Gå til innhold

ingen bunader!

sinicola

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

En kan vel si det om en ønsker at damene skal gå i selskapskjole, men jeg mener det er litt frekt å nekte noen å gå i bunad som er noe en faktisk kan bruke i slike anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

viss samboern min får fingeren ut og vi gifter oss, så kommer jeg til å si ingen bunader, ja. jeg vil ikke ha det... enkelt og greit. jeg synts ikke et bryllup et dagen til å bære den. det er sikkert maaange andre som mener på at "åh..må kjøpe ny kjole og ditt og datt" javel. en kjole trenger ikke å koste det hvite ut av øynene heller.

men det er min mening! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, sunshine-t! Bunad er mer konfirmasjons-antrekk, etter min mening. Bryllup er en festdag - man bør pynte seg med kjole!

Men hvordan i all verden sier man det til folk uten at det blir støtende da? *undre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har aldri helt skjønt det der med at brudeparet skal bestemme hva gjestene skal ha på seg!?! Når ellers gir man gjestene man har invitert beskjed om hva de kan/ikke kan gå med? Har aldri opplevd kleskode i bryllup, og tar det som et tegn på at de brudeparene jeg har vært hos stoler såpass på gjestenes egen dømmekraft... Og at de ikke er 110% kontrollfriker...

Vet dette med kleskoder har vært tatt opp mange ganger, men hallo - nekte noen å gå i bunaden sin? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Bryllup er en festdag - man bør pynte seg med kjole!

*host-hark*

:o

Bunad er et festplagg - i aller høyeste grad!

Om dere liker bunad eller ei er vel ikke så viktig - du kan ikke akkurat foreta sensur på vanlige kjoler heller?

Vettuhva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste relativt "safe" måten å unngå bunader på, slik jeg ser det, er å arrangere et bryllup hvor kleskoden er "informal" eller "dagligantrekk". (Dette betyr ikke jeans og t-shirt...). Ulempen er selvfølgelig at dette også nødvendigvis må legge føringer på brudeparets antrekk.

Bunad er "vedtatt" akseptert uansett om kleskoden er "mørk dress" eller "galla", så jeg tror det vil virke en smule merkelig dersom brudparet, f.eks. i invitasjonen sier fra at de ikke ønsker bunader. Jeg kan til en viss grad forstå at man f.eks. ikke ønsker at forloverne skal stille i bunad dersom disse skal være med på bilder etc. (Bunader passer jo ikke alltid like bra sammen med brudekjoler), men dette kan man jo si fra om og evt. tilby seg å betale for antrekk. Hva gjestene for øvrig har på seg, kan da ikke spille noen rolle, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er en festdag - man bør pynte seg med kjole! *undre*

Man kan til en viss grad bestemme hva gjestene skal ha på seg, ved å angi dresskode, men bunad er et festplagg og har alltid vært det. Faktisk kan du bruke bunad på galla.

Det å skrive "ikke bunad" i invitasjonen synes jeg virker vanvittig sært og jeg tror det vil støte mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes gjestene selv kan velge om de ønsker bunad , kjole eller en fin drakt.

Mange ser på bunad som en fin festdrakt og jeg syntes den hører hjemme der det er fest.

Så lenge brudeparet ikke har spesifisert antrekket på invitasjonen kan gjestene ha på seg hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Ja, det er deres bryllup, men å skrive eller gi uttrykk for "ikke bunad" og kalle det et "konfimasjonsantrekk" er over grensen sært synes jeg!

Jo, en kjole koster mer penger enn noen kanskje har. En buand er et festantrekk som kan brukes uansett hva dresskoden er, og jeg skjønner ikke motivasjonen heller. Å skrive selskapskjole, vil ikke hindre noen som vanligvis bruker bunad, å bruke den.

Tenk veldig nøye over hva dere egentlig gir uttrykk for til gjestene deres.

jeg synes egentlig det er ganske frekt, jeg. Hva blir det neste? Ikke dress kjøpt før 1990... eller ikke trange kjoler? Eller ikke sandaler? Eller ikke den kjolen vi har sett deg i i så mange konfirmasjonener før.

Hvor blir det av gleden over å samle mennesker man er glad i? For å feire bryllup, noe stort - alle skal være galde og alle skal feire brudeparet. i tillegg er man glad for å treffe resten, for dem ser man kanskje ikke så ofte ellers. Bare ikke gjør det i bunad...?!

Blir litt sinna her, kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Blir ganske overrasket jeg :o Bunad er jo et festanntrekk, og jeg syntes gjestene selv må få bestemme om de vil bruke det eller ei.

Begynner nesten å lure om det er antrekket som er viktigst.For oss var det viktigste at folk kom og delte dagen med oss, ikke hva de hadde på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var invitert i et bryllup der damene skulle bruke kjole og jeg IKKE fikk bruke bunaden min tror jeg at jeg hadde revurdert hele greia. Ærlig talt, bunad er et gallaantrekk og det eneste som ALLTID ER KORREKT!!

Ærlig talt, sunshine-t, her virker du på meg som en særdeles umoden jentunge. Voks opp!

Ser at langt de fleste her er helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man kan ikke forlange det av gjestene.

(Det er da måte på detaljstyring, om man også skal bestemme hva gjestene skal ha på seg/ikke ha på seg. Ihvertfall når det dreier seg om et plagg som er akseptert som gallaplagg på slottet.)

(At man kan hinte til sine helt nærmeste, at man ønsker at de heller trekker i selskapskjole. Det er jo greit dersom man har et slikt forhold til dem at det er ok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det virker sært å be om at gjestene ikke skal bruke bunad. Da må man jo samtidig si noe om hva slags kjole som er "lovlig" da?

Den må være lang, ha sånnt snitt, ha slik farge, osv .....

Nei, bunad er og blir et festantrekk. Synes det er kjempe koselig hvis noen kommer i bunad i mitt bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diktere hva gjestene skal ha på seg utover å skrive "mørk dress", "smoking", "galla" e.l. i invitasjonen, er for meg helt absurd og uakseptabelt. En bunad er fin, og den er dyr. Bryllup er en av de få anledningene man kan bruke den. Min er brukt i 2 konfirmasjoner (min og min søsters), og det blir ikke fler før jeg selv får barn omtrent.

Har ingen forståelse for de som ikke ønsker bunader i sitt bryllup, annet enn hvis det er veldig uformelt, og hadde synes det var særdeles frekt hvis noen sa jeg ikke fikk bruke min som gjest.

Det er ikke alle gjester som har kjoler man selv synes er fine heller, skal vi nedlegge forbud mot disse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madam Felle

Jeg kan til en viss grad forstå at man f.eks. ikke ønsker at forloverne skal stille i bunad dersom disse skal være med på bilder etc. (Bunader passer jo ikke alltid like bra sammen med brudekjoler), quote]

Dette er jo delte meninger om også da. Da min søster giftet seg gikk forloveren hennes i bunad og det var nydelige bilder av brud og forlover.

Er ikke enig med deg der. jeg synes det er frekt at noen skal bestemme hva andre skal gå i. En kan skrive fint antrekk eller noe slikt, men i min familie og omgangskrets blir det ikke skrevet antrekk i det hele tatt, for vi har tiltro til at de som kommer ikke stiller i olabukse og t-skjorte. Utover det får de bestemme antrekk selv. Synes det blir mer og mer amerikanisert når det gjelder bryllup også her i landet. Kan vi ikke prøve å holde litt mer på våre tradisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man kan kreve at bunad ikke skal brukes i et bryllup. Faktisk syns jeg det nesten er litt hårreisende å kreve noe slikt jeg, bunadens tradisjoner tatt i betraktning! :roll:

det er sikkert maaange andre som mener på at "åh..må kjøpe ny kjole og ditt og datt" javel. en kjole trenger ikke å koste det hvite ut av øynene heller.

Nå har ikke jeg bunad, men kommer nok til å anskaffe meg en etterhvert. Og bare så det er sagt; når jeg en gang får meg bunad, kommer jeg ikke til å bruke den for å slippe å bruke penger på kjoler, men rett og slett fordi jeg syns en bunad er et utrolig flott plagg, som går en god del andre festklær en høy gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler!

Å tro at folk bruker bunaden for å spare penger er vel litt pussig - har du noen ide om hvor dyr en bunad er i innkjøp...? Den er dessuten verdifull på et mye dypere plan enn en vanlig penkjole.

Syns det er å utvise liten respekt for tradisjon og kultur å nekte folk å bruke bunad i bryllup. For meg er bunad noe av det flotteste man kan ha på og like vakkert som en ballkjole.

Suz :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis man vil ha ett litt stilig bryllup med internasjonal standard, syns jeg bunad ikke passer inn. Da vil jeg att damene skal gå i stilige kjoler, ikke norsk bondestas. Passer kanskje i ett bryllup på landet, hvor festen er på ett grendehus men ikke i ett dyrt stilig bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...