Gjest Reise-Guri Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Har sett på prisene på en del utenlandske reiseforsikringer, f.eks. britiske, og prisene ligger mye lavere enn norske. Kanskje pga høyere volum i deres marked. Har noen her erfaring med å kjøpe utenlandske reiseforsikringer, eller tenker dere at man må kjøpe norsk fordi det er tryggest? Er det egentlig tryggere, eller er det en innbilt myte. Taper man bare flere tusen kroner på å velge norsk, f.eks. når man skal være borte noen måneder.
Reiseguri Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Hei! Virker ofte som at utenladske reiseforsikringer krever at du har bosted i det landet det utstedes, altså jeg tror det kan være vanskelig å få en slik forsikring (evt få pengene utbetalt hvis uhellet er ute)... Fant forresten en gangske billig reiseforsikring her om dagen som jeg vurderer å ordne meg (reiser under 90 dager) http://www.travelguard.no/Reiseforsikring_...88888889-NO10FA
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Hei! Virker ofte som at utenladske reiseforsikringer krever at du har bosted i det landet det utstedes, altså jeg tror det kan være vanskelig å få en slik forsikring (evt få pengene utbetalt hvis uhellet er ute)... Fant forresten en gangske billig reiseforsikring her om dagen som jeg vurderer å ordne meg (reiser under 90 dager) http://www.travelguard.no/Reiseforsikring_...88888889-NO10FA Men la oss si at du er borte 6 måneder så er det jo 2000 kroner for den, og 4000 kroner for et helt år. Så ser jeg f.eks. når jeg søker "international travel insurance" masse sider som tilbyr reiseforsikring for folk fra hele verden. Det må jo bli mye billigere å gjøre dette? Akkurat som det meste annet er billigere i utlandet, så er jo også reiseforsikring det, med gode kronekurs? Hvorfor skal jeg velge norsk reiseforsikring?
Reiseguri Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Men la oss si at du er borte 6 måneder så er det jo 2000 kroner for den, og 4000 kroner for et helt år. Så ser jeg f.eks. når jeg søker "international travel insurance" masse sider som tilbyr reiseforsikring for folk fra hele verden. Det må jo bli mye billigere å gjøre dette? Akkurat som det meste annet er billigere i utlandet, så er jo også reiseforsikring det, med gode kronekurs? Hvorfor skal jeg velge norsk reiseforsikring? Kan du gi et eks på en slik reiseforsikring (en link)? Er veldig intr selv. Prøver å google "international travel insurance" men finner egentlig ikke noe.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 På generelt grunnlag er norsk reiseforsikring SVÆRT billig. De fleste operer med en pris på 1200kr for et år (forutsatt at reisen varer mindre enn 90 dager sammenhengende). Jeg ville aldri gamlet med reiseforsikring, husk at en natt på intensiven i USA raskt kan komme opp i et par hundre tusen kroner.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 På generelt grunnlag er norsk reiseforsikring SVÆRT billig. De fleste operer med en pris på 1200kr for et år (forutsatt at reisen varer mindre enn 90 dager sammenhengende). Jeg ville aldri gamlet med reiseforsikring, husk at en natt på intensiven i USA raskt kan komme opp i et par hundre tusen kroner. Kan du gi eksempler på at norsk reiseforsikring er SVÆRT billig sammenliknet med andre utenlandske? "De fleste" sier du. Hva om man skal være borte et halvt år? Hvorfor er det gambling å kjøpe utenlandsk forsikring?
Cava Queen Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 (endret) Det lureste er vel å lese vilkårene til forsikringen. Når det gjelder norsk reiseforsikring så kreves det at du er medlem av norsk folketrygd - tilsvarende kan også gjelde for de utenlandske! Dvs. at hvis du blir syk i utlandet så får du ikke brukt forsikringen om du ikke er medlem av "folketrygden" i det landet hvor du har kjøpt forsikringen. I norske forsikringsvilkår står dette: "Forsikringen gjelder for den eller de som er nevnt i forsikringsbeviset, som er medlem av norsk folketrygd, har fast bostedsadresse i Norden, registrert i Folkeregisteret og som skal returnere til sin bostedsadresse etter reisen" (Fra Chartis vilkår - den du Reiseguri hadde sett på) Kjøper du en engelsk eller nederlandsk forsikring vil det samme gjelde - bare at da må du være medlem av folketrygden der og ha fast bostedsadresse der. Endret 18. januar 2010 av Cava Queen
Cava Queen Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 (endret) dobbel post Endret 18. januar 2010 av Cava Queen
Frøken Helene Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Er det vanlig reiseforsikring du er ute etter, eller en som gjelder sammenhengende reise over flere mnd? Vi backpacket i 6 mnd og brukte Northern Primary. Den var mye rimeligere enn f eks Gouda og Europeiske. Vi fikk god hjelp den ene gangen det var bruk for det. Ellers har jeg vanlig generell reiseforsikring gjennom min fagforening, og betaler bre noen hundrelapper i året for dette.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 18. januar 2010 #10 Skrevet 18. januar 2010 Er det vanlig reiseforsikring du er ute etter, eller en som gjelder sammenhengende reise over flere mnd? Vi backpacket i 6 mnd og brukte Northern Primary. Den var mye rimeligere enn f eks Gouda og Europeiske. Vi fikk god hjelp den ene gangen det var bruk for det. Ellers har jeg vanlig generell reiseforsikring gjennom min fagforening, og betaler bre noen hundrelapper i året for dette. Har prøvd å google Northern Primary men finner ikke noe selskap som heter det???? Finner et britisk selskap som bare heter Primary, men de sier jo tydelig at de kun selger reiseforsikring til "british citizens". I hvilket land kjøpte du Northern Primary? Og bodde du fast i det landet da du kjøpte forsikringen? Det pleier jo å være en regel: at man må være bosatt i landet eller være statsborger.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Er det vanlig reiseforsikring du er ute etter, eller en som gjelder sammenhengende reise over flere mnd? Vi backpacket i 6 mnd og brukte Northern Primary. Den var mye rimeligere enn f eks Gouda og Europeiske. Vi fikk god hjelp den ene gangen det var bruk for det. Ellers har jeg vanlig generell reiseforsikring gjennom min fagforening, og betaler bre noen hundrelapper i året for dette. Tenkte på en type forsikring som backpacker bruker ja. Altså borte i flere måneder.
Gjest Gjest_Miss_* Skrevet 18. januar 2010 #12 Skrevet 18. januar 2010 Køper du forsikring via LOnely planet kan du reise i 6 måneder og betaler 625 euro = ca 5100 kroner. Hos Gouda koster en forsikring for 6 måneder over 8000,-. Det er for en enkeltreiseforsikring. Det kan visst lønne seg å ha en helårsreiseforsikring og bygge på med de dagene man trenger utover standard 45 dager. Men en ting er hva du betaler. Det viktigste for meg er hva jeg får igjen om jeg må bruke forsikringen. For hvilket beløp er f.eks. bagasjen din dekket? På den til LOnely Planet får man kun dekket tapt reisegods inntil kr. 12.000,-. Hos Gouda er det 25.000,- (på standard og 35.000,- (på super). Tenk da på hva du har med deg. Klær, fotoutstyr, sportsutstyr, ryggsekk osv. Jeg kommer ihvertfall fort over 12.000 om jeg skal på backpacking! Tenk om jeg mister/blir frastjålet alt i sekken og må kjøpe alt nytt!!!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #13 Skrevet 18. januar 2010 Køper du forsikring via LOnely planet kan du reise i 6 måneder og betaler 625 euro = ca 5100 kroner. Hos Gouda koster en forsikring for 6 måneder over 8000,-. Det er for en enkeltreiseforsikring. Det kan visst lønne seg å ha en helårsreiseforsikring og bygge på med de dagene man trenger utover standard 45 dager. Men en ting er hva du betaler. Det viktigste for meg er hva jeg får igjen om jeg må bruke forsikringen. For hvilket beløp er f.eks. bagasjen din dekket? På den til LOnely Planet får man kun dekket tapt reisegods inntil kr. 12.000,-. Hos Gouda er det 25.000,- (på standard og 35.000,- (på super). Tenk da på hva du har med deg. Klær, fotoutstyr, sportsutstyr, ryggsekk osv. Jeg kommer ihvertfall fort over 12.000 om jeg skal på backpacking! Tenk om jeg mister/blir frastjålet alt i sekken og må kjøpe alt nytt!!! Dette er helt syke priser! Det viktige er sykdom og ulykker, og det er temmelig drøyt at jeg skal betale så utrolig mye mer enn hva jeg ser prisene er f.eks. for britiske reiseforsikringer som ligger rundt tusenlappen om dekker stort sett det samme.
Frøken Helene Skrevet 18. januar 2010 #14 Skrevet 18. januar 2010 Har prøvd å google Northern Primary men finner ikke noe selskap som heter det???? Finner et britisk selskap som bare heter Primary, men de sier jo tydelig at de kun selger reiseforsikring til "british citizens". I hvilket land kjøpte du Northern Primary? Og bodde du fast i det landet da du kjøpte forsikringen? Det pleier jo å være en regel: at man må være bosatt i landet eller være statsborger. De hadde visst skiftet navn. Her er link: http://www.northern1.dk/ I tillegg meldte vi oss inn i Norsk Luftambulanse. Vi følte da at vi var godt nok dekket. Nå har jeg ikke sjekket prisene på nytt, mulig det ikke er like billig nå altså. Dette var i 2007.
Lizzee Skrevet 18. januar 2010 #15 Skrevet 18. januar 2010 Dette er helt syke priser! Det viktige er sykdom og ulykker, og det er temmelig drøyt at jeg skal betale så utrolig mye mer enn hva jeg ser prisene er f.eks. for britiske reiseforsikringer som ligger rundt tusenlappen om dekker stort sett det samme. Den prisen som Miss refererer til som man får kjøpt via Lonely Planet er hos et britisk selskap. Altså ca 5000,- for en reiseforsikring som skal dekke en 6 måneder lang reise. Jeg tror du skal lete lenge etter en reiseforsikring til 1000,- som skal ha den varigheten og som skal dekke reise i hele verden!. Når det gjelder Gouda som det sammenlignes med her så er det et internasjonalt selskap som selger reiseforsikringer i mange land i verden. Når det gjelder medisinske utgifter og hjemtransport så er det ingen begrensning på beløp som dekkes hos de norske (stort sett også hos de utenlandske). Når det gjelder Northern så er det et dansk selskap som har lisens for følgende "Alle borgere bosidende i EU samt Norge kan købe en rejseforsikring hos Northern1" En forsikringsom skal vare i 6 måneder koster 4000,- hos Northern1. (har lavere forsikringssummer - altså erstatning - enn det som er normalt hos de vanlige norske selskapene) Økonomisk sett lønner det seg klart å ha en helårsforsikring (som dekker reiser inntil 45 dager) også bygge på om man skal på reiser som har lengre varighet enn det. Har du reiseforsikring via arbeidsgiver tar du bare kontakt med selskapet og spør hva det koster med X antall dager ekstra. Ellers så er det mange selskap som har egne ungdomspriser.
Gjest Gjest_Miss_* Skrevet 18. januar 2010 #16 Skrevet 18. januar 2010 Dette er helt syke priser! Det viktige er sykdom og ulykker, og det er temmelig drøyt at jeg skal betale så utrolig mye mer enn hva jeg ser prisene er f.eks. for britiske reiseforsikringer som ligger rundt tusenlappen om dekker stort sett det samme. Fint om du kunne linke til de selskapene som har så billige forsikringer da.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #17 Skrevet 18. januar 2010 Den prisen som Miss refererer til som man får kjøpt via Lonely Planet er hos et britisk selskap. Altså ca 5000,- for en reiseforsikring som skal dekke en 6 måneder lang reise. Jeg tror du skal lete lenge etter en reiseforsikring til 1000,- som skal ha den varigheten og som skal dekke reise i hele verden!. Når det gjelder Gouda som det sammenlignes med her så er det et internasjonalt selskap som selger reiseforsikringer i mange land i verden. Når det gjelder medisinske utgifter og hjemtransport så er det ingen begrensning på beløp som dekkes hos de norske (stort sett også hos de utenlandske). Når det gjelder Northern så er det et dansk selskap som har lisens for følgende "Alle borgere bosidende i EU samt Norge kan købe en rejseforsikring hos Northern1" En forsikringsom skal vare i 6 måneder koster 4000,- hos Northern1. (har lavere forsikringssummer - altså erstatning - enn det som er normalt hos de vanlige norske selskapene) Økonomisk sett lønner det seg klart å ha en helårsforsikring (som dekker reiser inntil 45 dager) også bygge på om man skal på reiser som har lengre varighet enn det. Har du reiseforsikring via arbeidsgiver tar du bare kontakt med selskapet og spør hva det koster med X antall dager ekstra. Ellers så er det mange selskap som har egne ungdomspriser. Her er det f.eks. to stk: http://quote.travelinsurance.co.uk/Backpackers/default.aspx http://www.insureandgo.com/Travel-Insuranc...s-Insurance.htm Masse andre forsikringer som jeg også har sett til samme prisen. Bare søke på "travel insurance backpacker".
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #18 Skrevet 18. januar 2010 Her er det f.eks. to stk: http://quote.travelinsurance.co.uk/Backpackers/default.aspx http://www.insureandgo.com/Travel-Insuranc...s-Insurance.htm Masse andre forsikringer som jeg også har sett til samme prisen. Bare søke på "travel insurance backpacker". Det er ganske kjedelig å betale så mye for norsk forsikring når briter kan betale så lite og kan velge bort mye mer også. Jeg er først og fremst opptatt av at jeg ikke skal bli ruinert ved sykdom og ulykke med sykehus og hjemtransportkostnader. Og dette dekker jo alle! Synes det er veldig merkelig at man skal betale 4-5000 for slikt i Norge.
Lizzee Skrevet 18. januar 2010 #19 Skrevet 18. januar 2010 Årsaken til at de er billigere er at de dekker mindre. Prisen for 6 måneders reise er fra 68 pund til 228 pund. Den billigste dekker ikke tapt baggasje. Jeg har brukt reiseforsikring flere ganger. Og flest ganger pga forsinket baggasje, deretter tyveri til slutt legebesøk. Jeg har også jobbet med skadeoppgjør på reiseforsikring. Og de fleste sakene gjelder forsinkelse, tapt bagasje, tyveri og legebesøk. Reiser man på en 6 måneders backpacker tur er sjansene tilstede for at alle de tingene kan inntreffe. For meg er det derfor viktig at all bagasjen min er dekket - og jeg pleier å ha med meg mer enn verdier for 1000 pund. (som er standard hos den ene det er linket til).
Lizzee Skrevet 18. januar 2010 #20 Skrevet 18. januar 2010 Til info så får du helårs reiseforsikring for reiser inntil 3 mnds varighet til 850 hos Chartis
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå