Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Ok, julaften er over for noen uker siden nå, men enda kjenner jeg litt irritasjon over svigerfar. Mens foreldrene mine gir samboeren min og meg felles julegave, + alltid bursdagsgave til min kjære, så ga svigerfar et sesongkort på fotballkamper til hjemmelaget på verdi ca 2500 kr til sin sønn, mens jeg fikk en konfekteske til 50 kr! Bursdagen min glemmer ham som oftest. Vi har en veldig god tone oss i mellom, så jeg tror ikke han mener bevist å gjøre forskjellsbehandling, egentlig, men hhmmmrrrfff, litt irritert/fornærma blir jeg!
Gjest Huffsa Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Du er jo faktisk dama til sønnen hans da, du er ikke akuratt datra hans. Hva så om du "bare" fikk konfekteske?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Mye rart man skal bli fornærmet over. :klø:
Gjest Gjest_Martin_* Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Jesus, det er jo ikke rart det er krig. Hvorfor skal han gi deg gave i det hele tatt? Du hørtes utrolig sutrete ut og ikke akkurat drømme-svigerdattra.
Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Jamen, er det ikke mest vanlig at et samboerpar får en gave begge kan bruke/glede seg over da?
Miss moneypenny Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Jamen, er det ikke mest vanlig at et samboerpar får en gave begge kan bruke/glede seg over da? Nei. Det er vanlig at man gir familien sin gaver, og at familiens partnere får noe hvis giveren føler for det. Svigerfaren din følte tydeligvis mest for å gi sønnen sin noe han kunne glede seg over. Du fikk en konfekteske, så han tenkte på deg også. Syns du skal være glad for at du i det hele tatt fikk noe jeg.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Hvorfor skal din svigerfar måtte gjøre ting på samme måte som dine foreldre? Er det de som er malen for hvordan foreldre skal oppføre seg? Hos oss er det også stor forskjell på hvordan foreldre/ svigerforeldre håndterer gavesituasjoner, uten at vi gidder å filosofere mer over det. Ta deg et langt bad og nyt alenetid de gangene samboeren din bruker julepresangen sin
Rosalie Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Nei. Det er vanlig at man gir familien sin gaver, og at familiens partnere får noe hvis giveren føler for det. Svigerfaren din følte tydeligvis mest for å gi sønnen sin noe han kunne glede seg over. Du fikk en konfekteske, så han tenkte på deg også. Syns du skal være glad for at du i det hele tatt fikk noe jeg. I år fikk for øvrig samboer en gave kun til seg av sine foreldre, mens jeg fikk en gave til oss, nemlig sengetøy. Ble kjempeglad, jeg!
Gjest Dina16 Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 Jamen, er det ikke mest vanlig at et samboerpar får en gave begge kan bruke/glede seg over da? Slik er det i min familie. Mamma og Pappa får alltid en gave sammen liksom. Både fra mammas foreldre og pappas foreldre og venner.
Havbris Skrevet 17. januar 2010 #10 Skrevet 17. januar 2010 Kos deg med konfekten og vær glad for gaven du fikk. Du kan ikke kalle svigerfaren din for utrettferdig fordi du "bare" fikk en konfekteske. Kan ikke være så moro å gi gave til deg.
Gjest mil Skrevet 17. januar 2010 #11 Skrevet 17. januar 2010 Jeg trodde også det var vanlig at samboerpar fikk noe til begge. Det er nesten en selvfølge at foreldre gir mest til egne barn, men en litt gjennomtenkt oppmerksomhet til svigerbarnet er da vanlig? Jeg vet at "svigerfar" (vi har vært sammen i 3 år, er bare samboere) synes det er litt vanskelig å kjøpe gave til meg, men han klarte da å finne et par votter og en lue jeg ble kjempeglad for, og så sendte han samboeren min ut for å kjøpe en ekstra gave til meg - grei løsning når man ikke helt vet hva man skal finne på. Fra min pappa fikk såklart jeg en del gaver, i tillegg fikk vi sengesett, laken og sjokolade til oss begge. Det er da det vanligste? Men kanskje TS' svigerfar også synes gaver er litt vanskelig, så om samboeren din tilbyr seg å hjelpe til til neste år hadde han kanskje satt pris på det?
Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 17. januar 2010 #12 Skrevet 17. januar 2010 Ser det er forskjellige meninger og synspunkt på dette, og noen mener jeg skal være glad for at jeg fikk gave i det hele tatt. Jeg smilte stort og sa "tusen takk" da jeg åpna opp pakken foran ham, så jeg tror ikke han så reaksjonen min. Og julaften ble kjempekoselig for alle 3, altså. Men det greit å lese at det er ulik praksis på dette i andre sine forhold. Takk for tilbakemeldigner
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #13 Skrevet 17. januar 2010 Lite tillegg her. Dersom noen tok opp med meg, direkte eller gjennom noen andre at de mente at jeg burde gi dem dyrere gaver. Da hadde jeg begynt å lure på om den personen var helt god. Spesiellt om det viser seg at man samenligner priser. Jeg hadde kanskje følt meg litt kjip, men enda mer hadde jeg følt at jeg hadde med en utaknemmlig person med litt merkelig fokus å gjøre. Jeg kunne finne på å klage på gaver tidlig på barneskolen og når jeg gikk i barnehagen, men ikke noe etter dette.
:-) anna Skrevet 17. januar 2010 #14 Skrevet 17. januar 2010 Hallo?!! Enig med trådstarter!! Det er vanlig å kjøpe gave til enten begge sammen, eller gave til samboer også. Man står jo selvsagt fritt til å gi sønnen sin noe i tillegg om man vil det. Hadde selvsagt ikke sagt noe om min manns familie bare kjøpte til ham, og utelot meg. Men jeg hadde blitt lei meg.
Gjest Diane Skrevet 17. januar 2010 #15 Skrevet 17. januar 2010 (endret) Ok, julaften er over for noen uker siden nå, men enda kjenner jeg litt irritasjon over svigerfar. Mens foreldrene mine gir samboeren min og meg felles julegave, + alltid bursdagsgave til min kjære, så ga svigerfar et sesongkort på fotballkamper til hjemmelaget på verdi ca 2500 kr til sin sønn, mens jeg fikk en konfekteske til 50 kr! Bursdagen min glemmer ham som oftest. Vi har en veldig god tone oss i mellom, så jeg tror ikke han mener bevist å gjøre forskjellsbehandling, egentlig, men hhmmmrrrfff, litt irritert/fornærma blir jeg! Mulig at jeg er sær, men jeg synes det er spesielt å bli irritert over at svigerforeldre ikke kjøper "fine nok" gaver. Gaver skal ikke være noe man har krav på, men noe den andre har lyst til å gi. Foreldrene til TS og svigerfaren har nok ulike måter å praktisere ting på. Jeg fikk alltid en liten gave av moren til eks-samboeren min (type bok, DVD) etc., og foreldrene mine ga meg alltid tre-fire hundre kroner til å kjøpe noe til eksen. Vi bodde sammen i en periode, og jeg synes faktisk det er greit at det er forskjell på gavene foreldrene våre gir til oss. Jeg hadde ikke likt å få felles gaver i en alder av 21. Men dette kommer vel an på hvor lenge man har vært sammen, alder etc... Uansett, jeg synes TS bør være glad for det hun får. Så lenge tonen er god ellers, er vel det det viktigste? Endret 17. januar 2010 av Diane
orchid1988 Skrevet 17. januar 2010 #16 Skrevet 17. januar 2010 (endret) ... Endret 20. januar 2010 av orchid1988
Gjest farge Skrevet 17. januar 2010 #17 Skrevet 17. januar 2010 Jeg hadde nok også reagert litt silk som deg.. Og siden dere i tillegg feiret sammen så burde han kanskje gitt deg noe mer.. Men samtidig så hadde det kanskje bare blitt noe dusjsåpepakke eller noe.. Vi er alle oppdratt anderledes, i min familie gir vi hverandre veldig dyre gaver, så jeg er vant til det.. I min samboers familie bruker de ikke så mye penger på hverandre.. Jeg har etterhvert forstått at det er helt greit å ikke gi så mye.. Men mine forventninger krasjet det litt i starten.. Men nå tenker jeg mer at det er helt greit å "bare" få en liten ting.. Jeg synes fortsatt det var litt liten gave...Men vi får vel tro og håpe at det var ment godt
Gjest svigermor Skrevet 17. januar 2010 #18 Skrevet 17. januar 2010 Jeg er mor til fire og svigermor til tre, og spanderer absolutt mere enn en konfekteske på mine svigerbarn. Syntes som deg at svigerfaren din var litt sær der. Skal innrømme at hvis jeg kjøper separate gaver til barna/svigerbarna (for det varierer om det er felles eller ikke) så kjøper jeg litt dyrere gaver til barna enn svigerbarna, men jeg kjøper absolutt mere til svigerbarna enn annen familie, dvs søsken, tantebarn osv. De har jo vært sammen noen år og ser på de som den næreste familie utenom barna mine. Men jeg ser av svarene her at dette praktiseres veldig ulikt rundt omkring. Så jeg tror du får bare arkivere det som litt ubetenksomhet av din svigerfar, Kan godt være dette med gavene forandrer seg når dere har vært sammen noen år til. Som sagt så forstår jeg godt skuffelsen din, men ikke alle ser på dette med gaver på samme måte. Klem fra meg
virw Skrevet 17. januar 2010 #19 Skrevet 17. januar 2010 Trur nok at ein skal heller bli positivt overraska over å faktisk få noko, enn å bli skuffa fordi det ein får ikkje er fint nok! Det er jo kjempehyggelig at svigerfar tenkte på deg og kjøpte noe som han sikkert tenkte at alle jente likar! Kva fekk sambuaren din av foreldra dine?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #20 Skrevet 17. januar 2010 Ok, julaften er over for noen uker siden nå, men enda kjenner jeg litt irritasjon over svigerfar. Mens foreldrene mine gir samboeren min og meg felles julegave, + alltid bursdagsgave til min kjære, så ga svigerfar et sesongkort på fotballkamper til hjemmelaget på verdi ca 2500 kr til sin sønn, mens jeg fikk en konfekteske til 50 kr! Bursdagen min glemmer ham som oftest. Vi har en veldig god tone oss i mellom, så jeg tror ikke han mener bevist å gjøre forskjellsbehandling, egentlig, men hhmmmrrrfff, litt irritert/fornærma blir jeg! Her på deg Jeg tror det er litt naturlig at man som foreldre begraver sine egne unger i gaver. Det er mulig din svigerfar ikke helt vet hva han skal kjøpe til deg også..og så ble konfektesken en nødsløsning. Ikke ta deg så veldig nær av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå