Gå til innhold

Hva er det i light-brus som skader tennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er syren i lightbrus som gir etseskader på tennene, men hva er det som bidrar til den sure PH-en?

Både kullsyre og aspartam sies å være trygt for tennene, så hva er det da som gir denne effekten?

Nysgjerrig jeg :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lillemor Meg
Skrevet

Det er i alle fall fosforsyre og sitronsyre i Pepsi Max, det gjør den sur...

Gjest uæ syre
Skrevet
Jeg vet det er syren i lightbrus som gir etseskader på tennene, men hva er det som bidrar til den sure PH-en?

Både kullsyre og aspartam sies å være trygt for tennene, så hva er det da som gir denne effekten?

Nysgjerrig jeg :sjenert:

kullSYRE. forresten like ikke kroppen og tarmene det heller.

Gjest Lillemor Meg
Skrevet

Kullsyren i seg selv er visstnok ikke skadelig for tennene, i følge de tannlegene jeg har snakket med.

Farris, eller andre typer vann med kullsyre, er ikke påvist skadelig for tennene.

Skrevet
Kullsyren i seg selv er visstnok ikke skadelig for tennene, i følge de tannlegene jeg har snakket med.

Farris, eller andre typer vann med kullsyre, er ikke påvist skadelig for tennene.

Nettopp. Og derfor lurer jeg på hva det er som gjør PH-en såpass sur.

Skrevet
Nettopp. Og derfor lurer jeg på hva det er som gjør PH-en såpass sur.

Det har du fått svar på

Det er i alle fall fosforsyre og sitronsyre i Pepsi Max, det gjør den sur...
Skrevet
Det har du fått svar på

At Pepsi Max inneholder det betyr ikke automatisk at alle lightbrus gjør det, men etter å ha sjekket opp så ser jeg at Cola Zero (noe jeg drikker mest av) inneholder fosforsyre, men ikke sitronsyre. Så ja, det er vel det som gjør den brusen så sur.

• 3 uker senere...
Gjest Tootsie
Skrevet

Kullsyren er ikke det som gjør at brusen har lav pH, som mange tror. Bidraget fra kullsyren blir så godt som "nullet ut" av buffere i vannet.

Det som senker pH-en er smakstilsetningene, som alltid er i form av en sterk syre. Dette gjør at du kan drikke Farris eller Bonaqua med god samvittighet, men ikke de nye vanntypene tilsatt smak. (Imidlertid skal Farris sitron og Farris lime visstnok være trygge.)

Grensen for skader på tannemaljen går ved ca pH 4, hvis jeg ikke husker feil. pH til Farris er 5,5, ifølge Farris kundeservice.

De aller fleste drikker med smak er faktisk skadelige for tannemaljen, både brus, juice, saft og te. For å begrense skadene på emaljen, begrens inntaket av slike drikker til måltidene, slik at spyttet skal få tid til å reparere skadene mellom hver gang.

Skrevet
Kullsyren er ikke det som gjør at brusen har lav pH, som mange tror. Bidraget fra kullsyren blir så godt som "nullet ut" av buffere i vannet.

Det som senker pH-en er smakstilsetningene, som alltid er i form av en sterk syre. Dette gjør at du kan drikke Farris eller Bonaqua med god samvittighet, men ikke de nye vanntypene tilsatt smak. (Imidlertid skal Farris sitron og Farris lime visstnok være trygge.)

Grensen for skader på tannemaljen går ved ca pH 4, hvis jeg ikke husker feil. pH til Farris er 5,5, ifølge Farris kundeservice.

De aller fleste drikker med smak er faktisk skadelige for tannemaljen, både brus, juice, saft og te. For å begrense skadene på emaljen, begrens inntaket av slike drikker til måltidene, slik at spyttet skal få tid til å reparere skadene mellom hver gang.

Jeg fikk beskjed fra de som produserer Farris Bris at alle Bris-variantene skal ha ph 5.5, de også.

Skrevet (endret)

Jeg syns lettbruser av mange varianter er utrolig skadelig for tennene.

Drakk i sommer en del redBull-light.

For noen uker siden kjøpte jeg meg noen flere, i flere dager på rad. Nå "svir" nesten tennene mine. Ikke bra.

Jeg innbiller meg at det hjelper å drikke litt vann etterpå, og skylle munnen i vann, men jeg vet ikke...

Endret av LilleChili
Skrevet

Tannlegen min sa til meg at skrukorken var tennenes største fiende. Ikke fordi man prøver å få opp korken med tennene, men fordi man tar en slurk, setter på korken, venter 10 min, tar en slurk, osv. Dermed blir syreangrepet spredt utover en lengre periode enn før i tiden, da flaskene hadde kork som måtte åpnes med flaskeåpner!

Han sa også at bakterier liker smaken av kunstig søtning, akkurat som oss mennesker, og at det er derfor lettbrus slett ikke er bra for tennene. Et tips han ga meg var å bruke sugerør når man drikker brus, for da kommer brusen mindre i kontakt med tennene.

Jeg har kuttet veldig ned på alle typer brus det siste året, har gått over til Bon Aqua og fikk en gledelig overraskelse da jeg var til sjekk sist onsdag - null hull! Og den nyheten er det flere år siden jeg fikk sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...