Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på Nasjonalgalleriet i dag. Jeg ble ganske overrasket over at det er gratis inngang. Hvorfor kan man ikke f.eks betale 50 kroner for å komme inn?

Det er greit at staten skal tilrettelegge for kunstutstillinger. Jeg er for at vi skal ha statlige muséer og gallerier. Men jeg synes ikke det skal være gratis. Man skal kunne betale en liten symbolsk sum slik at statens utgifter ikke behøver å dekke alt. Det virker rett og slett som sløseri.

Jeg antar at det rådene prinsipp er at kunst og kultur skal være åpent tilgjengelig for allmennheten. Men for all del, 50 kroner i inngangspenger sprenger ikke et budsjett. Når ting blir gratis setter man ikke like stor pris på det. Man tar det for gitt. Akkurat slik man tar velferdssamfunnet for gitt.

For øvrig er Nasjonalgalleriet temmelig slitt. Det er helt tydelig at de trenger et nytt bygg.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sterkt imot all betaling for offentlige museer i Norge! Det kan være valgfritt å donere en liten sum hvis man har mulighet til det. La oss ta en familie på 5, det blir faktisk 250 kr hvis de skal på museum/galleri.

Henie Onstad er gratis på onsdager, det er også en fin ordning :)

Skrevet

Syns det er flott at noe er gratis, jeg kan love deg at besøkstallet hadde gått ned t.o.m. hvis de bare tok en symbolsk sum som betaling.

50kr er forøvrig ganske mye for mange med dårlig råd, og spes. for familier. Jeg som student tar meg ekstremt sjelden råd til sånt, 50kr er jo matbudsjettet mitt for en hel dag jo! ;)

Gjest negasjon
Skrevet

Hva når studenter ofte er innom? Skal de få ekstra stipend fordi en del av undervisningen foregår på nasjonalgalleriet?

Hva når man ...

Nei. Det skal ikke betales inngangspenger. Selve tanken er horribel. Jeg er innom der av og til og synes freden som råder der er unik. Minstepensjonister stikker innom der, skal man også vise honnørkort eller studentkort og silere ut hvem som skal betale?

Skrevet
Det virker rett og slett som sløseri.

Jeg antar at det rådene prinsipp er at kunst og kultur skal være åpent tilgjengelig for allmennheten. Men for all del, 50 kroner i inngangspenger sprenger ikke et budsjett. Når ting blir gratis setter man ikke like stor pris på det.

Hva mener dere?

Ugh, nei, jeg mener ikke at det er sløseri at alle uansett økonomi har mulighet til å gå og kikke i Nasjonalgalleriet. 50 sprenger mitt budsjett for en dag, og kan heller ikke sette pris på ting man ikke har råd til.

Og enig med Coarvi. Dessuten så er 50 kr = 10 kneip. :jepp:

Skrevet (endret)

jeg gledet meg til å gå dit, og hadde gått forbi hundre ganger, bor i nærheten. Så en dag gikk jeg opp trappen, og det var stengt 1 dag i uka. Det var dagen jeg stod der. Dette er snart 10 år siden, har ikke gått i nærheten siden... kanskje jeg bør?

Endret av Wonders
  • Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet (endret)
jeg gledet meg til å gå dit, og hadde gått forbi hundre ganger, bor i nærheten. Så en dag gikk jeg opp trappen, og det var stengt 1 dag i uka. Det var dagen jeg stod der. Dette er snart 10 år siden, har ikke gått i nærheten siden... kanskje jeg bør?

Da var du nok der på en mandag.

Av årsaker jeg ikke helt kjenner til har det vært "regelen" at museer er stengt på mandager.

Anbefaler deg å ta turen innom :)

For øvrig er jeg helt for at inngangen er gratis. På den måten er kulturen tilgjengelig for alle.

Endret av Spinell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...