Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Jeg sa opp leietaker fordi han aldri betalte husleien. Vi har 2 mnd gjensidig oppsigelsesfrist. Etter at jeg sa opp, hørte jeg ingenting fra han og han var umulig å få tak i. Da det hadde gått to mnd etter oppsigelsen, fikk jeg fortsatt ikke tak i han. Hans stemor kontaktet meg omsider sånn at jeg fikk nøklene. Leiligheten så ikke ut og siden jeg fortsatt ikke fikk tak i han, leide jeg noen til å vaske leiligheten. Nå viser det seg at han har sittet i fengsel og mener selv at han ikke skal betale for de to mnd etter at jeg hadde sagt opp. Er det noen som vet om jeg kan kreve husleie for disse to mnd??
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Selvsagt. Så lenge han ikke har levert nøklene er han fortsatt i "besittelse av leieobjektet". Det er da ikke din oppgave å finne ut om leietakeren sitter i fengsel....
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Håper du får ham til å betale for kostnadene du hadde med å vaske leiligheten også.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Utrolig vanskelig å få penger av slike, anbefaler at du anmelder han for tyver/underslag/svindel av ubetalt husleie, så må politiet orden opp i saken.
Leiah Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Viss du krevde 2 mnd depositum når han flyttet inn kan du kreve depositumet for den ubetalte husleien. Viss ikke sitter du dessverre med skjegget i postkassa og må lage sak av det hele.
Gjest ts Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Viss du krevde 2 mnd depositum når han flyttet inn kan du kreve depositumet for den ubetalte husleien. Viss ikke sitter du dessverre med skjegget i postkassa og må lage sak av det hele. Det er nettopp det jeg gjør. Fikk nettopp et brev fra banken om at han krever å få utbetalt depositumet, så jeg har sittet å skrevet brev til banken. Måtte bare være sikker på at jeg faktisk har krav på dem..
Wickwire Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Han skal betale for de to mnd. Alternativet er at han kan komme opp med en ny leietaker som overtaer, men du SKAL godkjenne dette og leietakeren. Det med bombet leilighet kan du trekke fra på depositumet. Evt. sluttvask kan du også trekke fra på dep. om han ikke vasker i det heletatt, eller du gjentatte ganger ikke godkjenner en rimelig sluttvask.
Bobeline Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 (endret) Han skal betale for de to mnd. Alternativet er at han kan komme opp med en ny leietaker som overtaer, men du SKAL godkjenne dette og leietakeren. Det med bombet leilighet kan du trekke fra på depositumet. Evt. sluttvask kan du også trekke fra på dep. om han ikke vasker i det heletatt, eller du gjentatte ganger ikke godkjenner en rimelig sluttvask. Det har blitt vanskeligere å få godkjent trekk i depositum til vask av leilighet. Derimot vil depositumet dekke kravet om to måneders husleie. Endret 15. februar 2010 av Bobeline
Yummy_Mummy Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Du skriver til banken at det skal trekkes for vasking, og han kan evnt stille motkrav (i så fall bli pengende stående inntil dere er enige). Han skal ha mulighet til å ordne opp selv, men iom at han satt i fengsel og var umulig å få tak i, var det ikke mulig. Så jo, du kan kreve dekket rengjøringen. Den riktige måten hadde vært ukasting via namsmannen da, ikke å få nøkler via stemoren hans, men retten din til å få dekket utgiftene blir ikke mindre. Dersom det blir krangling må du ta saken til forliksrådet. Det koster litt (men dette kan du krevet tilbake, men desverre er det ofte ikke noe å innkreve hos "slike"), så det kan være det blir dyrere. (Sjekk forsikringen din, kanskje dekker det litt).
Bobeline Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Rengjøring kan bare trekkes fra depositumet dersom det er avtalt på forhånd. Ellers er ikke finansinstitusjonen som disponerer og forvalter midlene pliktig til å utbetale beløpet på andre grunnlag enn begge padrters enighet, bevisføring av skyldig husleie, og dersom kravet ikke blir bestridd av motparten. Dersom avtale foreligger kan depositumet betales ut, og rentene godskrives leietaker (dette er ikke en del av depositumet).
Gjest Blondie65 Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Og hvis leietaker skulle sluppet ut av kontrakten på et tidligere tidspunkt, f.eks. ved tidspunktet for start av arrest/soning ja så måtte vedkommende ha kontaktet husvert og blitt enig om en minnelig ordning - f.eks. at leieboer skaffet ny leietaker som kan overta straks og som er godkjent av deg. Leietaker har ingenting å fare med. Jeg tviler på at du får dekket husvask dersom du ikke har gjort en avtale med leietaker om dette (vedkommende skal ha mulighet til å ordne opp selv - ved f.eks. å leie inn noen for egen regning).
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #12 Skrevet 16. februar 2010 Fyren er jo like ansvarlig selv om han sitter i fengsel. Regninger skal betales og post videresendes/hentes. Ikke blir man satt inn på dagen uten noen forvarsel heller. Så han er 100% skyldig i dette rotet selv! Jeg håper du får for nedvasking også, selv om det er vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå