grønt, men her også, ikke skrell med mindre det er nødvendig, og utnytt alt det gode som kommer fra nøtter, mandler og tørka frukt.

Det er ikke CHO som er den store stygge (selv om media og visse mennesker som profiterer masse på dette prøver å overbevise oss), men det er TYPEN CHO vi stapper i oss som er feil. Polert, hvit ris, potetgull, vanlig pasta, fint kveitemjøl og en god dose sukker i alt er problemet (sammen med en helt forkastelig nedgang i folks aktivitetsnivå).

Skrevet

Lavkarbo.no. Her er mye bra oppskrifter!

Ellers sier jeg meg enig med Bergans. Det viktigste er å kutte på raske karbohydrater, spise variert, mer grønt og bevege seg mer! Og det skal jeg love deg er en kur som er mye lettere å følge ;)

Skrevet

Men jeg har lest litt på nettet av Dag Viljen Poleszynski, han sier jo at man bør ete masse fett og kutte ut karbohydrater. Hvis jeg går over til smør istedet for margarin, h-melk og fløte i stedet for skummetmelk osv, nøtter til måltidene, og samtidig spiser karbohydrater, så blir det jo helt feil? Poenget med lite karbohydrater er jo å holde insulinnivået nede slik at kroppen forbrenner fett i stedet for å lagre det? Hvis man spiser både karbohydrater og fett, vil jo insulinet gå opp og kroppen har plutselig masse mer mett å lagre opp....??

Har jeg forstått helt feil?

Skrevet

Hvis man er aktiv med trim og så kutter ut alt så opplever mange en slapp treningsinnsats. Karbohydrater også viktig for energi under trening, tenk f.eks på styrketrening.

Jeg har tidligere testet Atkins, herregud jeg følte at kroppens yteevne gikk ned 10 hakk.

Nå spiser jeg litt av alt og kutter ikke ut noe som helst, og det går som et skudd. Vær forsiktig! =)

Skrevet
Men jeg har lest litt på nettet av Dag Viljen Poleszynski, han sier jo at man bør ete masse fett og kutte ut karbohydrater. Hvis jeg går over til smør istedet for margarin, h-melk og fløte i stedet for skummetmelk osv, nøtter til måltidene, og samtidig spiser karbohydrater, så blir det jo helt feil? Poenget med lite karbohydrater er jo å holde insulinnivået nede slik at kroppen forbrenner fett i stedet for å lagre det? Hvis man spiser både karbohydrater og fett, vil jo insulinet gå opp og kroppen har plutselig masse mer mett å lagre opp....??

Har jeg forstått helt feil?

Ja, han er da helt i bakevja av hva mange år med seriøs ernæringsforskning og grunnleggende fysiologi lett kan bevise.

Å spise store mengder fett vil få magen din til å gå helt i stampe, appetitten din vil reduseres både pga fettes høyere satieringsevne samt drastisk nedgnag i utvalg av mat du kan spise, blodprofilen din vil endre seg negativt med potensilet sykdomsframkallende bivrikninger.

Insulinnivå bestemmes av hva slags typer karohydrater du spiser, det er ikke mer hokus pokus enn det. Legg vekk søtsaker, godis, potetgull, all ferdigmat (pizza, fastfood, søppelmat og andre helfabrikata), vanlig pasta, hvit ris, fint brød, kjeks, og fram med helgryn, havregryn, kli, rug, fullkornshvete- og pasta, brun ris, vill ris, søtpoteter, kålrot, quinoa, couscous, andre rotfrukter, tørka frukt i alle varianter, masse frukt og grønt. Fiberinnhold og treningsstatus er det som senker insulinkonsentrasjoner, bedrer musklenes evne til å nyttiggjøre seg av glukose, omfordeler fettdepoter slik at de lettere kan brukes under trening, bedrer hjertelungekapasitet, får magen til å fungere, sikrer opptak av alle viktige næringsstoffer og lista er endeløs. Ingen diett i hele verden gir deg så mye som det å spise fornuftig med masse fiber og det å trene så mye du kan.

Inntak av fett har aldri hjulpet til å forbrenne noe mer av noe som helst, og det har det aldri muligheten til heller. Fett er ikke magisk. Men ved å sulte kroppen for karbohydrater, så vil kroppens lagre av glykogen (som er lagringsformen av glukose, hovedsaklig i lever og muskler) synke til farlig lave nivåer. Glykogen (kjapt wiki-søk e.l gir deg info om dette) er det kroppen "lever" av mens i sover, og er det musklene bruker hver gang vi trener. Og i bedre form du er, jo mer glykogen lagres jo bedre utnyttes den, og kroppen vil i tillegg lagre mer fett rett i nærheten av mitokondriene (kraftstasjonene) i tilfelle treningen er hard, langvarigo g du trenger litt ekstra.

Glykogen lagrer også et bestemt antall gram vann per gram glykogen (grunnet molekylets struktur og polaritet). Lave inntak av karbohydrater gjør at kroppen tærer på glykogenlagre, og sammen med dette forsvinner vannet også. Det er dette vekttapet de første ukene som får alle til å tro at Atkins og lignende lavkarbodietter fungerer, mens det man gjør er å frata kroppen for noe den bør og må ha. Når da folk sklir tilbake og inntar mer karbo, så er kroppen så sulten på karbo som kan lagres som glykogen, at den tar til seg alt den kan. Vekt går opp og alle legger skylda på karbo, når det er menneskers manglende fortståelse for hvordan kroppen og fordøyelsen fungerer optimalt har skylda. Karbo bør utgjøre ca 55 % av det daglige matinntaket ditt, men det er opp til deg hva slags type karbo du spiser. Inntak av fett bør ikke overstige 20-25 %, og 90 % av disse bør bestå av umettede/flerumettede fettsyrer.

Med mindre du i flere hundre år har tilpasset deg et liv i Arktis hvor seler er hovedingrediensen og en husky er din beste venn, så vil ingen med hodet i behold og en smule utdannelse anbefale noen det som herr Dag mener er sannheten.

Skrevet

Ok.

Men da mener du at det som gjelder, er å spise mat med såkalt lav glykemisk indeks, slik som Fedon Lindberg anbefaler? Bør jeg kjøpe kokeboka til Fedon? Erstatte sukker med sukrose eller andre søtningsmidler?

Siste spørsmål: ut fra det du skriver, virker det som det er lite gunstig å gå over til helmelk, fløte, meierismør, stekt egg og bacon til frokost? Da er det vel lurest å holde seg til lettvarianter av meieriprodukter, og begrense stekt bacon osv til en sjeldenhet?

TS

Skrevet
Med mindre du i flere hundre år har tilpasset deg et liv i Arktis hvor seler er hovedingrediensen og en husky er din beste venn, så vil ingen med hodet i behold og en smule utdannelse anbefale noen det som herr Dag mener er sannheten.

Mennesket har vært på jorda i noen millioner år - ikke bare i noen hundre år. Sukker er en moderne oppfinnelse. Steinalderdietten er best tilpasset menneskets kropp. Dette gjelder enten man lever i nordområder eller sydområder.

Skrevet
Mennesket har vært på jorda i noen millioner år - ikke bare i noen hundre år. Sukker er en moderne oppfinnelse. Steinalderdietten er best tilpasset menneskets kropp. Dette gjelder enten man lever i nordområder eller sydområder.

Nei, dette er ikke riktig.

Og nøkkelen til enhver suksessfull "diett" er fornuft, variasjon, balanse, litt viten om mat og fordøyelse, og selvsagt fysisk trening så ofte som mulig. Med mindre noen er morbid overvektig eller undervektig, så er enhver form for ekstremisme i matveien et dårlig tegn.

Raw food diet (steinalderdietten) er ikke det menensket bør leve av idag, men det var hva som fikk menneskeheten til å overleve en god del tusen år siden. Idag medfører langvarig konsumpsjon av rå mat en dental erosjon, store vekttap, feilernæring, tap av appetitt, amenorrhea (tap av menstruasjon), for å nevne noe.

" Conclusions: The consumption of a raw food diet is associated with a high loss of body weight. Since many raw food dieters exhibited underweight and amenorrhea, a very strict raw food diet cannot be recommended on a long-term basis."

Kilde: http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223977

Til TS: Jeg synes ikke du skal forholde deg til noen diett, men tenke fornuftig, lese endel om mat og ikke minst litt om nedbrytning av nøringsstoffer og opptak. De beste kildene for dette er oppslagsverk, bøker o.l. og ikke nettsider, da de som regel peiler deg enn på en eller annen info/promoside for et produkt/en metode.

Hvis noen skulle følges i det hele tat så haddde jeg helt litt mer mot Roede-gjengen, for der tenkes det ihvertfall litt helhetlig og balansert i matveien, men det er for lite fokus på trening igjen. Fedon har noen poeng, men det han har burde ha fokusert mer på er ikke bare GI, men mer GL. Disse to konseptene sammen vil kunne geleide deg til mat som er sunn, har masse fiber, er lett anvendelig og tilgjengelig, samt at matvarene opprettholder muligheten til å variere. Men det krever litt kunnskap, og man må sette seg inn i ting, Og da blir det for den jevne mann i gata litt teknisk. Mat skal være nytelse, være inspirerende og man skal kunne leke seg med den. Igjen, kast vekk dietter, vekt og kaloritelling, og spis sunt og med ås mye helkorn, fullkorn, F&G som mulig, og VÆR FYSISK AKTIV! Gjør situps i reklamepauser, knip sammen rumpa når du kjører, gjør tåhev når du pusser tenner, bli med på topptur i Trollheimen istedenfor å kaste vekk tid og penger på by`n, bruk beina til og fra det meste. Med sunn mat og måtehold så vil kroppen bli en glad kropp, en sunn kropp. Målet bør aldri være sylfide, men veltrent, sterk og sunn. Det verste jeg ser er jenter som ikke kan løfte mer enn et par kg med vekter. Skikkelig patetisk!

PS! GI forteller deg kun hvor fort glukose på plasmanivå stiger og synker (dvs blodsukkeret), sammenlignet med en testmat (som er ren glukose). Et produkt som har høy GI vil da bestå av større mengder rent glukose. Coco pops og lucozade er gode eksempler på dette. Likevel så har også mengden av rene karbohydrater masse å si. Det vil si at du kan unne deg litt av noe med høy GI, men mer av det med lavere GI.

Skrevet (endret)

Eh.. Steinalderdiett og Raw Food-diett er to forskjellige ting! :klaske: Se denne tråden for mer info om Steinalderkosthold, bergans, - for du aner tydeligvis ikke hva du snakker om.. :kjefte:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=194322

Raw food-diett vil jeg ikke anbefale noen, men steinalderkosthold har ingen ting med rå mat å gjøre, derimot handler det om å spise skikkelig, ren mat, laget fra bunnen, og selvfølgelig trene.. Variert, næringsrikt og riktig.

Blir alvorlig provosert når folk gir seg ut for å være eksperter og har så lite peiling.. :nei:

Endret av MarilynM
Skrevet
Eh.. Steinalderdiett og Raw Food-diett er to forskjellige ting! :klaske: Se denne tråden for mer info om Steinalderkosthold, bergans, - for du aner tydeligvis ikke hva du snakker om.. :kjefte:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=194322

Raw food-diett vil jeg ikke anbefale noen, men steinalderkosthold har ingen ting med rå mat å gjøre, derimot handler det om å spise skikkelig, ren mat, laget fra bunnen, og selvfølgelig trene.. Variert, næringsrikt og riktig.

Blir alvorlig provosert når folk gir seg ut for å være eksperter og har så lite peiling.. :nei:

Hehe, godt å vite at fem år med universitetsstduier innen idrettsfysiologi og ernæring ved et britisk universitet har garantert min lille peiling :fnise: Men, er glad jeg, for å svelge kameler og ta feil gjør jeg hver dag, og kan hende jeg kan få ekspertise innen det en dag!

Jeg skulle selvsagt ha differensiert dette bedre, ved å henvise til paleolitisk diett istedenfor, beskrevet mer forskjellen istedenfor å sette likhetstegn og beklager dette. Paleolitisk diett består av mer preparert mat, helt riktig, men begge dietter konsentrerer seg om mat som er så lite preparert, og utelukker stort sett de samme næringsstoffene (melkeprodukter, korn, oljer, legumer). Infeksjonsrisikoen er betraktelig forskjellig, det samme med dental erosjon.

Likevel, hvis du ser bort fra ingredienslistene, så er dagens anbefalinger, om det er fra WHO, ACSM, norske bønder eller ernæringsfysiologer, veldig likt det som paleolitiske forkjempere hevder er deres oppfinnelse av hjulet. Masse fiber i form av F&G, gode proteinkilder med hovevekt på fjærkre og fisk, naturlige råvarer uten tilsetningsstoffer, kutt ut salt og bruk krydderurter/planter.....jeg har lest om det et sted, og tor det skal vøre bra for stabile glukosekonsentrasjoner, blodlipidprofiler, metthetsfølelse og ikke minst short chain fatty acid (SCFA)-produksjon i tykktarm.

Skrevet
Siste spørsmål: ut fra det du skriver, virker det som det er lite gunstig å gå over til helmelk, fløte, meierismør, stekt egg og bacon til frokost? Da er det vel lurest å holde seg til lettvarianter av meieriprodukter, og begrense stekt bacon osv til en sjeldenhet?

TS

dytter denne...

Skrevet (endret)

Jeg skjønner fint lite av hva bergans snakker om, men kan dele min egen erfaring. Jeg forsøkte en gang en vektreduksjon ved hjelp av lavkarbo, lå på rundt 20-30 gram i døgnet. Gikk greit ned i vekt, men utholdenheten min var omtrent fraværende. Jeg klarte ærlig talt ikke gå 3 km engang.

Jeg begynte å spise mer karbo, men spiser fremdeles ikke noe særlig brød, ris eller pasta, og om jeg gjør det velger jeg de groveste variantene. Og går helt fint 3 km, selv om jeg veier mer enn jeg gjorde under lavkarboforsøket og i praksis er mye mer utrent. Den ukentlige vektreduksjonen min er også den samme som under lavkarboforsøket.

Så basert på det, vil jeg ikke anbefale lavkarbo om man trener. La dessuten merke til at ekstremt få av brukerne på forumet til lavkarbo.no trente, de fleste var lykkelige over å kunne gå ned i vekt uten å trene, noe som selvsagt er helt fair, men om jeg ikke skal klare å gå 3 km engang er hele poenget med vektreduksjonen i bunn og grunn borte for min del.

Endret av Draum
Skrevet

Nei, å øke inntaket av mat som innholder mye mettet fett er ikke noe særlig, spesielt mtp på helsen din.

Denne type mat vil påvirke blodlipidprofilen din i svært uheldig retning. Dette vil si et overskudd av LDl, VLDL og chylomikroner som et resultat av det mettede fettet legger seg som seige lag i arterier og rundt om i organer. Grad av åreforkalkning (arteriosklerose) har direkte sammenheng med hvor mye mettet fett det spises og hvor aktiv man er, som igjen predisponerer for hjertekarsykdom og det som verre er.

Hold deg til skummet eller lettmelk, og bruk ellers fløte og smør når gode kaker og bakst skal lages. Da er alt lov :)

Egg er super mat, bare varier hvordan du spiser dem, og bruk en god non-stick/teflonpanne når du steker dem. Mindre søl og mindre fett. Det samme med bacon, noe jeg og samboer synes er kjempegodt. Med mindre vi har vært på fjelltur eller skal trene endel, så pleier jeg å klippe av den verste fettranda, men ellers nyte smaken. Vær heller litt obs på inntak av røkte produkter og begrens inntak av store mengder rødt kjøtt (anbefalt inntak er rødt kjøtt 2-3 ganger i uka, resten kvitt kjøtt og fisk).

Skrevet

Jeg tror at energinivå på et lavkarbokosthold vil variere fra person til person. Da jeg fulgte ketolysekuren i høst hadde jeg merkbart mer energi enn tidligere, og jeg trente like hardt som før uten problemer. Da jeg av ulike grunner sluttet med lavkarbokostholdet sank energinivået betraktelig.

Jeg kan ikke vise til noen dokumentasjon, annet enn hva jeg selv har følt på kroppen.

Skrevet
Jeg tror at energinivå på et lavkarbokosthold vil variere fra person til person. Da jeg fulgte ketolysekuren i høst hadde jeg merkbart mer energi enn tidligere, og jeg trente like hardt som før uten problemer. Da jeg av ulike grunner sluttet med lavkarbokostholdet sank energinivået betraktelig.

Jeg kan ikke vise til noen dokumentasjon, annet enn hva jeg selv har følt på kroppen.

Men hadde du da karbohydratinntaket på et absolutt minimum, eller spiste du grove kornprodukter etc?

Gikk du opp i vekt når du sluttet?

Skrevet
Nei, å øke inntaket av mat som innholder mye mettet fett er ikke noe særlig, spesielt mtp på helsen din.

Denne type mat vil påvirke blodlipidprofilen din i svært uheldig retning. Dette vil si et overskudd av LDl, VLDL og chylomikroner som et resultat av det mettede fettet legger seg som seige lag i arterier og rundt om i organer. Grad av åreforkalkning (arteriosklerose) har direkte sammenheng med hvor mye mettet fett det spises og hvor aktiv man er, som igjen predisponerer for hjertekarsykdom og det som verre er.

Hold deg til skummet eller lettmelk, og bruk ellers fløte og smør når gode kaker og bakst skal lages. Da er alt lov :)

Egg er super mat, bare varier hvordan du spiser dem, og bruk en god non-stick/teflonpanne når du steker dem. Mindre søl og mindre fett. Det samme med bacon, noe jeg og samboer synes er kjempegodt. Med mindre vi har vært på fjelltur eller skal trene endel, så pleier jeg å klippe av den verste fettranda, men ellers nyte smaken. Vær heller litt obs på inntak av røkte produkter og begrens inntak av store mengder rødt kjøtt (anbefalt inntak er rødt kjøtt 2-3 ganger i uka, resten kvitt kjøtt og fisk).

Takk for svar:)

Jeg er ikke glad i fisk. Er det ok å erstatte fiskemåltidene med retter som inneholder bønner, linser,erter? Jeg spiser litt valnøtter og tar omegaolje eller tran .

TS

Skrevet
Takk for svar:)

Jeg er ikke glad i fisk. Er det ok å erstatte fiskemåltidene med retter som inneholder bønner, linser,erter? Jeg spiser litt valnøtter og tar omegaolje eller tran .

TS

Bønner og linser er helt suveren mat, og er veldig sunne matvarer. Masse fiber og en god del protein (mtp at det er planteprodukter). Det du mangler litt er essensielle fettsyrer, noe som man spesielt får i seg via fet fisk (makrell, ørret, laks, ansjos, tunfisk). Dette kan kompenseres for ved å ta kapsler/tilskudd, som jeg ser at du gjør.

Likevel så er det masse annet snadder i fiks, og deter en ypperlig proteinkilde. Et alternativ kan være å kamuflere fisken litt i enklete retter, som f.eks å marinere fisken i teryaki eller annen asiatiskinspirert marinade. Da vil dette gi masse smak, og man tenker ikke på fisken som "fisk". Et annet tips er å dekke fiskestykket med en heimelaget pesto, og så ovsnbake dette. Kok opp villris og en frisk agurksalat så har man et herremåltid! Pesto inneholder i tillegg masse gode fettsyrer (fra pinjekjernene), og er en super måte å få i seg både fiber, protein og umettet fett.

Som snacks så er en nøtteblanding med rosiner, tørka tranebær, aprikos, annet snadder (og kanskje litt oppkutta nørk sjokolade) et veldig godt alternativ, og det gir en god metthetsfølelse som varer til neste hovedmåltid. Det stabiliserer også blodsukkeret, som kan vare til neste hovedmåltid. Er også flott å knaske på etter en treningsøkt.

Skrevet
Men hadde du da karbohydratinntaket på et absolutt minimum, eller spiste du grove kornprodukter etc?

Gikk du opp i vekt når du sluttet?

Jeg fulgte ketolysekuren, og var ikke over 15g karbohydrater på en dag.

Jeg gikk opp vannvekt da jeg sluttet (dette ble målt på treningssenteret, sjekket fettprosent osv), og så har jeg lagt på meg i julen.. :ler: Men nå har jeg forsåvidt begynt igjen, og syns det fungerer glimrende.

Skrevet

Tror bare man må finne det som passer for en selv. Jeg har og prøvd ketolysekuren, fulgte den veldig næye, jeg ble skikkelig sliten og gikk opp 400g hver uke, gikk ned 1,5 kg første uka da, men etter det var det bare opp i vekt.

Nå trener jeg en del og spiser litt lavkarbo. Jeg spiser fullkornsknekkebrød med proteinrikt pålegg, jeg spiser havregryn med frø og yoghurt, til middag blir det grønnsaker med kjøtt/kylling/fisk. Ofte er kveldsamt rester av middag, ellers blir det en salat til lunsj eller lignende. Spiser ca 2 frukt om dagen.

Så jeg spiser jo mindre karbohydrater, men ser jo att jeg faktisk trenger karbohydrater før trening, skal jeg ut på en lang sykkeltur må jeg ha i meg karbohydrater først og det blir ofte havregryn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...