Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #21 Del Skrevet 1. september 2003 .....damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. Helloooo!!!! This is your wake-up call!!!!! Velkommen til virkelighetens verden da du..... Bondestas????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
verene Skrevet 1. september 2003 #22 Del Skrevet 1. september 2003 Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. Nå ble jeg innmari nysgjerrig på hva du legger i begrepet "internasjonal standard"? Og når ble en nasjonal, tradisjonell festdrakt en uting i "internasjonal" sammenheng? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zala Skrevet 1. september 2003 #23 Del Skrevet 1. september 2003 Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. I samtlige av de stilige bryllupene med internasjonal standard og dresskode: smoking (ikke bare mørk dress), som jeg har vært gjest i, har det vært flere med bunad. Ingen av disse har vært arrangert på grendehus, men i flotte og dyre lokaler i Oslo vest eller Bærum. Bunad er et gallaantrekk og det at du tenker på det som bondestas sier vel mer om dine kunnskaper om kotyme og skikk og bruk og din erfaring med stilige bryllup enn noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 1. september 2003 #24 Del Skrevet 1. september 2003 Bunad er et festplagg - i aller høyeste grad! Om dere liker bunad eller ei er vel ikke så viktig - du kan ikke akkurat foreta sensur på vanlige kjoler heller? Synes bunad kan være veldig fint, jeg. Har selv en NYDELIG bunad fra Øst-Telemark (raudtrøyestakk m/ rankemønster), som jeg bruker på f.eks. 17. mai. For meg er det mer naturlig å bruke en flott kjole i bryllup enn bunaden min (selv om jeg selvfølgelig vet er korrekt antrekk uansett anledning sånn rent teknisk sett). Tror ikke jeg kommer til å be gjestene mine droppe bunad (har dog sagt til mamma at jeg har lyst til å se henne i en fin kjole), men ville rett og slett høre hvordan dette kunne løses i så fall. Dog er det jo artig å se hva slags brannfakkel dette tydeligvis var da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 1. september 2003 #25 Del Skrevet 1. september 2003 Bunad er et festplagg - i aller høyeste grad! Om dere liker bunad eller ei er vel ikke så viktig - du kan ikke akkurat foreta sensur på vanlige kjoler heller? Synes bunad kan være veldig fint, jeg. Har selv en NYDELIG bunad fra Øst-Telemark (raudtrøyestakk m/ rankemønster), som jeg bruker på f.eks. 17. mai. For meg er det mer naturlig å bruke en flott kjole i bryllup enn bunaden min (selv om jeg selvfølgelig vet er korrekt antrekk uansett anledning sånn rent teknisk sett). Tror ikke jeg kommer til å be gjestene mine droppe bunad (har dog sagt til mamma at jeg har lyst til å se henne i en fin kjole), men ville rett og slett høre hvordan dette kunne løses i så fall. Dog er det jo artig å se hva slags brannfakkel dette tydeligvis var da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 1. september 2003 #26 Del Skrevet 1. september 2003 Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. Personlig er jeg enig med deg. Jeg synes ikke bunad er pent - overhode. Jeg fatter ikke at folk vil kjøpe det og jeg fatter ikke at folk vil bruke det. MEN, jeg evner da å se ting fra en annen vinkel. Noen synes dette klesplagget er umåtelig lekkert og føler at de pynter seg når de ikler seg disse broderte sekkene, på samme måte som du føler deg nydelig i din nyinnkjøpte rosa chiffonkjole, fotsid og brodert med roser rundt hals og ermer. Ja, men så får dere gå med det da. Man kan da ikke detaljstyre påkledningen til folk, poenget er at folk skal pynte seg - og da får de gjøre det på sin egen måte innenfor en viss ramme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 1. september 2003 #27 Del Skrevet 1. september 2003 Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. Hovrdan stiller du deg da til tradisjonelle festantrekk fra andre deler av verden? Forbyr du det også av hensyn til "internasjonal standard"??? :o Jøsses for noen holdninger - skjønner ikke at dere gidder å vedkjenne dere statsborgeskap engang så sidrumpa og traurig som dette landet er :-? Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 1. september 2003 #28 Del Skrevet 1. september 2003 Langt over hundre av gjestene i de siste to kongelige bryllup her til lands bar bunad til middag henholdsvis på slottet og Stiftsgården..... Da må vel mannen (damen) i gata få bruke sin bunad i bryllup, vel.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 1. september 2003 #29 Del Skrevet 1. september 2003 Pusekatt, jeg har aldri påstått at jeg selv absolutt vil bruke bunaden min til enhver anledning - men selv om jeg selv kunne foretrukket å bruke vanlig kjole til bryllup, så blir jeg fortsatt litt oppgitt av slike utsagn som kommer her. Utrolig smålig. Hva som er naturlig for deg, har ikke noe med hva man kan skrive på invitasjonene. Så: bruk kjole så mye du vil (det gjør jeg også), men bunad er og blir et festplagg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 1. september 2003 Forfatter #30 Del Skrevet 1. september 2003 Skrevet: Man Sep 01, 2003 09:51 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- Bryllupet blir sikkert stilig det, men hva har det med saken å gjøre? Norsk bondestas som bare koster 20000.... Skjønner ikke helt det argumentet der... Dette gjelder ikke forloverne, men alle gjestene i deres bryllup, for all del ikke mitt eget!! (kunne aldri sagt noe sånt) Synes helt ærlig det er frekt av brudeparet... Hyggelig å se at flere er enige med meg da, det viktige er da at gjestene kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sinicola Skrevet 1. september 2003 Forfatter #31 Del Skrevet 1. september 2003 Skrevet: Man Sep 01, 2003 09:51 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- Bryllupet blir sikkert stilig det, men hva har det med saken å gjøre? Norsk bondestas som bare koster 20000.... Skjønner ikke helt det argumentet der... Dette gjelder ikke forloverne, men alle gjestene i deres bryllup, for all del ikke mitt eget!! (kunne aldri sagt noe sånt) Synes helt ærlig det er frekt av brudeparet... Hyggelig å se at flere er enige med meg da, det viktige er da at gjestene kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. september 2003 #32 Del Skrevet 1. september 2003 Bunad ER fest! Ville aldri nektet noen å gå i bunad. I mitt eget bryllup ønsket ikke min nærmeste familie å gå i bunad, og hadde de villet så tror jeg kanskje jeg hadde sagt det var hyggeligere om de stilte i kjoler/dress, men dette gjelder KUN foreldre og søsken.... Ville ALDRI nektet noen andre Vi hadde "mørk dress" som dresskode. Min onkel synes det var hårreisende og spurte mine foreldre om dette betydde at han ikke kunne få stille i sin lyse sommerdress! Mao, ikke alle er like konfortabel med de ulike dresskodene :D . Han kom i den lyse dressen sin uten at hverken jeg eller noen andre ble dødelig fornærmet av den grunn. Er det viktigste ikke tross alt at de kommer?!?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 1. september 2003 #33 Del Skrevet 1. september 2003 Bunad er festantrekk nr. 1 !!! Man kan sikkert be forloverne om ikke å stille opp i bunad den dagen, men ellers synes jeg det er kjempefint med bunad. Mange går i bunad i kirken og under middagen og skifter til annet antrekk til kaffen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 1. september 2003 #34 Del Skrevet 1. september 2003 Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. Noe så tåpelig sagt spør du meg :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 1. september 2003 #35 Del Skrevet 1. september 2003 he he, festlig diskusjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. september 2003 #36 Del Skrevet 1. september 2003 Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. Ja, det er klart...det som passer i en landlig gallamiddag på slottet er ikke nødvendigvis fint nok for bryllupet ditt Man KAN selvfølgelig skrive i invitasjonen at folk ikke skal komme i bunad. Man KAN skrive at de skal komme i rosa lakksko og balerinaskjørt. Man kan skrive at røde, blå og grønne kjoler er forbudt, og at alle dresser bør ha lilla sløyfe i halsen... Men man flauer seg jo litt ut dersom man gjør det da. Viser at man mangler forståelse for kleskoder totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9na Skrevet 1. september 2003 #37 Del Skrevet 1. september 2003 Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup. Jeg var i bryllup på Hotel Continental i Oslo i helgen. Ikke akkurat et grendehus... Dyrt var det sikkert og. Og veldig stilig I tråd med kleskoden som lød på mørk dress/smoking var det opptil flere som hadde bunad. Og de var akkurat like fine som de damene som kom i stilige kjoler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. september 2003 #38 Del Skrevet 1. september 2003 Enten følger man etikette - med en begrenset meny for hvilke føringer man kan legge på gjestene for antrekk (man kan forresten ikke bestemme antrekk, men nivå eller stil..) ellers så følger man ikke etikette, og da kan man egentlig spare seg utgiftene med skikkelige invitasjoner osv. Gjestene bør også følge etiketten (hvis man sender skriftlig invitasjon, så legger det føringer for etikette, det er ikke snakk om å slenge innom naboen for et par vaffler) ved å respektere føringene for antrekk, der hvor føringene er innenfor rimelighetens grenser. Å forlange at folk skal kjøpe seg bunad, er ikke det. Å be om at de som har bunad bruker den, er rimelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 1. september 2003 #39 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg synes at det er ganske frekt å legge føringer utover kleskoden. Intet mer å tilføye, bortsett fra at jeg skal gifte meg i bunad om 6 mnd. Det er den eneste kjolen jeg eier som jeg liker, ser bra ut og jeg føler meg vel i. Det er greit at det er din dag, men herregud... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 1. september 2003 #40 Del Skrevet 1. september 2003 NEI - det kan man IKKE. Man har lov å si hva man synes, å ikke like bunad er greit for meg, men som andre før meg helt riktig har påpekt: Bunad er det eneste antrekk som kan brukes fra mørk dress til galla. Jeg stiller meg undrende til dette brudeparet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå