Gjest hjest Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Hei! Jeg skal til egypt i april og er veldig nervøs før turen pga det er første utenlandsturen jeg skal på som diabetiker, da jeg fikk dette for 7 månder siden. Jeg ser for meg at jeg blir tatt med på sånn avhørs rom osv fordi jeg har med meg insulin i håndbagasjen osv =( Noen som har erfaring med sikkerhets kontroll i forhold til dette? Det går jo greit på gardermoen antar jeg, men gruer meg til egypt =(
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har ikke vært i Egypt, men jeg har vært i Israel, og jeg har aldri hatt problemer der med mine insulinpenner. En av de ansatte var riktignok usikker mht insulinpennen min, men jeg fortalte at jeg var nødt til å ha den i håndbagasjen, og hun skulle da snakke med en overordnet. Kort til etterpå kom hun tilbake og sa at det gikk greit å ta med i kupeen. Jeg har blitt tatt med på avhørsrom og de har tatt ekstraordinær sjekk på bagasjen min, men det er vel fordi jeg er norsk, ikke fordi jeg er diabetiker
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har ikke vært i Egypt, men jeg har vært i Israel, og jeg har aldri hatt problemer der med mine insulinpenner. En av de ansatte var riktignok usikker mht insulinpennen min, men jeg fortalte at jeg var nødt til å ha den i håndbagasjen, og hun skulle da snakke med en overordnet. Kort til etterpå kom hun tilbake og sa at det gikk greit å ta med i kupeen. Jeg har blitt tatt med på avhørsrom og de har tatt ekstraordinær sjekk på bagasjen min, men det er vel fordi jeg er norsk, ikke fordi jeg er diabetiker Hjelp!!!!!!!!! Så skummelt =( Jeg er nemelig ikke superstødig på engelsken min i slike situasjoner
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Tror det skal gå greit, sikkerhetskontrollen er vel ganske ekstrem i Israel tror jeg, så det går sikkert greiere i Egypt Og de er vel kanskje litt skeptiske til nordmenn der nede pga den politiske situasjonen... kan være derfor jeg alltid blir plukket ut (har vært der 2 ganger) mens andre slipper billig unna... blæ Uansett så er jo den politiske situasjonen ganske anderledes i Egypt så jeg tror ikke du får noe problemer der nede
Gjest Ts Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Det var godt å høre =) Har fått skriv på engelsk av legen min som jeg kan vise frem evt. Skal jeg vise frem dette uopfordret i sikkerhetskontrollen? Men hørte noen pratet om at jeg måtte ha stempel i passet mitt pga medesinene? har jeg aldri hørt om =/
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Stempel i passet? :klø: Har jeg aldri hørt om. Jeg spurte på apoteket om det var nødvendig å ha med et skriv første gangen jeg reiste, og de mente at det ikke var nødvendig. Har heller aldri hatt behov for det. Jeg har egentlig alltid trodd at slike skriv er for å bevise at medisiner som kan misbrukes er til eget bruk, og at man trenger dem, sånn bare for å forsikre kontrollørene om at man ikke er dopsmugler. Det er viktig å oppbevare tablettene i originalemballasje og ta med resept og alt det der, men det har jeg bare fått forståelsen av at gjelder for medisiner med gateverdi, for å si det sånn. Men om du er bekymret for hvilken policy de har i Egypt så kan du jo spørre reiseselskapet?
Lipstick Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har brukt insulin siden 2005... vært litt ute og reist, og da har jeg alltid med insulinen i håndbagasjen selvsagt - vil ikke risikere at insulinen fryser og blir ødelagt. Jeg har pennene oppi en gjennomsiktig pose. Har aldri noen sinne fått spørsmål om den, men har fått beskjed på apoteket om at det er viktig å ha med resept i tillegg. Jeg bruker ferdigfyllte penner, hvor det står utenpå pennen hva det er da. Det er jo greit. Dessuten har jeg ikke vært utenfor Europa, men antar at "vanlige" Charterdestinasjoner som f.eks. Egypt skal gå problemfritt. Tidligere hadde jeg med et skriv på engelsk fra legen min, om hvem jeg er, at jeg er diabetiker og trenger å ha med meg insulin på reisen, men dette har de gått bort i fra siste årene. Lykke til da!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå