Gå til innhold

Fjerne ørevoks?

Gjest Gjest_Lene_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lene_*

I det siste har jeg følt at ørene mine er "tette". Så en video på Youtube om ørevoks. OBS. veldig detaljert.: http://www.youtube.com/watch?v=uxMuOE28HjM.

Selvfølgelig bruker jeg q-tips, men jeg vil ha vekk voksen inne i ørekanalen. Noen tips eller råd til det?

Hva med en sånn en: http://www.enklereliv.no/productDetails.as...=0&pId=2911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den kan funke. Ellers får du kjøpt på apoteket også, Revaxør eller Cerusol. Det bruker jeg, og det funker fint. Da er det med en væske som man skal ha i en stund først som løser opp voksen, før du skyller dte ut med en sånn ballong. En lege jeg snakket med en gang sa at matolje (ja, faktisk!) også kunne brukes for å myke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også få det fjernet det hos legen.

Har prøvd ørelys, men prøvde med et å brenne et slik lys med et ark under, og den gule voksen kom inni lyset da og. Så det er nok slik at den voksen kommer fra lyset og ikke fra øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også få det fjernet det hos legen.

Har prøvd ørelys, men prøvde med et å brenne et slik lys med et ark under, og den gule voksen kom inni lyset da og. Så det er nok slik at den voksen kommer fra lyset og ikke fra øret.

Ja, ørelys har ingen effekt i det hele tatt - bortsett fra at mange brenner seg på dem.

Jeg har brukt en sånn pakke fra apoteket med olje og ørevasker når jeg har hatt tette ører. Synes det fungerer veldig fint. Ellers kan du dra til legen og få ørene skylt der.

Men: husk at dette bare skal gjøres når du har tette øreganger1 Du SKAL normalt ha litt ørevoks i øret, det beskytter mot bakterier og infeksjoner, og hindrer at huden i øregangen tørker ut. Stadig bruk av q-tips kan gjøre at øret produserer mer voks, så det kan det være lurt å ikke gjøre så mye (og kun helt ytterst i øregangen).

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte q-tips litt for ofte en periode, og syntes jeg måtte fortsette med det siden det virket som at d ble mer voks da ja. I det siste har jeg det ene øret blitt "tetta" noen ganger. Må det skylles nå, og så blir det normalt igjen hvis jeg bruker q-tips litt sjeldnere? Ingen sjangs for at det går over av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte q-tips litt for ofte en periode, og syntes jeg måtte fortsette med det siden det virket som at d ble mer voks da ja. I det siste har jeg det ene øret blitt "tetta" noen ganger. Må det skylles nå, og så blir det normalt igjen hvis jeg bruker q-tips litt sjeldnere? Ingen sjangs for at det går over av seg selv?

Noen får lettere "propp" i øret enn andre, så at du aldri får det igjen finnes det ingen garantier på. Det som er viktig da er å forebygge så godt man kan, bl.a. ved å ikke bruke q-tips så mye. I tillegg kan du løse opp begynnende propper selv med den oljen man får på apoteket.

Om det kan gå over av seg selv aner jeg ikke, men det virker litt usannsynlig. De voksklumpene kan være ganske store, så jeg er litt usikker på om den kan finne veien ut sånn helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får lettere "propp" i øret enn andre, så at du aldri får det igjen finnes det ingen garantier på. Det som er viktig da er å forebygge så godt man kan, bl.a. ved å ikke bruke q-tips så mye. I tillegg kan du løse opp begynnende propper selv med den oljen man får på apoteket.

Om det kan gå over av seg selv aner jeg ikke, men det virker litt usannsynlig. De voksklumpene kan være ganske store, så jeg er litt usikker på om den kan finne veien ut sånn helt av seg selv.

Bør jeg gå til legen? Eller er gjør det selv-metoden idiotsikker? Aldri prøvd før jeg... Redd for å bare gjøre det verre, men kjipt å gå til legen bare for noe sånt hvis det enkelt kan fikses hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg gå til legen? Eller er gjør det selv-metoden idiotsikker? Aldri prøvd før jeg... Redd for å bare gjøre det verre, men kjipt å gå til legen bare for noe sånt hvis det enkelt kan fikses hjemme.

Det er nesten digg å få legen til å skylle øret. Får lunkent vann inn i øret som skyller bort alt sammen. Revaxør er ikke like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest igjen

Gå på apoteket og kjøp Revaxør, som nevnt over. Følg bruksanvisningen. Blir det ikke bedre så tar du en tur til legen. Du gjør det garantert ikke verre med Revaxør, bare ikke dytt voksen lenger inn i øret med q-tips eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det ikke verre, så lenge du følger bruksanvisningen! Lewgen anbefaler dessuten å prøve å fjerne det selv først fordi olje og vann er mye "snillere" mot øret enn utskylling.

Jeg har blitt kvitt vokspropper flere ganger på den måten, kun en gang har jeg måttet dra til legen fordi jeg ikke fikk ut alt.

Det jeg oftest har gjort er å dryppe noen dråper med olje (du kan faktisk helt fint bruke matolje også!) i øret når jeg legger meg og dekke med en liten bomullsdott som jeg teiper fast. Om morgenen har jeg brukt lunkent vann i skylleballongen og skyller ut. Noen bruker ikke skylleballong en gang, men synes det fungerer å vri på hodet når de står i dusjen. Det som er viktig med begge deler er at vannet skal være ca. kroppstemperatur og å ikke ha for hard stråle.

Olje kan også brukes litt av og til for å forebygge.

Her er bruksanvisningen for dråpene jeg har brukt, og her er det litt info om ørevoks fra helsedoktoren.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten digg å få legen til å skylle øret. Får lunkent vann inn i øret som skyller bort alt sammen. Revaxør er ikke like bra.

Nei, men det er snillere for øret, og derfor verdt å prøve. Legen min nekter faktisk å skylle folk som ikke har prøvd med olje først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ørelys fungerer ikke.

Funker for min del. Og nei, det er ikke bare voks fra selveste lyset jeg finner når jeg åpner det.

Endret av Skyld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:fnise: "Tilhengere hevder at avfallet som kan ses i lyset etter bruk, er avfallsstoffer fra pasientens øre, men flere studier har påvist at lysene produserer de samme avfallsstoffene når de brennes alene, og at materialet simpelthen består av voks fra lyset og sot." :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørelys er svindel fra ende til annen.

1. De fungerer ikke

2. Om de hadde fungert ville de vært skadelige for øret

3. Mange skader seg på dem

Klipper fra noe jeg skrev i en annen tråd:

Ideen bak ørelys er at lyset skaper et vakuum som "suger" ut ørevoksen. Denne artikkelen refererer til en studie gjort av ørelys som konkluderte med at lyset ikke skaper vakuum i det hele tatt. Om man skulle brukt vakuum for å fjerne voks måtte det vært så sterkt (på grunn av voksens vekt og konsistens) at man risikerte å ødelegge trommehinnen i prosessen. Artikkelen henviser også til et lite forsøk hvor det ble brent et ørelys utenfor et øre og mengden voks avgitt var akkurat den samme. Det er med andre ord sannsynlig at det ikke er ørevoks man ser etterpå, men voks fra lyset.

Her er en klinisk undersøkelse som konkluderte med at ørelys ikke fjerner noe voks, det ble fastslått ved undersøkelse av øregangene før og etter behandling. I tillegg anslås det at det oppstår skader i over 10% av brukstilfellene.

I tillegg er det tydeligvis igjen nødvendig å påpeke at man skal ha ørevoks i øret. Det beskytter mot at møkk, støv og baktererier skal komme langt inn i øret og skape infeksjoner der. Om ørelys faktisk var så effektive at de sugde ut all ørevoksen ville man gjert seg selv en bjørnetjeneste.

Hovedpoenget er da altså at med de kunnskaper vi i dag har om grunnleggende fysikk og ørets anatomi, så kan ikke dette fungere, og om det hadde fungert, ville det vært farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q-tips er ikke bra for fjerning av ørevoks. Jeg brukte dette nesten daglig tidligere, og legen sa jeg hadde dyttet voksen innover i øret i stedet for å ta den ut. Det ble skylling, det. Siden har jeg skjønt at det beste for meg - for forebygging - er å skylle ørene hver gang jeg dusjer, bare litt skylling hver gang er nok til at ørene mine er rene og pene (men litt voks skal det jo som nevnt være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q-tips er ikke bra for fjerning av ørevoks. Jeg brukte dette nesten daglig tidligere, og legen sa jeg hadde dyttet voksen innover i øret i stedet for å ta den ut. Det ble skylling, det. Siden har jeg skjønt at det beste for meg - for forebygging - er å skylle ørene hver gang jeg dusjer, bare litt skylling hver gang er nok til at ørene mine er rene og pene (men litt voks skal det jo som nevnt være).

Men er det bra å få vann i ørene da..? Hvor ofte dusjer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...