Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, så here it goes.

Jeg var pendler, og betalte 827 kroner for 30 dagersbillett til/fra skolen. Jeg kjøpte alltid billetten på stasjonen før jeg dro til skolen.

Så var det en dag, jeg lå over hos ei venninne. Hun kjørte meg til skolen (hun bodde like i nærheten av skolen) den dagen, men jeg måtte allikevel ta toget hjem. Selvfølgelig hadde billetten min gått ut dagen før, så jeg måtte skaffe ny. Problemet mitt var at stasjonen ved skolen min ikke akkurat hadde en billettautomat. Det er bare et "skur" ute noen hundre meter unna skolen. Jeg skjønner at det er irriterende for konduktørene at noen aldri kjøper billetter på stasjonen, men her hadde jeg altså ikke anledning til å kjøpe billett på stasjonen, og det var uaktuelt for meg å gå til nærmeste stasjon for å kjøpe billett, "hvis det ikke er en billettautomat på den stasjonen hvor du går på, koster det ikke ekstra".

Vel, jeg trodde ikke at dette skulle koste meg noe ekstra. Over alt reklameres det med at det koster 20 kr. ekstra å bestille på toget HVIS det er en billettautomat på den stasjonen du går på på.

Da jeg fikk prisen jeg skulle betale fikk jeg litt sjokk. 877 kr. De tok seg betalt FEMTI kroner ekstre! Jeg måtte betale for at DE ikke hadde satt ut en automat på den stasjonen jeg gikk på på. Jeg synes dette er så uhørt! Hvordan kan de plutselig stå der og kreve 50 kr. ekstra, har aldri lest noen steder at "20-kroners-regelen" er noe annerledes for 30dagers billetter?

Irriterer meg skikkelig: Som om NSB ikke er en samling av skikkelig gretne, sure, vrange mennesker fra før skal de altså begynne å tyne kundene sine for penger fordi de står på ved "feil stasjon".

Er dette i det heletatt lov? Helt på trynet spør du meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Hvis jeg ikke har misforstått helt så er det slik at nsb realitvt nylig har lagt på prisen på sine "pendlekort", så jeg tror det rett og slett er derfor du betalte mer denne gangen.

Skrevet

Det høres jo helt urimelig ut, er du sikker på at du fikk riktig kort mht soner? Eller har prisen kanskje steget siden sist du kjøpte kort? Spurte du han som solgte kortet hvorfor det kostet 50 kr ekstra?

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med deres kundeservice og høre. Det høres jo veldig rart ut når det ikke er en automat der... Men du kranglett ikke om det når du betalte?

Skrevet
Hvis jeg ikke har misforstått helt så er det slik at nsb realitvt nylig har lagt på prisen på sine "pendlekort", så jeg tror det rett og slett er derfor du betalte mer denne gangen.

negativ. Jeg er klar over at prisene har gått opp nå i 2010, men dette skjedde i oktober 2009. Min venninne hadde den dagen stått på toget på vanlig stasjon og betalt de ordinære 827 kr. Jeg måtte likevel betale 877.

Skrevet
Det høres jo helt urimelig ut, er du sikker på at du fikk riktig kort mht soner? Eller har prisen kanskje steget siden sist du kjøpte kort? Spurte du han som solgte kortet hvorfor det kostet 50 kr ekstra?

Helt sikker - det står jo på billetten og det står riktig til/fra sted og det er bare 30 dager. Prisene hadde ikke gått opp.

Ja, han sa veldig enkelt at det koster mer å kjøpe billett på toget. "men det er jo ingen billettautomat her, hvordan skulle jeg kunne kjøpe billetten min utenom på toget?" Men det var visst bare slik. Da jeg spurte om jeg kunne få ta toget til endt stasjon og dermed kjøpe billetten på automaten ved den stasjonen fikk jeg bare masse latter og "det er nok ikke slik det fungerer".

Jeg ville tatt kontakt med deres kundeservice og høre. Det høres jo veldig rart ut når det ikke er en automat der... Men du kranglett ikke om det når du betalte?

Kranglet å kranglet. Både jeg og venninna mi konfronterte han, men han sa jo at det var slik det var. Jeg forsøkte å få "en annen ordning" på det men da måtte jeg visst heller bare gå av toget der og da...

Gjest Blondie65
Skrevet
Helt sikker - det står jo på billetten og det står riktig til/fra sted og det er bare 30 dager. Prisene hadde ikke gått opp.

Ja, han sa veldig enkelt at det koster mer å kjøpe billett på toget. "men det er jo ingen billettautomat her, hvordan skulle jeg kunne kjøpe billetten min utenom på toget?" Men det var visst bare slik. Da jeg spurte om jeg kunne få ta toget til endt stasjon og dermed kjøpe billetten på automaten ved den stasjonen fikk jeg bare masse latter og "det er nok ikke slik det fungerer".

Kranglet å kranglet. Både jeg og venninna mi konfronterte han, men han sa jo at det var slik det var. Jeg forsøkte å få "en annen ordning" på det men da måtte jeg visst heller bare gå av toget der og da...

Men dette hadde jeg ALDRI funnet meg i og klaget på med det samme. Jeg hadde på stedet forlangt å få navnet på konduktøren og så hadde jeg ringt kundeservice når jeg kom til telefon.

Gjest Angel90
Skrevet

Har fått med meg at man må betale 20kroner ekstra, men tror det gjelder både om det er en automat der eller ikke.. Er ikke helt sikker på.. Men det burde ihvertfall ikke!!! Veldig rart at du måtte betale 50 kroner extra. Er som sagt ikke din skyld at de ikke satte opp en automat der..!

Men 30 dagers billet for over 800 kr? Hvorfor kjøpte du ikke bare måndeskort for 390kr?

Gjest Gjest_line_*
Skrevet
negativ. Jeg er klar over at prisene har gått opp nå i 2010, men dette skjedde i oktober 2009. Min venninne hadde den dagen stått på toget på vanlig stasjon og betalt de ordinære 827 kr. Jeg måtte likevel betale 877.

Ta deg en liten kikk på denne nyhetssaken du:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590921

Skrevet
Men dette hadde jeg ALDRI funnet meg i og klaget på med det samme. Jeg hadde på stedet forlangt å få navnet på konduktøren og så hadde jeg ringt kundeservice når jeg kom til telefon.

Ja, jeg burde vel ha gjort det. Jeg vet akkurat hvem den konduktøren var, så akkurat det burde ikke være noe problem. Billetten har jeg også tatt vare på, og jeg kjenner nå at selv om det "bare" var 50 kroner så vil jeg gjerne ha en forklaring på hva som skjedde den dagen.

Jeg kan ærlig talt si at jeg HATER å ta tog med NSB. Her jeg bor har konduktørene 'rykte på seg' til å være sure, gretne og vanskelige. Men det må uansett være ulovlig å "stjele" penger fra andre på denne måten? Det er jo mine penger, han kan ikke som konduktør velge å heve prisene bare fordi det irriterer ham at jeg kommer på toget uten billett?

Har fått med meg at man må betale 20kroner ekstra, men tror det gjelder både om det er en automat der eller ikke.. Er ikke helt sikker på.. Men det burde ihvertfall ikke!!! Veldig rart at du måtte betale 50 kroner extra. Er som sagt ikke din skyld at de ikke satte opp en automat der..!

Men 30 dagers billet for over 800 kr? Hvorfor kjøpte du ikke bare måndeskort for 390kr?

Nei, det koster ikke 20 kr ekstra hvis du står på ved en stasjon uten billettautomat, dette er jeg helt sikker på... Har tatt en del tog fra skolen UTEN månedskort også, men da har jeg ikke måttet betale mer enn studenttakst. Altså ingen 20 kr ekstra.

Regner med NSB opererer med forskjellige priser rundt om i landet. Det koster mer desto lengre du skal, osv. 827 kr var billigste alternativ med tog fra meg til skolen.

Skrevet (endret)

så feil

Endret av Essi89
Skrevet
Ta deg en liten kikk på denne nyhetssaken du:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590921

OK, skjønner hva du sier. Men hvis NSB ikke skal være selvmotsigende - når de ikke setter en automat på stasjonen der jeg skal gå på har jeg ikke mulighet til å få rabatten heller. Det der burde de klarert på forhånd - og det burde virkelig ikke gjelde hvis du nå er så uheldig å gå på toget på en stasjon uten automat.

Gjest Angel90
Skrevet

Ja, sant det, hehe! Tenkte ikke på det:P

Gjest Gjest_line_*
Skrevet
OK, skjønner hva du sier. Men hvis NSB ikke skal være selvmotsigende - når de ikke setter en automat på stasjonen der jeg skal gå på har jeg ikke mulighet til å få rabatten heller. Det der burde de klarert på forhånd - og det burde virkelig ikke gjelde hvis du nå er så uheldig å gå på toget på en stasjon uten automat.

Men kjære vene da jente! Les hva som står der! "I tillegg har NSB fjernet rabatten på 50 kroner for månedskort dersom passasjeren kjøper på automat." Dvs at prisen for å kjøpe på tog og på automat nå skal være den samme (altså prisen det tidligere har kostet på toget). Så da har det jo ikke noen ting å si om du går på et sted der det ikke er automat, eller om du går på et sted med automat, for prisen er da uansett 877 kr!

Skrevet

Ja enkelte NSB-ansatte kan være skikkelige drittsekker, det er det ingen tvil om. Jeg skulle kjøpe et kort hos dem, og fortalte hvor jeg skulle. Jeg fikk da opplyst at jeg skulle ha så-og-så mange soner og at prisen var den og den. Jeg vet av erfaring at de ofte ikke har peiling, og spurte "er du sikker"? DAmemennesket pekte da på skjermen og sa at jada, for det står på skjermen her.

Senere den dagen ser jeg jo at det er feil kort, og at jeg må en sone til, ellers ville jeg sikkert blitt anklaget for sniking på tross av at jeg hadde gjort det jeg kunne for å få riktig kort. Så jeg gikk innom Trafikanten i Oslo og ba om å få en sone tiL, da måtte jeg betale 20 kroner i gebyr! Hallo.. er det min feil at det neket hade gitt meg feil kort, jeg ba henne jo til og med om å dobbelsjekke! Jeg protesterte, og fyren bare sa "sånn er det bare"

Og nei, jeg irriterer meg ikke over at jeg må betale ekstra for å få en sone til; det er de 20 kronene de skulle ha for å rette sin egen feil som irriterer meg.

Skrevet (endret)
Men kjære vene da jente! Les hva som står der! "I tillegg har NSB fjernet rabatten på 50 kroner for månedskort dersom passasjeren kjøper på automat." Dvs at prisen for å kjøpe på tog og på automat nå skal være den samme (altså prisen det tidligere har kostet på toget). Så da har det jo ikke noen ting å si om du går på et sted der det ikke er automat, eller om du går på et sted med automat, for prisen er da uansett 877 kr!

Jeg HAR lest det som står der. Men GLEM IKKE at det jeg snakker om skjedde FØR dette ble et faktum.

Jeg sto på et sted hvor jeg ikke hadde ANLEDNING til å kjøpe billett på automat, dermed hadde jeg ikke mulighet til å få denne iboende automat-rabatten, og dermed er det for dumt at det kostet mer.

Unnskyld meg hvis du ikke er enig med meg, men du kan jo også lese MITT innlegg ordentlig og innse at jeg snakker ikke om noe som har skjedd i 2010 i det heletatt, og da bryr jeg meg katta om at "nå må alle betale 877 kr" som du så fint presiserer.

Endret av Essi89
Gjest Blondie65
Skrevet

Så da er mitt spørsmål til deg: hvordan kan det ha seg at konduktøren ikke klarte å forklare dette da?

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg HAR lest det som står der. Men GLEM IKKE at det jeg snakker om skjedde FØR dette ble et faktum.

Jeg sto på et sted hvor jeg ikke hadde ANLEDNING til å kjøpe billett på automat, dermed hadde jeg ikke mulighet til å få denne iboende automat-rabatten, og dermed er det for dumt at det koster mer.

Unnskyld meg hvis du ikke er enig med meg, men du kan jo også lese MITT innlegg ordentlig og innse at jeg snakker ikke om noe som har skjedd i 2010 i det heletatt, og da bryr jeg meg katta om at "nå må alle betale 877 kr" som du så fint presiserer.

Men jeg begriper ikke hvorfor du ikke har klaget før. Du kan ikke bare vente i månedsvis for så å klage. Forbrukerkjøpsloven sier "innen rimelig tid" og det betyr normalt sett omgående.

Skrevet

Altså, bare for å klargjøre én ting: gebyr på 20 kr får du uansett om du kommer på fra en stasjon som har billettautomat eller ikke.

Skrevet
Ja enkelte NSB-ansatte kan være skikkelige drittsekker, det er det ingen tvil om. Jeg skulle kjøpe et kort hos dem, og fortalte hvor jeg skulle. Jeg fikk da opplyst at jeg skulle ha så-og-så mange soner og at prisen var den og den. Jeg vet av erfaring at de ofte ikke har peiling, og spurte "er du sikker"? DAmemennesket pekte da på skjermen og sa at jada, for det står på skjermen her.

Senere den dagen ser jeg jo at det er feil kort, og at jeg må en sone til, ellers ville jeg sikkert blitt anklaget for sniking på tross av at jeg hadde gjort det jeg kunne for å få riktig kort. Så jeg gikk innom Trafikanten i Oslo og ba om å få en sone tiL, da måtte jeg betale 20 kroner i gebyr! Hallo.. er det min feil at det neket hade gitt meg feil kort, jeg ba henne jo til og med om å dobbelsjekke! Jeg protesterte, og fyren bare sa "sånn er det bare"

Og nei, jeg irriterer meg ikke over at jeg må betale ekstra for å få en sone til; det er de 20 kronene de skulle ha for å rette sin egen feil som irriterer meg.

Jepp, det høres ut som det typiske møkkasystemet de driver.

Jeg er så LETTET over at mine pendler-dager er over for denne gangen. :kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...