Gå til innhold

Feriedager uten full opptjening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i en stilling i det offentlige 1. mai i fjor. Hvor mange betalte feriedager har jeg da krav på i år? Og hvor mange dagslønner får jeg utbetalt i juni i tillegg til feriepengene? Håper det finnes noen lønningsansvarlige her inne som kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på full ferie, men det er ingen som får lønn under ferie/betalt ferie. Man får feripenger, uavhengig av om du jobber i år eller ikke. Feriepenger er noe man får utbetalt fra arbeidsgiveren(e) fra i fjor, og er ca 12% av total årslønn. Dersom man tar 5 uker ferie, blir man altså trukket for 5 uker i lønn. Uavhengig av dette får man utbetalt feriepenger.

Skrevet
Du har krav på full ferie, men det er ingen som får lønn under ferie/betalt ferie. Man får feripenger, uavhengig av om du jobber i år eller ikke. Feriepenger er noe man får utbetalt fra arbeidsgiveren(e) fra i fjor, og er ca 12% av total årslønn. Dersom man tar 5 uker ferie, blir man altså trukket for 5 uker i lønn. Uavhengig av dette får man utbetalt feriepenger.

Men jeg skal kun ta ut de feriedagene jeg har opptjent siden mai. Prøver bare å finne ut hvor mange det blir. Så jeg kommer til å få utbetalt feriepenger opptjent fra og med mai, pluss noen daglønner siden jeg ikke tar full ferie.

Skrevet
Men jeg skal kun ta ut de feriedagene jeg har opptjent siden mai. Prøver bare å finne ut hvor mange det blir. Så jeg kommer til å få utbetalt feriepenger opptjent fra og med mai, pluss noen daglønner siden jeg ikke tar full ferie.

Skulle ikke det bli omtrent tre uker?

Gjest karikari
Skrevet

Man regner to dager ferie pr mnd i jobb. Skulle vel bli 16 dager, altså rundt 3 uker fri.

Gjest Spinell
Skrevet

Du har rett til å ta ut 5 ukers ferie, men du trenger ikke gjøre det fordi du ikke har full feriepengeopptjening. Du har rett til å "slippe å tape penger" på å ta ferie når du ikke har full opptjening.

I og med at du var ansatt 8 av årets 12 måneder (2/3 år), kan du be om å få ta ut 2/3 av de 25 feriedagene. Dette er 16,6667 dager. Feriepengegrunnlaget ditt står på lønnslippen. Ta en titt på siste lønnslipp for fjoråret, så kan du beregne hva du vil få utbetalt. Vanlig feriepengesats er 14,3% for lønn under 6G og 12% for lønn over.

Mrk: Hvis det avvikles fellesferie der du jobber kan du pålegges å ta hele fellesferien, også hvis dette ikke dekker lønnsbortfallet ditt. Dette er ikke så ofte relevant i offentlige virksomheter.

Skrevet
I og med at du var ansatt 8 av årets 12 måneder (2/3 år), kan du be om å få ta ut 2/3 av de 25 feriedagene. Dette er 16,6667 dager. Feriepengegrunnlaget ditt står på lønnslippen. Ta en titt på siste lønnslipp for fjoråret, så kan du beregne hva du vil få utbetalt.

Jeg vet hva jeg får i feriepenger, men lurer på hvor mange dagslønner jeg får i tillegg, siden jeg ikke tar ut full ferie? Blir det da 8-9 dagslønner, eller?

Skrevet
Jeg vet hva jeg får i feriepenger, men lurer på hvor mange dagslønner jeg får i tillegg, siden jeg ikke tar ut full ferie? Blir det da 8-9 dagslønner, eller?

Du får ikke noe i tillegg. Du får feriepenger for 12% av det du tjente i fjor, ikke noe mer, ikke noe mindre, uansett hvor mye ferie du tar ut eller ikke tar ut. Feriedagene er ikke betalte, men det du får i feriepenger skal dekke tap av lønn den tiden du evt. velger å ta ut i ferie (men er som sagt samme sum uansett hvor mye ferie du velger å ta ut). Tror du at du får feriepenger og i tillegg lønnet ferie da eller?

Gjest Spinell
Skrevet

Du får lønn for de dagene du jobber. Jobber du 8 dager får du lønn tilsvarende 8 arbeidsdager. I og med at du ikke skal ta ut full ferie, må du melde fra til arbeidsgiver på forhånd hvor mye ferie du skal ha dette året, slik at avlønning på sommeren blir riktig.

Skrevet

Husk at det ikke er alle som har 5 ukers ferie. Relativt mange har 4 uker +1 dag og 10,2% i feriepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...