Gå til innhold

Julegaver til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært samboer i 10 år. Min samboer har 3 barn og jeg har ett.

I alle år har min familie gitt min samboers barn julegaver, og mitt barn har fått julegaver av min samboers familie. I år fikk ikke mitt barn noen julegaver fra samboers familie. Jeg ble skikkelig såret og lei meg. Min samboer gjorde ingenting med det. Han lurte på hva han skulle gjort. Hadde det vært meg, ville jeg tatt det opp med familien med en gang. Overreagerer jeg, eller er jeg urettferdig når jeg sier at han burde tatt det opp med en gang? Hva synes du jeg burde eller kan gjøre med saken....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Jeg ville nok ikke tatt det opp på selv juledagene, men ventet til jula hadde roet seg, og tatt frem temaet. Litt greit å vite om det er dette du kan forvente deg fremover også, eller om det bare var en glipp. Synes det er lurt å ha avtaler seg imellom, spsielt når det er barn inn i bilde. Ta opp temate på en ordentlig nysjerrig ydmyk måte...

Gjest Spinell
Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt?

Noen slutter jo å gi gaver etter en viss alder. Kan det være årsaken?

Skrevet
Hvor gammelt er barnet ditt?

Noen slutter jo å gi gaver etter en viss alder. Kan det være årsaken?

Han er 16 år, avtalen er at vi skal gi gaver til de er 18 år.

Skrevet
Jeg ville nok ikke tatt det opp på selv juledagene, men ventet til jula hadde roet seg, og tatt frem temaet. Litt greit å vite om det er dette du kan forvente deg fremover også, eller om det bare var en glipp. Synes det er lurt å ha avtaler seg imellom, spsielt når det er barn inn i bilde. Ta opp temate på en ordentlig nysjerrig ydmyk måte...

Vi har avtale om å gi gaver til barna er 18 år. Det har min familie gjort, og det vil de fortsette å gjøre uavhengig om hva min samboers familie velger. Takk for fint råd, jeg skal forsøke å gjøre det når jeg er litt roligere. Jeg trodde ingen av barna hadde fått gaver, før jeg plutselig fikk se konvoluttene som min samboers barn hadde fått.

Skrevet

Jeg vet at mange slutter å gi julegaver etter at barnet er konfirmert.

Jeg har ikke fått julegave fra min tante og onkel på farssiden, siden de bare gir til egne barn etter konfirmasjonsalder.

Man kan nesten ikke avtale hvor lenge man skal gi julegaver, det må være opp til hver enkelt å bestemme.

Gjest Smaragd
Skrevet

V har også hatt konfirmasjonen som julegaveslutt på andre enn egne barn. Mine foreldre sluttet å gi til mine søskenbarn etter de var konfirmert.

Kanskje der er det hans familie er vandt med også?

Skrevet
Jeg vet at mange slutter å gi julegaver etter at barnet er konfirmert.

Jeg har ikke fått julegave fra min tante og onkel på farssiden, siden de bare gir til egne barn etter konfirmasjonsalder.

Man kan nesten ikke avtale hvor lenge man skal gi julegaver, det må være opp til hver enkelt å bestemme.

Men dersom det hadde vært tilfelle, burde han ikke fått i fjor heller. Hovedproblemet glemte jeg å ta med i første teksten. De andre barna fikk, de er både eldre og yngre en mitt barn. Er det riktig synes du?

Gjest gjest12
Skrevet
Men dersom det hadde vært tilfelle, burde han ikke fått i fjor heller. Hovedproblemet glemte jeg å ta med i første teksten. De andre barna fikk, de er både eldre og yngre en mitt barn. Er det riktig synes du?

Det synes veldig urettferdig at din samboers barn får gaver, men ikke ditt. skjønner at dette føles trist og leit. Ingen vil at barna skal bli satt utenfor. Din samboer burde tatt opp dette umiddelbart med sin familie. Gi barnet ditt gaver fra de, som du selv bestemmer hva skal være, i deres navn. Da blir det en viss rettferdighet i dette. Ta også opp problemet neste gang dere treffes.

Skrevet
Det synes veldig urettferdig at din samboers barn får gaver, men ikke ditt. skjønner at dette føles trist og leit. Ingen vil at barna skal bli satt utenfor. Din samboer burde tatt opp dette umiddelbart med sin familie. Gi barnet ditt gaver fra de, som du selv bestemmer hva skal være, i deres navn. Da blir det en viss rettferdighet i dette. Ta også opp problemet neste gang dere treffes.

Jeg hadde også reagert. Særlig når du sier at de barna som fikk er både eldre og yngre, og at det altså da ikke ligger noen "aldersgrense" til grunn...

Skrevet

Hvem er samboersfamilie?

Søsken eller foreldre?

Jeg vil tro om det er foreldrene så vil dem fortsette å gi julegaver så lenge dem lever.

Skrevet

Hei!

Vi har det slik.

Min manns barn får gaver fra mine foreldre og 3 søsken og det kommer dem til å få frem til og med 15 årsdagen.

Mine barn får gaver fra foreldrene til min menn.

Fra 1 av hans brødre klær eller leker.

Fra 1 av hans brødre m/fam sjokolade eller lignende.

Fra 2 av hans brødre m/fam får dem ingen ting.

Våres felles får fra alle sammen også fra mine barns besteforeldre.

Gjest faerytale
Skrevet

Mannen din bær absolutt ta det opp med sin familie! Stefamilien min har også alltid vært sånn, men stepappa tok det opp med dem og sa at da kunne de like så godt slutte å gi oss alle gaver! Vi er trossalt søsken selv om vi ikke har helt samme mamma og pappa ;) Etter det har vi alle sammen fått gaver :) (men ikke for samme summen da)

Skrevet
Hvem er samboersfamilie?

Søsken eller foreldre?

Jeg vil tro om det er foreldrene så vil dem fortsette å gi julegaver så lenge dem lever.

Min samboers mor, og hans bror og søster med familie.

Skrevet
Hei!

Vi har det slik.

Min manns barn får gaver fra mine foreldre og 3 søsken og det kommer dem til å få frem til og med 15 årsdagen.

Mine barn får gaver fra foreldrene til min menn.

Fra 1 av hans brødre klær eller leker.

Fra 1 av hans brødre m/fam sjokolade eller lignende.

Fra 2 av hans brødre m/fam får dem ingen ting.

Våres felles får fra alle sammen også fra mine barns besteforeldre.

Har det alltid vært sånn? Det jeg reagerte på er at det plutselig ikke kom noen gaver, enda vi har sittet sammen og avtalt hvordan vi skulle gjøre dette.

Skrevet
Mannen din bær absolutt ta det opp med sin familie! Stefamilien min har også alltid vært sånn, men stepappa tok det opp med dem og sa at da kunne de like så godt slutte å gi oss alle gaver! Vi er trossalt søsken selv om vi ikke har helt samme mamma og pappa ;) Etter det har vi alle sammen fått gaver :) (men ikke for samme summen da)

Åhh... så deilig at det endelig er noen som vet hvordan det kjennes. Dette er akkurat hva jeg ønsker at samboeren min gjør. Så dumt at voksne mennesker vil gjøre forskjell på barn. Kan de ikke heller kjøpe litt billigere gaver, men for samme sum, til alle?? Nå er han riktignok 16 år, og ikke noe barn lenger, men han vet at avtalen er 18 år.

Skrevet
Jeg hadde også reagert. Særlig når du sier at de barna som fikk er både eldre og yngre, og at det altså da ikke ligger noen "aldersgrense" til grunn...

Tusen takk for forståelsen. Jeg trodde at det bare var meg som reagerte så veldig på dette.. Egentlig er det bare forferdelig trist synes jeg.

Skrevet

Avhenger ikke dette av hvor godt familiene kjenner barna da?

Min samboers barn er en viktig del av livet mitt, og for meg er det en selvfølge at de får like mange og store gaver som egne barn. Men min familie gir ikke gaver i det hele tatt til samboerens barn, fordi de ikke har noen direkte kontakt. (Familien min bor langt unna)Det er det ingen som reagerer på, tror jeg.

Skrevet
Har det alltid vært sånn? Det jeg reagerte på er at det plutselig ikke kom noen gaver, enda vi har sittet sammen og avtalt hvordan vi skulle gjøre dette.

Hva ble sagt når dere og familien til samboeren din satt å avtalte dette?

Syns det virker litt rart å sette seg ned å lage avtaler om slik. Hver familie gjør som det passer seg. Her slutter vi når ungene er konfirmert. Det vil si at det året de fyller 16 år får de ingen julegaver av sine tanter og onkler. Veldig mange har den "grensen".

Du kan ikke forvente at din samboers familie skal behandle alle ungene likt hele tiden.

Skrevet
Hva ble sagt når dere og familien til samboeren din satt å avtalte dette?

Syns det virker litt rart å sette seg ned å lage avtaler om slik. Hver familie gjør som det passer seg. Her slutter vi når ungene er konfirmert. Det vil si at det året de fyller 16 år får de ingen julegaver av sine tanter og onkler. Veldig mange har den "grensen".

Du kan ikke forvente at din samboers familie skal behandle alle ungene likt hele tiden.

Jeg ville ikke forventet samme sum som barna fra samboerens familie får.

Men at de gir en liten gave sålenge han er under atten ville jeg regnet med.

Ellers ville jeg spurt mannen min om han ikke kunne nevne det for dem. Det er tross alt et barn det er snakk om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...